Secţiunea 1 - Dispoziţii generale - Ordinul 181/2024 privind procedura înmatriculării, înregistrării, radierii şi eliberării autorizaţiei de circulaţie provizorie sau pentru probe a vehiculelor
M.Of. 1141 bis
În vigoare Versiune de la: 15 Noiembrie 2024
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 1
Prin autoritate de înmatriculare se înţelege autoritatea care exercită atribuţii de eliberare a certificatelor de înmatriculare, autorizaţiilor de circulaţie provizorie şi a plăcuţelor cu numere de înmatriculare, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 83/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Direcţiei generale de paşapoarte, serviciilor publice comunitare de paşapoarte, Direcţiei generale permise de conducere şi înmatriculări şi serviciilor publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 362/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2
(1)Înmatricularea, autorizarea provizorie şi eliberarea unui certificat de înmatriculare se efectuează de autoritatea de înmatriculare în a cărei rază de competenţă proprietarii îşi au domiciliul, sediul sau, în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate, reşedinţa, la solicitarea acestora.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), înmatricularea autovehiculului sau remorcii care face obiectul unui contract de leasing poate fi efectuată şi la solicitarea deţinătorului mandatat. În această situaţie, operaţiunea se efectuează pe o perioadă ce nu poate depăşi data finalizării contractului, de către autoritatea de înmatriculare în a cărei rază de competenţă deţinătorul mandatat îşi are domiciliul, sediul ori, în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate, reşedinţa, iar în certificatul de înmatriculare se menţionează şi datele de identificare a proprietarului vehiculului.
(3)Înmatricularea temporară a unui vehicul dobândit de o persoană care nu are domiciliul, sediul ori reşedinţa în România, în vederea scoaterii acestuia din ţară şi înmatriculării în alt stat, se efectuează de către oricare serviciu public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor, denumit în continuare S.P.C.R.P.C.Î.V., la solicitarea proprietarului.
(4)Autorizarea pentru probe a vehiculelor se efectuează de către S.P.C.R.P.C.Î.V. în a cărui rază de competenţă solicitanţii au sediul.
(5)Eliberarea unei/unor noi plăcuţe cu număr de înmatriculare, ca urmare a pierderii, deteriorării sau furtului, precum şi a unei plăcuţe suplimentare conform art. 28 alin. (2) se poate efectua la orice autoritate de înmatriculare.
(6)În sensul prezentului ordin, prin sediu se înţelege sediul principal, sediile secundare ori unităţile subordonate aparţinând unei persoane juridice.
Art. 3
(1)Proprietarii de vehicule sau deţinătorii mandataţi sunt obligaţi să solicite înmatricularea acestora înainte de a le pune în circulaţie şi să solicite radierea lor din evidenţă, în cazurile prevăzute de lege, potrivit prevederilor prezentului ordin.
(2)În cazul schimbării oricăror date înscrise în certificatul de înmatriculare, proprietarul vehiculului este obligat să solicite autorităţii competente eliberarea unui nou astfel de document, în termen de cel mult 30 de zile de la data la care a survenit modificarea.
(3)Proprietarul vehiculului este obligat să solicite autorităţii competente eliberarea unui nou certificat de înmatriculare sau a unei/unor plăcuţe cu număr de înmatriculare în locul celor furate, pierdute sau deteriorate, în termenul prevăzut de lege.
(4)Eliberarea unui nou certificat de înmatriculare ori a unei/unor plăcuţe cu număr de înmatriculare se poate efectua şi la solicitarea deţinătorului mandatat al vehiculului, cu acordul scris al proprietarului vehiculului.
(5)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în cazul vehiculelor care fac obiectul unui contract de leasing, obligaţia de a solicita eliberarea unui nou certificat de înmatriculare incumbă deţinătorului mandatat, atunci când schimbarea datelor înscrise în document se referă la acesta. În această situaţie, eliberarea noului certificat de înmatriculare poate fi efectuată în condiţiile alin. (4), fără a fi necesar acordul scris al proprietarului.
Art. 4
(1)Proprietarul unui vehicul care face obiectul operaţiunilor prevăzute de art. 9 şi 10 are calitatea de titular al certificatului de înmatriculare.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul vehiculelor utilizate în baza unui contract de leasing, deţinătorul mandatat are calitatea de titular al certificatului de înmatriculare.
(3)La solicitarea proprietarului unui vehicul, în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare se poate înscrie şi o altă persoană decât proprietarul, care poate folosi vehiculul în virtutea unui drept legal, altul decât cel de proprietate. În aceste situaţii se va depune documentul care să ateste dreptul legal în virtutea căruia persoana poate folosi vehiculul, în original şi în copie, însoţit de actul de identitate al acesteia în original sau copie ori, după caz, de documentele care atestă dobândirea personalităţii juridice, denumirea şi sediul, în original sau copie, precum şi acordul scris al acesteia cu privire la efectuarea operaţiunii.
(4)În cazul vehiculelor care fac obiectul unui contract de leasing, în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare se înscriu în mod obligatoriu şi datele de identificare a deţinătorului mandatat, fără a fi necesară depunerea acordului scris al acestuia cu privire la efectuarea operaţiunii.
(5)Calitatea de titular al certificatului de înmatriculare poate fi avută doar de o persoană fizică sau de o persoană juridică titulară a unui patrimoniu.
Art. 5
(1)Înmatricularea şi autorizarea provizorie sau pentru probe a vehiculelor se consideră efectuate de la înscrierea acestor operaţiuni în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate.
(2)Odată cu înmatricularea ori autorizarea provizorie sau pentru probe, autoritatea competentă eliberează solicitantului certificatul de înmatriculare, autorizaţia de circulaţie provizorie ori pentru probe, împreună cu plăcuţele cu numărul de înmatriculare, provizoriu ori pentru probe aferent, după caz.
(3)În cazul transmiterii certificatului de înmatriculare prin intermediul serviciilor de curierat, la cererea proprietarului sau deţinătorului mandatat al vehiculului, autoritatea competentă eliberează o dovadă înlocuitoare a acestuia, care atestă înmatricularea vehiculului, valabilă până la emiterea certificatului de înmatriculare, dar nu mai mult de 30 de zile.
(4)Termenul în care se soluţionează cererile pentru eliberarea certificatelor de înmatriculare, autorizaţiilor de circulaţie provizorie sau pentru probe, precum şi cele pentru radierea din circulaţie a vehiculelor nu poate fi mai mare de 20 de zile lucrătoare.
(5)În situaţiile prevăzute la art. 9 alin. (5)-(7), termenul prevăzut la alin. (4) se suspendă până la clarificarea situaţiei juridice a vehiculului sau până la obţinerea confirmării faptului că solicitantul este îndreptăţit să reînmatriculeze vehiculul în România, după caz.
(6)Prin excepţie de la prevederile alin. (4), în cazul aplicării prevederilor art. 7 alin. (5), termenul de 20 de zile se suspendă de la data solicitării de către autoritatea de înmatriculare a copiilor sau extraselor documentelor emise de către alte instituţii publice, organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi persoane juridice de drept privat care, potrivit legii, au obţinut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, până la primirea acestora.
Art. 6
(1)Operaţiunile prevăzute în cuprinsul secţiunilor a 2-a-a 4-a, respectiv a 6-a şi a 7-a ale prezentului capitol se efectuează la cererea solicitantului. Cererea se consideră formulată prin semnarea de către solicitant a formularului prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin, completat electronic de către autoritatea competentă şi pus la dispoziţia acestuia în mod gratuit sau prin transmiterea formularului electronic corespunzător, prin intermediul platformei informatice prevăzute la art. 112 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare platforma informatică, disponibilă pe pagina de internet a Direcţiei Generale Permise de Conducere şi Înmatriculări, denumită în continuare D.G.P.C.Î., sau pe platforma HUB de servicii de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, în cazul operaţiunilor online.
(2)Operaţiunile prevăzute în cuprinsul prezentului ordin pot fi efectuate şi la solicitarea avocatului persoanei fizice sau juridice, cu condiţia depunerii împuternicirii avocaţiale emise în acest sens, sau, după caz, la solicitarea unui împuternicit al persoanei fizice, cu condiţia depunerii unei procuri autentificate de către notarul public, ori la solicitarea unui împuternicit al persoanei juridice, cu condiţia depunerii unei împuterniciri în formă scrisă, emisă de reprezentantul legal al persoanei juridice, în condiţiile legii.
(3)Conţinutul procurii, respectiv al împuternicirii menţionate la alin. (2) trebuie formulat în termeni clari, din care să rezulte persoana care a fost mandatată, scopul şi durata mandatului, precum şi datele de identificare ale vehiculului care face obiectul operaţiunii solicitate, iar conţinutul împuternicirii avocaţiale trebuie să respecte prevederile Legii nr. 51/1995 pentru organizarea şi funcţionarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Statutului profesiei de avocat, adoptat prin Hotărârea Consiliului Uniunii Naţionale a Barourilor din România nr. 64/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), înmatricularea unui vehicul nou poate fi solicitată în numele proprietarului de către operatorul economic care a comercializat vehiculul şi care are ca obiect de activitate vânzarea vehiculelor noi, în baza depunerii contractului de mandat încheiat între aceştia. În această situaţie, documentele prevăzute de art. 9 alin. (1) lit. b) vor fi depuse în original sau în copie, iar anual, cu ocazia depunerii primei solicitări, precum şi ori de câte ori intervin modificări, pe lângă documentele prevăzute la art. 9 alin. (1) vor fi depuse şi documente care să ateste dobândirea personalităţii juridice, denumirea, sediul şi reprezentantul desemnat al mandatarului.
Art. 7
(1)Pot face obiectul operaţiunilor prevăzute în cuprinsul secţiunilor a 2-a şi a 3-a numai autovehiculele şi remorcile care îndeplinesc următoarele cerinţe, după caz:
a)beneficiază de un certificat de autenticitate aflat în termenul de valabilitate, în cazul primei înmatriculări în România, cu excepţia vehiculelor noi, a autovehiculelor destinate competiţiilor sportive şi a vehiculelor istorice;
b)beneficiază de inspecţie tehnică periodică aflată în termenul de valabilitate, în cazul înmatriculării în România, respectiv al transcrierii transmiterii dreptului de proprietate;
c)beneficiază de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule, încheiată pe numele proprietarului sau, după caz, al deţinătorului mandatat şi aflată în termenul de valabilitate, în cazul înmatriculării în România, al transcrierii transmiterii dreptului de proprietate, al eliberării unui nou certificat de înmatriculare în situaţia modificării unor date înscrise în acesta, respectiv al autorizării provizorii pentru circulaţie;
d)beneficiază de o carte de identitate a vehiculului valabilă în cazul înmatriculării în România, al transcrierii transmiterii dreptului de proprietate, al eliberării unui nou certificat de înmatriculare în situaţia modificării unor date înscrise în acesta, respectiv al emiterii unui duplicat al certificatului de înmatriculare;
e)beneficiază de un certificat privind taxa pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport, emis de organul fiscal competent solicitantului operaţiunii de înmatriculare în România, în situaţia în care acesta este persoana care a efectuat achiziţia intracomunitară a autovehiculului şi nu este înregistrat în scopuri de TVA, conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Verificarea îndeplinirii cerinţelor menţionate la alin. (1) se realizează pe cale informatică, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), dovada îndeplinirii cerinţelor menţionate la alin. (1) se poate face şi prin depunerea documentelor justificative la autoritatea competentă.
(4)În cazul operaţiunilor prevăzute în cuprinsul secţiunilor a 2-a-a 4-a, a 6-a şi a 7-a, pentru efectuarea cărora este necesară copia unui document, autoritatea de înmatriculare are obligaţia de a asigura, în mod gratuit, fotocopierea acestuia.
(5)În cazul operaţiunilor prevăzute în cuprinsul secţiunilor a 2-a-a 4-a, a 6-a şi a 7-a, pentru efectuarea cărora sunt necesare documente care au fost emise de către alte instituţii publice, organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi persoane juridice de drept privat care, potrivit legii, au obţinut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, autoritatea de înmatriculare solicită entităţilor care au emis aceste documente, în format electronic, copii sau extrase ale acestora, în baza consimţământului expres al beneficiarului serviciului public. Actul de identitate, cardul de avocat şi cartea de identitate a vehiculului nu fac obiectul prezentului alineat, prezentarea acestora fiind necesară strict în vederea stabilirii datelor de identificare ale persoanei şi ale vehiculului.
(6)În situaţia în care solicitantul depune copia prevăzută la alin. (4) sau un document dintre cele prevăzute la alin. (5), autoritatea de înmatriculare are obligaţia de a le primi.