Titlul i - Dispoziţii generale - Norme Tehnice din 2015 de completare a registrului agricol pentru perioada 2015-2019
M.Of. 675
Ieşit din vigoare Versiune de la: 4 Septembrie 2015
TITLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Registrul agricol constituie documentul oficial de evidenţă primară unitară, în care se înscriu date cu privire la gospodăriile populaţiei şi la societăţile/asociaţiile agricole, precum şi la orice alte persoane fizice şi/sau entităţi juridice care au teren în proprietate/folosinţă şi/sau animale, şi anume:
a)componenţa gospodăriei/exploataţiei agricole fără personalitate juridică;
b)terenurile aflate în proprietate identificate pe parcele şi categorii de folosinţă;
c)terenurile agricole aflate în folosinţă şi modul de deţinere a respectivelor suprafeţe agricole;
d)modul de utilizare a suprafeţelor agricole, respectiv: suprafaţa arabilă cultivată cu principalele culturi, suprafeţele de teren necultivat, ogoarele, suprafaţa cultivată în sere, solare şi alte spaţii protejate, suprafaţa utilizată pentru culturi succesive în câmp, culturi intercalate, culturi modificate genetic pe raza localităţii şi suprafaţa cultivată cu legume şi cartofi în grădinile familiale, numărul pomilor răzleţi, suprafaţa plantaţiilor pomicole şi numărul pomilor, alte plantaţii pomicole aflate în teren agricol, viile, pepinierele viticole şi hameiştile, suprafeţele efectiv irigate în câmp;
e)animalele domestice şi/sau animalele sălbatice crescute în captivitate, respectiv: situaţia la începutul semestrului, evoluţia efectivelor de animale în cursul anului aflate în proprietatea gospodăriilor/exploataţiilor agricole fără personalitate juridică, cu domiciliul în localitate, şi/sau în proprietatea entităţilor cu personalitate juridică, care au activitate pe raza localităţii;
f)utilajele, instalaţiile pentru agricultură şi silvicultură, mijloacele de transport cu tracţiune animală şi mecanică existente la începutul anului;
g)aplicarea îngrăşămintelor, amendamentelor şi pesticidelor, utilizarea îngrăşămintelor chimice la principalele culturi;
h)clădirile existente la începutul anului pe raza localităţii;
i)atestatele de producător şi carnetele de comercializare eliberate/vizate;
j)menţiuni cu privire la sesizările/cererile pentru deschiderea procedurilor succesorale înaintate notarilor publici;
k)înregistrări privind exercitarea dreptului de preempţiune;
l)înregistrări privind contractele de arendare;
m)înregistrări privind contractele de concesiune/închiriere;
n)alte menţiuni.
(2)Registrul agricol constituie sursă de date pentru elaborarea pe plan local a unor politici în domeniile: fiscal, agrar, protecţie socială, cadastru, edilitar-urbanistic, sanitar, şcolar, servicii publice de interes local şi altele asemenea.
(3)Registrul agricol asigură baza de date pentru satisfacerea unor solicitări ale cetăţenilor, cum ar fi:
a)eliberarea documentelor doveditoare referitoare la deţinerea parcelelor agricole, a animalelor şi a păsărilor;
b)eliberarea/vizarea atestatelor de producător şi eliberarea carnetelor de comercializare, în vederea valorificării de către producătorii agricoli, persoane fizice, a produselor agricole proprii şi de exercitare a comerţului cu aceste produse;
c)eliberarea adeverinţelor privind calitatea de producător agricol, în cazul celor care nu desfăşoară activitate economică pentru care se eliberează documentele prevăzute la lit. b);
d)starea materială pentru situaţii de asistenţă/protecţie socială, pentru obţinerea unor beneficii/servicii sociale;
e)eliberarea certificatului de nomenclatură stradală şi adresă, ca dovadă a adresei de domiciliu;
f)alte situaţii decât cele prevăzute la lit. a)-e) şi care au la bază informaţii cuprinse în registrul agricol.
(4)Registrul agricol constituie sursă administrativă de date pentru sistemul informaţional statistic, respectiv: statistica oficială, pregătirea şi organizarea recensămintelor agricole, ale clădirilor şi ale populaţiei, ale unor anchete-pilot, organizarea unui sistem de observări statistice prin sondaj etc.
(5)Registrul agricol asigură baza de date pentru realizarea cu ajutorul sistemelor electronice de calcul a verificărilor încrucişate între datele din registrul agricol şi datele înscrise în registre specifice ţinute de alte instituţii. Cu titlu de exemplu, fără a se limita la acesta:
a)Sistemul integrat de administrare şi control (IACS) de la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA);
b)Registrul naţional al exploataţiilor (RNE).
(6)Registrul agricol constituie bază de date pentru emiterea documentelor doveditoare privind categoria de folosinţă a suprafeţelor de teren şi de evidenţă a efectivelor de animale, în vederea solicitării de plăţi în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin pentru fermieri - plăţi directe, ajutoare naţionale tranzitorii în domeniul vegetal şi zootehnic, inclusiv în sectorul apicol, sprijin pentru dezvoltare rurală, măsuri de piaţă, precum şi alte forme de sprijin finanţate din fonduri europene şi din bugetul naţional.
Art. 2
(1)Întocmirea şi ţinerea la zi a registrului agricol se organizează conform celor prevăzute Ici art. 6 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2008 privind registrul agricol, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 98/2009, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţa Guvernului nr. 28/2008.
(2)În cuprinsul prezentelor norme tehnice orice trimitere la forma registrului agricol se referă atât la cel pe suport hârtie, cât şi la cel pe suport electronic şi care corespund prevederilor alin. (1).
(3)Pentru asigurarea unei evidenţe unitare cu privire la starea şi dezvoltarea agriculturii şi la buna utilizare a resurselor locale, autorităţile administraţiei publice locale ale comunelor, ale oraşelor, ale municipiilor şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti organizează întocmirea şi ţinerea la zi a registrului agricol, conform formularelor registrului agricol prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 la Hotărârea Guvernului nr. 218/2015 privind registrul agricol pentru perioada 2015-2019, denumită în continuare Hotărârea Guvernului nr. 218/2015.
(4)Dimensiunile registrului agricol şi ale tabelelor centralizatoare se stabilesc astfel încât rubricile să fie destul de mari, pentru a se putea încadra toate datele. În cazul în care numărul rândurilor este insuficient pentru înregistrarea informaţiilor pe parcursul celor 5 ani, indiferent la ce capitol, se foloseşte o alonjă care să conţină aceleaşi coloane.
(5)În înţelesul prezentelor norme tehnice, termenii şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
a)bloc fizic - o suprafaţă de teren utilizată în scopuri agricole de unul sau mai mulţi fermieri, delimitată de limite naturale ori artificiale stabile şi care poate include una sau mai multe parcele agricole;
b)bunuri - terenurile, animalele, clădirile/construcţiile, utilajele, instalaţiile pentru agricultură, mijloacele de transport cu tracţiune animală şi mecanică, astfel cum sunt detaliate la art. 3 alin. (1) lit. b)-g) din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2008:
c)cod de identificare fiscală - codul numeric personal, numărul de identificare fiscală, codul de înregistrare fiscală şi codul unic de identificare; categoriile de persoane cărora li se atribuie aceste coduri sunt cele prevăzute la art. 72 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d)cod SIRUTA - Sistemul informatic al Registrului unităţilor administrativ-teritoriale reprezintă o clasificare utilizată de Institutul Naţional de Statistică pentru a înregistra unităţile administrativ-teritoriale (UAT). Fiecare unitate administrativ-teritorială este identificată printr-un cod numeric unic - cod SIRUTA - format din 5 sau 6 cifre; în cazul localităţii al cărei cod cuprinde 5 cifre, acesta se înscrie aliniat la dreapta în spaţiul rezervat, rămânând căsuţa din stânga goală. Codul SIRUTA, administrat la nivelul Institutului Naţional de Statistică, este publicat şi pe internet;
e)declaraţie - un act de voinţă a persoanei fizice care angajează răspunderea juridică a sa, inclusiv pe cea penală care sancţionează falsul în declaraţii, de regulă prin completarea unui formular-tip, prin care se aduce la cunoştinţa autorităţii executive a administraţiei publice locale datele care trebuie înscrise în registrul agricol; poate avea şi denumirea de cerere-declaraţie, în cazul în care prin acelaşi document se solicită şi eliberarea unei adeverinţe ori a unui certificat, după caz, prin care se atestă un drept sau un fapt ori se confirmă exactitatea sau realitatea unui fapt ori se atestă o anumită calitate în vederea valorificării anumitor drepturi de către persoana care solicită eliberarea unui astfel de document, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 33/2002 privind reglementarea eliberării certificatelor şi adeverinţelor de către autorităţile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 223/2002. Pe această declaraţie se înscrie sau se aplică parafă cu menţiunea: "Dată în faţa noastră pentru REGISTRUL AGRICOL, volumul ....., poziţia nr. .....", care cuprinde, lizibil şi integral, şi prenumele şi numele persoanei în faţa căreia se semnează, data semnăturii, precum şi semnătura sa. Este obligatorie înregistrarea declaraţiei sau a cererii-declaraţie, după caz, în registrul de intrare-ieşire de la nivelul autorităţii executive a administraţiei publice locale respective. Pentru operativitate în raporturile cu cetăţeanul, formularele tipizate ale declaraţiei sau ale cererii-declaraţie, după caz, pot fi elaborate la nivelul fiecărei primării, potrivit cerinţelor la nivel local, asigurându-se publicarea acestora pe pagina de internet a localităţii respective;
f)domiciliu fiscal - domiciliul persoanei fizice, reglementat potrivit dreptului comun, şi sediul social al persoanei juridice înregistrat, potrivit legii;
g)deţinător - proprietarul şi/sau utilizatorul terenului, proprietarul de animale, proprietarul de utilaje, instalaţii pentru agricultură, mijloace de transport cu tracţiune animală şi mecanică., proprietarul şi/sau utilizatorul clădirilor;
h)gospodărie - totalitatea membrilor de familie, a rudelor sau a altor persoane care locuiesc şi gospodăresc împreună, având buget comun, şi care, după caz, lucrează împreună terenul ori întreţin animalele, consumă şi valorifică în comun produsele agricole obţinute. Gospodăria poate fi formată şi dintr-un grup de două sau mai multe persoane între care nu există legături de rudenie, dar care declară că, prin înţelegere, locuiesc şi se gospodăresc împreună;
i)grădină familială - suprafaţa de teren destinată obţinerii produselor agricole, în principal pentru consumul membrilor exploataţiei agricole, numai ocazional surplusul de produse agricole provenit de pe aceste suprafeţe fiind destinat vânzării. O grădină familială poate fi alcătuită atât din teren arabil, cât şi din culturi permanente, suprafaţa acesteia fiind de cei mult 15,00 ari. Dacă suprafaţa destinată grădinii familiale este mai mare de 15,00 ari, diferenţa de suprafaţă, respectiv surplusul de suprafaţă, se înregistrează la culturile respective. Nu se admit suprafeţe cu grădini familiale la entităţile cu personalitate juridică;
j)localitate - comuna, oraşul, municipiul sau sectorul municipiului Bucureşti;
k)nomenclatură stradală - lista care conţine denumirile tuturor străzilor dintr-o unitate administrativ-teritorială, numerele de identificare a imobilelor pe fiecare stradă, precum şi titularul dreptului de proprietate al fiecărui imobil; nomenclatura stradală se organizează pe fiecare localitate rurală şi urbană şi reprezintă evidenţa primară unitară care serveşte la atribuirea adresei domiciliului/reşedinţei persoanei fizice, a sediului persoanei juridice, precum şi a fiecărui imobil, teren şi/sau clădire;
l)parcelă agricolă - suprafaţă continuă de teren agricol, care aparţine unui singur fermier, cu aceeaşi categorie de folosinţă, pe care se cultivă o singură grupă de culturi;
m)partidă - filele din registrul agricol afectate unei persoane fizice sau persoane juridice care face obiectul înscrierii în această evidenţă;
n)persoane fizice - gospodăriile, exploataţiile agricole individuale, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale, întreprinderile familiale, asociaţiile familiale, precum şi orice alte entităţi fără personalitate juridică;
o)persoane juridice - entităţile cu personalitate juridică, cum ar fi: societăţile comerciale, asociaţiile agricole, unităţile de învăţământ, unităţile sanitare, unităţile de cercetare-dezvoltare din domeniul agriculturii, cultele recunoscute, precum şi părţile componente ale acestora cu personalitate juridică, unităţile de prestări de servicii, ocoalele silvice de stat şi cele private, formele asociative, conform prevederilor art. 95 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, cu modificările şi completările ulterioare, unităţile administrativ-teritoriale, alte instituţii/autorităţi publice de la orice nivel, local, judeţean, regional sau central, după caz, precum şi orice alte entităţi cu personalitate juridică;
p)poziţie - numărul de ordine din registrul agricol afectat unei partide;
q)repertoriu general - listă alfabetică, sub formă de tabel, cuprinzând persoanele fizice şi juridice înscrise în registrul agricol la nivelul unei localităţi, având următoarele coloane: nr. crt., capul gospodăriei/capul exploataţiei agricole fără personalitate juridică/denumirea persoanei juridice, numele reprezentantului legal al persoanei juridice, adresa, poziţia, volumul şi observaţii;
r)repertoriu de volum - pentru fiecare volum se întocmeşte o listă cuprinzând persoanele fizice/persoanele juridice înscrise în volumul respectiv, având următoarele coloane: nr. crt., capul gospodăriei/capul exploataţiei agricole fără personalitate juridică/denumirea persoanei juridice, numele reprezentantului legal al persoanei juridice, adresa, poziţia şi observaţii.
(6)În toate formularele ce fac obiectul prezentelor norme tehnice, suprafeţele se înscriu în coloana "ha" ca numere întregi, fără zecimale, iar în coloana "ari" ca numere zecimale, formate din maximum 4 cifre, două cifre la partea întreagă şi două cifre la partea zecimală, despărţite prin virgulă, pentru a se putea identifica întinderea terenului la nivel de m2. Exemple de înscriere a suprafeţelor:
a)suprafaţa de 1.000 m2 se înscrie astfel: în coloana "ha" se înscrie "0", iar în coloana "ari" se înscrie "10,00";
b)suprafaţa de 9.917 m2 se înscrie astfel: în coloana "ha" se înscrie "0", iar în coloana "ari" se înscrie "99,17";
c)suprafaţa de 100.000 m2 se înscrie astfel: în coloana "ha" se înscrie "10", iar în coloana "ari" se înscrie "00,00";
d)suprafaţa de 210.013 m2 se înscrie astfel: în coloana "ha" se înscrie "21", iar în coloana "ari" se înscrie "00,13".
(7)În cazul în care într-o localitate se întrebuinţează alte unităţi de măsură decât hectarul, cum ar fi: jugărul, prăjina fălcească, pogonul etc., toate declaraţiile date în asemenea unităţi de măsură se transformă în hectare, ari şi m2, avându-se în vedere următoarele echivalenţe:
a)pogon = 0,50 ha = 50 ari = 5.000 m2;
b)1 jugăr = 57,55 ari = 5.755 m2;
c)1 lanţ = 5.800 m2
d)1 stânjen = 3,60 m2;
e)1 prăjină fălcească = 1,80 ari = 180 m2;
f)1 stânjen pătrat moldovenesc = 4,97 m2;
g)1 acru = 50 ari = 5.000 m2.
(8)Datele privind producţia totală pentru producţia agricolă vegetală se înscriu în formulare în tone, cu 3 zecimale, pentru a avea reprezentativitate la nivel de kilogram. Exemple de înscriere a producţiilor totale:
a)o producţie de 1.215 kg se înscrie "1,215";
b)o producţie de 500 kg se înscrie "0,500";
c)o producţie de 23.998 kg se înscrie "23,998", fără să se rotunjească.
(9)Acolo unde se utilizează pentru măsurarea cantităţilor altă unitate de măsură, precum: dublu-decalitrul, coşul pentru porumb, se face conversia de către persoana care face înscrierea în registrul agricol, conform relaţiilor de transformare următoare:
a)1 dublu-decalitru de porumb = 14 kg;
b)1 dublu-decalitru de grâu = 15 kg;
c)1 dublu-decalitru de orz = 13 kg;
d)100 kg porumb ştiuleţi = 70 kg boabe.
Art. 3
(1)Registrul agricol, atât cel pe suport hârtie, cât şi cel în format electronic, se deschide pe o perioadă de 5 ani, realizându-se în mod obligatoriu corespondenţa la nivelul aceleiaşi autorităţi a administraţiei publice locale atât cu poziţia din registrul agricol pentru perioada anterioară, cât şi cu numărul din rolul nominal unic ce îl priveşte pe contribuabilul respectiv, în situaţia în care în perioada anterioară gospodăria în cauză nu a avut deschisă poziţie în registrul agricol, se face menţiunea "poziţie nouă". Aceste informaţii se înscriu în continuarea casetei care cuprinde "Poziţia numărul".
(2)Toate datele din registrul agricol, atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic, aii caracter de interes public şi trebuie să fie corecte din punctul de vedere al proprietăţii termenilor utilizaţi, sub aspect gramatical, ortografic, ortoepic şi, după caz, sub aspectul punctuaţiei, conform normelor academice în vigoare, potrivit prevederilor Legii nr. 500/2004 privind folosirea limbii române în locuri, relaţii şi instituţii publice.
(3)Programul informatic pentru registrul agricol trebuie să respecte întocmai prevederile Legii nr. 183/2006 privind utilizarea codificării standardizate a setului de caractere în documentele în formă electronică.
(4)Furnizarea datelor cu caracter personal în cazul persoanelor fizice care fac obiectul înregistrării în registrul agricol se asigură prin grija serviciilor publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor, la cererea primarilor, în scopul exercitării atribuţiilor legale, fără plata vreunei taxe sau a vreunui tarif, organizarea registrului agricol având caracterul unei acţiuni de interes public. În scopul evitării/corectării unor potenţiale erori de natură umană în procesul de introducere a datelor, programul informatic pentru registrul agricol asigură compatibilitatea cu cel utilizat de către serviciile publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor, astfel încât datele cu caracter personal:
a)să poată fi introduse ca atare în registrul agricol;
b)să poată fi confruntate cu datele declarate de persoanele fizice.
(5)Furnizarea de date din cartea funciară, precum şi din registrul cadastral de publicitate imobiliară şi din registrul agricol, în regim de reciprocitate şi cu titlu gratuit, în vederea armonizării acestora, se realizează în baza unui protocol de colaborare încheiat între unitatea administrativ-teritorială şi oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară, prin reprezentanţii legali ai instituţiilor publice respective. Modelul-cadru al protocolului va fi stabilit de către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme tehnice şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(6)Prevederile art. 1 lit. e) din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal nr. 23/2012 privind stabilirea cazurilor în care nu este necesară notificarea prelucrării unor date cu caracter personal se aplică în mod corespunzător şi în cazul registrului agricol.
(7)Potrivit prevederile art. 3 alin. (4) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin dispoziţia primarului se stabilesc persoanele din aparatul de specialitate al acestuia care colaborează direct cu Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară sau, după caz, cu oficiul teritorial.
Art. 4
(1)Primarii localităţilor iau măsuri pentru întocmirea şi ţinerea la zi a registrului agricol pentru asigurarea împotriva degradării, distrugerii sau sustragerii acestuia, precum şi pentru furnizarea datelor din registru, cu respectarea prevederilor legale.
(2)Registrul agricol pe suport hârtie, având caracterul unui document oficial care constituie o sursă importantă de informaţii, va fi numerotat, parafat, sigilat, paginile fiind legate corespunzător, evitându-se desprinderea filelor din cauza utilizării îndelungate a registrului agricol, şi va fi înregistrat în registrul de intrare-ieşire de la nivelul autorităţii executive a administraţiei publice locale respective.
(3)Conţinutul electronic al registrelor agricole care fac obiectul prezentelor norme tehnice este preluat de către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară în sistemul RAN, în format electronic, în vederea asigurării interoperabilităţii cu sistemul de cadastru şi publicitate imobiliară.
(4)Registrul agricol în format electronic furnizează date prin intermediul serviciilor web, în format Excel şi/sau în format text. Prin formatul text se înţelege un fişier ale cărui înregistrări conţin un număr fix de şiruri formate din una sau mai multe cifre şi putând conţine caracterul virgulă "," ca separator zecimal, şiruri despărţite între ele în cadrul înregistrării printr-un caracter numit delimitator de câmp, care poate fi unul dintre caracterele: punct şi virgulă - ";", două puncte - ":", spaţiu - " ", şi care se prestabileşte. Înregistrările fişierului sunt despărţite de caracterele standard carriage return - CR şi line feed - LF.
(5)Registrul agricol în format electronic trebuie să furnizeze, la termenele stabilite sau la cerere, date ce pot caracteriza un rând de formular, un formular, o structură administrativ-teritorială, pentru unul sau mai mulţi ani, păstrând codurile de rând şi denumirile din cadrul formularelor registrului agricol pe suport hârtie.
(6)În perioada implementării registrului agricol în format electronic, acesta se ţine în paralel cu registrul agricol pe suport hârtie şi, cel puţin de două ori pe an, secretarul localităţii şi auditorii interni sau alte persoane din aparatul de specialitate al primarului, anume desemnate de acesta, verifică concordanţa dintre cele două forme de registru agricol. Aceste verificări se fac în mod corespunzător şi în ceea ce priveşte concordanţa dintre datele din registrul agricol şi datele din registrul de rol nominal unic.
Art. 5
(1)Se completează volume separate pentru următoarele categorii de deţinători de terenuri şi animale, astfel:
a)tipul 1 - pentru persoanele fizice cu domiciliul fiscal în localitate;
b)tipul 2 - pentru persoanele fizice cu domiciliul fiscal în alte localităţi decât cele unde deţin bunuri ce fac obiectul înscrierii în registrul agricol;
c)tipul 3 - pentru persoanele juridice cu domiciliul fiscal în localitate. Nu se înscriu unităţile aparţinând Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justiţiei şi Serviciului Român de Informaţii;
d)tipul 4 - pentru persoanele juridice cu domiciliul fiscal în alte localităţi decât cele unde sunt bunurile ce fac obiectul înscrierii în registrul agricol.
(2)Ori de câte ori se înscrie o persoană fizică în registrul agricol, numele se înscrie cu toate literele mari, iar prenumele numai cu prima literă mare, precum şi iniţiala tatălui cu literă mare. Potrivit prevederilor art. 66 alin. (2) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, numele sau prenumele formate din două ori mai multe cuvinte se scriu cu cratimă. De exemplu: ION C. Vasile-Mihai, DAN E. Vasile-Dumitru, MARIN I. Ion, VASILESCU M. Vasile, VASILE F. Vasile, GHEORGHE V, Dumitru.
(3)Denumirea persoanei juridice se înscrie cu litere mari de tipar, fără prescurtări. Prescurtările permise sunt:
a)S.C. - societate comercială;
b)S.A. - societate pe acţiuni;
c)S.R.L. - societate cu răspundere limitată;
d)S.N.C. - societate în nume colectiv;
e)S.C.S. - societate în comandită simplă.
(4)În contextul prezentelor norme tehnice, înscrierea unor nume este de strictă necesitate pentru înţelegerea textului, datele având caracter fictiv, neindicând informaţii care ar putea fi asociate cu o persoană identificată sau identificabilă.
Art. 6
(1)La nivelul localităţilor se înscriu datele în registrul agricol în conformitate cu prevederile art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2008.
(2)Înscrierea familiilor de albine se face în registrul agricol în localitatea unde proprietarul acestora deţine vatra de stupină permanentă.
Art. 7
(1)Înscrierea în registrul agricol a datelor privind componenţa gospodăriei/exploataţiei agricole fără personalitate juridică se face pe baza declaraţiei date de capul gospodăriei sau, în lipsa acestuia, de un alt membru major al gospodăriei, care dispune de capacitate deplină de exerciţiu, după cum urmează:
a)prin vizitarea persoanelor fizice de către persoanele împuternicite cu completarea registrului agricol;
b)la primărie, în cazul în care un reprezentant major al persoanei fizice se prezintă din propria iniţiativă sau pentru rezolvarea altor probleme;
c)pe baza declaraţiei trimise prin poştă, cu confirmare de primire, pe cheltuiala persoane; care are obligaţia de a fi înregistrată în registrul agricol;
d)pe baza unei procuri notariale date de capul gospodăriei;
e)prin invitarea la primărie a persoanelor fizice care au obligaţia să efectueze declaraţiile pentru înscrierea datelor în registrul agricol.
(2)Înscrierea în registrul agricol a datelor privind clădirile şi terenurile, a titularului dreptului de proprietate asupra acestora, precum şi a schimbării categoriei de folosinţă se poate face numai pe bază de documente anexate la declaraţia făcută sub semnătura capului de gospodărie sau, în lipsa acestuia, a unui membru major al gospodăriei, sub sancţiunea nulităţii. În cazul în care nu există documente, înregistrarea în registrul agricol a datelor privind clădirile şi terenurile, a titularului dreptului de proprietate asupra acestora, precum şi a schimbării categoriei de folosinţă se poate face pe baza declaraţiei date sub semnătura capului gospodăriei sau, în lipsa acestuia, de un alt membru major al gospodăriei, sub sancţiunea nulităţii. Aceste declaraţii pot fi date, potrivit opţiunii persoanei fizice obligate să declare în registrul agricol, după cum urmează:
a)în faţa secretarului localităţii;
b)în faţa notarului public;
c)la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României.
(3)În cazul indiviziunii, oricare dintre coindivizari poate da declaraţia în condiţiile alin. (1).
(4)Pentru entităţile cu personalitate juridică, datele se înscriu în registrul agricol pe baza declaraţiilor date de reprezentantul legal al unităţii respective, însoţite de documente.
(5)Pentru terenurile din fondul forestier naţional, astfel cum este definit la art. 1 alin. (2) şi art. 3 alin. (1) din Legea nr. 46/2008, cu modificările şi completările ulterioare, care sunt administrate prin ocoale silvice autorizate sau pentru care s-au încheiat contracte de prestări de servicii silvice cu ocoale silvice autorizate, după caz, datele se înscriu în registrul agricol pe baza declaraţiilor conducătorilor ocoalelor silvice care administrează terenurile forestiere situate în raza administrativ-teritorială a localităţii. Pentru celelalte terenuri cu destinaţie forestieră, declaraţia se face de titularul dreptului de proprietate ori de împuternicitul acestuia.
(6)Modalitatea prevăzută la alin. (1) lit. e) se poate utiliza numai dacă este aprobată prin hotărâre a consiliului local, la iniţiativa primarului. Formularul tipizat al invitaţiei, având ca emitent PRIMARUL comunei/oraşului/municipiului/sectorului .........*), elaborat la nivelul fiecărei primării, potrivit cerinţelor la nivel local, asigură, în mod obligatoriu, informaţia cu privire la data şi intervalul orar în care se poate prezenta persoana invitată sau, după caz, reprezentantul persoanei juridice, purtând semnătura secretarului, precum şi pe cea a persoanei din aparatul de specialitate al primarului la care trebuie să se prezinte persoana invitată.
*) În locul punctelor se înscrie denumirea localităţii.
Art. 8
(1)Înscrierea datelor în registrul agricol, în forma în care acesta este organizat, completarea, ţinerea la zi şi centralizarea datelor din registrul agricol respectiv se fac la nivelul fiecărei localităţi de către persoanele cărora le revine, prin dispoziţie a primarului respectiv, această atribuţie.
(2)Secretarul localităţii coordonează, verifică şi răspunde de modul de completare şi ţinere la zi a registrului agricol.
(3)Orice modificare a datelor înscrise în registrul agricol se face numai cu acordul scris ai secretarului localităţii.
(4)Semestrial, în şedinţa consiliului local, prin grija primarului, se face analiza stadiului de înscriere a datelor în registrul agricol şi, prin hotărâre, se stabilesc măsuri pentru eficientizarea acestei activităţi.
(5)Ori de câte ori intervin modificări în registrul agricol referitoare la terenuri, la categoria de folosinţă a acestora, la clădiri, la mijloacele de transport sau la orice alte bunuri deţinute în proprietate ori în folosinţă, după caz, de natură să conducă la modificarea oricăror impozite şi taxe locale prevăzute de titlul IX din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, funcţionarii cu atribuţii privind completarea, ţinerea la zi şi centralizarea datelor din registrele agricole au obligaţia de a comunica aceste modificări funcţionarilor din compartimentele de resort din aparatul de specialitate al primarului, în termen de 3 zile lucrătoare de la data modificării.
(6)Datele instrumentate la nivelul oricăror compartimente de resort din aparatul de specialitate al primarului şi care fac obiectul înscrierii în registrul agricol se comunică compartimentului de resort cu atribuţii în acest sens, în termen de 3 zile lucrătoare de la data înregistrării lor, prin grija conducătorului compartimentului respectiv. Cu titlu de exemplu, fără a se limita la acestea, sunt compartimentele de resort din aparatul de specialitate ai primarului cu atribuţii în domeniul:
a)administrării impozitelor şi taxelor locale;
b)amenajării teritoriului, urbanismului şi al autorizării executării lucrărilor de construcţii.
Art. 9
(1)Înscrierea datelor în registrul agricol pe suport hârtie se va face numai cu cerneală/pasta albastră.
(2)Orice modificare a datelor înscrise se face prin tăierea cu o linie orizontală cu cerneală/pastă roşie şi prin înscrierea datelor corecte de asemenea cu cerneală/pastă roşie, lăsându-se vizibilă înscrierea anterioară.
(3)Atât în cazul clădirilor, cât şi al terenurilor, dacă se constată diferenţe între suprafeţele înscrise în actele de proprietate sau în registrul agricol, pe de o parte, şi situaţia reală rezultată din măsurătorile executate în condiţiile Legii nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe de altă parte, în registrele agricole se procedează la înscrierea suprafeţelor care corespund situaţiei reale, dovedite prin lucrări tehnice de cadastru, prevederile art. 8 alin. (3) aplicându-se în mod corespunzător.
Art. 10
(1)Pentru gospodăriile populaţiei, înscrierea datelor se va face în ordinea alfabetică a străzilor şi în ordinea crescătoare a numărului stradal, în registre separate pe sate, astfel încât să rămână, după apreciere, şi un număr suficient de file libere la fiecare sat, care vor servi pentru înscrierea gospodăriilor ce se vor înfiinţa în perioada 2015-2019. Dacă satele sunt formate dintr-un număr redus de gospodării, se pot înscrie într-un registru gospodăriile din două sau mai multe sate, lăsându-se între filele afectate fiecărui sat un număr suficient de file libere pentru eventualele noi gospodării ce se vor înfiinţa până la finele anului 2019.
(2)Nu se lasă file libere între gospodării pentru terenurile virane, chiar dacă sunt numerotate.
(3)Gospodăriile izolate se înscriu în satul de care aparţine terenul respectiv.
(4)La oraşe, municipii şi sectoare ale municipiului Bucureşti, registrul agricol se completează pe străzi/cartiere/zone.
(5)Atât în cazul persoanelor fizice, cât şi în cel al persoanelor juridice, pentru identificarea adresei domiciliului fiscal şi a proprietăţilor din intravilanul localităţilor rurale şi urbane se utilizează nomenclatura stradală, prevăzută atât la art. 5 din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cât şi la art. 247 lit. c) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare. În absenţa informaţiilor privind adresa domiciliului care să cuprindă denumirile potrivit nomenclaturii stradale, nu se consideră poziţia respectivă ca fiind corect completată.
(6)Nomenclatura stradală se publică pe pagina de internet a localităţii, cu caracter permanent, prin grija primarului. În cazul în care denumirile unor străzi se schimbă, potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 63/2002 privind atribuirea sau schimbarea de denumiri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 48/2003, cu modificările şi completările ulterioare, noile denumiri se înscriu în registrul agricol, aplicându-se în mod corespunzător prevederile art. 9 alin. (2).
(7)Dovada adresei de domiciliu, astfel cum este prevăzut la art. 28 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se face prin Certificatul de nomenclatură stradală şi adresă, Model ITL - 062, în baza Cererii pentru eliberarea certificatului de nomenclatură stradală şi adresă, Model ITL - 061, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul administraţiei şi internelor, şi ai ministrului finanţelor publice nr. 75/767/2009 privind aprobarea unor formulare tipizate pentru activitatea de colectare a impozitelor şi taxelor locale, desfăşurată de către organele fiscale locale.
(8)Prin acţiunile prevăzute la art. 7 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2008 se urmăreşte, cu prioritate:
a)realizarea şi operaţionalizarea paginii de internet a localităţii, astfel cum este prevăzut le art. 761 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare;
b)existenţa nomenclaturii stradale;
c)înscrierea datelor în registrul agricol cu privire la adresă să corespundă cu cea din nomenclatura stradală;
d)publicarea nomenclaturii stradale pe pagina de internet a localităţii.
(9)În orice document care se eliberează şi cuprinde date din registrul agricol este obligatorie înscrierea adresei imobilului din intravilan, atât în cazul persoanei fizice, cât şi al persoanei juridice, precum şi a domiciliului fiscal sau a reşedinţei ori a punctului de lucru, după caz, potrivit nomenclaturii stradale.
Art. 11
(1)În registrul agricol se deschide separat câte o partidă pentru fiecare persoană fizică şi pentru fiecare persoană juridică.
(2)Persoanele care declară că locuiesc şi se gospodăresc singure, nefăcând parte din altă gospodărie, se consideră tot ca o gospodărie, dar alcătuită dintr-o singură persoană.
(3)Se consideră membri ai gospodăriei atât cei prezenţi, cât şi cei care absentează din gospodărie, indiferent de perioadă, cum sunt cei care urmează studiile în altă localitate sau sunt plecaţi pentru orice alte situaţii, dar pe care gospodăria îi consideră membri ai săi, şi care nu au domiciliul în altă localitate.
(4)Dacă la acelaşi număr de imobil sunt două sau mai multe gospodării distincte, fiecare dintre acestea se înscrie separat în registrul agricol.
(5)În cazul decesului unui membru al gospodăriei proprietar al unor bunuri care fac obiectul înscrierii în registrul agricol, în cel mult 30 de zile calendaristice de la data decesului, la poziţia corespunzătoare acestuia, prin grija secretarului unităţii administrativ-teritoriale, respectiv al sectorului municipiului Bucureşti, după caz, se înscriu numărul de înregistrare a sesizării pentru deschiderea procedurii succesorale în registrul de intrare-ieşire de la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale respective, precum şi numărul de înregistrare la notarul public care ţine opisul de evidenţă a acestora. În cazul decesului unui membru ai gospodăriei care nu are înscrise în registrul agricol bunuri ce fac obiectul moştenirii, se face menţiunea "fără bunuri imobile". Aceste date se complinesc cu cele prevăzute la art. 1171 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele ale art. 46 din prezentele norme tehnice.
(6)Menţiunea decesului unui membru al gospodăriei în registrul agricol se face prin tăierea numelui şi a prenumelui acestuia cu o linie orizontală, astfel încât să rămână lizibilă identitatea sa, înscriindu-se data decesului şi numărul actului de deces.
Art. 12
La defalcarea unei gospodării, la vechea poziţie se menţine gospodăria care îşi păstrează vechiul număr, corectându-se rubricile în mod corespunzător, iar pentru gospodăria care s-a înfiinţat se va deschide o nouă partidă, menţionându-se la vechea poziţie numărul la care i s-a deschis noua partidă.
Art. 13
(1)Dacă două sau mai multe gospodării se unesc în una singură, toate partidele corespunzătoare se închid cu menţiunea "unificat cu gospodăria de la numărul ....... şi deschis partida la numărul .......".
(2)La efectuarea modificărilor prevăzute la alin. (1) se au în vedere elementele definitorii ale gospodăriei prevăzute la art. 2 alin. (5) lit. e) şi la art. 11.
Art. 14
(1)În cazul în care persoanele din cadrul gospodăriei îşi schimbă domiciliul dintr-un sat în altul, respectiv dintr-o localitate componentă a oraşului sau a municipiului în alta, dar în limitele aceleiaşi comune, aceluiaşi oraş ori municipiu, se va face transferarea datelor gospodăriei la satul sau la localitatea componentă, închizându-se vechea partidă cu menţiunea "transferat datele în ...........".
(2)În cazul în care persoanele din cadrul gospodăriei îşi schimbă domiciliul în altă localitate, se va închide partida, înscriindu-se data şi noua adresă, şi, după caz, se va trece în volumul registrului agricol tipul 2.
(3)În cazul în care se înlocuieşte capul gospodăriei cu un alt membru din cadrul gospodăriei, ca urmare a decesului, a schimbării domiciliului sau a oricărei altei situaţii, nu se deschide altă partidă, ci se operează modificările respective.
Art. 15
Pentru identificarea gospodăriilor înscrise în registrul agricol se întocmesc repertoriul generai şi repertoriul de volum. Conţinutul acestor repertorii este definit la art. 2 alin. (5) lit. q), respectiv lit. r).
Art. 16
Perioadele în care persoanele fizice şi juridice au obligaţia să declare datele pentru înscrierea în registrul agricol sunt cele prevăzute la art. 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2008.