Capitolul viii - Dispoziţii finale - Norme Metodologice din 2025 privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor bugetare

M.Of. 696

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 25 Iulie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL VIII:Dispoziţii finale
Art. 48
(1)Ordonatorii de credite au obligaţia de a stabili prin proceduri proprii documentele, circuitul acestora şi persoanele împuternicite să efectueze operaţiunile legate de angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor, precum şi organizarea şi evidenţa contabilă a creditelor de angajament, creditelor bugetare, creditelor de angajament rezervate, creditelor de angajament angajate, angajamentelor bugetare (credite bugetare rezervate), angajamentelor legale, cu respectarea prevederilor Legii nr. 500/2002, respectiv ale Legii nr. 273/2006, după caz.
(2)Prin act administrativ ordonatorii de credite vor desemna persoanele şi înlocuitorii acestora, care au atribuţii pe linia organizării şi conducerii evidenţei contabile a creditelor de angajament, creditelor bugetare, creditelor de angajament rezervate, creditelor de angajament angajate, angajamentelor bugetare (credite bugetare rezervate), angajamentelor legale.
(3)Atribuţiile persoanelor şi înlocuitorilor acestora prevăzute la alin. (2) se stabilesc prin fişa postului.
(4)Evidenţa contabilă a creditelor de angajament, creditelor bugetare, creditelor de angajament rezervate, creditelor de angajament angajate, angajamentelor bugetare (credite bugetare rezervate), angajamentelor legale se ţine în mod obligatoriu de către compartimentul financiar-contabil cu ajutorul conturilor prevăzute la capitolul VII "Instrucţiuni de utilizare a conturilor", grupa 80 "Conturi în afara bilanţului" din normele metodologice aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005, cu modificările şi completările ulterioare, astfel:
a)cu ajutorul conturilor: 8071000 "Credite de angajament aprobate" şi 8060000 "Credite bugetare aprobate", pe baza ultimei file de buget aprobată aferentă perioadei de raportare;
b)starea iniţială din CAB se înregistrează în conturile 8066000 "Angajamente bugetare" şi 8072001 "Credite de angajament rezervate".
Înregistrarea în contabilitate se efectuează pe baza documentelor de fundamentare comunicate de persoana/persoanele care are/au acces la sistemul de control al angajamentelor desemnate de ordonatorul de credite, după aprobarea de ordonatorul de credite;
c)starea definitivare din CAB se înregistrează astfel:
Se corectează cu diferenţele +/-, valorile înregistrate în conturile 8066000 "Angajamente bugetare" şi 8072001 "Credite de angajament rezervate", efectuate în starea iniţială din CAB.
În contul 8072002 "Credite de angajament angajate" se înregistrează valoarea proiectului de angajament.
Înregistrarea în contabilitate se efectuează pe baza documentelor de fundamentare sau a documentelor de fundamentare revizuite, după caz, după aprobarea de ordonatorul de credite;
d)starea derulare din CAB se înregistrează cu ajutorul contului 8067000 "Angajamente legale", pe baza documentelor aprobate/semnate de ordonatorul de credite, care devin angajamente legale. În situaţia în care valoarea angajamentului legal este mai mică/mai mare decât creditul de angajament angajat din starea de definitivare, se corectează cu diferenţele +/- valorile înregistrate în conturile 8066000 "Angajamente bugetare", 8072001 "Credite de angajament rezervate" şi 8072002 "Credite de angajament angajate".
Înregistrarea în contabilitate se efectuează pe baza documentelor de fundamentare sau documentelor de fundamentare revizuite, după caz, după aprobarea de ordonatorul de credite.
Contul 8067000 "Angajamente legale" poate rămâne cu sold la sfârşitul anului, care reprezintă:
1.contracte neonorate (bunurile nu au fost livrate, lucrările nu au fost executate, serviciile nu au fost prestate la nivelul prevăzut în contract);
2.contracte onorate de furnizor, dar neplătite integral de instituţie (de exemplu, nu au existat deschideri de credite în termenul prevăzut în calendarul operaţiunilor de la sfârşitul exerciţiului financiar, nu au existat disponibilităţi în cont);
3.contracte încheiate cu termen de livrare a bunurilor şi serviciilor în anii următori;
4.sume aferente contractelor de finanţare ce vor fi solicitate la rambursare în anii următori de beneficiari, care sunt cuprinse în buget (de exemplu, cofinanţare, cheltuieli neeligibile, PNRR);
5.alte situaţii în care legislaţia în vigoare permite menţinerea unor angajamente legale în anii următori.
(5)Ţinerea unei evidenţe operative/extracontabile în paralel şi la alte compartimente, inclusiv de persoana desemnată să exercite controlul financiar preventiv propriu, este opţională.
Art. 49
(1)Următoarele documente utilizate în execuţia cheltuielilor publice se pot aviza/viza/aproba cu semnătură electronică:
a)documentul de fundamentare;
b)nota întocmită în condiţiile art. 23 alin. (5);
c)angajamentul legal;
d)solicitarea scrisă a ordonatorului de credite privind efectuarea unei plăţi suspendate;
e)formularul "Ordonanţare de plată".
(2)În parcurgerea fazelor execuţiei bugetare se pot folosi documente justificative emise în format electronic, dacă acestea au fost semnate electronic.
(3)Începând cu 1 ianuarie 2026, documentele prevăzute la alin. (1) lit. a), b), d) şi e) vor fi întocmite exclusiv în format electronic şi semnate electronic. În situaţii temeinic justificate, instituţiile publice din domeniul apărare, ordine publică şi siguranţă naţională pot solicita Ministerului Finanţelor derogare de la aplicarea prezentului alineat.
(4)Instituţiile publice vor respecta prevederile Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 50
(1)Se aprobă formularul "Document de fundamentare" şi instrucţiunile de utilizare şi completare a acestuia, prevăzute în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
(2)Se aprobă formularul "Ordonanţare de plată" şi instrucţiunile de utilizare şi completare a acestuia, prevăzute în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.
Art. 51
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.