Capitolul vi - Precizări aplicabile unor situaţii particulare - Norme Metodologice din 2025 privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor bugetare
M.Of. 696
Neintrat în vigoare Versiune de la: 25 Iulie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL VI:Precizări aplicabile unor situaţii particulare
Art. 29
(1)Precizările din prezentul articol se aplică în situaţia în care:
a)ordonatorul de credite emite un angajament legal ca urmare a unei obligaţii legale;
b)la începutul anului bugetar se constată existenţa unor angajamente legale emise în anii precedenţi, pentru care există obligaţii de plată în anul curent.
(2)În cazul în care prevederea legală instituie obligativitatea emiterii angajamentului legal cu condiţia încadrării în bugetul aprobat, nu sunt aplicabile prevederile prezentului articol.
(3)În faza de angajare a cheltuielilor, instituţia publică îşi asumă obligaţia de a plăti o sumă de bani ce rezultă din executarea unui angajament legal. Asumarea obligaţiei de a plăti se face pe baza avizelor/vizelor acordate de compartimentele de specialitate ale instituţiei publice. Avizele/Vizele se acordă pe documentul de fundamentare. În situaţia în care nu există disponibil suficient pentru rezervarea creditelor de angajament şi/sau bugetare, rezervarea se face în limita disponibilului. Separat, în documentul de fundamentare se consemnează nivelul creditelor de angajament şi/sau bugetare suplimentare necesare.
(4)În cazul obligaţiilor de plată rezultate din hotărâri judecătoreşti şi arbitrale, interne şi internaţionale, documentul de fundamentare se completează de către persoanele care au acces la sistemul de control al angajamentelor pe baza adresei de înaintare a documentelor justificative transmise de către compartimentele de specialitate. Prin adresa de înaintare se certifică îndeplinirea condiţiilor legale în vederea efectuării ordonanţării şi plăţii. Adresa reprezintă documentul de certificare a realităţii, regularităţii şi legalităţii, prevăzut în Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999.
(5)Emiterea angajamentului legal se poate face doar dacă valoarea acestuia, calculată în condiţiile art. 13, este egală cu suma dintre valoarea rezervării creditului de angajament şi a creditelor de angajament suplimentare necesare, consemnate conform alin. (3). Prevederile art. 20 se aplică întocmai.
(6)Ori de câte ori este posibil şi cu prioritate, instituţiile publice vor proceda la rezervarea de noi credite de angajament şi/sau bugetare până la concurenţa creditelor de angajament/bugetare suplimentare necesare stabilite conform alin. (3).
(7)Lichidarea cheltuielilor se realizează conform prevederilor capitolului III.
(8)Ordonanţarea cheltuielilor se poate face doar în limita sumelor rezervate din creditele bugetare pentru respectiva operaţiune, conform prevederilor capitolului IV.
(9)Plata cheltuielilor se realizează conform prevederilor capitolului V.
Art. 30
(1)Precizările din prezentul articol se aplică în situaţia în care angajamentul legal provine de la un terţ, actul juridic conţinând obligaţii de plată certe şi lichide pentru instituţia publică. Se pot considera angajamente legale emise de terţi:
a)actele normative: legi, ordonanţe, ordonanţe de urgenţă, hotărâri de Guvern, hotărâri ale consiliului local sau judeţean, ordine etc.;
b)titlurile executorii: hotărârile executorii, hotărârile cu executare provizorie, hotărârile definitive etc.;
c)titlurile executorii europene cu privire la care dreptul Uniunii Europene nu cere recunoaşterea prealabilă în statul membru;
d)încheierile şi procesele-verbale întocmite de executorii judecătoreşti care, potrivit legii, constituie titluri executorii;
e)titlurile executorii notariale emise în condiţiile prevăzute de lege;
f)titlurile de credit sau alte înscrisuri cărora legea le recunoaşte putere executorie;
g)procesele-verbale de constatare de contravenţii emise pe numele instituţiei publice;
h)actele de control emise pe numele instituţiei publice.
(2)În faza de angajare a cheltuielilor, instituţia publică îşi asumă obligaţia de a plăti o sumă de bani ce rezultă din executarea unui angajament legal. Asumarea obligaţiei de a plăti se face pe baza avizelor/vizelor acordate de compartimentele de specialitate ale instituţiei publice. Avizele/Vizele se acordă pe documentul de fundamentare. În secţiunea B din documentul de fundamentare, în situaţia în care nu există disponibil suficient pentru rezervarea creditelor de angajament şi/sau bugetare, rezervarea se face în limita disponibilului. Separat, în documentul de fundamentare se consemnează nivelul creditelor de angajament şi/sau bugetare suplimentare necesare.
(3)Documentul de fundamentare se întocmeşte la oricare din momentele în care instituţia publică:
a)ia la cunoştinţă informaţii ce conduc la concluzia că se prefigurează în anul curent emiterea unui angajament legal în sarcina sa de către un terţ;
b)intră în posesia unui document ce reprezintă un angajament legal.
(4)Ori de câte ori este posibil şi cu prioritate, instituţiile publice vor proceda la rezervarea de noi credite de angajament şi/sau bugetare până la concurenţa creditelor de angajament/bugetare suplimentare necesare stabilite conform alin. (2).
(5)Lichidarea cheltuielilor se realizează conform prevederilor capitolului III. În situaţia prevăzută la alin. (3) lit. b), lichidarea are loc înaintea asumării obligaţiei de a plăti prevăzută la alin. (2).
(6)Ordonanţarea cheltuielilor se poate face doar în limita sumelor rezervate din creditele bugetare pentru respectiva operaţiune, conform prevederilor capitolului IV.
(7)Plata cheltuielilor se realizează conform prevederilor capitolului V.
Art. 31
(1)Precizările din prezentul articol se aplică în situaţia în care obligaţii ale instituţiei publice către terţi sunt achitate, conform legii, prin debitarea de către terţi a conturilor de cheltuieli bugetare sau a contului bancar căruia îi este asociat un cod de indicator de cheltuieli fără ca instituţia publică să întocmească ordin de plată.
(2)Rezervarea creditelor de angajament şi/sau bugetare pentru angajamentul legal care a generat obligaţiile de plată stinse prin debitarea contului de terţi fără ca instituţia publică să întocmească ordin de plată se face în condiţiile capitolului II şi/sau art. 30 cel puţin la nivelul sumei debitate din cont.
(3)Lichidarea cheltuielilor se realizează conform prevederilor capitolului III. În cazul în care s-a acordat "Bun de plată" pentru o sumă mai mică decât suma debitată, instituţia publică va întreprinde demersurile legale pentru recuperarea diferenţei dintre suma debitată şi suma pentru care s-a acordat "Bun de plată".
(4)Instituţia publică întocmeşte "Ordonanţare de plată" în care va completa la rubrica "Informaţii privind plata": "cont debitat în data de .............. conform extras de cont ...................". Informaţiile din rubricile "Beneficiar", "Cod de identificare fiscală beneficiar", "Cod IBAN beneficiar", "Cont deschis la" se vor completa pe baza informaţiilor din extrasul de cont.
Art. 32
(1)Precizările din prezentul articol se aplică în situaţia în care o instituţie publică, denumită instituţie publică contractantă, contractează servicii ce sunt destinate pentru sine şi pentru alte instituţii publice, denumite instituţii publice beneficiare.
(2)Drepturile şi obligaţiile părţilor vor fi stabilite prin convenţii semnate în condiţiile legii.
(3)Pentru instituţia publică contractantă, contractul reprezintă angajamentul legal. Pentru instituţia publică beneficiară, convenţia reprezintă angajamentul legal.
(4)Instituţia publică contractantă poate opta pentru una dintre următoarele abordări:
a)va rezerva credite de angajament şi credite bugetare pentru cota-parte din serviciile ce îi revin. Faza de lichidare a cheltuielilor o va face pentru cota-parte ce îi revine. Ordonanţarea de plată o va face în limita sumelor lichidate. Va plăti furnizorului cota sa parte după parcurgerea fazelor de angajare, lichidare şi ordonanţare;
b)va rezerva credite de angajament şi credite bugetare pentru toate serviciile furnizate pe baza contractului. Faza de lichidare a cheltuielilor o va face pentru toate serviciile furnizate pe baza contractului. Ordonanţarea de plată o va face pentru toate serviciile furnizate pe baza contractului. Va plăti furnizorului contravaloarea serviciilor facturate după parcurgerea fazelor de angajare, lichidare şi ordonanţare. Recuperarea sumelor de la instituţiile publice beneficiare se va efectua în contul de cheltuieli din care a fost efectuată plata în anul curent sau în contul de cheltuieli bugetare aferent titlului 85 "Plăţi efectuate în anii precedenţi şi recuperate în anul curent", după caz.
(5)Instituţia publică beneficiară va rezerva credite de angajament şi credite bugetare pentru cotă-parte din serviciile care îi revin pe baza convenţiei. Faza de lichidare a cheltuielilor o va face pentru cotă-parte din serviciile care îi revin. Ordonanţarea de plată o va face pentru cotă-parte din serviciile care îi revin. Plata se va efectua fie direct către furnizor, fie către instituţia publică contractantă, în funcţie de opţiunea aleasă prevăzută la alin. (4). Contul va fi specificat în convenţie.
(6)Contul de cheltuieli din care se face plata, respectiv contul de cheltuieli în care se recuperează suma vor fi detaliate pe aceeaşi poziţie din clasificaţia economică, din clasificaţia bugetară. Fac excepţie situaţiile când recuperarea sumelor se face în alt an bugetar, respectiv când instituţia publică beneficiară efectuează plata în cadrul unui proiect cu finanţare rambursabilă sau nerambursabilă.
Art. 33
(1)Precizările din prezentul articol se aplică în cazul plăţilor de cheltuieli aferente acţiunilor multianuale.
(2)Revizuirea creditelor de angajament se poate face oricând în perioada de valabilitate a angajamentului legal.
(3)Reevaluarea valorii angajamentelor legale emise în anii precedenţi se face dacă această valoare a crescut faţă de valoarea de la finele anului precedent, realizându-se în limita creditelor de angajament aprobate pentru anul curent. Diminuările de valoare faţă de valoarea de la finele anului precedent, ale angajamentelor legale emise în anii precedenţi, nu conduc la revizuirea creditelor de angajament.
Art. 34
(1)Precizările din prezentul articol se aplică pentru angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor care se fac pe baza contractelor de achiziţii atribuite conform Legii nr. 98/2016, Legii nr. 99/2016, Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011.
(2)Referatele de necesitate elaborate în trimestrul IV al anului bugetar pentru achiziţii ce vor fi realizate în anul următor, în conformitate cu prevederile legale în materia achiziţiilor publice/achiziţiilor sectoriale/concesiunilor de lucrări şi de servicii, precum şi în domeniul apărării şi securităţii, vor sta la baza emiterii documentelor de fundamentare prevăzute la art. 12.
(3)Referatele de necesitate elaborate în anul bugetar curent pentru achiziţii ce vor fi realizate în acelaşi an, în conformitate cu prevederile legale în materia achiziţiilor publice/achiziţiilor sectoriale/concesiunilor de lucrări şi de servicii, precum şi în domeniul apărării şi securităţii, vor fi însoţite de documentele de fundamentare prevăzute la art. 12.
(4)Documentele de fundamentare se vor emite după aprobarea bugetului, dar nu mai târziu de data emiterii angajamentului legal prevăzut la art. 18 alin. (2).
(5)În perioada în care instituţia publică are stabilite limitele lunare de cheltuieli conform art. 37 din Legea nr. 500/2002 sau art. 39 şi/sau art. 40 din Legea nr. 273/2006, documentele de fundamentare se vor emite înainte de data emiterii angajamentului legal prevăzut la art. 18 alin. (2), cu încadrarea în limitele creditelor de angajament stabilite conform prevederilor legale menţionate.
(6)În situaţia derulării unei achiziţii cu clauză suspensivă, în documentul de fundamentare se completează doar secţiunea A, urmând ca secţiunea B să se completeze înainte de semnarea angajamentului legal.
(7)Documentele de fundamentare pot fi revizuite oricând înainte de atribuirea contractului de achiziţie, cu respectarea prevederilor art. 16.
(8)Înainte de semnarea angajamentului legal, instituţia publică va revizui documentul de fundamentare prin rezervarea de credite de angajament şi bugetare cel puţin la nivelul valorii contractului de achiziţie.
(9)Instituţia publică va revizui rezervările de credite de angajament şi bugetare ori de câte ori este nevoie.
(10)La începutul fiecărui an, instituţia publică va rezerva cu prioritate credite de angajament şi credite bugetare pentru contractele de achiziţii/concesiuni de lucrări sau de servicii atribuite, dar care nu au fost semnate.
(11)Contractele de achiziţie/concesiuni de lucrări sau de servicii vor menţiona în partea introductivă codul de angajament prin care au fost rezervate credite de angajament.
(12)În aplicarea prevederilor art. 12 alin. (8), în secţiunea A din documentul de fundamentare se vor menţiona inclusiv numărul şi data referatelor de necesitate avute în vedere.
Art. 35
(1)Precizările din prezentul articol se aplică în cazul acordurilor-cadru urmate de contracte subsecvente.
(2)Acordul-cadru va fi emis fără rezervarea de credite de angajament şi credite bugetare, întrucât nu generează obligaţii de plată în lipsa contractelor subsecvente. Angajamentul legal este reprezentat de fiecare contract subsecvent.
(3)Documentul de fundamentare se întocmeşte înaintea emiterii primului contract subsecvent pe baza proiectului acestuia şi se revizuieşte ori de câte ori este nevoie cu respectarea prevederilor art. 16.
(4)Instituţia publică poate opta între a revizui documentul de fundamentare la semnarea fiecărui contract subsecvent şi/sau a întocmi documente de fundamentare distincte pentru fiecare contract subsecvent/un grup de contracte subsecvente.
Art. 36
(1)Precizările din prezentul articol se aplică pentru plata serviciilor prestate pe baza unor contracte pe perioadă nedeterminată, contracte care se reînnoiesc automat şi contracte care generează obligaţii de plată pe mai mulţi ani.
(2)Angajarea cheltuielilor pentru stingerea obligaţiilor de plată se va efectua cu respectarea prevederilor art. 19.
(3)Rezervarea creditelor de angajament şi respectiv a creditelor bugetare se revizuieşte în fiecare an astfel:
a)la rezervarea creditelor de angajament: cu estimarea obligaţiilor de plată aferente serviciilor prestate în perioada ianuarie-decembrie a anului curent şi a eventualelor penalităţi de reziliere;
b)la rezervarea creditelor bugetare: cu estimarea obligaţiilor de plată neachitate aferente anului precedent şi a perioadei avute în vedere la lit. a) şi care vor fi plătite în perioada ianuarie-decembrie a anului curent şi a eventualelor penalităţi de reziliere.
(4)Lichidarea şi ordonanţarea de plată se efectuează în baza documentelor justificative.
(5)Contractele care generează obligaţii de plată pe mai mulţi ani pot fi angajate în limita creditelor de angajament aprobate pentru anul curent, pentru toată valoarea angajamentului legal, în condiţiile legii.
Art. 37
(1)Precizările din prezentul articol se aplică pentru plata drepturilor de natură salarială în condiţiile art. 53 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 şi ale art. 55 alin. (1) din Legea nr. 273/2006.
(2)Angajarea cheltuielilor în vederea stingerii obligaţiilor de plată se face cu respectarea prevederilor art. 19.
(3)Rezervarea creditelor de angajament şi respectiv a creditelor bugetare se revizuieşte în fiecare an cu estimarea obligaţiilor de plată care vor fi în sarcina instituţiei publice în anul respectiv.
(4)Lichidarea şi ordonanţarea se efectuează în baza documentelor justificative specifice.
(5)Prevederile alin. (1)-(4) se aplică şi pentru alocaţii, drepturi de asistenţă socială etc.
Art. 38
(1)Precizările din prezentul articol se aplică pentru plata pensiilor, care se plătesc periodic în decursul mai multor ani bugetari.
(2)Angajarea cheltuielilor în vederea stingerii obligaţiilor de plată se face având în vedere prevederile art. 19.
(3)Rezervarea creditelor de angajament şi respectiv a creditelor bugetare se revizuieşte în fiecare an astfel:
a)la rezervarea creditelor de angajament: cu estimarea obligaţiilor de plată aferente perioadei ianuarie-decembrie a anului curent;
b)la rezervarea creditelor bugetare: cu estimarea obligaţiilor de plată aferente perioadei avute în vedere la lit. a) şi care vor fi plătite în perioada ianuarie-decembrie a anului curent.
(4)Lichidarea şi ordonanţarea se efectuează în baza documentelor justificative specifice.
Art. 39
(1)Precizările din prezentul articol se aplică pentru plata transferurilor alocate instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii, din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, bugetul local, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, după caz, sau altor categorii de instituţii publice care primesc subvenţii/alocaţii de la buget potrivit prevederilor legale în vigoare.
(2)Angajamentul legal îl reprezintă contractul de finanţare/convenţia/actul administrativ privind acordarea subvenţiei sau alte documente stabilite prin proceduri proprii în cazul în care acordarea subvenţiei decurge prin efectul legii. Suma trebuie să fie mai mică sau egală decât suma aprobată în bugetul instituţiei publice prevăzute la alin. (1).
(3)Lichidarea se va face în baza angajamentului legal, valoarea pentru care se acordă viza "Bun de plată" fiind cea menţionată la alin. (2).
(4)La momentul ordonanţării, ordonatorul de credite poate decide să se efectueze plata integrală sau parţială a sumei care a primit viza "Bun de plată", în condiţiile art. 26.
(5)La finele anului, valoarea angajamentului legal se diminuează la nivelul plăţilor efective în sistemul de control al angajamentelor bugetare.
Art. 40
(1)Prezentul articol se aplică de către instituţiile publice care desfăşoară activităţi economice de natura celor prevăzute la art. 269 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 şi pentru care nu sunt scutite în temeiul art. 292 din Legea nr. 227/2015.
(2)Încasarea taxelor şi tarifelor ce se constituie venit la buget se va realiza la nivelul sumei totale, inclusiv taxa pe valoarea adăugată aplicabilă.
(3)Execuţia cheltuielilor se va realiza la nivelul sumelor ce includ taxa pe valoarea adăugată.
(4)Plăţile de taxă pe valoarea adăugată aferente deconturilor de TVA se vor realiza de la articolul "Impozite, taxe şi amenzi datorate bugetului general consolidat".
(5)Restituirile de TVA vor fi încasate la venituri, la subcapitolul "Alte venituri".
Art. 41
(1)Prezentul articol se aplică de către instituţiile publice care aplică excepţia prevăzută la art. 14 alin. (10).
(2)La completarea documentului de fundamentare întocmit la finele anului bugetar în contul anului următor se vor avea în vedere şi următoarele:
a)documentul va primi dată la momentul întocmirii;
b)la pct. 3 din secţiunea A "Descrierea pe larg a stării de fapt şi de drept" se vor menţiona inclusiv motivele pentru care iniţierea demersurilor pentru angajarea cheltuielilor în anul bugetar următor ar fi tardive şi ar afecta continuitatea activităţii instituţiei publice;
c)la pct. 5 din secţiunea A "Angajamente legale" se va bifa "angajamentele legale se vor emite în contul anului următor";
d)la secţiunea B se va bifa " Nu s-au rezervat în sistemul de control al angajamentelor credite de angajament în cuantum de ................... lei, respectiv credite bugetare în cuantum de ................. lei." şi cea de-a doua opţiune, cu una dintre următoarele menţiuni: "cheltuiala vizează anul bugetar următor, sumele rezervate încadrându-se în bugetul aprobat pentru anul următor", "cheltuiala vizează anul bugetar următor, sumele rezervate încadrându-se în limitele lunare de cheltuieli prevăzute la art. 37 alin. (1) din Legea nr. 500/2002" sau "cheltuiala vizează anul bugetar următor, sumele rezervate încadrându-se în limitele lunare de cheltuieli prevăzute la art. 40 alin. (1) din Legea nr. 273/2006".
(3)În maximum 3 zile lucrătoare de la începutul anului bugetar următor se vor înregistra cu prioritate aceste rezervări în sistemul de control al angajamentelor prin emiterea unei revizuiri a prezentului document de fundamentare iniţiat de persoana nominalizată pentru a avea acces la sistemul de control al angajamentelor, fără a fi necesară aprobarea ordonatorului de credite pe documentul de fundamentare revizuit.
Art. 42
(1)Prezentul articol se aplică de către instituţiile publice care finanţează anumite categorii de cheltuieli care sunt efectiv achitate de o altă instituţie publică ce îndeplineşte rol de agent (premierea de către consiliul judeţean a unor elevi participanţi la olimpiade organizate de direcţii judeţene de învăţământ preuniversitar, decontarea de către casa de asigurări de sănătate a contribuţiei personale a personalului medical contractual etc.).
(2)Instituţia publică care finanţează cheltuiala va parcurge etapa de angajare a cheltuielilor conform prevederilor capitolului II din prezentele norme metodologice, încadrând cheltuiala pe clasificaţia bugetară ţinând cont de obligaţia sa faţă de beneficiarul final al sumelor şi de natura obligaţiei faţă de acesta (premii, cheltuieli cu medicamentele etc.).
(3)Instituţia publică care finanţează cheltuiala va parcurge etapa de lichidare a cheltuielilor conform capitolului III din prezentele norme metodologice.
(4)Instituţia publică care finanţează cheltuiala va parcurge etapa de ordonanţare a cheltuielilor conform capitolului IV din prezentele norme metodologice. În ordonanţarea de plată, următoarele rubrici se vor completa astfel:
a)la "Beneficiar" şi "Cod de identificare fiscală beneficiar" se vor trece numele, respectiv codul de identificare fiscală, ale instituţiei publice care va efectua achitarea sumelor;
b)la "Cod IBAN beneficiar" se va trece contul de disponibil în care se vor vira banii (de exemplu, codul IBAN al contului 5005 "Disponibil din sume de mandat şi în depozit");
c)la "Informaţii privind plata" se vor detalia informaţii despre beneficiarii finali ai sumelor.
(5)Instituţia publică care finanţează cheltuiala va parcurge etapa de plată a cheltuielilor conform capitolului V din prezentele norme metodologice, efectuând viramentul în contul indicat în ordonanţarea de plată.
(6)Instituţia publică care îndeplineşte rolul de agent va achita sumele fără a parcurge etapele specifice angajării, lichidării, ordonanţării şi plăţii.
Art. 43
(1)Prezentul articol se aplică instituţiilor care au rol de autoritate de gestionare a fondurilor externe nerambursabile.
(2)Pentru sumele prevăzute în formularul cod 25 "Fişa finanţării programelor aferente Politicii de Coeziune a UE, a programelor aferente Politicilor Comune Agricolă şi de Pescuit, altor programe finanţate din fonduri externe nerambursabile postaderare, precum şi a altor facilităţi şi instrumente postaderare", sumele aferente FEN se gestionează prin conturi de disponibil şi parcurg, dacă legea prevede astfel, fazele de angajare, lichidare şi ordonanţare şi plată, dar nu înregistrează operaţiunile în sistemul de control al angajamentelor. Documentele utilizate sunt cele din prezentele norme, adaptate prin proceduri proprii sau, după caz, documentele prevăzute în actele normative de aprobare a gestionării fondurilor europene.
Art. 44
Pentru sumele gestionate prin conturi de disponibil, altele decât cele de la art. 43, se parcurg fazele de angajare, lichidare, ordonanţare şi plată, în situaţia în care există reglementări specifice în acest sens, dar nu se înregistrează operaţiunile în sistemul de control al angajamentelor. Documentele utilizate sunt cele din prezentele norme, adaptate prin proceduri proprii, sau, după caz, cele prevăzute în actele normative.
Art. 45
Instituţiile publice din sectorul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională care utilizează structura Clasificaţiei bugetare la nivel de COFOG1, pentru conturile de trezorerie deschise la nivel de capitol şi titlu, completează în mod corespunzător documentele din prezentele norme.
Art. 46
Sumele virate în conturi de cheltuieli aferente titlului 85 "Plăţi efectuate în anii precedenţi şi recuperate în anul curent" nu fac obiectul celor patru faze ale execuţiei bugetare a cheltuielilor.