Capitolul i - Dispoziţii generale - Norme Metodologice din 2025 privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor bugetare

M.Of. 696

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 25 Iulie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
(1)În înţelesul prezentelor norme metodologice, termenii şi expresiile folosite au următoarele semnificaţii:
a)acţiuni multianuale - acţiuni a căror perioadă de realizare depăşeşte un an bugetar. În cazurile aflate sub incidenţa Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 500/2002, această sintagmă are înţelesul de la art. 2 alin. (1) pct. 33 din Legea nr. 500/2002;
b)angajarea cheltuielilor - fază în procesul execuţiei bugetare prin care instituţia publică îşi asumă obligaţia de a plăti o sumă de bani, rezultată în urma îndeplinirii condiţiilor stipulate într-un angajament legal pentru livrarea de bunuri, executarea de lucrări, prestarea de servicii sau onorarea obligaţiilor de plată rezultate în baza legilor, hotărârilor Guvernului, acordurilor, hotărârilor judecătoreşti, în limita creditelor de angajament aprobate conform legii;
c)cod angajament - un cod definit la art. 2 lit. i) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2014, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare O.U.G. nr. 88/2013;
d)cod indicator de cheltuieli - cod numeric de 12 caractere cuprinzând câte două cifre aferente codului de capitol, subcapitol, paragraf, titlu, articol, alineat, bazat pe sistemul de codificare aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.954/2005 pentru aprobarea Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice. În situaţia în care detalierea subdiviziunilor de cheltuieli bugetare din Clasificaţia indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.954/2005, nu este efectuată la nivel de capitol/subcapitol/paragraf/titlu/articol/alineat, subdiviziunile de cheltuieli bugetare lipsă se completează cu "00";
e)cod sector bugetar - cod numeric de două cifre bazat pe sistemul de codificare aprobat la prima liniuţă din secţiunea C "Subordonare/Surse" a art. 2 alin. (1) din anexa nr. 1 la Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 2.004/2013 pentru aprobarea Procedurii privind registrul entităţilor publice, cu modificările şi completările ulterioare;
f)cod sursă de finanţare - cod format dintr-o literă, aşa cum este prevăzut în anexa la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.271/2004 pentru aprobarea Precizărilor privind structura codurilor IBAN aferente conturilor de cheltuieli şi venituri bugetare, precum şi conturilor de disponibilităţi deschise la unităţile Trezoreriei Statului, cu modificările şi completările ulterioare;
g)cod SSI - codul alfanumeric format prin concatenarea codului sectorului bugetar, codului sursei de finanţare şi codului indicatorului de cheltuieli;
h)compartiment de specialitate - compartimentul funcţional definit la art. 5 lit. q) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019;
i)conducătorul compartimentului financiar-contabil - persoana care ocupă funcţia de conducere a compartimentului financiar-contabil, precum şi altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie din cadrul instituţiei publice, în condiţiile legii. Prin această sintagmă se înţelege atât persoana definită la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 500/2002, cât şi şeful compartimentului financiar-contabil definit la art. 2 alin. (1) pct. 54 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 273/2006;
j)credit bugetar - suma aprobată prin buget reprezentând limita maximă până la care se pot ordonanţa şi efectua plăţi în cursul anului bugetar pentru angajamentele legale contractate în cursul exerciţiului bugetar şi/sau din exerciţii anterioare. În cazul bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, această expresie are semnificaţia de la art. 2 alin. (1) pct. 16 din acelaşi act normativ. În cazul bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006, prezentele norme metodologice utilizează această expresie exclusiv în legătură cu limitele maxime până la care se pot ordonanţa şi efectua plăţi pentru angajamentele legale contractate;
k)credit de angajament - suma aprobată prin buget reprezentând limita maximă în cadrul căreia pot fi încheiate angajamentele legale în timpul anului bugetar. În cazul bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, această expresie are semnificaţia de la art. 2 alin. (1) pct. 15 din acelaşi act normativ. În cazul bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006, definiţia este cea conferită creditului de angajament definit la art. 2 alin. (1) pct. 18 din legea precizată, iar în situaţiile în care nu sunt aprobate distinct credite de angajament, acestea sunt egale cu creditele bugetare definite la art. 2 alin. (1) pct. 19 din Legea nr. 273/2006;
l)credite destinate unor acţiuni multianuale - sume alocate unor programe, proiecte, subproiecte, obiective şi altele asemenea, care se desfăşoară pe o perioadă mai mare de un an şi dau loc la credite de angajament şi credite bugetare. Această sintagmă are semnificaţia de la art. 2 alin. (1) pct. 14 din Legea nr. 500/2002 şi, respectiv, semnificaţia de la art. 2 alin. (1) pct. 17 din Legea nr. 273/2006;
m)curs valutar acoperitor - cursul valutar comunicat de Banca Naţională a României, majorat cu până la 5%;
n)emitere angajament legal - asumare prin semnătură olografă sau electronică calificată a unui document de către ordonatorul de credite în scopul de a produce efecte juridice;
o)număr unic de înregistrare al documentului de fundamentare - cod alfanumeric asociat documentului de fundamentare care se păstrează pe toată durata procesului de execuţie bugetară (angajare, lichidare, ordonanţare, plată);
p)instituţii publice - cele definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cele definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, precum şi alte entităţi ai căror conducători au calitatea de ordonatori de credite pentru bugetul aprobat în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2)În cuprinsul prezentelor norme metodologice, dacă nu se precizează expres altfel, orice referire la creditul de angajament şi/sau bugetar, respectiv la disponibilul din credit de angajament şi/sau bugetar vizează creditul de angajament şi/sau bugetar aprobat şi, respectiv, disponibilul la nivel de cod SSI şi program bugetar.
Art. 2
În parcurgerea fazelor execuţiei bugetare sunt implicaţi:
a)ordonatorii de credite şi persoanele cărora le este delegată această calitate ori, după caz, anumite atribuţii aferente acestei calităţi;
b)personalul încadrat în compartimentele de specialitate ale instituţiei publice;
c)persoanele nominalizate pentru a avea acces la sistemul de control al angajamentelor (CAB) prevăzut în O.U.G. nr. 88/2013;
d)persoanele care exercită controlul financiar preventiv propriu şi controlul financiar preventiv delegat, după caz;
e)persoanele responsabile cu plata cheltuielilor.
Art. 3
(1)Ordonatorii principali de credite sunt:
a)miniştrii, conform prevederilor art. 20 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 şi ale art. 56 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019;
b)secretarul general al Guvernului, conform art. 20 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019;
c)persoana desemnată de Preşedintele României, conform art. 3 alin. (3) din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Preşedintelui României, republicată;
d)conducătorii organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale, conducătorii altor autorităţi publice şi conducătorii instituţiilor publice autonome, conform prevederilor art. 20 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, alţii decât cei de la lit. a)-c), în măsura în care prevederile legale în vigoare le conferă această calitate;
e)secretarii generali, conform prevederilor art. 20 alin. (5) din Legea nr. 500/2002, în măsura în care legea le conferă această calitate;
f)preşedinţii consiliilor judeţene, conform prevederilor art. 21 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 şi ale art. 191 alin. (4) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019;
g)primarii unităţilor administrativ-teritoriale, primarul general al municipiului Bucureşti şi primarii sectoarelor municipiului Bucureşti, conform prevederilor art. 21 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 şi ale art. 155 alin. (4) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019;
h)secretarii generali ai unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, conform art. 243 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019;
i)viceprimarii cu atribuţii de primar, consilierii locali cu atribuţii de primar, vicepreşedinţii cu atribuţii de preşedinte de consiliu judeţean şi consilierii judeţeni cu atribuţii de preşedinte de consiliu judeţean, conform prevederilor art. 163 şi 192 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019;
j)administratorii publici, în condiţiile art. 244 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019;
k)alte persoane cărora li s-a conferit această calitate prin legi speciale.
(2)Conducătorii instituţiilor publice, care se află în subordinea/coordonarea altor instituţii/autorităţi publice, sunt ordonatori secundari sau terţiari de credite, după caz.
Art. 4
(1)Ordonatorii principali de credite, ordonatorii secundari de credite, precum şi ordonatorii terţiari de credite pot delega această calitate uneia sau mai multor persoane, în condiţiile legii.
(2)Ordonatorii de credite ai bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 pot delega această calitate înlocuitorilor de drept, secretarului general sau altor persoane împuternicite în acest scop, cu excepţia conducătorului compartimentului financiar-contabil, conform prevederilor art. 20 alin. (4) din acelaşi act normativ.
(3)Ordonatorii principali de credite ai comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, judeţelor şi municipiului Bucureşti pot delega această calitate înlocuitorilor de drept sau altor persoane împuternicite în acest scop, cu excepţia persoanelor care au calitatea de contabil sau de şef al compartimentului financiar-contabil, cu respectarea prevederilor art. 21 alin. (3) din Legea nr. 273/2006 şi având în vedere prevederile art. 157, art. 191 şi/sau ale art. 244 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, după caz.
(4)Ordonatorii de credite pot delega atribuţiile şi în alte cazuri expres prevăzute prin acte normative de nivelul legii.
(5)Ordonatorii de credite nu pierd această calitate prin delegare.
(6)Actele de delegare a atribuţiilor desemnează persoanele din cadrul instituţiilor publice care să semneze pentru şi în numele ordonatorilor de credite. În actul de delegare trebuie să se specifice perioada, atribuţiile delegate şi limitele exercitării atribuţiilor delegate în ceea ce priveşte angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor. Actele de delegare se transmit, după caz:
a)persoanelor delegate;
b)conducătorului compartimentului financiar-contabil;
c)persoanei care exercită controlul financiar preventiv propriu şi controlul financiar preventiv delegat, după caz.
(7)Ordonatorul de credite poate să delege unor persoane din compartimentele de specialitate, altele decât cele responsabile cu plata:
a)aprobarea formei revizuite a documentului de fundamentare, în cazul în care în acesta sunt consemnate diminuări de rezervări ca urmare a unor economii;
b)aprobarea formei revizuite a documentului de fundamentare, în cazul în care nu se aduc modificări la elementele de fundamentare din secţiunea A a documentului de fundamentare deja aprobat de ordonatorul de credite;
c)aprobarea ordonanţării de plată cu sumă negativă.
Art. 5
(1)Ordonatorul de credite şi persoanele nominalizate de acesta au acces la sistemul de control al angajamentelor.
(2)Persoanele nominalizate sunt responsabile de completarea secţiunii B din documentul de fundamentare, dacă este cazul, şi de coloanele: 1, 2, 3 şi 5 din formularul "Ordonanţare de plată", prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 6
În cazul instituţiilor publice la care compartimentul financiar-contabil are un număr de personal mai mare de 5 salariaţi, persoanele nominalizate care au acces la sistemul de control al angajamentelor şi care au înregistrat angajamentul/rezervarea (în CAB) trebuie să fie diferite de persoana care semnează ordinul de plată pentru acelaşi angajament/aceeaşi rezervare.
Art. 7
Persoanele responsabile cu efectuarea plăţilor din bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 şi la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 fac parte, de regulă, din compartimentul financiar-contabil şi procedează la efectuarea acestora potrivit prevederilor capitolului V.
Art. 8
(1)Utilizarea creditelor bugetare se face pentru stingerea prin plată a obligaţiilor instituţiilor publice faţă de terţi.
(2)Utilizarea creditelor bugetare se efectuează doar pentru sume care au fost înregistrate drept cheltuieli efective/active fixe/stocuri/avansuri, în condiţiile Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru instituţiile publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005, cu modificările şi completările ulterioare, sau ale altor reglementări contabile aplicabile, după caz.
Art. 9
(1)În procesul execuţiei bugetare, cheltuielile bugetare parcurg patru faze, de regulă, în următoarea succesiune: angajare, lichidare, ordonanţare şi plată.
(2)Instituţiile publice care gestionează bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 şi la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 au obligaţia să respecte parcurgerea celor patru faze prevăzute la alin. (1).
(3)Execuţia bugetară se bazează pe principiul separării atribuţiilor persoanelor care au calitatea de ordonator de credite de atribuţiile persoanelor care au calitatea de conducător al compartimentului financiar-contabil.