Art. 34. - Norme Metodologice din 2025 privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor bugetare
M.Of. 696
Neintrat în vigoare Versiune de la: 25 Iulie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 34
(1)Precizările din prezentul articol se aplică pentru angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor care se fac pe baza contractelor de achiziţii atribuite conform Legii nr. 98/2016, Legii nr. 99/2016, Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011.
(2)Referatele de necesitate elaborate în trimestrul IV al anului bugetar pentru achiziţii ce vor fi realizate în anul următor, în conformitate cu prevederile legale în materia achiziţiilor publice/achiziţiilor sectoriale/concesiunilor de lucrări şi de servicii, precum şi în domeniul apărării şi securităţii, vor sta la baza emiterii documentelor de fundamentare prevăzute la art. 12.
(3)Referatele de necesitate elaborate în anul bugetar curent pentru achiziţii ce vor fi realizate în acelaşi an, în conformitate cu prevederile legale în materia achiziţiilor publice/achiziţiilor sectoriale/concesiunilor de lucrări şi de servicii, precum şi în domeniul apărării şi securităţii, vor fi însoţite de documentele de fundamentare prevăzute la art. 12.
(4)Documentele de fundamentare se vor emite după aprobarea bugetului, dar nu mai târziu de data emiterii angajamentului legal prevăzut la art. 18 alin. (2).
(5)În perioada în care instituţia publică are stabilite limitele lunare de cheltuieli conform art. 37 din Legea nr. 500/2002 sau art. 39 şi/sau art. 40 din Legea nr. 273/2006, documentele de fundamentare se vor emite înainte de data emiterii angajamentului legal prevăzut la art. 18 alin. (2), cu încadrarea în limitele creditelor de angajament stabilite conform prevederilor legale menţionate.
(6)În situaţia derulării unei achiziţii cu clauză suspensivă, în documentul de fundamentare se completează doar secţiunea A, urmând ca secţiunea B să se completeze înainte de semnarea angajamentului legal.
(7)Documentele de fundamentare pot fi revizuite oricând înainte de atribuirea contractului de achiziţie, cu respectarea prevederilor art. 16.
(8)Înainte de semnarea angajamentului legal, instituţia publică va revizui documentul de fundamentare prin rezervarea de credite de angajament şi bugetare cel puţin la nivelul valorii contractului de achiziţie.
(9)Instituţia publică va revizui rezervările de credite de angajament şi bugetare ori de câte ori este nevoie.
(10)La începutul fiecărui an, instituţia publică va rezerva cu prioritate credite de angajament şi credite bugetare pentru contractele de achiziţii/concesiuni de lucrări sau de servicii atribuite, dar care nu au fost semnate.
(11)Contractele de achiziţie/concesiuni de lucrări sau de servicii vor menţiona în partea introductivă codul de angajament prin care au fost rezervate credite de angajament.
(12)În aplicarea prevederilor art. 12 alin. (8), în secţiunea A din documentul de fundamentare se vor menţiona inclusiv numărul şi data referatelor de necesitate avute în vedere.