Art. 12. - Documentul de fundamentare menţionat la alin. (1) va conţine în secţiunea A informaţii referitoare la: - Norme Metodologice din 2025 privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor bugetare

M.Of. 696

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 25 Iulie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 12
(1)Compartimentul de specialitate întocmeşte un document de fundamentare care poate avea rol de notă, notă de fundamentare sau alt document similar, caz în care se menţionează acest lucru în subtitlul documentului de fundamentare.
(2)Documentul de fundamentare menţionat la alin. (1) va conţine în secţiunea A informaţii referitoare la:
a)descrierea stării de fapt şi de drept. Pentru operaţiunile iniţiate de instituţia publică va cuprinde şi fundamentarea privind nevoia şi oportunitatea operaţiunii;
b)codul/codurile SSI;
c)programul bugetar;
d)o estimare în lei a valorii angajamentelor legale pe toată perioada de valabilitate a documentului de fundamentare;
e)o estimare în lei, defalcată pe ani bugetari, a plăţilor ce se prezumă că se vor face pe baza angajamentelor legale avute în vedere la lit. d). Totalul acestor plăţi trebuie să fie identic cu valoarea estimată la lit. d).
(3)Estimările prevăzute la alin. (2) lit. d) şi e) se fac în mod distinct pe fiecare cod SSI, iar în cadrul acestuia pe programe bugetare.
(4)În documentul de fundamentare, în situaţia în care obligaţia de plată este stabilită în valută se va utiliza cursul de schimb acoperitor în scopul stabilirii echivalentului în lei al sumei datorate.
(5)În scopul întocmirii documentului de fundamentare, compartimentul de specialitate poate fi sprijinit de personal de specialitate în vederea stabilirii codurilor SSI, încadrării pe programe bugetare, cursului de schimb acoperitor, unităţilor de măsură folosite şi a oricăror alte informaţii necesare.
(6)Persoanele care au acces la sistemul de control al angajamentelor vor completa secţiunea B a documentului de fundamentare dacă în anul bugetar se prezumă emiteri de angajamente legale şi/sau plăţi.
(7)Momentul iniţierii documentelor de fundamentare, persoanele însărcinate cu iniţierea acestora şi alte aspecte relevante se stabilesc prin procedură proprie la nivelul fiecărei instituţii publice.
(8)În cazul în care prevederile legale sau procedurile interne ale instituţiei prevăd întocmirea unor documente care conţin unele din informaţiile de la alin. (2), sunt suficiente menţionarea acestor documente în secţiunea A şi ataşarea documentului sau a unei copii a documentului, la documentul de fundamentare.
(9)Ordonatorul de credite aprobă documentul de fundamentare după obţinerea tuturor avizelor/vizelor prevăzute în anexa nr. 1 la secţiunea/secţiunile ce trebuie completate. Documentele de fundamentare ce vizează angajamente legale care se emit ca urmare a unei obligaţii legale sau provin de la un terţ, prevăzute la art. 29 şi 30, sunt valabile fără aprobarea ordonatorului de credite, cu obligaţia informării acestuia de către compartimentul de specialitate.
(10)Un cod de angajament nu poate fi înscris pe mai multe documente de fundamentare.
(11)Un document de fundamentare poate avea mai multe coduri de angajament, dar un cod de angajament nu poate fi pe mai multe documente de fundamentare.