Capitolul ii - Modalitatea de întocmire a proiectului de încadrare, respectiv a planului de încadrare a personalului didactic de predare din unităţile de învăţământ preuniversitar - Norme Metodologice din 2023 privind întocmirea proiectului de încadrare, respectiv a planului de încadrare a personalului didactic de predare din unităţile de învăţământ preuniversitar şi încadrarea în regim de plata cu ora a personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar

M.Of. 40

În vigoare
Versiune de la: 17 Ianuarie 2024
CAPITOLUL II:Modalitatea de întocmire a proiectului de încadrare, respectiv a planului de încadrare a personalului didactic de predare din unităţile de învăţământ preuniversitar
Art. 3
(1)Constituirea posturilor didactice de predare/catedrelor şi încadrarea personalului didactic de predare într-o unitate de învăţământ cu personalitate juridică, inclusiv în structurile arondate unităţii, se realizează pe baza prevederilor legale, respectiv a normativelor în vigoare privind constituirea formaţiunilor de studiu, a proiectelor planurilor de şcolarizare propuse de unităţile de învăţământ după aprobarea acestora de ISJ/ISMB şi a planurilor-cadru de învăţământ în vigoare aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, în concordanţă cu prevederile art. 207 din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, pentru un interval de timp de 40 de ore pe săptămână.
(2)Numărul de ore pe săptămână aferent planurilor-cadru de învăţământ pentru respectivul an şcolar, stabilit între limite minime şi maxime, se hotărăşte de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ, astfel încât să se asigure încadrarea în bugetul alocat.
(3)Din numărul total de ore pe săptămână calculate pe baza numărului de grupe/clase şi a planurilor-cadru în vigoare, prin raportare la prevederile art. 207 alin. (4) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, se constituie, în ordine:
a)posturi didactice de predare/catedre complete pe discipline de studiu din ore la o singură disciplină;
b)catedre complete din ore la două sau mai multe discipline;
c)catedre incomplete din ore la o singură disciplină;
d)catedre incomplete din ore la două sau mai multe discipline.
(4)Pe posturile didactice de predare/catedrele constituite se încadrează cadrele didactice titulare, în conformitate cu documentele de numire/transfer/repartizare şi celelalte prevederi legale privind încadrarea personalului didactic titular în învăţământul preuniversitar, şi se asigură numărul de ore de predare pe săptămână pentru cadrele didactice numite în funcţii de conducere, îndrumare şi control, prin concurs, care îşi desfăşoară obligaţia de predare în unitatea de învăţământ în care sunt titulare.
(5)În etapa de încadrare a personalului didactic de predare titular, cadrele didactice titulare în învăţământul preuniversitar, care beneficiază de rezervarea postului didactic de predare/catedrei în baza prevederilor art. 184 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, pot fi încadrate pe posturile didactice/catedrele pe care sunt titulare şi care au fost rezervate, la cerere, doar în regim de plata cu ora, până la cel mult jumătate din numărul de ore pe săptămână dintr-o normă didactică de predare. Numărul de ore pentru încadrarea în regim de plata cu ora a personalului didactic titular numit în funcţii de conducere, de îndrumare şi control în învăţământul preuniversitar se stabileşte de consiliul de administraţie al ISJ/ISMB.
(6)După aplicarea procedurilor prevăzute la alin. (1)-(5), se stabilesc:
a)posturile didactice de predare/catedrele complete şi incomplete care vor avea statutul rezervat în baza prevederilor art. 184, art. 221 alin. (1) şi art. 227 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare;
b)posturile didactice de predare/catedrele rezultate în urma reducerii normei didactice de predare, fără diminuarea salariului, conform prevederilor legale în vigoare.
(7)Educatoarea/Învăţătorul/Profesorul pentru educaţie timpurie/Profesorul pentru învăţământul primar/Absolventul colegiului universitar de institutori de la grupele/clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale este remunerat, în regim de plata cu ora, pentru orele care depăşesc numărul acestora prevăzut în planurile-cadru de învăţământ de la grupele/clasele cu predare în limba română, în conformitate cu prevederile art. 208 alin. (5) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare. Aceste ore se atribuie cadrului didactic, corespunzător gradului didactic şi vechimii în învăţământ, pe bază de contract individual de muncă în regim de plata cu ora, distinct de cel încheiat pentru funcţia de bază.
(8)Posturile didactice de predare/Catedrele vacante rămase după încadrarea cadrelor didactice titulare se atribuie astfel:
a)cadrelor didactice debutante care nu au dobândit definitivarea în învăţământ, repartizate începând cu 1 septembrie 2012 pe posturi didactice/catedre vacante publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată, şi care nu au acumulat de la data angajării o vechime efectivă la catedră mai mare de 6 ani, fără a lua în calcul perioadele de suspendare a contractului individual de muncă şi de rezervare a postului didactic/catedrei în baza prevederilor legale;
b)cadrelor didactice debutante repartizate pe posturi didactice de predare/catedre în baza prevederilor art. 253 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare1, sesiunea 2018, cărora li se poate asigura cel puţin jumătate de normă didactică de predare, conform deciziei de repartizare pe post/catedră.
________
1- Art. 253 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, a fost abrogat prin art. I pct. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2019 pentru completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, instituirea unor derogări şi prorogarea unor termene, aprobată cu completări prin Legea nr. 230/2019.
(9)Prevederile de la alin. (8) lit. a) se aplică până în anul şcolar 2027-2028 inclusiv. Prevederile de la alin. (8) lit. b) se aplică doar pentru anul şcolar 2024-2025.
(10)Contractele individuale de muncă încheiate pe durată nedeterminată sau determinată, aferente posturilor didactice de predare/catedrelor ocupate, conform modelului prevăzut în anexa la contractul colectiv de muncă unic la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar, sunt însoţite în mod obligatoriu de fişa postului, în care se precizează orele de predare şi celelalte activităţi prevăzute la art. 207 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, după caz, pentru un interval de timp de 40 de ore pe săptămână. În cazul posturilor didactice de predare/catedrelor pentru care s-a aprobat degrevarea de normă didactică, potrivit art. 208 alin. (11) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, în locul orelor de predare degrevate şi al unei părţi din celelalte activităţi prevăzute la art. 207 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, după caz, sunt trecute activităţi specifice, în conformitate cu definiţia prevăzută la punctul 22 din anexa la Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, până la completarea unui număr de 40 de ore pe săptămână.
Art. 4
Dacă în urma atribuirii unui număr minim de clase cu orele aferente unui cadru didactic titular, cadru didactic debutant prevăzut la art. 3 alin. (8) sau cadru didactic angajat pe durata viabilităţii postului didactic/catedrei rezultă o depăşire a normei didactice de predare stabilite conform art. 207 alin. (4) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, aceste ore se normează într-un post didactic de predare vacant şi se atribuie aceluiaşi cadru didactic, salarizându-se în regim de plata cu ora, potrivit calificării, gradului didactic şi vechimii în învăţământ ale acestuia.
Art. 5
Din posturile didactice de predare/catedrele vacante/rezervate rămase după încadrarea personalului didactic de predare conform art. 3 şi 4 se asigură rezervarea posturilor didactice de predare/catedrelor pentru cadrele didactice din alte state, în baza acordurilor bilaterale interguvernamentale şi interministeriale în vigoare, încheiate de România cu respectivele state sau în baza unor acorduri interinstituţionale încheiate între organizaţii neguvernamentale din state în care limba modernă care face obiectul acordului este limbă oficială, care au avizul serviciilor cultural-educative ale ambasadelor şi al ISJ/ISMB din judeţele/municipiul Bucureşti pe raza cărora se află unităţile de învăţământ cu program bilingv.
Art. 6
(1)Soluţionarea reducerilor de activitate la nivelul unităţii de învăţământ şi ocuparea posturilor didactice de predare/catedrelor vacante/rezervate se realizează în conformitate cu prevederile metodologice elaborate de Ministerul Educaţiei.
(2)Completarea normei didactice de predare a unui cadru didactic titular cu ore din activităţi prevăzute la art. 207 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, după caz, se realizează doar în situaţia în care acestuia nu i se poate asigura, la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti, norma didactică de predare, conform prevederilor art. 208 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare.
(3)După asigurarea normelor didactice de predare ale cadrelor didactice titulare şi ale celor debutante prevăzute la art. 3 alin. (8), în baza documentelor de numire/transfer/repartizare, după soluţionarea, la nivelul unităţilor, a întregirilor şi a completărilor de normă didactică de predare pentru cadrele didactice titulare şi pentru cele debutante prevăzute la art. 3 alin. (8), se încadrează după aceleaşi proceduri cadrele didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei, conform deciziilor de repartizare pe posturi didactice/catedre.
(4)Încadrarea, întregirea şi completarea normei didactice de predare pentru cadrele didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei, la nivelul unităţilor de învăţământ în care sunt angajate, precum şi menţinerea în activitate a personalului didactic, ca titular, la cerere, în funcţia didactică, peste vârsta de pensionare se realizează în conformitate cu prevederile metodologice elaborate de Ministerul Educaţiei.
Art. 7
După încadrarea personalului didactic de predare şi soluţionarea situaţiilor potrivit prevederilor art. 6, în conformitate cu prevederile metodologice elaborate de Ministerul Educaţiei, pentru cadrele didactice numite în funcţii de conducere, îndrumare şi control, prin concurs, în alte unităţi de învăţământ decât cele în care sunt titulare, în vederea efectuării de către acestea a obligaţiei de predare, ISJ/ISMB asigură numărul de ore de predare pe săptămână în unitatea de învăţământ în care sunt numite în funcţie sau în alte unităţi de învăţământ apropiate, dacă la nivelul unităţilor respective există catedre vacante incomplete în specialitate.
Art. 8
(1)Posturile vacante/rezervate rămase după finalizarea operaţiunilor prevăzute la art. 3-6 se gestionează la nivelul ISJ/ISMB, în vederea ocupării acestora în ordinea desfăşurării etapelor mobilităţii personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar, cu respectarea prevederilor metodologice elaborate de Ministerul Educaţiei.
(2)În vederea ocupării prin concurs naţional, consiliul de administraţie al ISJ/ISMB poate constitui catedre vacante viabile, conform art. 2 alin. (4), din cel puţin o jumătate de normă didactică de predare, potrivit dispoziţiilor art. 207 alin. (4) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, la nivelul uneia sau mai multor unităţi de învăţământ preuniversitar.