Capitolul iii - Documentele justificative privind dobândirea calităţii de asigurat - Norme Metodologice din 2018 pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calităţii de asigurat, precum şi pentru stabilirea documentelor necesare atribuirii numărului unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina
M.Of. 1036
În vigoare Versiune de la: 1 August 2025
CAPITOLUL III:Documentele justificative privind dobândirea calităţii de asigurat
Art. 7
(1)Documentele prin care se atestă calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate din România sunt, după caz:
a)cardul naţional de asigurări sociale de sănătate, în condiţiile în care persoanele deţinătoare se încadrează în una dintre categoriile de persoane asigurate potrivit legii şi prezentelor norme metodologice;
b)documentul rezultat prin accesarea electronică de verificare a calităţii de asigurat potrivit art. 9 de către furnizorii aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate;
c)adeverinţa de asigurat, cu valabilitate de 3 luni, pentru asiguraţii care refuză în mod expres, din motive religioase sau de conştiinţă, primirea cardului naţional, eliberată prin grija casei de asigurări de sănătate la care este înscris asiguratul, în conformitate cu prevederile Ordinului preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 98/2015 pentru aprobarea procedurii de eliberare, a modalităţii de suportare a cheltuielilor aferente producerii şi distribuţiei cardului duplicat către asigurat, precum şi a modalităţii de acordare a serviciilor medicale, medicamentelor şi dispozitivelor medicale până la eliberarea sau în cazul refuzului cardului naţional de asigurări sociale de sănătate;
d)adeverinţa de asigurat, eliberată prin grija casei de asigurări de sănătate la care este înscris asiguratul, numai în situaţia în care cardul naţional de asigurări de sănătate nu a fost emis, respectiv până la data la care asiguratul intră în posesia acestuia, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data emiterii, doar dacă în urma accesării de către furnizori a instrumentului electronic prevăzut la lit. b) nu se poate face dovada calităţii de asigurat şi sunt îndeplinite condiţiile art. 8;
e)adeverinţa de înlocuire a cardului naţional, eliberată prin grija casei de asigurări de sănătate la care este înscris asiguratul, pentru situaţiile în care se solicită emiterea cardului duplicat, în conformitate cu prevederile Ordinului preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 98/2015;
f)certificatul de naştere sau actul de identitate, după caz, pentru copiii în vârstă de până la 18 ani;
g)adeverinţa eliberată de instituţiile din subordinea Ministerului Afacerilor Interne pentru persoanele reţinute, arestate sau deţinute care se află în centrele de reţinere şi arestare preventivă, străinii aflaţi în centrele de cazare în vederea returnării ori expulzării, precum şi cei care sunt victime ale traficului de persoane, care se află în timpul procedurilor necesare stabilirii identităţii şi sunt cazaţi în centrele special amenajate potrivit legii, din care să rezulte că se află în această situaţie;
h)adeverinţa eliberată de unităţile în grija cărora se află persoanele care execută o pedeapsă privativă de libertate sau se află în arest preventiv în unităţile penitenciare, precum şi persoanele care se află în executarea unei măsuri educative ori de siguranţă privative de libertate, respectiv persoanele care se află în perioada de amânare sau de întrerupere a executării pedepsei privative de libertate.
(2)Documentul justificativ prevăzut la alin. (1) lit. g) şi h) este valabil pe perioada în care persoanele sunt încadrate în categoria de asiguraţi prevăzută la art. 224 alin. (1) lit. j) şi l) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Pentru copiii până la vârsta de 18 ani nu este necesară eliberarea unei adeverinţe.
Art. 8
(1)Adeverinţa de asigurat prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. d) se eliberează pentru persoana care se află în una dintre următoarele situaţii:
b)a depus declaraţia prevăzută la art. 122 din Codul fiscal şi solicită serviciile cuprinse în pachetul de bază până la data transmiterii de către ANAF către CNAS a informaţiilor necesare în vederea acordării calităţii de asigurat, inclusiv pentru persoanele care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b) din acelaşi cod, care în anul 2024 au depus declaraţie prin care au estimat un venit aferent anului 2024 şi cărora, în anul 2025, nu le revine obligaţia depunerii declaraţiei prevăzute la art. 122 din acelaşi cod;
a)a început activitatea în baza raporturilor de muncă/serviciu şi solicită serviciile cuprinse în pachetul de bază până la data depunerii de către plătitorii de venituri din salarii şi asimilate salariilor a Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate, prevăzute în Codul fiscal;
b)a depus declaraţia prevăzută la art. 122 din Codul fiscal şi solicită serviciile cuprinse în pachetul de bază până la data transmiterii de către ANAF către CNAS a informaţiilor necesare în vederea acordării calităţii de asigurat, inclusiv pentru persoanele care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b) din acelaşi cod, care în anul 2024 au depus declaraţie prin care au estimat un venit aferent anului 2024 şi cărora, în anul 2025, nu le revine obligaţia depunerii declaraţiei prevăzute la art. 122 din acelaşi cod;c)în alte situaţii justificate.
(2)Pentru persoanele prevăzute la alin. (1), adeverinţa de asigurat se eliberează de către casa de asigurări de sănătate în a cărei evidenţă se află persoana, potrivit fiecărei categorii de persoane, pe baza următoarelor documente:
a)pentru persoanele fizice prevăzute la alin. (1) lit. a), actul de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, precum şi adeverinţa de salariat eliberată de angajator, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice;
b)pentru persoanele fizice prevăzute la alin. (1) lit. b), actul de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, precum şi dovada că au depus Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice;
c)pentru persoanele fizice prevăzute la alin. (1) lit. c), actul de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, precum şi orice alt document prin care se atestă faptul că se încadrează în una dintre categoriile de persoane asigurate.
(3)Pentru persoanele care se află în incapacitate sau imposibilitate de a se deplasa la casa de asigurări, eliberarea adeverinţelor se face prin corespondenţă, pe baza documentelor prevăzute la alin. (2), comunicate de aceste persoane în copie.
(4)Casele de asigurări au obligaţia de a îndeplini orice demers legal potrivit domeniului lor de competenţă, astfel încât accesul asiguraţilor la pachetul de servicii medicale de bază să nu fie împiedicat de procesul de eliberare a adeverinţelor de asigurat.
(5)Modelul adeverinţei de la art. 7 alin. (1) lit. d) este prevăzut în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
(6)Documentul prevăzut la art. 7 alin. (1) lit. d) are valabilitate pentru o perioadă de 30 de zile lucrătoare de la data eliberării.
Art. 9
Modalitatea electronică de verificare a calităţii de asigurat se face prin introducerea de către furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale a codului numeric personal sau a codului de identificare din sistemul de asigurări sociale de sănătate al persoanei care necesită servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale în câmpul "CNP"/"CIS" din aplicaţia instalată pe site-ul CNAS la adresa http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html.
Art. 10
În situaţii justificate în care nu se poate realiza comunicaţia cu sistemul informatic, în vederea asigurării accesului liber la pachetul de servicii medicale de bază, furnizorii acordă persoanelor asigurate servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale pe baza documentelor prevăzute la art. 11 alin. (1), aferente fiecărei categorii de persoane.
Art. 11
(1)În cazul în care, ca urmare a verificării calităţii de asigurat potrivit art. 9, persoanele asigurate nu figurează în baza de date în una dintre categoriile de persoane asigurate, în vederea acordării calităţii de asigurat şi a asigurării accesului liber la pachetul de servicii medicale de bază, depun la casele de asigurări de sănătate următoarele documente:
a)pentru tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani: act de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, precum şi un document valabil din care să rezulte că au calitatea de elev sau student, avizat de instituţia de învăţământ, sau, după caz, un document valabil din care să rezulte că au calitatea de ucenic, avizat de angajator; pentru absolvenţii de liceu, până la începerea anului universitar, dovada calităţii de asigurat se face cu un document valabil din care să rezulte că au absolvit studiile liceale; pentru absolvenţii facultăţilor de medicină, stomatologie, farmacie, dovada calităţii de asigurat se face cu un document valabil din care să rezulte că au absolvit studiile uneia dintre aceste facultăţi, precum şi data absolvirii acestora;
b)pentru studentul-doctorand: act de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează şi alte venituri asupra cărora se datorează contribuţia potrivit Codului fiscal, adeverinţă eliberată de instituţia de învăţământ superior din care să rezulte că are calitatea de student-doctorand;
b1)pentru tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani, elevi, ucenici, studenţi sau studenţi-doctoranzi, înmatriculaţi într-o instituţie de învăţământ liceal/şcoală profesională sau instituţie de învăţământ superior, după caz, acreditată, din altă ţară:
(i)act de identitate valabil la data solicitării, original şi copie;
(ii)un document valabil, original, din care să rezulte că au calitatea de elev, ucenic, student sau student-doctorand, emis de instituţia de învăţământ, precum şi faptul că instituţia de învăţământ este acreditată în ţara de referinţă, însoţit de traducerea autorizată a acestuia;
(iii)o declaraţie pe propria răspundere a persoanei care doreşte să se asigure, în înţelesul art. 326 din Codul penal, din care să rezulte că persoana se obligă să anunţe în termen de 15 zile casa de asigurări asupra modificărilor referitoare la încadrarea ei în categoria de asiguraţi, potrivit art. 231 lit. d) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
(iv)în situaţia în care din documentul prevăzut la pct. (ii) nu reiese că instituţia de învăţământ este acreditată în ţara de referinţă, declaraţia pe propria răspundere de la pct. (iii) va cuprinde o menţiune expresă cu privire la faptul că instituţia de învăţământ este acreditată în ţara de referinţă;
e)pentru soţul, soţia şi părinţii prevăzuţi la art. 224 alin. (12) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare: act de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, precum şi dovada depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, prevăzută la art. 122 din Codul fiscal;
h)pentru bolnavii cu afecţiuni incluse în programele naţionale de sănătate prevăzuţi la art. 224 alin. (13) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv pentru cei prevăzuţi la art. 224 alin. (1) lit. f) din aceeaşi lege: act de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, precum şi adeverinţă medicală eliberată de medicul curant sau de medicul coordonator al programului de sănătate, cu indicarea programului/subprogramului naţional de sănătate sau a numărului aferent programului/suprogramului naţional de sănătate, prevăzut în sublista C secţiunea C2 din Lista cuprinzând denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor care se acordă în cadrul programelor naţionale de sănătate, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 720/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
l)pentru persoanele fizice care beneficiază de venit minim de incluziune potrivit Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare: actul de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, precum şi adeverinţă eliberată de primăria localităţii de domiciliu, din care să rezulte că acestea se încadrează în categoria persoanelor care au dreptul la ajutor social, în condiţiile legii;
ş)pentru persoanele donatoare de celule stem hematopoietice care au donat pentru un pacient neînrudit sau înrudit, pentru o perioadă de 10 ani de la donare: actul de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, precum şi adeverinţa eliberată de Registrul Naţional al Donatorilor Voluntari de Celule Stem Hematopoietice.
a)pentru tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani: act de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, precum şi un document valabil din care să rezulte că au calitatea de elev sau student, avizat de instituţia de învăţământ, sau, după caz, un document valabil din care să rezulte că au calitatea de ucenic, avizat de angajator; pentru absolvenţii de liceu, până la începerea anului universitar, dovada calităţii de asigurat se face cu un document valabil din care să rezulte că au absolvit studiile liceale; pentru absolvenţii facultăţilor de medicină, stomatologie, farmacie, dovada calităţii de asigurat se face cu un document valabil din care să rezulte că au absolvit studiile uneia dintre aceste facultăţi, precum şi data absolvirii acestora;
b)pentru studentul-doctorand: act de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează şi alte venituri asupra cărora se datorează contribuţia potrivit Codului fiscal, adeverinţă eliberată de instituţia de învăţământ superior din care să rezulte că are calitatea de student-doctorand;
b1)pentru tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani, elevi, ucenici, studenţi sau studenţi-doctoranzi, înmatriculaţi într-o instituţie de învăţământ liceal/şcoală profesională sau instituţie de învăţământ superior, după caz, acreditată, din altă ţară:
(i)act de identitate valabil la data solicitării, original şi copie;
(ii)un document valabil, original, din care să rezulte că au calitatea de elev, ucenic, student sau student-doctorand, emis de instituţia de învăţământ, precum şi faptul că instituţia de învăţământ este acreditată în ţara de referinţă, însoţit de traducerea autorizată a acestuia;
(iii)o declaraţie pe propria răspundere a persoanei care doreşte să se asigure, în înţelesul art. 326 din Codul penal, din care să rezulte că persoana se obligă să anunţe în termen de 15 zile casa de asigurări asupra modificărilor referitoare la încadrarea ei în categoria de asiguraţi, potrivit art. 231 lit. d) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
(iv)în situaţia în care din documentul prevăzut la pct. (ii) nu reiese că instituţia de învăţământ este acreditată în ţara de referinţă, declaraţia pe propria răspundere de la pct. (iii) va cuprinde o menţiune expresă cu privire la faptul că instituţia de învăţământ este acreditată în ţara de referinţă;c)pentru persoanele care urmează modulul instruirii individuale, pe baza cererii lor, pentru a deveni soldaţi sau gradaţi profesionişti: act de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, precum şi dovada că urmează modulul instruirii individuale;
d)pentru tinerii cu vârsta de până la 26 de ani, care provin din sistemul de protecţie a copilului: act de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, documentul care atestă că au fost incluşi într-un sistem de protecţie a copilului, un document eliberat de primăria din localitatea de domiciliu prin care să ateste că nu beneficiază de ajutor social în condiţiile legii;
e)pentru soţul, soţia şi părinţii prevăzuţi la art. 224 alin. (12) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare: act de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, precum şi dovada depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, prevăzută la art. 122 din Codul fiscal;f)pentru beneficiarii ale căror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, prin Legea nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistraţilor care au fost înlăturaţi din justiţie pentru considerente politice în perioada anilor 1945-1989, cu modificările ulterioare, prin Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările şi completările ulterioare, prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin Legea nr. 309/2002 privind recunoaşterea şi acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru persoanele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Legea recunoştinţei pentru victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Braşov din noiembrie 1987 şi pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului - Lupeni - august 1977 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare: act de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, documente doveditoare că se încadrează în una dintre categoriile de beneficiari ai acestor legi;
g)pentru persoanele cu handicap: act de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, şi certificatul care atestă încadrarea într-un grad de handicap, original şi copie;
h)pentru bolnavii cu afecţiuni incluse în programele naţionale de sănătate prevăzuţi la art. 224 alin. (13) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv pentru cei prevăzuţi la art. 224 alin. (1) lit. f) din aceeaşi lege: act de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, precum şi adeverinţă medicală eliberată de medicul curant sau de medicul coordonator al programului de sănătate, cu indicarea programului/subprogramului naţional de sănătate sau a numărului aferent programului/suprogramului naţional de sănătate, prevăzut în sublista C secţiunea C2 din Lista cuprinzând denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor care se acordă în cadrul programelor naţionale de sănătate, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 720/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;i)pentru femeile însărcinate sau lăuze: act de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, adeverinţă medicală, precum şi certificatul de naştere al copilului - pentru lăuze;
j)pentru persoanele care se află în concediu de acomodare, potrivit Legii nr. 273/2004 privind procedura adopţiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în concediu pentru creşterea copilului potrivit prevederilor art. 2 şi 31 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările şi completările ulterioare: actul de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, şi decizia emisă de agenţiile pentru plăţi şi inspecţie socială judeţene şi a municipiului Bucureşti;
k)pentru persoanele care beneficiază de indemnizaţie de şomaj sau, după caz, de alte drepturi de protecţie socială care se acordă din bugetul asigurărilor pentru şomaj, potrivit legii: actul de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, decizia şi/sau adeverinţa eliberate/eliberată de instituţiile care administrează bugetul asigurărilor pentru şomaj sau cuponul mandatului poştal de achitare a drepturilor, talonul de plată prin cont deschis la o unitate bancară din luna anterioară;
l)pentru persoanele fizice care beneficiază de venit minim de incluziune potrivit Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare: actul de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, precum şi adeverinţă eliberată de primăria localităţii de domiciliu, din care să rezulte că acestea se încadrează în categoria persoanelor care au dreptul la ajutor social, în condiţiile legii;m)pentru persoanele care au calitatea de pensionari: actul de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, cuponul mandatului poştal de achitare a drepturilor, talonul de plată prin cont curent personal deschis la o unitate bancară, din luna anterioară, sau decizia de pensionare, după caz, pentru situaţia în care nu s-a realizat plata pensiei. În cazul pierderii acestor documente sau până la dobândirea lor, calitatea de pensionar poate fi dovedită cu o adeverinţă eliberată de instituţia plătitoare a pensiei;
n)pentru personalul monahal al cultelor recunoscute: actul de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, precum şi adeverinţa eliberată de unităţile de cult;
o)pentru persoanele asigurate care realizează venituri din salarii sau asimilate acestora, asupra cărora se datorează contribuţia potrivit Codului fiscal: actul de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, precum şi adeverinţa de salariat eliberată de angajator, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice;
p)pentru persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h), precum şi în cazul celor prevăzute la art. 180 din Codul fiscal: actul de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, precum şi dovada că au depus Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice;
q)pentru voluntarii care îşi desfăşoară activitatea în cadrul serviciilor de urgenţă voluntare, în baza contractului de voluntariat, pe perioada participării la intervenţii de urgenţă sau a pregătirii în vederea participării la acestea, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 88/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 363/2002, cu modificările şi completările ulterioare: act de identitate valabil la data solicitării, precum şi contractul de voluntariat, original şi copie;
r)pentru persoanele cetăţeni români care sunt victime ale traficului de persoane, pentru o perioadă de cel mult 12 luni: actul de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, precum şi adeverinţa eliberată de instituţia care are în evidenţă aceste persoane;
s)pentru persoanele prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b)-d): documentul de identitate valabil la data solicitării (carte de identitate, paşaport, permis de şedere etc.), original şi copie, precum şi orice alt document prin care se atestă faptul că se încadrează în una din categoriile de persoane asigurate.
ş)pentru persoanele donatoare de celule stem hematopoietice care au donat pentru un pacient neînrudit sau înrudit, pentru o perioadă de 10 ani de la donare: actul de identitate valabil la data solicitării, original şi copie, precum şi adeverinţa eliberată de Registrul Naţional al Donatorilor Voluntari de Celule Stem Hematopoietice.(2)Casele de asigurări de sănătate au obligaţia de a îndeplini orice demers, potrivit domeniului lor de competenţă, astfel încât persoanele prevăzute la alin. (1) să dobândească calitatea de asigurat şi accesul la pachetul de servicii medicale de bază de la data depunerii documentelor.
(3)Pentru persoanele care se află în incapacitate sau imposibilitate de a se deplasa la casa de asigurări de sănătate, documentele prevăzute la alin. (1) pot fi transmise caselor de asigurări prin corespondenţă de către aceste persoane, în copie.
(4)Asiguratul are obligaţia să anunţe în termen de 15 zile medicul de familie şi casa de asigurări asupra modificărilor datelor de identitate sau a modificărilor referitoare la încadrarea lor într-o anumită categorie de asiguraţi.
Art. 12
Casele de asigurări de sănătate, precum şi furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale aflaţi în relaţii contractuale cu acestea nu pot solicita persoanelor asigurate alte documente decât cele prevăzute în prezentele norme metodologice.
Art. 121
(1)Adeverinţa de salariat eliberată de angajator, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice, se poate solicita de către persoanele asigurate şi se poate transmite de către angajatori către acestea şi prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.
(2)Persoanele asigurate pot solicita adeverinţele prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. c), d) şi e) şi prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.
(3)Adeverinţele prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. c), d) şi e) se pot transmite către persoanele beneficiare şi prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.
(4)Documentele necesare eliberării adeverinţei de asigurat prevăzute la art. 8 alin. (2), precum şi documentele necesare stabilirii calităţii de asigurat, prevăzute la art. 11 alin. (1), se pot transmite către casele de asigurări de sănătate şi prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.
(5)Casele de asigurări de sănătate au obligaţia de a îndeplini orice demers, potrivit domeniului lor de competenţă, astfel încât să nu fie împiedicat procesul de eliberare a adeverinţelor de asigurat sau de acordare a calităţii de asigurat în cazul persoanelor care au solicitat adeverinţele potrivit alin. (2), precum şi în cazul celor care depun documentele necesare stabilirii calităţii de asigurat potrivit alin. (4).Art. 13
(1)Evidenţa asiguraţilor la nivelul caselor de asigurări se realizează pe baza codului numeric personal sau a codului unic de identificare din sistemul de asigurări sociale de Sănătate, prin Sistemul informatic unic integrat, cu asigurarea garanţiilor corespunzătoare drepturilor şi libertăţilor persoanelor ale căror date cu caracter personal sunt prelucrate.
(2)Persoanelor străine cărora nu li s-a atribuit codul numeric personal de către organele de specialitate ale Ministerului Afacerilor Interne, dar care trebuie luate în evidenţă de către casele de asigurări, li se atribuie în acest sens un număr unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate (CIS), cu asigurarea garanţiilor corespunzătoare drepturilor şi libertăţilor persoanelor ale căror date cu caracter personal sunt prelucrate.
(3)Pentru categoriile de persoane prevăzute la alin. (2), numărul unic de identificare se atribuie în baza documentelor prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. s).
(4)Numărul unic de identificare menţionat la alin. (2) se compune după următoarea formulă:
a)cuprinde 13 caractere numerice;
b)primul caracter este 1, 2, 3 sau 4, în funcţie de sexul persoanei şi de secol (1 - pentru persoane de sex masculin născute înainte de anul 2000, 2 - pentru persoane de sex feminin născute înainte de anul 2000, 3 - pentru persoane de sex masculin născute după anul 2000, 4 - pentru persoane de sex feminin născute după anul 2000);
c)următoarele două caractere reprezintă ultimele două cifre ale anului de naştere;
d)următoarele două caractere reprezintă luna naşterii;
e)următoarele două caractere reprezintă ziua naşterii;
f)următoarele două caractere reprezintă numărul de identificare al casei de asigurări;
g)următoarele 3 caractere reprezintă numărul de evidenţă al persoanei;
h)ultima cifră reprezintă cifra de control.
(5)Numărul de identificare al casei de asigurări este prevăzut în tabelul de mai jos.
Codul | Judeţul |
53 | Alba |
54 | Arad |
55 | Argeş |
56 | Bacău |
57 | Bihor |
58 | Bistriţa |
59 | Botoşani |
60 | Braşov |
62 | Brăila |
63 | Buzău |
64 | Caraş-Severin |
65 | Cluj |
66 | Constanţa |
67 | Covasna |
68 | Dâmboviţa |
69 | Dolj |
70 | Galaţi |
71 | Gorj |
72 | Harghita |
73 | Hunedoara |
74 | Ialomiţa |
75 | Iaşi |
76 | Giurgiu |
77 | Maramureş |
78 | Mehedinţi |
79 | Mureş |
81 | Neamţ |
82 | Olt |
83 | Prahova |
84 | Satu Mare |
85 | Sălaj |
86 | Sibiu |
87 | Suceava |
88 | Teleorman |
89 | Timiş |
90 | Tulcea |
91 | Vaslui |
92 | Vâlcea |
93 | Vrancea |
94 | Călăraşi |
95 | Bucureşti |
96 | Ilfov |
97 | CAS OPSNAJ |
Exemplu:
Un cetăţean din Republica Ungaria, bărbat şi născut la 14 mai 1970, care îşi desfăşoară activitatea la o firmă din România şi care nu are domiciliul sau reşedinţa în România, dar contribuie la fond ca urmare a activităţii desfăşurate, trebuie luat în evidenţă de Casa de Asigurări de Sănătate Arad şi va avea un număr de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate după cum urmează: 1700514540011.
Art. 14
[textul din Art. 14 din capitolul III a fost abrogat la 03-mar-2022 de Art. I, punctul 4. din Ordinul 127/2022]