Capitolul iv - Condiţii generale de funcţionare în structurile de primire turistice cu funcţiuni de cazare si/sau alimentaţie publică, după caz - Norme Metodologice din 2013 PRIVIND ELIBERAREA CERTIFICATELOR DE CLASIFICARE A STRUCTURILOR DE PRIMIRE TURISTICE CU FUNCŢIUNI DE CAZARE SI ALIMENTAŢIE PUBLICĂ, A LICENŢELOR SI BREVETELOR DE TURISM

M.Of. 353 bis

În vigoare
Versiune de la: 10 Aprilie 2024
CAPITOLUL IV:Condiţii generale de funcţionare în structurile de primire turistice cu funcţiuni de cazare si/sau alimentaţie publică, după caz
Art. 13
(1)Operatorul economic proprietar şi/sau administrator de structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare şi/sau alimentaţie publică are următoarele obligaţii:
a)să asigure buna întreţinere şi funcţionalitate a dotărilor pe toată perioada de funcţionare inclusiv prin amenajarea şi întreţinerea spaţiilor verzi, a zonelor de agrement, terenurilor ambientale şi altor dotări exterioare (anexe) aflate în administrare, proprietate, concesiune, închiriere, comodat sau alt drept de folosinţă, după caz, acestea făcând parte integrantă a structurii de primire turistice;
b)să afişeze la recepţie sau în holul de primire - după caz, tarifele maximale de recepţie practicate, stabilite pentru structura de primire turistică de cazare. În situaţia în care în aceeaşi structură de primire turistică există spaţii de cazare clasificate la o altă categorie decât cea înscrisă în fişa anexă a certificatului de clasificare, acestea se vor afişa distinct împreună cu tarifele aferente;
c)să asigure în permanenţă apă caldă şi rece la grupurile sanitare din cadrul structurilor de primire turistice cu funcţiuni de cazare şi alimentaţie publică.
d)să asigure în spaţiile de cazare ocupate, în spaţiile de servire şi în cele comune, o temperatură minimă de 21 grade C iar pentru structurile de primire turistice în care dotarea cu sistem de climatizare/aer condiţionat este obligatorie, o temperatură maximă de 25 grade C;
e)să asigure personal calificat, conform specificaţiilor din anexa nr. 7 la prezentele norme metodologice. Personalul de servire din structurile de primire turistice va purta îmbrăcăminte specifică stabilită de operatorul economic în cauză, diferenţiat în funcţie de condiţiile de desfăşurare a activităţii şi ecuson cuprinzând cel puţin prenumele şi funcţia, iar restul personalului va purta echipament de lucru specific activităţii;
f)să asigure condiţiile necesare astfel încât turiştii să nu fie deranjaţi de zgomotele produse de instalaţiile tehnice ale clădirii sau de alţi factori de poluare;
g)să asigure spaţii de cazare cu lumină naturală directă şi aerisire;
h)să nu amplaseze spaţii de cazare la subsolul clădirilor;
i)să expună la loc vizibil, în exteriorul clădirii: denumirea, tipul şi însemnele privind categoria de clasificare a structurii de primire turistice;
j)să expună vizibil şi în mod lizibil în recepţie, în holul structurilor de primire turistice care nu dispun de recepţie şi în spaţiul de la intrare în saloanele de servire a mesei, certificatul de clasificare şi fişa anexă a acestuia sau autorizaţia provizorie de funcţionare, în copie, numărul de telefon "TEL VERDE - 0800868282" al instituţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului, pentru a fi cunoscute de turişti;
k)să furnizeze informaţii reale cu privire la denumirea, tipul, categoria de clasificare şi serviciile prestate, în toate materialele de promovare, conform autorizaţiei provizorii de funcţionare sau certificatului de clasificare obţinut;
l)să păstreze în permanenţă, în original, în structura de primire turistică în cauză, autorizaţia provizorie de funcţionare sau certificatul de clasificare şi fişa anexă a acestuia;
m)să asigure o gamă diversificată de servicii suplimentare, fără plată sau cu plată separat, conform listei orientative prezentate în anexa nr 1.1.1 astfel:
1.la unităţile de 4 şi 5 stele/margarete - cel puţin 15 servicii;
2.la unităţile de 3 stele/margarete - cel puţin 12 servicii;
3.la unităţile de 2 stele/margarete - cel puţin 8 servicii;
4.la unităţile de 1 stea/margaretă - cel puţin 5 servicii;
n)să asigure în spaţiile de cazare materiale scrise, realizate estetic şi tipărite în limba română şi în cel puţin două limbi de circulaţie internaţională (la categoria 3, 4 şi 5 stele/margarete) respectiv o limbă de circulaţie internaţională (la categoria 1 şi 2 stele/margarete), cuprinzând informaţii utile pentru turişti cu privire la:
- instrucţiuni de folosire a telefonului, după caz;
- tarifele interne şi internaţionale pentru convorbiri telefonice;
- lista cuprinzând serviciile suplimentare oferite şi tarifele pentru cele cu plată, cu indicarea modalităţilor de solicitare a serviciului în cameră;
- lista de preţuri cu preparatele room-service;
- lista cuprinzând preţurile produselor din minibar, după caz;
- instrucţiuni de folosire TV, instalaţie aer condiţionat/climatizare după caz;
- informaţii turistice privind zona sau localitatea;
- orice alte informaţii ce ar putea face agreabil sejurul turistului;
La hotelurile de 4 si 5 stele, materialele vor fi prezentate în mape personalizate, în fiecare spaţiu de cazare sau prin afişare cu mijloace electronice (prin intermediul sistemului TV cu circuit închis);
o)să asigure păstrarea ordinii, liniştii publice, moralităţii si să respecte normele legale în vigoare privind siguranţa si securitatea turiştilor din structurile de primire turistice;
p)să asigure conectarea la sistemul integrat de evidenţă a turiştilor, în termen de 60 zile de la implementarea si operaţionalizarea acestuia;
q)să afişeze vizibil în camerele de baie, în cel puţin două limbi de circulaţie internaţională, mesajul „Pro Natura" - conform modelului prezentat în anexa nr. 13 la prezentele norme metodologice, referitor la opţiunea fiecărui oaspete asupra duratei de utilizare a aceloraşi lenjerii si prosoape;
r)să deţină exclusiv pentru orice structură de primire turistică cu funcţiuni de cazare (cu excepţia apartamentelor si camerelor de închiriat) sau pentru structura de primire turistică cu funcţiuni de alimentaţie publică clasificată la o categorie de 3, 4 sau 5 stele pe care o are în proprietate si/sau administrare, minim o adresă de e-mail si un site web pe care să fie afisate datele sale de identificare, adresa si numărul certificatului de clasificare;
(2)Obţinerea autorizaţiei provizorii de funcţionare sau a certificatului de clasificare, nu exonerează operatorul economic de respectarea prevederilor Legii nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale si persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum si la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, cu modificările si completările ulterioare, respectiv, de obţinerea autorizaţiilor: sanitară, sanitar-veterinară, de securitate la incendiu, mediu si protecţia muncii, după caz.
(3)Operatorii economici proprietari şi/sau administratori de structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare şi/sau alimentaţie publică, clasificate, precum şi agenţiile de turism au obligaţia de a afişa, într-un mod vizibil, la intrarea în structura de primire turistică cu funcţiune de cazare şi/sau alimentaţie publică/sediul agenţiei de turism logoul brandului turistic naţional.

Art. 14
(1)Conform prezentelor norme metodologice, în România pot funcţiona următoarele tipuri de structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare, clasificate astfel:
a)hotel de 5, 4, 3, 2, 1 stele;
b)hotel-apartament de 5, 4, 3, 2 stele;
c)motel de 3, 2, 1 stele;
d)hostel de 3, 2, 1 stele
e)vilă turistică de 5, 4, 3, 2, 1 stele;
f)bungalow de 3, 2, 1 stele;
g)cabană turistică de 3, 2, 1 stele;
h)sat de vacanţă de 3, 2 stele;
i)camping, popas turistic, căsuţe tip camping, de 4, 3, 2, 1 stele;
j)pensiune turistică si pensiune agroturistică de 5, 4, 3, 2, 1 margarete;
k)apartamente sau camere de închiriat de 3, 2, 1 stele;
l)structuri de primire cu funcţiuni de cazare pe pontoane plutitoare, nave maritime si fluviale de 5, 4, 3, 2, 1 stele.
(2)In cadrul tipurilor de structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare prevăzute la alin. (1), poate exista următoarea structură a spaţiilor de cazare:
a)cameră cu pat individual (un loc): reprezintă spaţiul destinat folosirii de către o singură persoană. Lăţimea patului individual este de minimum 90 cm.
b)cameră cu pat matrimonial (un loc sau două locuri): reprezintă spaţiul destinat folosirii de către o persoană (la cameră cu un loc) sau două persoane (la cameră cu două locuri). Lăţimea patului matrimonial este de minimum 140 cm;
c)cameră cu pat dublu (două locuri): reprezintă spaţiul destinat folosirii de către două persoane. Lăţimea patului dublu este de minimum 160 cm;
d)cameră cu două paturi individuale (două locuri);
e)cameră cu trei paturi individuale (trei locuri);
f)cameră cu patru paturi individuale (patru locuri);
g)camere comune - cu mai mult de patru paturi individuale;
h)cameră cu priciuri: reprezentând spaţiul destinat utilizării de către mai multe persoane. Priciul reprezintă o platformă din lemn sau din alte materiale pe care se asigură un spaţiu de 100 cm lăţime pentru fiecare turist;
i)garsonieră: reprezintă spaţiul compus din dormitor pentru două persoane, salon şi grup sanitar propriu. Dormitorul poate fi despărţit de salon şi printr-un glasvand sau alte mijloace care permit o delimitare estetică;
j)apartament: reprezintă spaţiul compus din unul sau mai multe dormitoare (maximum 5 dormitoare), salon (cameră de zi), vestibul şi echipare sanitară proprie. La categoria de clasificare 5 stele/margarete există un grup sanitar pentru fiecare două locuri, iar la categoria de clasificare 4 stele/margarete, precum şi la restul categoriilor, există minimum un grup sanitar la 4 locuri.
k)suită: este ansamblul alcătuit din două camere, care pot funcţiona împreună sau separat, cu condiţia respectării obligaţiilor privind amplasarea grupurilor sanitare aferente acestora (comun sau propriu) în funcţie de categoria de clasificare la care sunt încadrate cele 2 camere.
l)duplex: reprezintă ansamblul alcătuit din două spaţii distincte legate printr-o scară interioară, unul cu destinaţia de cameră de zi, având în componenţă şi grup sanitar, precum şi un spaţiu de dormit, situat la etaj.
m)pat suplimentar: reprezintă patul individual (pliant, fotoliu extensibil sau cu alt mecanism asemănător - uşor demontabil) care se instalează exclusiv la solicitarea turistului sau la solicitarea agenţiei de turism şi doar pentru perioada sejurului pentru care a fost solicitat.
(3)Lungimea patului din spaţiile de cazare prevăzute la alin. (2) va fi de minimum 200 cm în cazul structurilor de primire turistice cu funcţiuni de cazare de 3, 4 şi 5 stele/margarete şi de minimum 190 cm în cazul structurilor de 1 şi 2 stele/margarete. Se exceptează patul suplimentar ale cărui dimensiuni pot fi mai mici.
Art. 15
Activităţile desfăşurate în cadrul structurilor de primire turistice (cazare, alimentaţie, agrement, tratament, comerţ etc.) constituie un tot unitar, fiind părţi componente ale produsului turistic, care impune asigurarea corelaţiei dintre categoria structurii de primire şi calitatea celorlalte servicii.
Art. 16
(1)Structurile de primire turistice cu funcţiuni de cazare pot avea în componenţă spaţii de cazare clasificate la cel mult două categorii, cu condiţia ca diferenţa dintre aceste categorii să fie de cel mult o stea/margaretă, iar cea de-a doua categorie să fie inferioară clasificării generale a structurii. Categoria generală de clasificare a structurii de primire turistice este dată de cea la care sunt încadrate majoritatea spaţiilor de cazare din incinta acesteia, dar nu mai puţin de 65% din totalul spaţiilor de cazare. în situaţia în care nu este întrunit acest procent minim de 65%, structura de primire turistică va fi clasificată la categoria inferioară.

(2)In situaţia prevăzută la alin. (1) din prezentul articol, operatorul economic - prin decizia administratorului (reprezentant legal), poate valorifica spaţiile de cazare clasificate la categoria superioară (prevăzute în fisa anexă) fără a aduce atingere dotărilor si calităţii serviciilor prestate în acestea, la categoria inferioară (prevăzută în fisa anexă) cu tariful corespunzător categoriei inferioare. Această decizie poate fi luată numai în cazul în care spaţiile de cazare clasificate la categoria inferioară sunt insuficiente pentru cazarea unui grup organizat de turişti si trebuie dovedită cu documente justificative.
Art. 17
Nu se admite organizarea unor activităţi de jocuri distractive sau de noroc în holurile unităţilor. Asemenea activităţi pot fi organizate doar în spaţii distincte.
Art. 18
La structurile de primire turistice cu funcţiuni de cazare, accesul în camerele de dormit si la grupurile sanitare se face direct, fără a se trece prin alte camere folosite pentru dormit.
Art. 19
La hoteluri, hoteluri-apartament, moteluri, vile turistice, apartamente sau camere de închiriat precum si la navele maritime si fluviale de 3, 4 si 5 stele nu sunt admise paturi suprapuse în spaţiile de cazare, cu excepţia patului suplimentar montat provizoriu (la cerere) în condiţii de siguranţă.
Art. 20
Pentru structurile de primire turistice cu funcţiuni de cazare clasificate la categoriile de 4 si 5 stele se utilizează lenjerie din materiale de calitate superioară.
Art. 21
Pentru toate tipurile si categoriile de structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare se utilizează lenjerii de pat si prosoape de culoare albă, rezistente la procesele termice/chimice de spălare si sterilizare, care se schimbă în mod obligatoriu la eliberarea camerei, iar pentru sejururile mai lungi, conform specificaţiilor din tabel sau ori de câte ori este nevoie, conform prevederilor art. 13 lit. (q):

Categoria unităţii

Lenjeria

Prosoapele

Halatele

5 si 4 stele/margarete

2 zile

2 zile

3 zile

3 stele/margarete

3 zile

2 zile

-

2 stele/margarete si 1 stea/margaretă

4 zile

3 zile

-

Art. 22
Definiţiile, criteriile minime obligatorii, criteriile suplimentare si lista serviciilor suplimentare pentru structurile de primire turistice cu funcţiuni de cazare sunt cuprinse în anexele nr. 1, 1.1, 1.1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.5.1, 1.6, 1.7, 1.8 la prezentele norme metodologice.
Art. 23
(1)Conform prezentelor norme metodologice, în România pot funcţiona următoarele tipuri de structuri de primire turistice cu funcţiuni de alimentaţie publică:

Nr.

Tipul de unitate

Categoria de clasificare (stele)

crt.

5

4

3

2

1

1.

Profil restaurant:

 

1.1. Clasic

x

x

x

x

x

 

1.2. Specializat

 

1.2.1. Pescăresc

x

x

x

x

-

 

1.2.2. Vânătoresc

x

x

x

x

-

 

1.2.3. Rotiserie

-

x

x

x

x

 

1.2.4. Zahana

-

x

x

x

x

 

1.2.5. Dietetic

-

x

x

x

x

 

1.2.6. Lacto-vegetarian

-

x

x

x

x

 

1.2.7. Familial/pensiune

-

x

x

x

x

 

1.3. Cu specific

 

1.3.1. Cramă

x

x

x

x

-

 

1.3.2. Cu specific local

x

x

x

x

-

 

1.3.3. Cu specific naţional

x

x

x

x

-

 

1.4. Cu program artistic

x

x

x

-

-

 

1.5. Braserie sau Bistrou

x

x

x

x

x

 

1.6. Berărie

-

-

x

x

x

 

1.7. Grădină de vară

x

x

x

x

x

 

1.8. Terasă

x

x

x

x

x

2.

Profil bar:

 

2.1. Bar de noapte

x

x

-

-

-

 

2.2. Bar de zi

x

x

x

x

x

 

2.3. Cafe-bar sau Cafenea

x

x

x

x

x

 

2.4. Club sau Disco-bar

x

x

x

x

-

 

2.5. Bufet-bar

-

-

x

x

x

3.

Profil fast-food:

 

3.1. Restaurant-autoservire

-

-

x

x

x

 

3.2. Bufet tip expres

-

-

x

x

x

 

3.3. Pizzerie

-

-

x

x

x

 

3.4. Snack-bar

-

-

x

x

x

4.

Cofetărie

x

x

x

x

-

5.

Patiserie, plăcintărie, simigerie

x

x

x

x

-

(2)Conform prevederilor normelor de clasificare, structura de primire turistică cu funcţiuni de alimentaţie publică poate fi:
a)INDEPENDENTĂ - aceasta nu este necesară în vederea obţinerii certificatului de clasificare a structurii de primire turistică cu funcţiuni de cazare şi poate fi amplasată în exteriorul sau interiorul perimetrului acesteia;
b)IMPUSĂ - aceasta este necesară în vederea obţinerii certificatului de clasificare a structurii de primire turistică cu funcţiuni de cazare sau asigură serviciile necesare tipurilor de cazare aşa cum sunt definite în Ordonanţa Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de turism în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 755/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi este amplasată în perimetrul structurii de primire turistică cu funcţiuni de cazare pe care o deserveşte.
(3)Totalul suprafeţelor de servire ale structurii de primire turistică cu funcţiuni de alimentaţie publică impusă este amplasat în totalitate în perimetrul structurii de primire turistică cu funcţiuni de cazare care asigură şi servicii de alimentaţie publică printr-unul sau mai multe baruri şi/sau restaurante, deservite de una sau mai multe bucătării, inclusiv mobile şi alte utilaje specifice: dozatoare băuturi, îngheţată, popcorn şi altele asemenea, în funcţie de numărul de locuri şi tipurile de cazare oferite.
(4)Numărul de locuri, pe fiecare tip de structură de primire turistică cu funcţiuni de alimentaţie publică impusă nu poate depăşi capacitatea structurilor de primire turistică cu funcţiuni de cazare pe care le deserveşte.

Art. 24
Introducerea în circuitul turistic şi implicit obţinerea certificatelor de clasificare este obligatorie pentru structurile de primire turistice cu funcţiuni de alimentaţie publică, astfel cum sunt definite de Ordonanţa nr. 58/1998 privind organizarea si desfăşurarea activităţii de turism în România, cu modificările si completările ulterioare si de prezentele norme metodologice.
Art. 25
Introducerea în circuitul turistic si implicit obţinerea certificatelor de clasificare este facultativă pentru unităţile de alimentaţie publică, altele decât cele prevăzute la art. 24.
Art. 26
Definiţiile si criteriile minime obligatorii pentru structurile de primire turistice cu funcţiuni de alimentaţie publică sunt cuprinse în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.