Capitolul ii - Activitatea de control al respectării perioadelor de conducere, pauzelor şi perioadelor de odihnă ale conducătorilor auto şi al utilizării aparatelor de înregistrare a activităţii acestora - Norme Metodologice din 2007 privind activitatea de control al respectării perioadelor de conducere, pauzelor şi perioadelor de odihnă ale conducătorilor auto şi al utilizării aparatelor de înregistrare a activităţii acestora
M.Of. 721
În vigoare Versiune de la: 23 Noiembrie 2022
CAPITOLUL II:Activitatea de control al respectării perioadelor de conducere, pauzelor şi perioadelor de odihnă ale conducătorilor auto şi al utilizării aparatelor de înregistrare a activităţii acestora
Art. 2
(1)Controlul respectării prevederilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3.821/85 şi (CE) nr. 2.135/98 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.820/85 al Consiliului, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 februarie 2014 privind tahografele în transportul rutier, de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85 al Consiliului privind aparatura de înregistrare în transportul rutier şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 165/2014, ale Acordului european privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere internaţionale (AETR), denumit în continuare Acordul AETR, ale Acordului comercial şi de cooperare între Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, denumit în continuare Acordul UE-UK, şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora, aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2007, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţa Guvernului nr. 37/2007, se desfăşoară în trafic, în punctele unde oprirea, staţionarea sau parcarea pe drumul public este permisă, conform prevederilor legale în vigoare, în punctele de îmbarcare/debarcare a călătorilor, în punctele de trecere a frontierei de stat, în zonele adiacente acestora şi la sediile operatorilor de transport rutier/întreprinderilor de transport rutier în cont propriu.
(2)Controlul în trafic se efectuează de către inspectorii din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier - I.S.C.T.R., denumiţi în continuare inspectori, potrivit competenţelor ce le revin în baza reglementărilor în vigoare.
(3)Controlul la sediile întreprinderilor de transport rutier în cont propriu şi operatorilor de transport rutier se efectuează de către inspectori.
(4)În cursul exercitării atribuţiilor, inspectorii au dreptul:
a)să efectueze controlul atât în spaţiul din vehicul, destinat conducătorului auto, cât şi în spaţiul din vehicul destinat transportului respectiv;
b)să verifice, să reţină şi/sau să copieze orice document ori înregistrare relevantă pentru activitatea de control;
c)să solicite conducătorului auto/întreprinderii de transport rutier în cont propriu/operatorului de transport rutier, după caz, să prezinte de îndată vehiculul spre a fi inspectat într-o locaţie dotată corespunzător pentru evaluări tehnice amănunţite, dacă există indicii privind intervenţii neautorizate asupra tahografului sau privind existenţa unor mijloace ilegale de manipulare a tahografului care nu pot fi verificate corespunzător în trafic;
d)să efectueze controlul în timpul programului de lucru atât în spaţiile de lucru în care îşi desfăşoară activitatea întreprinderea de transport rutier în cont propriu/operatorul de transport rutier, unde pot exista informaţii relevante pentru activitatea de control al respectării regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto, cât şi în vehiculele deţinute de aceasta/acesta.
(1)Controlul respectării prevederilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3.821/85 şi (CE) nr. 2.135/98 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.820/85 al Consiliului, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 februarie 2014 privind tahografele în transportul rutier, de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85 al Consiliului privind aparatura de înregistrare în transportul rutier şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 165/2014, ale Acordului european privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere internaţionale (AETR), denumit în continuare Acordul AETR, ale Acordului comercial şi de cooperare între Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, denumit în continuare Acordul UE-UK, şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora, aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2007, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţa Guvernului nr. 37/2007, se desfăşoară în trafic, în punctele unde oprirea, staţionarea sau parcarea pe drumul public este permisă, conform prevederilor legale în vigoare, în punctele de îmbarcare/debarcare a călătorilor, în punctele de trecere a frontierei de stat, în zonele adiacente acestora şi la sediile operatorilor de transport rutier/întreprinderilor de transport rutier în cont propriu.
(2)Controlul în trafic se efectuează de către inspectorii din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier - I.S.C.T.R., denumiţi în continuare inspectori, potrivit competenţelor ce le revin în baza reglementărilor în vigoare.
(3)Controlul la sediile întreprinderilor de transport rutier în cont propriu şi operatorilor de transport rutier se efectuează de către inspectori.
(4)În cursul exercitării atribuţiilor, inspectorii au dreptul:
a)să efectueze controlul atât în spaţiul din vehicul, destinat conducătorului auto, cât şi în spaţiul din vehicul destinat transportului respectiv;
b)să verifice, să reţină şi/sau să copieze orice document ori înregistrare relevantă pentru activitatea de control;
c)să solicite conducătorului auto/întreprinderii de transport rutier în cont propriu/operatorului de transport rutier, după caz, să prezinte de îndată vehiculul spre a fi inspectat într-o locaţie dotată corespunzător pentru evaluări tehnice amănunţite, dacă există indicii privind intervenţii neautorizate asupra tahografului sau privind existenţa unor mijloace ilegale de manipulare a tahografului care nu pot fi verificate corespunzător în trafic;
d)să efectueze controlul în timpul programului de lucru atât în spaţiile de lucru în care îşi desfăşoară activitatea întreprinderea de transport rutier în cont propriu/operatorul de transport rutier, unde pot exista informaţii relevante pentru activitatea de control al respectării regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto, cât şi în vehiculele deţinute de aceasta/acesta.
Art. 3
Coordonatorul naţional al activităţilor de control cu privire la respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014, ale Acordului AETR şi ale Acordului UE-UK este Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, denumit în continuare Coordonator naţional.
Art. 4
(1)Coordonatorul naţional are atribuţiile prevăzute la art. 5 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 37/2007.
(2)Coordonatorul naţional transmite organismelor similare din celelalte state membre ale Uniunii Europene informaţiile prevăzute la art. 40 din Regulamentul (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 februarie 2014 privind tahografele în transportul rutier, de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85 al Consiliului privind aparatura de înregistrare în transportul rutier şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere, la fiecare 6 luni şi ori de câte ori sunt solicitate astfel de informaţii cu privire la anumite cazuri particulare.Art. 5
(1)Controalele efectuate în trafic se vor desfăşura în locuri şi ore diferite, acoperind o suprafaţă extinsă a reţelei de drumuri, astfel încât să fie dificilă evitarea punctelor de control.
(2)Controalele vor fi efectuate fără discriminare. Personalul cu atribuţii de control al Coordonatorului naţional şi/sau poliţiştii rutieri nu vor face discriminări pe baza niciunui motiv, cum ar fi:
a)ţara în care a fost înmatriculat vehiculul;
b)ţara de reşedinţă a conducătorului auto;
c)ţara în care îşi are sediul întreprinderea;
d)punctul de plecare şi punctul de sosire ale călătoriei;
e)tipul tahografului: analogic sau digital.
Art. 6
La controalele în trafic se vor verifica, în principal, următoarele:
a)respectarea perioadelor de conducere zilnică şi săptămânală, a pauzelor şi a perioadelor de repaus zilnic şi săptămânal;
b)foile de înregistrare pentru zilele precedente care trebuie deţinute la bordul vehiculului în conformitate cu art. 36 alin. (1) şi (2) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014 şi/sau datele înregistrate pentru aceeaşi perioadă pe cardul conducătorului auto şi/sau în memoria aparatului de înregistrare, în conformitate cu anexa II la Directiva 2006/22/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 martie 2006 privind condiţiile minime pentru punerea în aplicare a Regulamentelor (CEE) nr. 3.820/85 şi (CEE) nr. 3.821/85 ale Consiliului privind legislaţia socială referitoare la activităţile de transport rutier şi de abrogare a Directivei 88/599/CEE a Consiliului, şi/sau pe foile imprimate;
c)cazurile de depăşire a vitezei permise a vehiculului pentru perioada menţionată la art. 36 alin. (1) şi (2) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014, definite ca perioade de peste un minut în care viteza vehiculului este mai mare de 90 km/h pentru vehiculele din categoria N3 sau de 105 km/h pentru vehiculele din categoria M3 [categoriile N3 şi M3, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea şi supravegherea pieţei autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi ale sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 şi (CE) nr. 595/2009 şi de abrogare a Directivei 2007/46/CE];
d)funcţionarea corectă a aparatului de înregistrare, respectiv identificarea unui posibil abuz asupra aparaturii şi/sau a cardului conducătorului auto şi/sau a foilor de înregistrare sau, dacă este cazul, prezenţa documentelor prevăzute la art. 16 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006.Art. 7
(1)Conducătorul auto care conduce un vehicul echipat cu un tahograf analogic trebuie să prezinte, la cererea personalului cu atribuţii de control, următoarele:
a)foile de înregistrare din ziua în curs şi cele pe care conducătorul auto le-a utilizat pe parcursul celor 28 de zile precedente;
b)cardul de conducător auto, în cazul în care este titularul unui asemenea card; şi
c)orice informaţii înregistrate manual şi orice documente imprimate în timpul zilei în curs şi pe parcursul celor 28 de zile precedente, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 165/2014 şi ale Regulamentului (CE) nr. 561/2006.
(2)Conducătorul auto care conduce un vehicul echipat cu un tahograf digital trebuie să prezinte, la cererea personalului cu atribuţii de control:
a)cardul conducătorului auto al cărui titular este;
b)orice informaţie înregistrată manual şi orice document imprimat în timpul zilei în curs şi pe parcursul celor 28 de zile precedente, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 165/2014 şi ale Regulamentului (CE) nr. 561/2006; şi
c)foile de înregistrare corespunzătoare perioadei prevăzute la lit. b), în cazul în care acesta ar fi condus, pe parcursul acestei perioade, un vehicul echipat cu un tahograf analogic.
(1)Conducătorul auto care conduce un vehicul echipat cu un tahograf analogic trebuie să prezinte, la cererea personalului cu atribuţii de control, următoarele:
a)foile de înregistrare din ziua în curs şi cele pe care conducătorul auto le-a utilizat pe parcursul celor 28 de zile precedente;
b)cardul de conducător auto, în cazul în care este titularul unui asemenea card; şi
c)orice informaţii înregistrate manual şi orice documente imprimate în timpul zilei în curs şi pe parcursul celor 28 de zile precedente, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 165/2014 şi ale Regulamentului (CE) nr. 561/2006.
(2)Conducătorul auto care conduce un vehicul echipat cu un tahograf digital trebuie să prezinte, la cererea personalului cu atribuţii de control:
a)cardul conducătorului auto al cărui titular este;
b)orice informaţie înregistrată manual şi orice document imprimat în timpul zilei în curs şi pe parcursul celor 28 de zile precedente, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 165/2014 şi ale Regulamentului (CE) nr. 561/2006; şi
c)foile de înregistrare corespunzătoare perioadei prevăzute la lit. b), în cazul în care acesta ar fi condus, pe parcursul acestei perioade, un vehicul echipat cu un tahograf analogic.Art. 8
Pentru efectuarea verificărilor în trafic personalul cu atribuţii de control va dispune de echipamente pentru descărcarea datelor din unitatea montată pe vehicul şi de pe cardul conducătorului auto, de citirea datelor, analizarea datelor şi/sau transmiterea rezultatelor către o bază de date spre analiză, precum şi de echipamente pentru verificarea diagramelor-tahograf.
Art. 81
I.S.C.T.R. dotează echipajele de control cu echipamente de detectare timpurie la distanţă a încălcărilor conform prevederilor art. 9 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014.Art. 9
(1)Constatarea nerespectării prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 37/2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2007, cu modificările şi completările ulterioare, în trafic se va evidenţia şi se va consemna de către inspectori într-un formular-tip, denumit «Formular de control în trafic». Modelul acestuia este prezentat în anexa nr. 1.
(2)Formularul de control în trafic va fi compus din două exemplare, dintre care un exemplar se înmânează conducătorului auto.
(1)Constatarea nerespectării prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 37/2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2007, cu modificările şi completările ulterioare, în trafic se va evidenţia şi se va consemna de către inspectori într-un formular-tip, denumit «Formular de control în trafic». Modelul acestuia este prezentat în anexa nr. 1.
(2)Formularul de control în trafic va fi compus din două exemplare, dintre care un exemplar se înmânează conducătorului auto.(3)În cazul în care acesta refuză să îl semneze sau să îl preia, agentul constatator va face această menţiune la rubrica "Semnătura conducătorului auto".
Art. 10
(2)Verificările vor fi efectuate în prezenţa managerului de transport şi/sau a oricărui altui reprezentant legal, care va/vor pune la dispoziţia personalului de control toate înregistrările solicitate.
(7)Analiza înregistrărilor prelevate de la sediul întreprinderilor de transport rutier în cont propriu/operatorilor de transport rutier se face la sediile operatorilor de transport rutier/întreprinderilor de transport rutier în cont propriu/coordonatorului naţional, după caz, prin utilizarea echipamentelor specifice aflate în dotare.
(8)Controlul documentelor şi datelor furnizate de către întreprinderile de transport rutier în cont propriu/operatorii de transport rutier la cererea inspectorilor din cadrul inspectoratelor regionale ale I.S.C.T.R. are acelaşi statut cu controlul efectuat la sediile întreprinderilor de transport rutier în cont propriu/operatorilor de transport rutier.
(9)[textul din Art. 10, alin. (9) din capitolul II a fost abrogat la 10-iun-2015 de Art. I, punctul 8. din Ordinul 679/2015]
(1)Verificările efectuate la sediile întreprinderilor/ operatorilor de transport rutier vor viza, în plus faţă de aspectele prevăzute la art. 6, următoarele:
a)respectarea perioadelor săptămânale de repaus şi, respectiv, a perioadelor de conducere a vehiculului dintre aceste perioade de odihnă;
b)respectarea limitării la două săptămâni a duratei de conducere a vehiculului;
c)foile de înregistrare, datele şi imprimările provenind de la unitatea montată pe vehicul şi de pe cardul conducătorului auto.
(2)Verificările vor fi efectuate în prezenţa managerului de transport şi/sau a oricărui altui reprezentant legal, care va/vor pune la dispoziţia personalului de control toate înregistrările solicitate.(3)La prelevarea înregistrărilor se completează un proces-verbal de prelevare, al cărui model este prezentat în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice, care va fi înregistrat la întreprinderea/operatorul de transport rutier, în care se vor înscrie în coloana 1 numele conducătorilor auto în cazul prelevării de diagrame şi/sau date din cardurile conducătorilor auto ori numărul de înmatriculare al vehiculului în cazul prelevării de date copiate din memoria tahografelor digitale. În coloana 2 se vor înscrie perioadele de timp pentru care s-au prelevat înregistrările.
(4)În cazul prelevării de diagrame-tahograf, se va verifica continuitatea dintre diagrame prin citirea kilometrilor înscrişi de conducătorul auto în zona centrală a diagramei completate, dacă este cazul, cu verificarea continuităţii la înregistrările distanţei parcurse. Din aceste verificări se determină lipsa înregistrărilor.
(5)Pentru fiecare conducător auto supus verificărilor se vor preleva înregistrări care să acopere minimum 28 de zile, astfel încât să se poată verifica şi respectarea condiţiilor referitoare la perioadele săptămânale de conducere şi de odihnă, cele referitoare la timpul total de conducere pentru două săptămâni consecutive, precum şi recuperarea timpului de odihnă săptămânală.
(6)Dacă la prelevare se constată lipsa unor înregistrări sau nerespectarea obligaţiei de a descărca periodic datele din cardurile de conducător auto sau din memoria tahografelor digitale, aceste fapte se vor consemna în rubrica "Menţiuni" a procesului-verbal de prelevare.
(7)Analiza înregistrărilor prelevate de la sediul întreprinderilor de transport rutier în cont propriu/operatorilor de transport rutier se face la sediile operatorilor de transport rutier/întreprinderilor de transport rutier în cont propriu/coordonatorului naţional, după caz, prin utilizarea echipamentelor specifice aflate în dotare.
(8)Controlul documentelor şi datelor furnizate de către întreprinderile de transport rutier în cont propriu/operatorii de transport rutier la cererea inspectorilor din cadrul inspectoratelor regionale ale I.S.C.T.R. are acelaşi statut cu controlul efectuat la sediile întreprinderilor de transport rutier în cont propriu/operatorilor de transport rutier.
(9)[textul din Art. 10, alin. (9) din capitolul II a fost abrogat la 10-iun-2015 de Art. I, punctul 8. din Ordinul 679/2015]Art. 11
(1)Controalele la sediile întreprinderilor de transport rutier în cont propriu/operatorilor de transport rutier se vor efectua şi atunci când cu ocazia controalelor efectuate în trafic s-au constatat încălcările prevăzute la art. 8 alin (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 37/2007.
(2)Inspectorii vor ţine seama de toate informaţiile furnizate de organismul de legătură desemnat al unui alt stat membru, în conformitate cu art. 7 alin. (1) din Directiva 2006/22/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, referitoare la întreprinderea de transport rutier în cont propriu/operatorul de transport rutier respectiv, în timpul controalelor efectuate.
(1)Controalele la sediile întreprinderilor de transport rutier în cont propriu/operatorilor de transport rutier se vor efectua şi atunci când cu ocazia controalelor efectuate în trafic s-au constatat încălcările prevăzute la art. 8 alin (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 37/2007.
(2)Inspectorii vor ţine seama de toate informaţiile furnizate de organismul de legătură desemnat al unui alt stat membru, în conformitate cu art. 7 alin. (1) din Directiva 2006/22/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, referitoare la întreprinderea de transport rutier în cont propriu/operatorul de transport rutier respectiv, în timpul controalelor efectuate.Art. 12
(1)Coordonatorul naţional va întreprinde, de cel puţin 6 ori pe an, controale concertate în trafic - controale efectuate în acelaşi timp de către autorităţile de control a două sau mai multe state membre, fiecare acţionând pe propriul teritoriu -, având ca tematică domeniul de aplicare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.820/85 şi a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.821/85.
(2)Coordonatorul naţional va participa împreună cu organismele echivalente din statele membre ale Uniunii Europene la organizarea unor programe de formare privind cele mai bune practici în domeniul de aplicare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.820/85 şi a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.821/85 cel puţin o dată pe an şi va facilita schimbul de informaţii şi experienţă la nivelul angajaţilor din cadrul organismelor echivalente ale celorlalte state membre cel puţin o dată pe an.
Art. 13
Coordonatorul naţional va elabora proceduri proprii de control pentru îndeplinirea prevederilor prezentului ordin.
Art. 14
(1)Pentru verificarea respectării regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto, utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora şi a datelor înscrise pe foile de înregistrare utilizate, personalul cu atribuţii de inspecţie şi control al Coordonatorului naţional beneficiază de pregătire iniţială şi continuă pentru desfăşurarea acestei activităţi.
(2)Pregătirea profesională se realizează cu formatori interni şi/sau externi şi va fi efectuată astfel încât să se asigure personalului şcolarizat cunoştinţele necesare cu privire la reglementările în vigoare privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora, modul în care se realizează verificarea respectării acestor reglementări, tehnicile de realizare a controalelor selective, precum şi tehnicile de detectare a dispozitivelor de manipulare a tahografelor.
(3)După adoptarea de către Comisia Europeană a măsurilor prevăzute la art. 39 din Regulamentul (UE) nr. 165/2014, Coordonatorul naţional asigură formarea iniţială şi continuă a personalului cu atribuţii de control cu privire la verificarea respectării regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora cu respectarea acestor orientări.
Art. 141
(1)În cazul în care există suficiente dovezi care duc la o suspiciune rezonabilă privind existenţa unei fraudări a tahografului sau a instalaţiei acestuia, echipajul de control al I.S.C.T.R. însoţeşte vehiculul care face obiectul controlului la un atelier autorizat pentru instalarea, repararea sau inspecţia tipului de tahograf cu care este dotat autovehiculul, situat în apropiere, în intervalul programului de lucru al atelierului, în vederea realizării de teste suplimentare pentru verificarea existenţei dispozitivelor de fraudare, a integrităţii tahografului şi a instalaţiei acestuia.
(2)Conducătorul auto are obligaţia să deplaseze vehiculul care face obiectul controlului, însoţit de echipajul de control al I.S.C.T.R., la atelierul autorizat, în vederea realizării de teste suplimentare pentru verificarea integrităţii tahografului.
(3)În caz de neconformare a conducătorului auto, inspectorul aplică dispoziţiile legale în vigoare privind refuzul deplasării vehiculului către atelierele autorizate pentru instalarea, repararea sau inspecţia tahografelor ori a limitatoarelor de viteză, în vederea verificării integrităţii tahografului şi a instalaţiei acestuia.
(4)Echipajul de control solicită atelierului autorizat, printr-o adresă al cărei model se stabileşte prin procedură internă de către I.S.C.T.R., să efectueze teste suplimentare, conform art. 38 alin. (2) şi (3) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014, teste care trebuie să includă şi verificări specifice destinate identificării prezenţei unor dispozitive de manipulare a tahografului sau a instalaţiei acestuia.
(5)În cazul în care atelierul respectiv nu poate efectua din motive obiective testele prevăzute la alin. (4), motive care trebuie comunicate în scris, în maximum 30 de minute de la primirea solicitării, autovehiculul este însoţit de către echipajul de control al I.S.C.T.R. către un alt atelier autorizat situat în apropiere.
(6)Inspectorul atelierului autorizat care verifică tahograful şi instalaţia acestuia trebuie să fie atestat de către Registrul Auto Român - R.A.R. pentru tipul de tahograf instalat pe autovehiculul respectiv.
(7)Costurile verificărilor de către atelierele autorizate pentru instalarea, repararea sau inspecţia tahografelor ori a limitatoarelor de viteză ale integrităţii tahografului şi ale instalaţiei acestuia, ca urmare a solicitării inspectorilor din cadrul I.S.C.T.R., se achită conform prevederilor art. 9 alin. (5) şi (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 37/2007.
(8)În cazul în care în urma verificării autovehiculului care face obiectul controlului nu se constată că integritatea tahografului sau instalaţia acestuia a fost afectată, I.S.C.T.R. achită atelierului autorizat contravaloarea verificării prevăzute la alin. (4) în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea facturii.
(9)În vederea aplicării prevederilor art. 38 alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014, dacă se detectează dispozitive de manipulare care afectează integritatea tahografului sau instalaţia acestuia, echipamentul, inclusiv dispozitivul în sine, unitatea montată pe vehicul sau componente ale acesteia şi cardul de conducător auto pot fi retrase din vehicul şi pot fi reţinute de inspectorii I.S.C.T.R. cu scopul utilizării, după caz, ca dovezi pentru susţinerea măsurilor aplicate.
Art. 142
În vederea aplicării prevederilor art. 15 din Regulamentul (CE) nr. 561/2006, pentru asigurarea unei protecţii corespunzătoare în ceea ce priveşte perioadele de conducere permise, pauzele şi perioadele de repaus obligatorii, conducătorii auto ai vehiculelor utilizate pentru transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate, traseul liniei nedepăşind 50 km, respectă prevederile Hotărârii Guvernului nr. 38/2008 privind organizarea timpului de muncă al persoanelor care efectuează activităţi mobile de transport rutier, cu modificările ulterioare.
Art. 143
(1)În vederea aplicării prevederilor art. 8 alin. (8a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006, întreprinderile/operatorii de transport rutier organizează activitatea conducătorilor auto în aşa fel încât aceştia să poată în fiecare perioadă de trei sau patru săptămâni consecutive, după caz, să se întoarcă la centrul operaţional al angajatorului unde se află locul normal de staţionare al conducătorului auto şi unde începe perioada de repaus săptămânal a conducătorului auto, în statul membru de stabilire al angajatorului, sau să se întoarcă la locul de reşedinţă al conducătorului auto, pentru a petrece cel puţin o perioadă de repaus săptămânal normală sau o perioadă de repaus săptămânal de peste 45 de ore luată în compensaţie pentru perioadele de repaus săptămânal reduse.
(2)Conducătorii auto au libertatea să aleagă una din cele două opţiuni, întoarcerea la centrul operaţional al întreprinderii/operatorului de transport rutier în statul membru de stabilire al acesteia/acestuia sau la locul de reşedinţă al conducătorului auto, oferite de angajator prin transmiterea unei invitaţii în acest sens fie în format letric, fie în format electronic.
(3)Dacă conducătorul auto nu optează pentru niciuna dintre opţiunile prevăzute la alin. (2), angajatorul poate alege în funcţie de ceea ce este considerat a fi mai convenabil.
(4)În cazul prevăzut la alin. (3), angajatorul trebuie să demonstreze că i-a trimis conducătorului auto o invitaţie conform alin. (2), dar acesta nu i-a răspuns.
(5)Organizarea conform alin. (1)-(4) trebuie să fie întreprinsă în mod activ, fără o cerere specială din partea conducătorului auto.
(6)Conducătorul auto ia decizia unde efectuează repausul prevăzut la alin. (1), iar angajatorul sau conducătorul auto nu trebuie să păstreze dovezi privind locul în care a fost efectuat repausul.
(7)Întreprinderea/Operatorul de transport rutier documentează modul în care îşi îndeplineşte obligaţia prevăzută la art. 8 alin. (8a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 şi păstrează la sediu, pentru o perioadă de cel puţin un an, pentru a le prezenta autorităţilor de control, următoarele documente, după caz:
a)înregistrări tahograf;
b)bilete de călătorie, în cazul transportului cu avionul, trenul sau al curselor regulate de transport persoane;
c)documentul de transport, în cazul transportului în cont propriu efectuat de întreprinderea/operatorul de transport rutier;
d)dovada că un conducător auto a călătorit la domiciliul său cu un vehicul care nu intră în domeniul de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006, pus la dispoziţie de întreprinderea/operatorul de transport;
e)orice altă dovadă a altor modalităţi de călătorie;
f)invitaţiile prevăzute la alin. (3) şi (4), care dovedesc că întreprinderea/operatorul de transport rutier i-a oferit conducătorului auto o posibilitate reală de a se întoarce fie la locul de reşedinţă, fie la centrul operaţional al întreprinderii/operatorului de transport, în cazul în care nu sunt prezentate documentele prevăzute la lit. a)-e), prin care se face dovada întoarcerii conducătorilor auto la centrul operaţional al întreprinderii/operatorului de transport rutier din statul membru de stabilire sau la locul de reşedinţă al conducătorului auto.
(8)În cazul în care perioada de muncă anterioară întoarcerii în unul din cele două locuri prevăzute la alin. (1) şi (2) se încheie într-un loc situat departe de locul de întoarcere ales, obligaţia angajatorului de a organiza întoarcerea conducătorului auto implică responsabilitatea financiară de a acoperi cheltuielile de deplasare.
(9)În cazul în care conducătorul auto decide să nu beneficieze de oferta angajatorului de a se întoarce la locul său de reşedinţă sau la centrul operaţional al angajatorului şi decide să îşi petreacă perioada de repaus într-un alt loc, eventualele costuri de călătorie către şi dinspre această destinaţie trebuie să fie acoperite de conducătorul auto.