Norme Metodologice din 2004 de aplicare a Legii nr. 477/2003 privind pregătirea economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare
M.Of. 287
În vigoare Versiune de la: 20 Decembrie 2024
Norme Metodologice din 2004 de aplicare a Legii nr. 477/2003 privind pregătirea economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare
Dată act: 18-mar-2004
Emitent: Guvernul
CAPITOLUL I:Dispozitii generale
Art. 1
(1)Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 477/2003 privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare asigura cadrul organizatoric si metodologia unitara pentru organizarea, coordonarea si controlul activitatilor ce se desfasoara în timp de pace la nivelul economiei nationale în acest domeniu.
(2)Prezentele norme metodologice se adreseaza autoritatilor administratiei publice, institutiilor si agentilor economici care desfasoara activitati de pregatire a economiei nationale si a teritoriului pentru aparare.
Art. 2
(1)Aplicarea măsurilor referitoare la pregătirea economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare se asigură de către Guvern prin Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, denumită în continuare Administraţia Naţională.
(2)Administraţia Naţională elaborează, pe baza cererilor forţelor sistemului naţional de apărare şi a estimărilor făcute de instituţiile publice cu privire la necesarul pentru funcţionarea economiei şi consumul populaţiei, precum şi la resursele existente, proiecte pentru: planul de mobilizare a economiei naţionale pentru apărare, denumit în continuare plan de mobilizare; planul de pregătire a economiei naţionale pentru apărare, denumit în continuare plan de pregătire; programul cu obiectivele de pregătire operativă a teritoriului pentru apărare, denumit în continuare program de pregătire a teritoriului.
(3)Ministerul Finanţelor Publice elaborează, după aprobarea planului de mobilizare, proiectul bugetului de stat pentru război, pe baza propunerilor ministerelor şi ale celorlalte instituţii cu atribuţii în caz de mobilizare sau de război, avizate de Administraţia Naţională.
(1)Aplicarea măsurilor referitoare la pregătirea economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare se asigură de către Guvern prin Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, denumită în continuare Administraţia Naţională.
(2)Administraţia Naţională elaborează, pe baza cererilor forţelor sistemului naţional de apărare şi a estimărilor făcute de instituţiile publice cu privire la necesarul pentru funcţionarea economiei şi consumul populaţiei, precum şi la resursele existente, proiecte pentru: planul de mobilizare a economiei naţionale pentru apărare, denumit în continuare plan de mobilizare; planul de pregătire a economiei naţionale pentru apărare, denumit în continuare plan de pregătire; programul cu obiectivele de pregătire operativă a teritoriului pentru apărare, denumit în continuare program de pregătire a teritoriului.
(3)Ministerul Finanţelor Publice elaborează, după aprobarea planului de mobilizare, proiectul bugetului de stat pentru război, pe baza propunerilor ministerelor şi ale celorlalte instituţii cu atribuţii în caz de mobilizare sau de război, avizate de Administraţia Naţională.Art. 3
(2)Ministerele, celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, agenţii economici şi alte instituţii desfăşoară activităţi de pregătire pentru apărare şi întocmesc documente de mobilizare, specifice domeniului lor de activitate, în conformitate cu metodologiile transmise de Administraţia Naţională.
(1)Pentru coordonarea acţiunilor şi a măsurilor de pregătire a economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare, Administraţia Naţională elaborează metodologii referitoare la:
a)elaborarea planului de mobilizare;
b)elaborarea planului de pregatire;
c)alte activitati din domeniu, considerate necesare.
(2)Ministerele, celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, agenţii economici şi alte instituţii desfăşoară activităţi de pregătire pentru apărare şi întocmesc documente de mobilizare, specifice domeniului lor de activitate, în conformitate cu metodologiile transmise de Administraţia Naţională.Art. 4
(2)La nivel judeţean propunerile menţionate la alin. (1) se transmit compartimentelor din structura Administraţiei Naţionale, care funcţionează în teritoriu.
(1)Autorităţile administraţiei publice, agenţii economici şi alte instituţii care desfăşoară activităţi de pregătire pentru apărare au obligaţia să transmită la cererea Administraţiei Naţionale sau a Ministerului Finanţelor, pentru activităţole specifice, propuneri privind:
a)planul de mobilizare si bugetul de stat pentru razboi;
b)planul de pregatire;
c)programul de pregatire a teritoriului pentru aparare;
d)fundamentarea finantarii activitatilor de pregatire a economiei nationale si a teritoriului pentru aparare;
e)alte actiuni considerate necesare pentru pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare.
(2)La nivel judeţean propunerile menţionate la alin. (1) se transmit compartimentelor din structura Administraţiei Naţionale, care funcţionează în teritoriu.CAPITOLUL II:Planul de mobilizare a economiei nationale pentru aparare
Art. 5
(2)În planul de mobilizare sunt incluse ca sarcini obligatorii produsele şi serviciile stabilite prin nomenclatorul elaborat de Administraţia Naţională, pe baza propunerilor ministerelor, celorlalte autorităţi ale administraţiei publice şi instituţiilor publice.
(1)Planul de mobilizare cuprinde responsabilitati si sarcini obligatorii pentru autoritatile administratiei publice, alte institutii si agenti economici, în scopul satisfacerii cererilor fortelor sistemului national de aparare, functionarii institutiilor publice si agentilor economici, precum si al asigurarii consumului rationalizat al populatiei în caz de mobilizare sau de razboi.
(2)În planul de mobilizare sunt incluse ca sarcini obligatorii produsele şi serviciile stabilite prin nomenclatorul elaborat de Administraţia Naţională, pe baza propunerilor ministerelor, celorlalte autorităţi ale administraţiei publice şi instituţiilor publice.Art. 6
(1)Nomenclatorul cu produsele si serviciile pentru aparare cuprinde: armament, munitii, blindate, alte categorii de tehnica de lupta, carburanti-lubrifianti specifici acestora, servicii de transport, produse si servicii de comunicatii si asigurare a sanatatii, produse pentru consumul rationalizat al populatiei, produse de importanta vitala pentru economie si populatie, precum si pentru asigurarea cererilor unitatilor militare în perioada executarii mobilizarii.
(2)Nomenclatorul cu produsele si serviciile pentru aparare se comunica institutiilor interesate.
Art. 7
Administraţia Naţională elaborează proiectul planului de mobilizare având în vedere:
Administraţia Naţională elaborează proiectul planului de mobilizare având în vedere:a)cererile fortelor sistemului national de aparare;
b)nomenclatorul cu produsele si serviciile pentru aparare;
c)estimarea resurselor strategice necesare pentru functionarea institutiilor publice si agentilor economici care desfasoara activitati de pregatire pentru aparare;
d)necesarul pentru consumul rationalizat al populatiei;
e)propunerile ministerelor, celorlalte autoritati ale administratiei publice si agentilor economici privind asigurarea resurselor pentru cererile fortelor sistemului national de aparare, consumul rationalizat al populatiei si pentru functionarea institutiilor publice si agentilor economici;
f)programul economic al Guvernului si strategiile sectoriale de dezvoltare;
g)date statistice si prognoze furnizate de institutiile specializate.
Art. 8
(1)Instituţiile cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale transmit Administraţiei Naţionale, potrivit legii, cererile de produse şi servicii necesare în caz de mobilizare sau de război. Cererile se întocmesc potrivit metodologiei elaborate de Administraţia Naţională.
(1)Instituţiile cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale transmit Administraţiei Naţionale, potrivit legii, cererile de produse şi servicii necesare în caz de mobilizare sau de război. Cererile se întocmesc potrivit metodologiei elaborate de Administraţia Naţională.(2)Autoritatile administratiei publice transmit estimari ale resurselor necesare pentru functionarea economiei si pentru consumul rationalizat al populatiei, în caz de mobilizare sau de razboi.
(3)În cererile si estimarile prevazute la alin. (1) si (2) se includ produsele si serviciile care fac parte din nomenclatorul cu produsele si serviciile pentru aparare.
Art. 9
Produsele cuprinse în planul de mobilizare trebuie sa îndeplineasca urmatoarele conditii: sunt omologate în productia de serie în tara; nu se gasesc în mod curent în comert; sunt în fabricatie curenta sau au productia sistata de cel mult 5 ani, cu exceptia munitiilor; cantitatea solicitata depaseste seria minima realizabila.
Art. 10
Ministerele, celelalte autorităţi ale administraţiei publice şi agenţii economici transmit propuneri de asigurare a cererilor forţelor sistemului naţional de apărare şi a necesarului pentru consumul economiei şi populaţiei în caz de război, conform metodologiei elaborate de Administraţia Naţională.Art. 11
(1)Planul de mobilizare se supune aprobării Consiliului Suprem de Apărare a Ţării de către Guvern, prin Administraţia Naţională.
(2)După aprobarea planului de mobilizare, Administraţia Naţională difuzează extrase din acesta autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, pentru activităţile specifice. Acestea defalchează indicatorii şi sarcinile şi le transmit agenţilor economici şi celorlalte instituţii executante.
(1)Planul de mobilizare se supune aprobării Consiliului Suprem de Apărare a Ţării de către Guvern, prin Administraţia Naţională.
(2)După aprobarea planului de mobilizare, Administraţia Naţională difuzează extrase din acesta autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, pentru activităţile specifice. Acestea defalchează indicatorii şi sarcinile şi le transmit agenţilor economici şi celorlalte instituţii executante.
Art. 12
În cazul agenţilor economici sau al instituţiilor care, în urma restructurării, reorganizării sau transformării nu mai pot să îşi îndeplinească obligaţiile stabilite prin planul de mobilizare, ministerele de resort redistribuie sarcinile altor agenţi economici, în măsura identificării acestora, informând în scris Administraţia Naţională.Art. 13
Institutiile publice cu atributii în domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale întocmesc, din timp de pace, comenzile de stat si alte documente de pregatire de mobilizare pentru a fi transmise agentilor economici producatori în momentul aplicarii planului de mobilizare.
Art. 14
Actualizarea planului de mobilizare se face, conform art. 11 alin. (2) din Legea nr. 477/2003, ca urmare a modificării cererilor forţelor sistemului naţional de apărare transmise Administraţiei Naţionale, precum şi ca urmare a unor schimbări importante apărute în posibilităţile de asigurare a resurselor materiale şi energetice sau din alte cauze obiective.
Art. 15
La declararea stării de mobilizare sau de război, Administraţia Naţională efectuează modificările cerute de forţele sistemului naţional de apărare în funcţie de situaţia concretă pentru punerea în aplicare a planului de mobilizare şi coordonează aplicarea sarcinilor şi măsurilor stabilite, de trecere a economiei de la starea de pace la starea de război.CAPITOLUL III:Planul de pregatire a economiei nationale pentru aparare
Art. 16
Planul de pregatire stabileste masurile si actiunile destinate asigurarii conditiilor necesare pentru satisfacerea cererilor fortelor sistemului national de aparare si este structurat pe programe referitoare la pastrarea capacitatilor de aparare strict specializate, constituirea si pastrarea rezervelor de mobilizare, pastrarea si actualizarea documentatiilor tehnice, precum si alte activitati considerate necesare.
Art. 17
(1)Proiectul planului de pregătire se elaborează anual, concomitent cu proiectul legii bugetare anuale, conform metodologiei întocmite de Administraţia Naţională şi are la bază sarcinile din planul de mobilizare şi propunerile transmise de autorităţile administraţiei publice, alte instituţii şi agenţi economici, precum şi resursele financiare necesare.
(1)Proiectul planului de pregătire se elaborează anual, concomitent cu proiectul legii bugetare anuale, conform metodologiei întocmite de Administraţia Naţională şi are la bază sarcinile din planul de mobilizare şi propunerile transmise de autorităţile administraţiei publice, alte instituţii şi agenţi economici, precum şi resursele financiare necesare.(2)Ministerele, celelalte autoritati ale administratiei publice, alte institutii si agenti economici care desfasoara activitati de pregatire pentru aparare transmit anual, conform metodologiei, propuneri pentru elaborarea planului de pregatire.
(3)Propunerile prevazute la alin. (2) cuprind masuri, actiuni si resurse fundamentale conform normelor legale în vigoare.
(4)Proiectul planului de pregatire se utilizeaza la fundamentarea fondurilor destinate pregatirii economiei pentru aparare.
Art. 18
(1)După aprobarea bugetului de stat, planul de pregătire se definitivează de către Administraţia Naţională şi se supune aprobării Guvernului prin hotărâre.
(2)La definitivarea planului de pregătire, Administraţia Naţională va eşalona activităţile în ordinea priorităţilor determinate de importanţa acestora în pregătirea economiei pentru apărare, corelate cu fondurile alocate de la bugetul de stat.
(3)În situaţia în care din cauze obiective nu pot fi realizate unele măsuri şi actiuni din planul de pregătire, Administraţia Naţională poate planifica resursele pentru realizarea altor obiective.Art. 19
Planul de pregatire aprobat se transmite în extras ministerelor de resort si agentilor economici.
Art. 20
Resursele financiare necesare punerii în aplicare a planului de pregatire se asigura de la bugetul de stat.
Art. 21
Capacitatile agentilor economici producatori de tehnica militara, carora le revin sarcini din planul de mobilizare, a caror productie este sistata pe timp de pace, pot fi trecute în conservare în limita fondurilor alocate de la bugetul de stat.
Art. 22
(1)În temeiul prevederilor planului de pregătire, aprobat prin hotarâre a Guvernului, Administraţia Naţională încheie contracte cu agenţii economici şi instituţiile specializate pentru realizarea măsurilor şi acţiunilor de pregătire a economiei naţionale pentru apărare.
(2)Contractele având ca obiect păstrarea capacităţilor de apărare, încheiate de Administraţia Naţională cu agenţii economici, se transmit în copie ministerelor în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea cărora se află agenţii economici respectivi.
(3)Evidenţa obiectivelor realizate pe baza contractelor încheiate se ţine la Administraţia Naţională şi la agenţii economici.
(4)Agenţii economici sunt obligaţi să menţină obiectivele realizate prin planul de pregătire conform condiţiilor stabilite în contractele încheiate cu Administraţia Naţională.CAPITOLUL IV:Capacitati pentru aparare
Art. 23
(2)Anual, în primul trimestru, ministerele şi celelalte instituţii, pe baza datelor primite de la agenţii economici, comunică Administraţiei Naţionale lista cuprinzând situaţia capacităţilor pentru apărare şi starea acestora, în scopul luării lor în evidenţă.
(1)Pentru îndeplinirea sarcinilor stabilite prin planul de mobilizare, ministerele de resort identifica, în conditiile legii, capacitatile pentru aparare.
(2)Anual, în primul trimestru, ministerele şi celelalte instituţii, pe baza datelor primite de la agenţii economici, comunică Administraţiei Naţionale lista cuprinzând situaţia capacităţilor pentru apărare şi starea acestora, în scopul luării lor în evidenţă.Art. 24
Agentii economici care detin capacitati pentru aparare, constituite în conditiile legii, vor tine evidenta mijloacelor fixe din componenta acestora, distinct, împreuna cu documentele de mobilizare.
Art. 25
(2)Cheltuielile necesare trecerii în conservare, prevăzute la alin. (1), sunt suportate din surse proprii ale operatorilor economici şi în completare de la bugetul de stat, prin bugetul ministerului de resort, pe baza planurilor anuale de pregătire, elaborate de Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale (Administraţia Naţională), în conformitate cu propunerile ministerului de resort şi puse în aplicare conform art. 9 din Legea nr. 232/2016 privind industria naţională de apărare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare.
(1)Utilajele, instalatiile, liniile tehnologice si statiile pirotehnice din componenta capacitatilor pentru aparare, strict specializate, destinate productiei de armament si munitii, care nu au comenzi pe timp de pace, pot fi trecute în conservare prin planul de pregatire.
(2)Cheltuielile necesare trecerii în conservare, prevăzute la alin. (1), sunt suportate din surse proprii ale operatorilor economici şi în completare de la bugetul de stat, prin bugetul ministerului de resort, pe baza planurilor anuale de pregătire, elaborate de Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale (Administraţia Naţională), în conformitate cu propunerile ministerului de resort şi puse în aplicare conform art. 9 din Legea nr. 232/2016 privind industria naţională de apărare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare.Art. 26
(2)Utilizarea capacităţilor pentru apărare aflate în stare de conservare se aprobă prin ordin al şefului Administraţiei Naţionale, în condiţiile menţinerii profilului iniţial şi a stării tehnice. Desconservarea şi reconservarea se suportă din resursele agenţilor economici.
(3)Scoaterea definitivă a capacităţilor pentru apărare din starea de conservare se face prin ordin al şefului Administraţiei Naţionale.
(1)Capacitatile pentru aparare, definite în conditiile legii, pot fi utilizate în activitatea agentilor economici fara restrictii, cu exceptia celor trecute în conservare pe baza masurilor cuprinse în planul de pregatire.
(2)Utilizarea capacităţilor pentru apărare aflate în stare de conservare se aprobă prin ordin al şefului Administraţiei Naţionale, în condiţiile menţinerii profilului iniţial şi a stării tehnice. Desconservarea şi reconservarea se suportă din resursele agenţilor economici.
(3)Scoaterea definitivă a capacităţilor pentru apărare din starea de conservare se face prin ordin al şefului Administraţiei Naţionale.
Art. 27
În cazul schimbării profilului sau al dezafectării capacităţilor pentru apărare, dizolvării ori lichidării agenţilor economici, ministerul de resort, pe baza notificării agenţilor economici, redistribuie sarcinile altor întreprinderi şi informează Administraţia Naţională. Dacă nu identifică alţi agenţi economici cărora să le fie redistribuite sarcinile, transmite Administraţiei Naţionale propuneri de actualizare a planului de mobilizare.
Art. 28
În situaţia divizării sau fuziunii unor agenţi economici care deţin capacităţi pentru apărare, în documentele încheiate cu această ocazie se cuprind obligaţiile privind preluarea sarcinilor stabilite pentru starea de mobilizare şi se informează Administraţia Naţională prin ministerele de resort.CAPITOLUL V:Rezerve de mobilizare
Art. 29
(1)Rezervele de mobilizare cuprind resursele materiale deficitare sau cu ciclu lung de fabricaţie destinate asigurării proceselor de producţie şi tehnologice ale operatorilor economici cu sarcini în planul de mobilizare, restabilirii infrastructurii scoase din funcţiune, creşterii capacităţii de luptă a trupelor, compensării consumurilor şi pierderilor probabile la război, solicitate prin cererile de produse şi servicii ale forţelor sistemului naţional de apărare şi/sau aferente realizării sarcinilor din planul de mobilizare.
(2)În Nomenclatorul rezervelor de mobilizare se includ:
a)în industrie: materii prime, materiale, echipamente de tip complet sau subansamble, alte produse semifabricate sau finite deficitare necesare în producţia de armament, muniţii şi alte categorii de tehnică de luptă cu importanţă deosebită pentru susţinerea efortului de apărare, suplimentare faţă de cantităţile prevăzute în rezervele proprii ale forţelor destinate apărării naţionale;
b)în transporturi: materiale, echipamente şi produse destinate restabilirii infrastructurii scoase din funcţiune pe timpul acţiunilor militare;
c)în comunicaţii: materiale, echipamente şi produse destinate restabilirii liniilor de comunicaţii scoase din funcţiune pe timpul acţiunilor militare;
d)în domeniul sănătăţii: medicamente, seruri, vaccinuri, tehnică şi produse sanitar-farmaceutice deficitare pentru spitalizarea răniţilor şi bolnavilor, ca urmare a acţiunilor militare.
e)în domeniul agroalimentar: produse semifabricate sau finite deficitare necesare raţiilor individuale de luptă aferente hrănirii personalului din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, potrivit organizării la război.
(3)Nomenclatorul şi nivelurile de constituire a rezervelor de mobilizare se elaborează de către Administraţia Naţională pe baza propunerilor argumentate ale operatorilor economici specializaţi care pot fi prevăzuţi cu sarcini în Planul de mobilizare, ale ministerelor de resort şi ale instituţiilor cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale.
(4)În domeniul industriei se constituie Nomenclatorul rezervelor de mobilizare numai pentru produsele care prezintă perspectivă în înzestrare de minimum 8 ani, transmise Administraţiei Naţionale de forţele sistemului naţional de apărare.
Art. 30
(1)Rezervele de mobilizare se constituie şi se păstrează la operatorii economici şi instituţiile care au sarcini la mobilizare, pe baza contractelor încheiate cu Administraţia Naţională, precum şi în spaţiile de depozitare ale unităţilor teritoriale subordonate Administraţiei Naţionale, în limita prevăzută de art. 22 alin. (2) din Legea nr. 477/2003, republicată, cu modificările ulterioare.
(2)Materiile prime, materialele şi alte produse consumabile se păstrează în custodie în depozite la operatorii economici sau instituţiile care au sarcini la mobilizare; medicamentele, serurile, vaccinurile şi alte produse sanitar-farmaceutice se păstrează în custodie la operatorii economici producători sau distribuitori autorizaţi; aparatura, utilajele, autospecialele sau alte echipamente se păstrează, de regulă, în exploatare pentru realizarea producţiei sau prestarea de servicii, conform obiectului de activitate.
(3)Produse finite din categoria muniţiilor constituite în rezervele de mobilizare în industrie se păstrează în spaţiile de depozitare specializate, existente la operatorii economici din industria naţională de apărare, pe baza contractelor încheiate cu Administraţia Naţională.
(4)Punerea la dispoziţia forţelor sistemului naţional de apărare a produselor finite din rezervele de mobilizare, inclusiv din categoria muniţiilor constituite în rezervele de mobilizare în industrie, se face astfel:
a)pe timpul stării de mobilizare sau al stării de război, prin ordin al preşedintelui Administraţiei Naţionale, la solicitarea forţelor sistemului naţional de apărare, conform repartiţiei resurselor cuprinse în planul de mobilizare şi/sau în sistemul de priorităţi şi alocare a resurselor pentru apărare;
b)pentru înlăturarea urmărilor unor dezastre, precum şi la instituirea stării de asediu sau a stării de urgenţă, la propunerea ministerelor sau a autorităţilor administraţiei publice locale, cu avizul Administraţiei Naţionale, prin decizie a prim-ministrului;
c)pe timp de pace, prin planul de pregătire, în cadrul măsurilor şi acţiunilor de pregătire a economiei naţionale pentru apărare referitoare la crearea, acumularea, reîntregirea, împrospătarea şi valorificarea acestei categorii de produse.
(5)Elementele actului administrativ prin care se aprobă închirierea sau darea în folosinţă gratuită în vederea păstrării şi trecerii în exploatare a aparaturii, utilajelor, autospecialelor sau altor echipamente se stabilesc în conformitate cu prevederile art. 333 sau 349 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, şi se aprobă prin hotărârea Guvernului de aprobare a planului de pregătire.
(6)Activităţile anuale privind crearea, acumularea, reîntregirea, împrospătarea, păstrarea şi valorificarea rezervelor de mobilizare se cuprind şi se aprobă prin planul de pregătire.Art. 31
(1)Limitele nivelurilor de constituire a rezervelor de mobilizare pentru operatorii economici, instituţiile cu sarcini prin planul de mobilizare şi instituţiile cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale, propuse spre aprobare Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, se calculează astfel:
a)în industrie - pentru asigurarea proceselor de producţie şi tehnologice pe o perioadă de 3 luni şi pentru asigurarea consumului specific al produselor finite, echipamentelor şi altor categorii de tehnică de luptă, precum şi a celor din categoria muniţiilor, pentru o perioadă de 30 de zile aferentă realizării nivelului de operaţionalizare necesar îndeplinirii misiunilor specifice primite, în vederea înzestrării conform normelor de înzestrare la război determinate pe consumurile zilnice pentru misiuni ori pe zile standard de aprovizionare, suplimentare faţă de cantităţile prevăzute în rezervele proprii ale forţelor destinate apărării;
e)în domeniul agroalimentar - pentru asigurarea produselor semifabricate sau finite deficitare necesare raţiilor individuale de luptă aferente hrănirii personalului din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, potrivit organizării la război, conform normelor de hrană pe timpul stării de mobilizare, de război, de asediu sau de urgenţă, aprobate prin anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.474/2009 pentru aprobarea normelor de hrană şi a normelor de înzestrare cu tehnică şi materiale necesare hrănirii, ce se aplică în instituţiile publice din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională pe timpul stării de mobilizare, de război, de asediu sau de urgenţă, determinate pe consumurile zilnice pentru misiuni ori pe zile standard de aprovizionare, suplimentare faţă de cantităţile prevăzute în rezervele proprii ale forţelor destinate apărării.
a)în industrie - pentru asigurarea proceselor de producţie şi tehnologice pe o perioadă de 3 luni şi pentru asigurarea consumului specific al produselor finite, echipamentelor şi altor categorii de tehnică de luptă, precum şi a celor din categoria muniţiilor, pentru o perioadă de 30 de zile aferentă realizării nivelului de operaţionalizare necesar îndeplinirii misiunilor specifice primite, în vederea înzestrării conform normelor de înzestrare la război determinate pe consumurile zilnice pentru misiuni ori pe zile standard de aprovizionare, suplimentare faţă de cantităţile prevăzute în rezervele proprii ale forţelor destinate apărării;b)în transporturi - pentru asigurarea materiala a activitatii echipelor de interventie, pe o perioada de doua luni, în vederea restabilirii infrastructurii scoase din functiune;
c)în comunicatii - pentru asigurarea materiala a activitatii echipelor de interventie, pe o perioada de doua luni, în vederea restabilirii liniilor de comunicatii scoase din functiune;
d)în domeniul sanatatii - pentru asigurarea asistentei medicale destinate fortelor sistemului national de aparare pe o perioada de 2 luni.
e)în domeniul agroalimentar - pentru asigurarea produselor semifabricate sau finite deficitare necesare raţiilor individuale de luptă aferente hrănirii personalului din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, potrivit organizării la război, conform normelor de hrană pe timpul stării de mobilizare, de război, de asediu sau de urgenţă, aprobate prin anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.474/2009 pentru aprobarea normelor de hrană şi a normelor de înzestrare cu tehnică şi materiale necesare hrănirii, ce se aplică în instituţiile publice din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională pe timpul stării de mobilizare, de război, de asediu sau de urgenţă, determinate pe consumurile zilnice pentru misiuni ori pe zile standard de aprovizionare, suplimentare faţă de cantităţile prevăzute în rezervele proprii ale forţelor destinate apărării.(2)Nivelurile de constituire a rezervelor de mobilizare, prevazute la alin. (1), includ si produsele similare din stocurile intangibile aflate în rezervele de stat.
Art. 32
(1)Rezervele de mobilizare se constituie, se împrospătează şi se valorifică pe baza planurilor anuale de pregătire, prin instituţii şi agenţi economici, în baza contractelor încheiate cu Administraţia Naţională.
(3)Achiziţiile de realizează, conform legislaţiei privind achiziţiile publice de produse şi servicii care implică apărarea naţională, ordinea publică, siguranţa şi securitatea naţională, de către Administraţia Naţională şi se derulează prin agenţii economici specializaţi.
(4)Acumularea produselor în rezervele de mobilizare în industrie, în special din categoria muniţiilor, se realizează în următoarea ordine de priorităţi şi în următoarele circumstanţe, în aplicarea art. 20 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările şi completările ulterioare, ca parte a măsurilor necesare care vizează protecţia intereselor esenţiale de securitate naţională, efectuate cu respectarea art. 346 alin. (1) lit. b) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, astfel:
a)de la operatorii economici din industria naţională de apărare, prevăzuţi cu sarcini în planul de mobilizare;
b)de la operatorii economici cu capital din state aliate NATO sau membre ale Uniunii Europene care au efectuat investiţii în capacităţi de producţie pe teritoriul României;
c)în lipsa operatorilor economici prevăzuţi la lit. a) şi b), de la alţi operatori economici din state aliate NATO sau membre ale Uniunii Europene;
d)în lipsa operatorilor economici prevăzuţi la lit. a)-c), din alte surse, cu respectarea interdicţiilor de aprovizionare din spaţii supuse sancţiunilor de securitate.
(1)Rezervele de mobilizare se constituie, se împrospătează şi se valorifică pe baza planurilor anuale de pregătire, prin instituţii şi agenţi economici, în baza contractelor încheiate cu Administraţia Naţională.(2)Produsele specifice industriei de aparare care se introduc în rezervele de mobilizare se receptioneaza în mod similar cu cele destinate productiei de tehnica militara pe timp de pace si vor fi însotite de documente care sa ateste starea lor calitativa, analizele, probele sau încercarile efectuate, termenele de garantie, periodicitatea analizelor fizico-chimice, durata de serviciu si de depozitare.
(3)Achiziţiile de realizează, conform legislaţiei privind achiziţiile publice de produse şi servicii care implică apărarea naţională, ordinea publică, siguranţa şi securitatea naţională, de către Administraţia Naţională şi se derulează prin agenţii economici specializaţi.
(4)Acumularea produselor în rezervele de mobilizare în industrie, în special din categoria muniţiilor, se realizează în următoarea ordine de priorităţi şi în următoarele circumstanţe, în aplicarea art. 20 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările şi completările ulterioare, ca parte a măsurilor necesare care vizează protecţia intereselor esenţiale de securitate naţională, efectuate cu respectarea art. 346 alin. (1) lit. b) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, astfel:
a)de la operatorii economici din industria naţională de apărare, prevăzuţi cu sarcini în planul de mobilizare;
b)de la operatorii economici cu capital din state aliate NATO sau membre ale Uniunii Europene care au efectuat investiţii în capacităţi de producţie pe teritoriul României;
c)în lipsa operatorilor economici prevăzuţi la lit. a) şi b), de la alţi operatori economici din state aliate NATO sau membre ale Uniunii Europene;
d)în lipsa operatorilor economici prevăzuţi la lit. a)-c), din alte surse, cu respectarea interdicţiilor de aprovizionare din spaţii supuse sancţiunilor de securitate.
Art. 33
(1)Condiţiile privind depozitarea produselor din rezervele de mobilizare, întreţinerea, împrospătarea, inventarierea, paza şi alte măsuri referitoare la păstrarea acestora se stabilesc prin contractele încheiate între Administraţia Naţională şi agenţii economici sau instituţiile care le păstrează.
(2)Utilizarea aparaturii, utilajelor, autospecialelor sau a altor echipamente păstrate în exploatare la agenţii economici se efectuează în condiţiile tehnice şi financiare cuprinse în contractele încheiate între Administraţia Naţională şi utilizatori.Art. 34
e)pentru casare, prin ordin al preşedintelui Administraţiei Naţionale, când materiile prime de natura materiilor explozive devin instabile chimic sau periculoase în depozitare, determinate pe baza rapoartelor de încercări sau buletinelor de analiză.
Scoaterea materiilor prime, materialelor si a produselor din rezervele de mobilizare se face în urmatoarele situatii:
a)pentru împrospatare, pe baza prevederilor planurilor anuale de împrospatare întocmite în functie de modificarea în timp a calitatilor fizico-chimice sau a parametrilor functionali, precum si a duratei de functionare, stabilita conform reglementarilor în vigoare;
b)pentru împrumut, în mod exceptional, prin hotarâri ale Guvernului, elaborate în conditiile legii, în care sunt stipulate conditiile de restituire a materialelor respective;
c)pentru înlaturarea urmarilor unor dezastre, precum si la instituirea starii de asediu sau a starii de urgenta, în conditiile legii;
d)scoaterea definitiva ca urmare a modificarii Nomenclatorului rezervelor de mobilizare si a nivelurilor de constituire si la atingerea limitei de valabilitate, a termenului de serviciu sau a duratei normale de functionare.
e)pentru casare, prin ordin al preşedintelui Administraţiei Naţionale, când materiile prime de natura materiilor explozive devin instabile chimic sau periculoase în depozitare, determinate pe baza rapoartelor de încercări sau buletinelor de analiză.
Art. 341
Reglementarea situaţiilor privind acumularea, împrospătarea şi actualizarea inventarului materiilor prime, materialelor şi produselor care au făcut obiectul activităţilor prevăzute la art. 34 lit. c) şi e) se realizează prin actualizarea în mod corespunzător a planului de pregătire.Art. 35
(2)Produsele din rezervele de mobilizare, care nu au putut fi împrospatate până la atingerea limitei de valabilitate, termenului de serviciu sau duratei normale de funcţionare prevăzute în actele normative, se scot definitiv de către Administraţia Naţională pentru valorificare sau casare, iar stocurile se reîntregesc în condiţiile legii.
(1)Produsele din rezervele de mobilizare, scoase la împrospatare, pot fi vândute si prin reducerea preturilor în conditiile art. 27 alin. (5) din Legea nr. 477/2003.
(2)Produsele din rezervele de mobilizare, care nu au putut fi împrospatate până la atingerea limitei de valabilitate, termenului de serviciu sau duratei normale de funcţionare prevăzute în actele normative, se scot definitiv de către Administraţia Naţională pentru valorificare sau casare, iar stocurile se reîntregesc în condiţiile legii.Art. 36
Produsele scoase definitiv din rezervele de mobilizare ca urmare a modificarii Nomenclatorului rezervelor de mobilizare sau/si a nivelurilor de constituire se valorifica sau se caseaza, dupa caz, potrivit prevederilor legale.
Art. 37
(1)Administraţia Naţională întocmeşte anual, pe baza propunerilor agenţilor economici care păstreaza produse în rezervele de mobilizare, planuri de împrospătare.
(1)Administraţia Naţională întocmeşte anual, pe baza propunerilor agenţilor economici care păstreaza produse în rezervele de mobilizare, planuri de împrospătare.(2)Împrospatarea produselor din rezervele de mobilizare se realizeaza prin vânzarea acestora si reîntregirea stocurilor cu produse similare noi.
Art. 38
(1)Agenţii economici care scot, sub formă de împrumut în condiţiile legii, produse din rezervele de mobilizare, încheie un contract de împrumut cu Administraţia Naţională. Aceştia suportă toate cheltuielile ocazionate de scoatere şi restituire, precum şi eventualele diferenţe de preţ.
(2)Agenţii economici pot scoate produsele din rezervele de mobilizare numai după ce fac dovada depunerii garanţiei în contul Administraţiei Naţionale deschis la Trezoreria Statului.
(1)Agenţii economici care scot, sub formă de împrumut în condiţiile legii, produse din rezervele de mobilizare, încheie un contract de împrumut cu Administraţia Naţională. Aceştia suportă toate cheltuielile ocazionate de scoatere şi restituire, precum şi eventualele diferenţe de preţ.
(2)Agenţii economici pot scoate produsele din rezervele de mobilizare numai după ce fac dovada depunerii garanţiei în contul Administraţiei Naţionale deschis la Trezoreria Statului.(3)Cuantumul garantiei care asigura reîntregirea stocului cuprinde valoarea de înlocuire a produselor respective, cheltuielile ocazionate de scoatere si restituire, transport, organizarea procedurii de achizitie si alte cheltuieli care urmeaza sa fie efectuate în acest scop.
Art. 39
Depasirea cu pâna la 30 de zile a termenului de restituire a produselor scoase la împrumut din rezervele de mobilizare atrage plata penalitatilor prevazute de lege. Dupa acest termen se retine garantia, care se constituie venit la bugetul de stat. Reîntregirea stocurilor se face din fondurile publice cu aceasta destinatie, prevazute în bugetul de stat.
Art. 40
Perisabilitatile care se aplica produselor din rezervele de mobilizare pentru perioada de depozitare, transport si manipulare sau probe de laborator sunt cele stabilite prin normele si instructiunile în vigoare.
Art. 41
Inventarierea produselor aflate în rezervele de mobilizare se efectuează distinct de agenţii economici sau instituţiile care le pastrează, potrivit reglementărilor în vigoare. Rezultatul inventarierii, concluziile şi propunerile desprinse cu ocazia acestei activităţi se transmit Administraţiei Naţionale.
Art. 411
Pentru îndeplinirea responsabilităţilor şi sarcinilor prevăzute în planul de mobilizare, precum şi a măsurilor şi acţiunilor prevăzute în planul de pregătire care implică, din timp de pace, negocierea, atribuirea şi derularea unor contracte secrete de stat ce vizează acumularea, depozitarea şi, după caz, valorificarea şi împrumutul produselor rezerve de mobilizare în industrie cu operatori economici din industria naţională de apărare care deţin capacităţi strategice definite potrivit art. 3 lit. d) din Legea nr. 232/2016, cu modificările şi completările ulterioare, în calitatea lor de obiective industriale, li se pot elibera avize/autorizaţii/certificate de securitate industrială prevăzute la art. 214-235 din Standardele naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările şi completările ulterioare, prin derogare de la îndeplinirea cerinţelor de a fi stabili din punct de vedere economic şi solvabili din punct de vedere financiar, prevăzute la art. 219 lit. d) şi art. 223 lit. c) din standardele naţionale.CAPITOLUL VI:Documentatia tehnica, tehnologica si S.D.V.
Art. 42
(1)Documentatia tehnica necesara realizarii produselor de tehnica militara cuprinse în planul de mobilizare, care au fabricatia sistata, inclusiv pentru colaborarile aferente acestora, se asigura din timp de pace de catre beneficiari si se pastreaza la agentul economic producator în conditiile stabilite pentru rezerva de mobilizare, cu respectarea, dupa caz, a reglementarilor privind protectia informatiilor clasificate. Produsele pentru care nu se asigura documentatia tehnica se scot din planul de mobilizare.
(2)Documentatia tehnica provenita din import va fi pusa la dispozitia agentilor economici producatori tradusa în limba româna.
Art. 43
Modificarile care se aduc la documentatia tehnica a produselor de tehnica militara se efectueaza si în documentatia destinata productiei la mobilizare prin grija agentilor economici producatori.
Art. 44
(1)Documentatia tehnologica se asigura de catre agentii economici producatori, cu exceptia celei destinate produselor cu fabricatia sistata pe o perioada mai mare de 8 ani, care se asigura pe cheltuiala beneficiarului.
(2)Pentru produsele de tehnica militara prevazute în planul de mobilizare, a caror fabricatie pe timp de pace este sistata, documentatia tehnologica se inventariaza, se completeaza, se actualizeaza si se pastreaza în conditiile rezervei de mobilizare, în vederea folosirii acesteia în caz de mobilizare sau razboi.
Art. 45
La sistarea fabricatiei de tehnica militara cuprinsa în planul de mobilizare, sculele, dispozitivele si verificatoarele cu destinatie speciala, denumite în cuprinsul prezentelor norme metodologice S.D.V., se inventariaza si se pastreaza la agentul economic, în vederea folosirii acestora la reluarea fabricatiei.
Art. 46
Beneficiarii care solicita repararea tehnicii militare în economia nationala, în caz de mobilizare sau razboi, sunt obligati sa asigure agentilor economici executanti documentatia de reparatie, din timp de pace.
Art. 47
(1)Produsele de tehnica militara pot fi fabricate sau reparate în caz de mobilizare sau razboi si în conditii derogatorii fata de cele de la pace, fara a fi afectate caracteristicile tehnico-tactice ale produselor respective.
(2)Documentatia destinata realizarii productiei în conditii derogatorii se asigura din timp de pace de catre beneficiari.
Art. 48
(2)Actualizarea documentaţiilor pentru produsele cu fabricaţia sistată, precum şi elaborarea documentaţiilor destinate fabricării sau reparării tehnicii militare în condiţii derogatorii se realizează din timp de pace de către institutele de cercetare-proiectare de profil, pe baza unor teme-program avizate de către organele cu sarcini de înzestrare ale beneficiarilor şi aprobate de către Administraţia Naţională, în acest scop se va urmari punerea de acord a documentaţiilor cu modificările intervenite în ceea ce priveşte: standardele; normele şi condiţiile tehnice; mărcile şi sortotipodimensiunile de materiale, substanţe, elemente de asamblare sau elemente electronice; tehnologiile disponibile privind toleranţele, tratamentele termice, termochimice şi acoperirile de suprafaţă. După elaborare documentaţia respectivă se aprobă conform reglementărilor existente pentru realizarea documentaţiei în timp de pace.
(1)Documentatia tehnica a produselor de tehnica militara cuprinse în planul de mobilizare, a caror fabricatie a fost sistata pentru o perioada mai mare de 3 ani, poate fi actualizata.
(2)Actualizarea documentaţiilor pentru produsele cu fabricaţia sistată, precum şi elaborarea documentaţiilor destinate fabricării sau reparării tehnicii militare în condiţii derogatorii se realizează din timp de pace de către institutele de cercetare-proiectare de profil, pe baza unor teme-program avizate de către organele cu sarcini de înzestrare ale beneficiarilor şi aprobate de către Administraţia Naţională, în acest scop se va urmari punerea de acord a documentaţiilor cu modificările intervenite în ceea ce priveşte: standardele; normele şi condiţiile tehnice; mărcile şi sortotipodimensiunile de materiale, substanţe, elemente de asamblare sau elemente electronice; tehnologiile disponibile privind toleranţele, tratamentele termice, termochimice şi acoperirile de suprafaţă. După elaborare documentaţia respectivă se aprobă conform reglementărilor existente pentru realizarea documentaţiei în timp de pace.(3)În situatia în care actualizarea documentatiei tehnice impune si actualizarea documentatiei tehnologice, aceasta actiune se poate face de catre agentul economic producator si se finanteaza de la bugetul de stat, prin planul de pregatire.
Art. 49
(2)În cazul redistribuirii sarcinilor de mobilizare, documentaţia tehnică se transferă noului producător pe baza dispoziţiei ministerului de resort, care se comunică Administraţiei Naţionale şi instituţiilor care le-au asigurat.
(1)Documentatiile tehnice si tehnologice destinate realizarii produselor de tehnica militara scoase definitiv din planul de mobilizare se predau institutiilor care le-au asigurat sau se distrug pe baza aprobarii institutiilor respective.
(2)În cazul redistribuirii sarcinilor de mobilizare, documentaţia tehnică se transferă noului producător pe baza dispoziţiei ministerului de resort, care se comunică Administraţiei Naţionale şi instituţiilor care le-au asigurat.Art. 50
La reluarea, în timp de pace, a productiei pentru tehnica militara cu fabricatia sistata, documentatia tehnologica si S.D.V. destinate acesteia se folosesc în procesul de fabricatie.
CAPITOLUL VII:Pregatirea teritoriului pentru aparare
Art. 51
Pregatirea teritoriului pentru aparare se efectueaza din timp de pace si are ca scop: satisfacerea nevoilor strategice si operative ale fortelor sistemului national de aparare, prin realizarea unor obiective care vor fi folosite exclusiv pentru aparare si prin identificarea si luarea în evidenta a infrastructurii teritoriale de interes pentru aparare; protectia populatiei si a bunurilor materiale, inclusiv a celor ce apartin patrimoniului national, prin realizarea unor obiective specifice, potrivit legii.
Art. 52
(2)Administraţia Naţională elaborează programul de pregătire a teritoriului pe baza propunerilor transmise de instituţiile cu atribuţii în domeniul apărării, siguranţei naţionale şi ordinii publice, avizate de Statul Major General.
(1)Obiectivele necesare satisfacerii nevoilor strategice si operative, folosite exclusiv în scopul apararii, se stabilesc în conditiile legii si se cuprind în programul de pregatire a teritoriului.
(2)Administraţia Naţională elaborează programul de pregătire a teritoriului pe baza propunerilor transmise de instituţiile cu atribuţii în domeniul apărării, siguranţei naţionale şi ordinii publice, avizate de Statul Major General.Art. 53
(1)Obiectivele aprobate de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării se transmit de Administraţia Naţională autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale sau, după caz, instituţiilor cu atribuţii în domeniul apărării, siguranţei naţionale şi ordinii publice, pentru a fi incluse în programele de investiţii proprii.
(3)Stadiul realizării lucrărilor la aceste obiective şi propunerile de actualizare a programului de pregătire a teritoriului se comunică Administraţiei Naţionale anual, în primul trimestru, de către ministere şi celelalte autorităţi ale administraţiei publice.
(1)Obiectivele aprobate de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării se transmit de Administraţia Naţională autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale sau, după caz, instituţiilor cu atribuţii în domeniul apărării, siguranţei naţionale şi ordinii publice, pentru a fi incluse în programele de investiţii proprii.(2)Programele de investitii privind realizarea obiectivelor de pregatire a teritoriului pentru aparare, aprobate de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, se duc la îndeplinire cu resurse bugetare alocate autoritatilor administratiei publice executante, solicitate de acestea.
(3)Stadiul realizării lucrărilor la aceste obiective şi propunerile de actualizare a programului de pregătire a teritoriului se comunică Administraţiei Naţionale anual, în primul trimestru, de către ministere şi celelalte autorităţi ale administraţiei publice.
Art. 54
Ministerele şi celelalte autorităţ ale administraţiei publice ţin evidenţa obiectivelor de infrastructură teritorială importante pentru sistemul naţional de apărare şi comunică Administraţiei Naţionale şi Statului Major General, anual, situaţia acestora.Art. 55
Autoritatile administratiei publice care administreaza si exploateaza obiectivele de pregatire a teritoriului si elementele de infrastructura teritoriala importante pentru sistemul national de aparare sunt obligate sa le mentina permanent într-o stare corespunzatoare scopului pentru care au fost create.
Art. 56
Autorităţile administraţiei publice transmit Administraţiei Naţionale, la solicitarea acesteia, propuneri pentru obiectivele de importanţă deosebită pentru apărare care urmează să fie luate în pază, la mobilizare sau război, cu efective de jandarmi. Acestea se vor încadra în următoarele categorii:
Autorităţile administraţiei publice transmit Administraţiei Naţionale, la solicitarea acesteia, propuneri pentru obiectivele de importanţă deosebită pentru apărare care urmează să fie luate în pază, la mobilizare sau război, cu efective de jandarmi. Acestea se vor încadra în următoarele categorii:a)sedii pentru autoritatile publice care au atributii de conducere a activitatilor pe timp de mobilizare sau razboi;
b)incinte ale agentilor economici producatori de tehnica militara, resurse materiale strategice si resurse energetice;
c)depozite pentru produse militare, combustibili sau substante periculoase;
d)lucrari de arta, puncte obligatorii de trecere, noduri de comunicatii, triaje de mare capacitate, aeroporturi, porturi, baraje hidroenergetice, conducte de transport de mare capacitate;
e)statii electrice de transformare de mare capacitate, centre de comunicatii, radiorelee si radiofaruri, statii de radio si televiziune.
Art. 57
(1)Administraţia Naţională supune aprobării Consiliului Suprem de Apărare a Ţării lista obiectivelor care urmează să fie luate în pază cu efective de jandarmi, la război, şi o actualizează ori de câte ori este nevoie.
(1)Administraţia Naţională supune aprobării Consiliului Suprem de Apărare a Ţării lista obiectivelor care urmează să fie luate în pază cu efective de jandarmi, la război, şi o actualizează ori de câte ori este nevoie.(2)Pe baza listei aprobate ministerul de resort organizeaza activitatile si întocmeste planurile de paza a obiectivelor cu efective de jandarmi, potrivit legii.
CAPITOLUL VIII:Coordonarea si controlul activitatilor de pregatire a economiei nationale si a teritoriului pentru aparare
Art. 58
(1)Coordonarea activitatilor de pregatire a economiei nationale si a teritoriului pentru aparare se face de catre:
a)Administraţia Naţională, prin metodologii, ordine şi instrucţiuni, pentru toate activităţile de pregătire a economiei naţionale pentru apărare ce se desfăşoară în economie, şi alte precizări sau dispoziţii, pentru desfăşurarea activităţilor curente;
d)prefecţi, prin compartimentele din structura Administraţiei Naţionale care funcţionează în teritoriu, pentru toate activităţile de pregătire a economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare din judeţe, respectiv din municipiul Bucureşti.
a)Administraţia Naţională, prin metodologii, ordine şi instrucţiuni, pentru toate activităţile de pregătire a economiei naţionale pentru apărare ce se desfăşoară în economie, şi alte precizări sau dispoziţii, pentru desfăşurarea activităţilor curente;b)Ministerul Finantelor Publice, prin metodologii, norme si instructiuni specifice în vederea elaborarii proiectului bugetului de stat pentru razboi si pentru finantarea de la bugetul de stat a cheltuielilor necesare realizarii activitatilor cuprinse în planul de pregatire, programul de pregatire a teritoriului pentru aparare si pentru alte activitati specifice;
c)ministere si celelalte autoritati ale administratiei publice, prin metodologii, ordine si dispozitii specifice, pentru pregatirea domeniului în care îsi desfasoara activitatea, pentru aparare;
d)prefecţi, prin compartimentele din structura Administraţiei Naţionale care funcţionează în teritoriu, pentru toate activităţile de pregătire a economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare din judeţe, respectiv din municipiul Bucureşti.(2)Coordonarea de catre institutiile mentionate se face si prin instructaje si analize specifice pe diverse activitati cu factorii responsabili.
Art. 59
(2)Stadiul pregătirii economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare se verifică prin exerciţii şi antrenamente de mobilizare, conduse de Administraţia Naţională, cu participarea reprezentanţilor Ministerului Apărării Naţionale şi a autorităţilor administraţiei publice implicate, pe baza planului aprobat de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării în acest scop.
(1)Controlul pregatirii economiei nationale si a teritoriului pentru aparare are ca scop verificarea stadiului de realizare a masurilor si actiunilor care se desfasoara în vederea crearii conditiilor necesare pentru punerea în aplicare a planului de mobilizare, precum si a modului în care sunt îndeplinite obligatiile ce revin, potrivit legii, ministerelor, celorlalte autoritati ale administratiei publice si agentilor economici pe linia pregatirii economiei nationale si a teritoriului pentru aparare si se face de catre:
a)Administraţia Naţională, la ministere, celelalte autorităţi ale administraţiei publice, agenţii economici şi alte instituţii, pentru toate activităţile de pregătire a economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare;
d)prefecţi, prin compartimentele din structura Administraţiei Naţionale care funcţionează în teritoriu, pentru toate activităţile de pregătire a economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare din judeţe, respectiv din municipiul Bucureşti.
a)Administraţia Naţională, la ministere, celelalte autorităţi ale administraţiei publice, agenţii economici şi alte instituţii, pentru toate activităţile de pregătire a economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare;b)Ministerul Finantelor Publice, cu privire la modul de administrare si utilizare a fondurilor bugetare alocate institutiilor publice si agentilor economici pentru pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare;
c)ministerele si celelalte autoritati ale administratiei publice, la agentii economici din resortul lor de activitate, cu privire la îndeplinirea obligatiilor ce le revin pentru pregatirea domeniilor proprii pentru aparare, potrivit legii;
d)prefecţi, prin compartimentele din structura Administraţiei Naţionale care funcţionează în teritoriu, pentru toate activităţile de pregătire a economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare din judeţe, respectiv din municipiul Bucureşti.
(2)Stadiul pregătirii economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare se verifică prin exerciţii şi antrenamente de mobilizare, conduse de Administraţia Naţională, cu participarea reprezentanţilor Ministerului Apărării Naţionale şi a autorităţilor administraţiei publice implicate, pe baza planului aprobat de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării în acest scop.Art. 60
La autoritatile administratiei publice locale, serviciile publice deconcentrate si la agentii economici se înfiinteaza si functioneaza ca organe de specialitate, conform art. 41 alin. (2) din Legea nr. 477/2003, comisii de aparare formate din salariati cuprinsi în organigramele proprii.
Art. 61
(1)Comisia pentru probleme de aparare, denumita în continuare comisie, are în compunere pâna la 5 membri, în functie de complexitatea obligatiilor ce revin institutiei la mobilizare. Din comisie fac parte sefii compartimentelor carora le revin sarcini pentru pregatirea de mobilizare a institutiei respective, precum si personal tehnico-economic de specialitate.
(2)Comisia are în compunere, de regula, un presedinte, persoana cu functie de conducere, 4 membri si un secretar, numiti prin decizie a conducatorului unitatii.
(3)Persoanele care fac parte din comisie vor fi autorizate pentru desfasurarea activitatilor cu informatii clasificate, conform legii.
Art. 62
Comisia întocmeste anual planul de activitate si are urmatoarele atributii principale:
a)organizeaza, coordoneaza si îndruma activitatile referitoare la pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare ce se desfasoara în cadrul institutiei, potrivit legii;
b)stabileste masurile tehnico-organizatorice pentru institutie în caz de mobilizare si responsabilitatile ce revin compartimentelor functionale ale acesteia;
c)elaboreaza si actualizeaza documentele de mobilizare;
d)controleaza întreaga pregatire de mobilizare: întocmirea documentelor; activitatile privind capacitatile de aparare si rezervele de mobilizare; modul de desfasurare a lucrarilor, masurilor si actiunilor cuprinse în documentele de mobilizare; derularea contractelor referitoare la pregatirea pentru aparare; modul de cheltuire a fondurilor alocate de la buget în acest scop;
e)elaboreaza propunerile pentru proiectele planului de mobilizare si planului de pregatire;
f)analizeaza anual, în primul trimestru, stadiul pregatirii de mobilizare si stabileste masurile si actiunile necesare pentru îmbunatatirea acestuia;
g)întocmeste propuneri privind alocarea anuala de la bugetul de stat a fondurilor necesare realizarii masurilor si actiunilor de pregatire pentru aparare;
h)alte atributii considerate necesare în acest domeniu.
Art. 63
(1)La nivelul agentilor economici si al unitatilor similare acestora, comisia, pe lânga atributiile mentionate mai sus, executa anual urmatoarele:
a)verifica existentul si starea tehnica a utilajelor, instalatiilor si constructiilor din cadrul capacitatilor de aparare;
b)verifica existentul si starea calitativa a rezervelor de mobilizare aflate în pastrare;
c)verifica existentul si starea tehnica a S.D.V. si a documentatiei tehnice pastrate cu regim de rezerva de mobilizare.
(2)Rezultatul verificarilor se consemneaza într-un act de constatare. Deficientele constatate se analizeaza de catre conducerea institutiei, care va lua masuri de remediere.
CAPITOLUL IX:Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 64
Întocmirea şi derularea contractelor încheiate între Administraţia Naţională şi agenţii economici privind realizarea măsurilor şi acţiunilor de pregătire a economiei naţionale pentru apărare se efectuează potrivit prevederilor legislaţiei în domeniu.
Art. 65
(1)Agenţii economici şi celelalte instituţii implicate prezintă dări de seamă privind realizarea măsurilor şi acţiunilor cuprinse în planul de pregătire, potrivit metodologiei stabilite de Administraţia Naţională.
(2)Toate datele şi informaţiile referitoare la pregătirea economiei naţionale pentru apărare se transmit şi în format electronic folosind codurile stabilite de Administraţia Naţională.Art. 66
(1)Datele si informatiile prevazute la art. 41 alin. (4) din Legea nr. 477/2003 se pun la dispozitie fara plata.
(2)Datele comunicate sunt protejate conform legislatiei privind informatiile clasificate sau pe baza unui acord de confidentialitate încheiat între parti, dupa caz.
Publicat în Monitorul Oficial cu numarul 287 din data de 1 aprilie 2004
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (4)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (4)
- Hotararea 1656/2024 pentru completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 477/2003 privind pregătirea economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 370/2004
- Hotararea 895/2024 privind modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 370/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 477/2003 privind pregătirea economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare
- Hotararea 530/2023 privind modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 370/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 477/2003 privind pregătirea economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare