Capitolul v - Norme tehnice privind curăţarea, dezinfecţia şi sterilizarea în saloanele de înfrumuseţare/saloanele de tatuaj, piercing şi implantare dermală - Norme de igiena din 2024 pentru saloanele de înfrumuseţare şi saloanele de tatuaj, piercing şi implantare dermală

M.Of. 330

În vigoare
Versiune de la: 10 Mai 2024
CAPITOLUL V:Norme tehnice privind curăţarea, dezinfecţia şi sterilizarea în saloanele de înfrumuseţare/saloanele de tatuaj, piercing şi implantare dermală
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 38
Saloanele de tatuaj, piercing şi implantare dermală/Saloanele de înfrumuseţare în care se desfăşoară activităţi de înfrumuseţare trebuie să asigure curăţarea, dezinfecţia şi sterilizarea instrumentarului, echipamentelor şi accesoriilor utilizate, precum şi a mediului în care se desfăşoară activitatea specifică.
Art. 39
Suprafeţele, instrumentele, echipamentele şi accesoriile utilizate trebuie curăţate şi dezinfectate respectându-se recomandările producătorului, ţinându-se cont de tipul activităţii.
Art. 40
Este recomandat să se utilizeze materiale, instrumente, accesorii şi echipamente de unică folosinţă.
Art. 41
Toate echipamentele, instrumentele şi materialele de unică folosinţă trebuie îndepărtate imediat după ce au fost folosite pentru client şi colectate într-un recipient special destinat.
Art. 42
Materialele refolosibile trebuie curăţate, dezinfectate după fiecare utilizare, iar echipamentele sau instrumentele care cad pe podea sau se contaminează în timpul procedurii de înfrumuseţare trebuie îndepărtate şi colectate în recipiente pentru echipamente folosite, urmând a fi dezinfectate înainte de a fi utilizate pentru un alt client.
Art. 43
Saloanele de tatuaj, piercing şi implantare dermală/Saloanele de înfrumuseţare în care se desfăşoară activităţi de înfrumuseţare sunt obligate să respecte proceduri de curăţenie şi dezinfecţie, care să cuprindă următoarele etape:
a)curăţarea este etapa preliminară obligatorie;
b)decontaminarea reprezintă procesul de neutralizare/îndepărtare a încărcăturii microbiene de pe un obiect sau o suprafaţă; etapă importantă înainte de dezinfecţie şi sterilizare, se efectuează inclusiv înainte de curăţarea unei suprafeţe contaminate cu material organic;
c)dezinfecţia este etapa de distrugere a majorităţii microorganismelor patogene sau nepatogene;
d)sterilizarea este etapa de distrugere a microorganismelor patogene, inclusiv a sporilor bacterieni, de pe obiectele contaminate.
SECŢIUNEA 2:Curăţarea
Art. 44
Curăţarea este etapa preliminară obligatorie, permanentă şi sistematică în cadrul oricărei activităţi sau proceduri de îndepărtare a murdăriei, materie organică şi anorganică, de pe suprafeţe, inclusiv tegumente sau obiecte, prin operaţii mecanice sau manuale, utilizându-se agenţi fizici şi/sau chimici, care se efectuează în unităţile de orice tip, astfel încât activitatea să se desfăşoare în condiţii optime de securitate.
Art. 45
Curăţarea nu înlocuieşte dezinfecţia.
Art. 46
Suprafeţele şi obiectele pe care se evidenţiază macroscopic sau microscopic materii organice ori anorganice sunt considerate suprafeţe/obiecte murdare.
Art. 47
Curăţarea se realizează cu detergenţi, produse de întreţinere şi curăţare, utilizându-se echipamente de curăţenie adecvate. Se vor utiliza ustensilele de curăţenie distincte pentru fiecare zonă.
Art. 48
Este obligatoriu ca mopurile şi lavetele folosite să fie curăţate şi dezinfectate, fie manual, fie în maşini de spălat - termodezinfecţie.
Art. 49
Pentru utilizarea produselor folosite în activitatea de curăţare se respectă următoarele reguli esenţiale:
a)se respectă toate recomandările producătorului;
b)se respectă normele generale de protecţie a muncii, conform prevederilor legale în vigoare;
c)se interzice amestecul produselor;
d)produsele de curăţare se păstrează numai în ambalajul original sau în recipiente special destinate şi etichetate corespunzător;
e)produsele se distribuie la locul de utilizare, în ambalajul original sau în recipiente special destinate, inscripţionate cu următoarele date de pe ambalajul original: denumirea produsului, termenul de valabilitate, după caz.
Art. 50
Înainte de curăţare, suprafeţele contaminate cu produse biologice/sânge vor fi decontaminate cu un dezinfectant.
Art. 51
Pentru asigurarea menţinerii calităţii curăţeniei din salonul de înfrumuseţare/saloanele de tatuaj, piercing şi implantare dermală se organizează un spaţiu/o încăpere de depozitare a produselor şi a ustensilelor necesare efectuării curăţeniei.
SECŢIUNEA 3:Dezinfecţia
Art. 52
Dezinfecţia este procedura de distrugere a microorganismelor patogene sau nepatogene de pe orice suprafeţe, inclusiv tegumente, utilizându-se agenţi fizici şi/sau chimici.
Art. 53
În sensul prezentelor norme, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)dezinfecţie de nivel înalt - procedura prin care se realizează distrugerea bacteriilor în formă vegetativă, a fungilor, a virusurilor, a micobacteriilor şi a majorităţii sporilor bacterieni. Dezinfecţia de nivel înalt nu poate substitui sterilizarea;
b)dezinfecţie de nivel intermediar/mediu - procedura prin care se realizează distrugerea bacteriilor în formă vegetativă, a fungilor, a micobacteriilor şi a virusurilor, fără acţiune asupra sporilor bacterieni;
c)dezinfecţie de nivel scăzut - procedura de dezinfecţie prin care se realizează distrugerea majorităţii bacteriilor în formă vegetativă, a unor fungi şi a unor virusuri, fără acţiune asupra micobacteriilor, sporilor de orice tip, virusurilor neanvelopate şi a mucegaiurilor.
Art. 54
Este interzisă realizarea dezinfecţiei fără curăţare în prealabil sau în cazul unor suprafeţe încărcate cu material organic, fără o decontaminare prealabilă.
Art. 55
Regulile generale de practică ale dezinfecţiei sunt următoarele:
a)dezinfecţia completează curăţarea, dar nu o suplineşte;
b)utilizarea dezinfectantelor se face respectându-se normele de protecţie a muncii, care să prevină accidentele şi intoxicaţiile;
c)personalul care utilizează în mod curent dezinfectantele trebuie instruit cu privire la procedurile corecte în funcţie de tipul de produs biocid.
Art. 56
Pentru prepararea şi utilizarea soluţiilor dezinfectante sunt necesare următoarele:
a)cunoaşterea şi respectarea exactă a concentraţiei de lucru în funcţie de materialul supus dezinfecţiei;
b)folosirea de recipiente curate;
c)utilizarea soluţiilor de lucru în cadrul perioadei de stabilitate şi eficacitate, pentru a se evita contaminarea şi degradarea sau inactivarea lor;
d)respectarea timpului de contact specificat în avizul produsului;
e)este interzisă amestecarea diferitelor tipuri de dezinfectanţi.
Art. 57
În cazul dezinfecţiei de nivel înalt pentru instrumentarul, dispozitivele şi echipamentele care nu suportă sterilizarea prin metoda fizică sau fizico-chimică se vor respecta următoarele etape în procesarea manuală:
a)curăţare cu detergent cu efect tensioactiv;
b)curăţare prin acţiune mecanică;
c)clătire cu apă filtrată;
d)dezinfecţie de tip înalt, prin imersie;
e)clătire cu apă filtrată;
f)uscare.
Art. 58
Soluţia chimică utilizată pentru dezinfecţia de nivel înalt se va folosi maximum 24 de ore sau 30 de cicluri, cu condiţia menţinerii în cuve cu capac şi a păstrării proprietăţilor fizice; calitatea soluţiei preparate şi utilizate se va controla cu indicatori chimici, prin teste specifice.
Art. 59
Pe capacul cuvei cu dezinfectant vor fi inscripţionate denumirea soluţiei de lucru, data şi ora preparării soluţiei.
Art. 60
Tipurile de produse biocide se utilizează în funcţie de tipul de echipament, instrumentar, suprafaţă de tratat, conform tabelului de mai jos:

Suprafeţe inerte, cum ar fi: pavimente, pereţi, mobilier etc.

Curăţare

Spălare cu soluţie de detergent pentru îndepărtarea prafului şi murdăriei, urmată de clătire cu apă caldă

Suprafeţe inerte, cum ar fi: containere, recipiente pentru colectare

Dezinfecţie de nivel mediu

Spray pentru cele de dimensiune mare sau imersie pentru cele mici

Suprafeţe inerte, cum ar fi: chiuvetă, W.C., suprafeţe de lucru, pat de lucru etc.

Curăţare

Dezinfecţie de nivel scăzut

Ştergere, respectându-se timpul şi concentraţia conform instrucţiunilor producătorului, apoi clătire

Material moale, cum ar fi: prosoape, cearceafuri etc.

Termodezinfecţie

Spălare la maşini automate cu ciclu termic de dezinfecţie sau la o firmă specializată, în baza unui contract

Uscarea se face în camere amenajate sau în uscătoarele maşinilor de spălat.

Spatule din plastic sau metal, tăviţele, ustensilele care intră în contact cu pielea intactă, părul sau unghiile ori cu substanţele de lucru

Curăţare

Dezinfecţie de nivel scăzut

Spălare, urmată de imersie completă în produsul biocid, apoi clătire cu apă

Orice suprafaţă inertă sau material moale care a fost stropit cu sânge sau alte fluide corporale

Dezinfecţie de nivel intermediar

Ştergere sau imersie completă în produsul biocid, urmată de spălare, apoi clătire cu apă

Pilele de unghii refolosibile, pensetele, vasele pentru manichiură, cădiţele pentru pedichiură, periile de unghii, lavoarele pentru spălarea părului etc.

Dezinfecţie de nivel intermediar

Ştergere sau imersie completă în produsul biocid, apoi clătire

Orice articol care vine în contact cu mucoasele intacte sau cu pielea lezată ori care susţine un articol steril (forfecuţe, brici, cleşti etc.)

Curăţare

Dezinfecţie de nivel înalt

Spălare urmată de imersie în produsul biocid, apoi clătire

Articolele tăioase şi înţepătoare care pătrund adânc în piele, refolosibile (chiurete, brici scalpel, bitur, holder de microblading)

Sterilizare prin metode fizice sau fizico-chimice

Conform secţiunii a IV-a "Sterilizarea" din cap. V

Art. 61
Evidenţa şi frecvenţa activităţilor de dezinfecţie se înscriu într-un registru special destinat, gestionat inclusiv electronic, cu notificarea datei, orei şi a persoanei care le efectuează.
SECŢIUNEA 4:Sterilizarea
Art. 62
În situaţia în care salonul de tatuaj, piercing şi implantare dermală/salonul de înfrumuseţare efectuează sterilizarea în cadrul locaţiei, acesta trebuie să aibă o zonă special amenajată şi să respecte următoarele reguli:
a)sterilizarea se realizează numai cu aparate autorizate şi avizate, cu marca CE, conform prevederilor legale în vigoare, şi care sunt destinate industriei de înfrumuseţare;
b)trebuie să asigure activităţile necesare procesului de sterilizare, cu respectarea următoarelor condiţii:
1.existenţa spaţiilor necesare derulării activităţii, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
2.verificarea stării de funcţionare a aparaturii cel puţin o dată la 3 luni;
3.existenţa procedurilor privind organizarea activităţii de sterilizare şi a controlului procesului de sterilizare;
4.existenţa procedurilor de marcare şi control al produselor finite, cu menţionarea datei, a numărului şarjei de sterilizare şi a numelui persoanei care a efectuat sterilizarea;
5.instruirea personalului;
6.dotarea personalului cu echipament de protecţie;
7.depozitarea instrumentarului sterilizat în condiţii de siguranţă;
c)instrumentarul reutilizabil supus procesului de sterilizare parcurge în mod obligatoriu următoarele etape: curăţare, dezinfecţie, verificare, împachetare/ambalare, sterilizare şi apoi depozitare;
d)curăţarea instrumentarului şi a materialelor care urmează a fi sterilizate se poate efectua manual sau standardizat într-o maşină automată de spălare şi termodezinfecţie a instrumentelor reutilizabile;
e)instrumentarul, dispozitivele şi echipamentele rezultate în urma procesului de sterilizare se depozitează într-un spaţiu corespunzător şi în conformitate cu prevederile producătorului;
f)pachetele sterile trebuie manipulate cât mai puţin posibil.
În cazul în care ambalajul truselor este deteriorat, acestea nu vor fi utilizate, iar personalul responsabil va relua procesul de decontaminare: curăţare, dezinfecţie, împachetare, sterilizare şi apoi depozitare;
g)controlul eficacităţii sterilizării se realizează în conformitate cu tipul de indicatori şi procedura specifică furnizată de producătorul aparatului în funcţie de tipul de instrumente, echipamente şi material care urmează să fie sterilizate;
h)este obligat să asigure evidenţa activităţii de sterilizare prin consemnarea în registrul de sterilizare a următoarelor informaţii: data, ora, conţinutul pachetului şi persoana responsabilă pentru efectuarea sterilizării. Evidenţele pot fi ţinute în format fizic sau electronic şi se păstrează pentru o perioadă de 3 luni;
i)indiferent de tipul dispozitivelor utilizate, trebuie să asigure calitatea optimă a sterilizării acestora astfel încât nivelul de siguranţă al clientului să fie maxim;
j)este interzisă reprocesarea dispozitivelor şi materialelor de unică folosinţă în vederea reutilizării;
k)pentru organizarea activităţilor propriu-zise de sterilizare, precum şi a activităţilor conexe, respectiv curăţarea, dezinfecţia, împachetarea, stocarea şi livrarea tuturor materialelor sterilizate, trebuie respectate circuitele funcţionale. Este interzisă realizarea acestor activităţi în alte spaţii decât cele desemnate;
l)instrumentarul care necesită sterilizare trebuie să fie împachetat individual în ambalaje aprobate pentru sterilizare sau în seturi care sunt folosite pentru o singură procedură;
m)ambalajele trebuie inscripţionate cu data sterilizării şi numele persoanei care a efectuat sterilizarea. Ambalajele cu instrumentele sterilizate trebuie menţinute în condiţii corespunzătoare de asigurare a sterilizării şi depozitate într-un loc închis, lipsit de umiditate şi praf, la care există acces controlat. Este obligatorie afişarea interdicţiei de acces al persoanelor străine în locul/camera de păstrare a obiectelor şi echipamentelor curate, sterile sau dezinfectate;
n)fiecare pachet cu instrumentar sterilizat trebuie monitorizat în privinţa sterilizării, utilizându-se indicatorii chimici sau biologici, conform recomandărilor producătorului aparaturii de sterilizare, cantităţii şi tipului de instrumentar.
Art. 63
Dacă sterilizarea se efectuează în locaţia salonului de tatuaj, piercing şi implantare dermală/salonului de înfrumuseţare, înregistrările procedurii de sterilizare trebuie să cuprindă următoarele:
a)tipul, metoda, parametrii de sterilizare, tipul de aparat folosit;
b)data sterilizării şi numele persoanei care a executat sterilizarea;
c)cantitatea şi tipul de instrumentar sterilizat;
d)monitorizarea sterilizării prin indicatorii chimici sau biologici.
Art. 64
Dacă sterilizarea se efectuează în altă parte decât locaţia salonului de tatuaj, piercing şi implantare dermală/salonului de înfrumuseţare, trebuie să se facă dovada sterilizării prin următoarele:
a)contractul încheiat între cele două părţi;
b)documente privind tipul, metoda, parametrii de sterilizare, tipul de aparat folosit;
c)documente privind data sterilizării şi numele persoanei care a executat sterilizarea;
d)documente privind cantitatea şi tipul de instrumentar sterilizat;
e)documente privind monitorizarea sterilizării prin indicatorii chimici sau biologici;
f)documente privind condiţiile de transport al instrumentarului sterilizat.
Art. 65
Salonul de tatuaj, piercing şi implantare dermală/Salonul de înfrumuseţare care efectuează sterilizarea în alt loc decât locaţia proprie trebuie să asigure următoarele:
a)un spaţiu sigur de depozitare a materialului sterilizat, zonă restricţionată, cu asigurarea unor condiţii de păstrare în siguranţă a materialului sterilizat;
b)ambalajele trebuie inscripţionate astfel încât să se regăsească data sterilizării, precum şi indicatorii de evaluare a sterilizării în vederea monitorizării sterilizării;
c)pachetele sterile trebuie manipulate cât mai puţin posibil. În cazul în care ambalajul truselor este deteriorat, acestea nu vor fi utilizate, ci vor fi colectate într-un recipient acoperit special destinat spre a fi reprocesate;
d)colectarea şi transportul instrumentarului, atât al celui sterilizat, cât şi al celui trimis spre reprocesare, trebuie să respecte prevederile legale în vigoare.
Art. 66
Instrumentarul sterilizat şi depozitat conform prevederilor legale în vigoare, care nu a fost folosit în decurs de 24 de ore de la data sterilizării, trebuie resterilizat înainte de folosire, cu excepţia instrumentarului presterilizat pentru care termenul de valabilitate a ambalajului este mai mare de 24 de ore, conform producătorului.
Art. 67
Dacă se folosesc instrumente sterilizate, trebuie să existe documentaţia furnizată de producător în care să fie descrisă metoda de sterilizare şi precizate recomandările de depozitare şi menţinere a sterilităţii. Această documentaţie trebuie furnizată în cursul acţiunilor de inspecţie. Persoanele responsabile cu depozitarea şi manipularea instrumentarului sterilizat trebuie să respecte instrucţiunile producătorului de menţinere a sterilităţii.
Art. 68
Indiferent de locaţia unde a fost sterilizat instrumentarul, salonul de tatuaj, piercing şi implantare dermală/salonul de înfrumuseţare trebuie să asigure colectarea corectă a instrumentarului utilizat, tăietor/înţepător, material moale, în recipiente special destinate.
Art. 69
(1)Procedurile, evidenţa şi frecvenţa activităţilor de sterilizare, procedurile de sterilizare efectuate conform recomandărilor producătorului aparatului se înscriu într-un registru special destinat, cu notificarea datei, orei şi persoanei/firmei care le efectuează, şi trebuie să fie disponibile în cursul acţiunilor de inspecţie. Fiecare salon de tatuaj, piercing şi implantare dermală/salon de înfrumuseţare trebuie să prezinte fizic sau electronic înregistrările privind sterilizarea.
(2)Înregistrările privind sterilizarea trebuie să cuprindă şi următoarele:
a)date despre produsul biocid folosit - denumire comercială, aviz/autorizaţie naţională/UE, fişă de securitate;
b)domeniul pentru care produsul biocid este folosit;
c)registrul privind evidenţa sterilizării - data şi ora, numărul trusei şi al tranşei şi trasabilitatea trusei.
(3)Evidenţele pot fi gestionate şi arhivate atât în format fizic, cât şi electronic.
(4)Indiferent de modalitatea de gestionare a evidenţei, datele sunt păstrate pentru o perioadă de 3 luni.
Art. 70
Persoana responsabilă cu sterilizarea instrumentarului trebuie să demonstreze în cadrul inspecţiei că procedurile de sterilizare au fost executate corect, conform evidenţelor fizice şi/sau electronice.