Capitolul ii - Norme de igienă pentru saloanele de înfrumuseţare - Norme de igiena din 2024 pentru saloanele de înfrumuseţare şi saloanele de tatuaj, piercing şi implantare dermală
M.Of. 330
În vigoare Versiune de la: 10 Mai 2024
CAPITOLUL II:Norme de igienă pentru saloanele de înfrumuseţare
Art. 4
(1)Indiferent de serviciile oferite, salonul de înfrumuseţare trebuie să aibă următoarele spaţii şi dotări:
a)zonă de aşteptare;
b)zone pentru desfăşurarea activităţilor de coafură, manichiură-pedichiură, cosmetică;
c)spaţii pentru depozitare şi păstrare a echipamentului, instrumentarului şi a articolelor curate, dezinfectate şi sterile.
Aceste spaţii trebuie să fie curate, uscate, separate şi închise, iar în acestea trebuie să aibă acces numai persoanele desemnate;
d)spaţiu de depozitare a echipamentelor şi materialelor utilizate pentru curăţenie;
e)zonă pentru dezinfecţia instrumentarului utilizat;
f)zonă pentru sterilizare, în situaţia în care este necesară sterilizarea;
g)chiuvetă racordată la apă caldă şi rece;
h)acces la vestiar pentru personal;
i)grup sanitar.
(2)Dacă se realizează proceduri de coafare, frizare, bărbierit, colorarea părului, precum şi orice alte proceduri pentru păr, salonul de înfrumuseţare trebuie să aibă suplimentar cel puţin o unitate pentru spălarea părului, care poate fi dispusă într-o încăpere separată sau în apropierea postului de lucru.
(3)Dacă se realizează proceduri de pedichiură în salonul de înfrumuseţare, poate fi utilizat şi bazin de pedichiură cu folii de unică folosinţă sau produse cosmetice specifice, inovatoare, care să permită realizarea procedurii fără utilizarea bazinului.
(4)Dacă se realizează proceduri de tratamente corporale şi/sau faciale în salonul de înfrumuseţare, se asigură următoarele:
a)sală de tratamente faciale şi/sau corporale;
b)duş pentru clienţi, dacă procedurile presupun necesitatea curăţării produsului cosmetic ulterior finalizării procedurii;
c)zonă pentru dezinfecţia instrumentarului utilizat.
(5)Dacă se realizează proceduri estetice de practică avansată în salonul de înfrumuseţare, care presupun necesitatea curăţării produsului cosmetic ulterior finalizării procedurii, se asigură următoarele:
a)sală de tratamente faciale şi/sau corporale;
b)duş pentru clienţi, dacă procedurile presupun necesitatea curăţării produsului cosmetic ulterior finalizării procedurii;
c)zonă pentru dezinfecţia instrumentarului utilizat.
(6)În cazul în care în salonul de înfrumuseţare se desfăşoară şi activităţi de epilare se asigură încăpere separată cu suprafaţă de minimum 7 m2, dotată cu chiuvetă racordată la apă caldă şi rece, cu mobilier specific.
(7)Curăţarea, dezinfecţia, sterilizarea instrumentarului şi a materialelor refolosibile trebuie efectuate într-o zonă separată, delimitată şi marcată corespunzător.
(8)Pereţii şi podelele din fiecare cameră trebuie să fie finisate astfel încât suprafeţele să poate fi spălate şi dezinfectate.
(9)Se asigură obligatoriu apă potabilă curentă rece şi caldă, în cantităţi suficiente, săpun antibacterian, prosop de hârtie de unică folosinţă sau dispozitive pentru uscarea mâinilor şi dezinfectant.
(10)Toate suprafeţele trebuie menţinute în perfectă stare de curăţenie şi întreţinere. Suprafeţele pe care se desfăşoară tratamentele sau cele aflate în zona de sterilizare trebuie să fie confecţionate din materiale neporoase, neabsorbante.
(11)Salonul trebuie să fie dotat cu mijloace pentru colectarea deşeurilor periculoase, precum şi a celor menajere: recipient cu capac, pubelă, containere şi saci colectori de unică folosinţă; colectarea, depozitarea, transportul şi neutralizarea deşeurilor se fac conform prevederilor legale în vigoare.
(12)Încăperile sau platformele impermeabilizate amenajate pentru depozitarea recipientelor de colectare a reziduurilor solide sunt racordate la sistemul de alimentare cu apă şi la reţeaua de canalizare, pentru a fi curăţate când este necesar, precum şi pentru spălarea şi dezinfecţia recipientelor.
(13)Dezinsecţia periodică se face la 3 luni, iar deratizarea periodică se face la intervale de maximum 6 luni sau ori de câte ori este nevoie; între operaţiunile periodice se aplică proceduri de dezinsecţie şi deratizare curente, de întreţinere, în funcţie de prezenţa vectorilor.
(14)La amenajarea salonului este obligatoriu să se ia măsuri de protecţie a locaţiei împotriva insectelor şi rozătoarelor.
(15)Salonul de înfrumuseţare trebuie să fie dotat cu trusă sanitară de prim ajutor, uşor accesibilă, conform prevederilor legale în vigoare.
(16)Podeaua acelei părţi a zonei de serviciu în care părul este tăiat sau curăţat, precum şi orice zonă de perete care este probabil să fie umezită sau murdărită trebuie acoperite cu un material durabil, care să fie uşor de curăţat.
(17)Iluminatul trebuie să fie cu lumină naturală şi/sau artificială.
(18)Ventilaţia trebuie să împiedice condensul sau formarea de umiditate excesivă pe pereţi, tavane şi să asigure eliminarea mirosurilor şi a vaporilor.
(19)În absenţa unei ventilaţii naturale eficiente, trebuie prevăzută o ventilaţie mecanică adecvată.
(20)În cazul în care clienţii sunt admişi în zona de servicii, trebuie prevăzut un spaţiu suplimentar de 0,9 metri pătraţi/persoană.
(21)Salonul de efectuare a coafurilor trebuie să deţină cel puţin o unitate de spălare a părului pentru fiecare 10 scaune de serviciu utilizate pentru tăierea părului, iar fiecare unitate de spălare trebuie să fie prevăzută cu apă curentă caldă şi rece, prosoape de unică folosinţă, alături de produsele cosmetice necesare.
(22)Niciun material sau echipament, în afară de materialele şi echipamentele utilizate sau disponibile pentru utilizare la coafură, nu trebuie să fie depozitat în zona de servicii.
(23)În saloanele de înfrumuseţare trebuie să existe recipiente pentru păstrarea instrumentelor, a echipamentelor/ustensilelor sterile/dezinfectate, precum şi unul sau mai multe recipiente pentru colectarea deşeurilor periculoase, a instrumentarului şi a echipamentelor folosite.
(24)În saloanele de înfrumuseţare sunt interzise: fumatul, în conformitate cu reglementările în vigoare, accesul în stare avansată de ebrietate sau sub influenţa substanţelor ilegale; este obligatorie afişarea acestor interdicţii la loc vizibil.
Art. 5
În salonul de înfrumuseţare se desfăşoară proceduri destinate să întreţină, să modifice sau să îmbunătăţească aspectul unei persoane.
(A)Tratamentul cosmetic al feţei se efectuează cu respectarea următoarelor proceduri:
a)se efectuează spălarea şi dezinfectarea mâinilor operatorului estetic atât la început, cât şi la finalul procedurii sau se utilizează mănuşi de unică folosinţă;
b)aplicatoarele, periile, electrozii, ventuzele de sticlă şi orice alte instrumente refolosibile trebuie curăţate şi dezinfectate cu un produs biocid, după fiecare utilizare, astfel încât următorul client să beneficieze de un tratament sigur care limitează transmiterea germenilor, conform prevederilor legale în vigoare;
c)pentru fiecare client trebuie folosit un burete sau un aplicator de unică folosinţă;
d)aparatura cosmetică utilizată în tratamente trebuie întreţinută în permanentă stare de curăţenie, curăţată şi dezinfectată după fiecare client;
e)ventuzele de sticlă trebuie curăţate şi dezinfectate cu produse biocide prin metoda dezinfecţiei de nivel scăzut, după fiecare client, conform prevederilor legale în vigoare;
f)materialele utilizate pentru protecţia ochilor pot fi de unică folosinţă sau reutilizabile. În cazul reutilizării, acestea trebuie curăţate şi dezinfectate cu produse biocide prin metoda dezinfecţiei de nivel mediu, după fiecare client, conform prevederilor legale în vigoare;
g)extracţiile de comedoane se efectuează cu respectarea următoarelor condiţii:
(i)lumenul extractorului de comedoane trebuie curăţat şi dezinfectat, după fiecare client, cu un produs biocid, prin metoda dezinfecţiei de nivel înalt, conform cap. V;
(ii)între extracţiile efectuate aceluiaşi client, aparatul de extracţie a comedoanelor trebuie şters cu un produs dezinfectant pe bază de alcool pentru a se preveni contaminarea altor zone ale feţei;
(iii)în timpul extracţiilor operatorul estetic trebuie să poarte mănuşi de unică folosinţă;
h)toate produsele cosmetice utilizate trebuie să respecte Regulamentul (CE) nr. 1.223/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind produsele cosmetice;
i)toate produsele cosmetice trebuie păstrate în recipiente închise şi curate, etichetate corespunzător şi utilizate conform prevederilor legale în vigoare;
j)utilizarea unui preparat cosmetic pentru un client se face prin extragerea unei porţiuni din containerul produsului respectiv, iar pentru evitarea contaminării produsului şi repartiţia acestuia se va utiliza una dintre următoarele metode:
(i)folosirea unei spatule noi de unică folosinţă pentru scoaterea unei porţiuni de substanţă din container, pentru fiecare client;
(ii)folosirea unor cantităţi individuale dintr-un ambalaj tip tub din metal sau plastic care poate fi răsturnat;
(iii)porţionarea produsului cosmetic pentru o singură utilizare cu scopul de a preveni contaminarea materialelor în vrac;
(iv)utilizarea pompei pentru cosmeticele tipizate în astfel de ambalaje;
(v)în orice alt mod care nu permite contaminarea produsului sau în conformitate cu prevederile producătorului;
k)produsele cosmetice se utilizează respectând termenul de valabilitate, perioada de minimă durabilitate sau perioada după deschidere, după caz, precizate pe ambalaj.
(B)Manichiură sau pedichiură, inclusiv aplicarea sau repararea unghiilor artificiale
1.Manichiura- procedura estetică care presupune îngrijirea patului unghial şi aplicarea unor produse cosmetice care colorează unghiile mâinilor şi depinde de următoarele etape:
a)spălarea şi dezinfectarea mâinilor operatorului estetic şi ale clientului;
b)examinarea mâinilor clientului în vederea depistării bolilor dermatologice sau a rănilor;
c)tăierea şi pilirea unghiilor;
d)tratarea mâinilor cu o soluţie antiseptică;
e)înmuierea, îndepărtarea cuticulelor prin mijloace mecanice: împingere, tocire şi/sau tăiere;
f)tratamentul cosmetic al cuticulelor, al unghiilor şi al mâinilor: masaj, baie de parafină etc.;
g)aplicarea lacului sau a pastelor de unghii şi a decorurilor;
h)orice altă etapă prevăzută de producătorii aparaturii pentru tratamente inovative.
2.Pedichiura- procedura estetică care presupune îngrijirea patului unghial şi aplicarea unor produse cosmetice care colorează unghiile picioarelor şi cuprinde următoarele etape:
a)spălarea şi dezinfectarea mâinilor operatorului estetic şi a picioarelor clientului;
b)examinarea picioarelor clientului în vederea depistării diverselor boli sau răni, eventual a calozităţilor;
c)tratarea pielii picioarelor clientului cu o soluţie antiseptică autorizată;
d)înmuierea în apă caldă, împingerea, tocirea şi/sau tăierea cuticulelor prin mijloace mecanice;
e)tăierea şi pilirea unghiilor;
f)tratarea şi pilirea calozităţilor;
g)tratamentul cosmetic al cuticulelor, al unghiilor şi al picioarelor: masaj, baie de parafină;
h)orice altă etapă prevăzută de producătorii aparaturii pentru tratamente inovative.
3.Aplicarea unghiilor artificiale şi protezarea unghiilor tehnice şi false cuprind următoarele etape:
a)spălarea şi dezinfectarea mâinilor operatorului estetic şi ale clientului;
b)examinarea mâinilor clientului;
c)pregătirea unghiilor naturale în conformitate cu protocolul tehnic ales;
d)îndepărtarea cuticulelor, care se realizează prin mijloace mecanice, prin împingere, tocire şi/sau tăiere sau cu produse cosmetice specifice;
e)operatorul trebuie să folosească un set nou de mănuşi de unică folosinţă pentru fiecare client;
f)orice altă etapă prevăzută de producătorul produselor folosite de către operator.
4.Înaintea efectuării procedurilor de manichiură sau pedichiură trebuie evaluată pielea din jurul unghiilor. În cazul constatării unor leziuni profunde, trebuie amânată procedura.
5.Toate echipamentele, accesoriile şi materialele refolosibile trebuie curăţate şi dezinfectate în urma utilizării, pentru fiecare client.
6.Vasele pentru manichiură şi pedichiură şi instrumentele refolosibile se curăţă, se dezinfectează, se sterilizează, conform prevederilor cap. V, după fiecare şedinţă de manichiură/pedichiură.
7.Baia de ceară parafinică trebuie curăţată şi dezinfectată după fiecare şedinţă, înainte de a fi reumplută cu un nou conţinut.
8.Clienţii care solicită îndepărtarea unghiilor deformate sau încarnate trebuie îndrumaţi către un medic specialist.
9.În timpul procedurilor de pedichiură operatorul estetic trebuie să poarte mănuşi de unică folosinţă, pentru efectuarea tratamentului clienţilor a căror piele de la nivelul picioarelor prezintă anumite dermatomicoze cauzate de dermatofiţi. Negii trebuie acoperiţi în timpul procedurii. În această situaţie se folosesc instrumente sterile şi/sau de unică folosinţă, care vor fi aruncate după utilizare.
10.Este interzisă efectuarea tratamentului cu ceară în cazul clientului ale cărui mâini sau picioare prezintă leziuni deschise.
11.Picioarele şi mâinile clientului trebuie spălate şi dezinfectate cu un antiseptic autorizat, înainte de începerea procedurii de manichiură/pedichiură sau a băii picioarelor în parafină.
12.În caz de sângerare în timpul tratamentului cu parafină, pielea trebuie ştearsă imediat cu un produs antiseptic autorizat pentru piele, înainte de a continua tratamentul.
13.Clientul primeşte de la operatorul estetic instrucţiuni verbale sau scrise referitoare la îngrijirea pielii după tratament.
(C)Epilarea cu ceară fierbinte sau rece sau cu aparat epilare definitivă este procedura estetică ce presupune îndepărtarea firelor de păr nedorite folosind produse cosmetice precum ceara epilatoare şi pastă de zahăr pentru epilat sau aparatura electrică pentru epilare definitivă.
1.Materialele folosite pentru epilare sunt următoarele:
a)ceară solidă, dură, pe care operatorul estetic o aplică pe piele şi apoi o îndepărtează împreună cu părul ataşat;
b)ceară moale, care se află pe un material-suport sub formă de plasture, care este îndepărtat de pe piele împreună cu părul ataşat;
c)amestecuri care conţin zaharuri, ce sunt aplicate pe piele şi apoi acoperite cu plasturi, cu ajutorul cărora se îndepărtează amestecul împreună cu părul ataşat.
2.Spatulele de lemn se folosesc pentru un singur client.
3.Spatulele refolosibile trebuie curăţate şi dezinfectate, după fiecare client.
4.Orice produs cosmetic pe bază de ceară sau zaharuri nu poate fi reutilizat.
5.Produsele din ceară moale, zaharurile şi materialele - suport pentru aplicarea acestora trebuie îndepărtate după folosirea acestora.
6.Produsele de ceară trebuie aplicate unui client cu aceeaşi spatulă, numai pe pielea intactă.
7.Aparatura cu o durată lungă de utilizare folosită în procesul epilării, care intră în contact cu pielea clientului, trebuie curăţată şi dezinfectată după fiecare client.
8.La epilarea zonelor din apropierea sprâncenelor trebuie protejaţi ochii cu materiale adecvate. În cazul materialelor refolosibile, acestea trebuie curăţate şi dezinfectate prin metoda termodezinfecţiei, conform prevederilor legale în vigoare, după fiecare client.
9.Operatorul estetic trebuie să folosească mănuşi de unică folosinţă în timpul procedurii de epilare.
(D)Operaţiunile de coafură, de frizerie, colorare a părului şi bărbierit se efectuează respectându-se următoarele:
1.Toate echipamentele şi instrumentele folosite trebuie menţinute în bună stare de funcţionare, iar modul de utilizare trebuie să respecte instrucţiunile producătorului.
2.Părţile din echipament care se pot contamina trebuie curăţate şi/sau dezinfectate după fiecare client, zilnic sau ori de câte ori este nevoie.
3.Pensulele şi casoletele pentru prepararea spumei de ras şi a produselor de colorare a părului se curăţă şi se dezinfectează după fiecare client.
4.Colectarea părului se face în saci de polietilenă, separat de alte deşeuri.
5.Echipamentul, instrumentarul şi materialele folosite pentru deservirea clientului fac parte din următoarele categorii:
a)articole tăioase şi înţepătoare care pătrund sau pot leza pielea, care pot fi de unică folosinţă sau refolosibile. Cele refolosibile se dezinfectează conform prevederilor legale în vigoare;
b)articole care vin în contact cu mucoasele, cu pielea lezată sau cu obiectele care susţin articolele sterile, care pot fi de unică folosinţă sau refolosibile. Cele refolosibile se curăţă şi se dezinfectează prin dezinfecţie de nivel înalt sau se sterilizează conform prevederilor cap. V;
c)articole care vin în contact cu pielea intactă şi părul, fără să aibă contact cu mucoasele, care pot fi de unică folosinţă sau refolosibile. Cele refolosibile se curăţă şi se dezinfectează prin dezinfecţie de nivel scăzut.
(E)Machiajul se efectuează respectându-se următoarele condiţii:
a)pentru fiecare client se foloseşte un burete sau un aplicator de unică folosinţă;
b)pielea trebuie curăţată înainte de aplicarea machiajului;
c)creioanele pentru machiajul ochilor şi al buzelor trebuie reascuţite înaintea folosirii pentru un nou client cu ascuţitori care sunt dezinfectate înainte de fiecare client;
d)când nu sunt folosite, paletele pentru machiaj trebuie protejate împotriva contaminării accidentale;
e)toate şervetele şi materialele de acoperire a feţei refolosibile trebuie spălate, dezinfectate şi uscate/supuse termodezinfecţiei după fiecare client, conform prevederilor cap. V.
(F)Vopsirea genelor şi sprâncenelor se efectuează respectându-se următoarele condiţii:
a)se utilizează numai produse cosmetice de colorare şi vopsire cu această destinaţie, conform prevederilor legale în vigoare şi respectând instrucţiunile producătorului;
b)este interzisă deservirea clientului în situaţia în care se observă că acesta prezintă afecţiuni oculare;
c)aplicatorul şi părţile de hârtie utilizate ca suport pentru vopsirea genelor sunt de unică folosinţă;
d)se folosesc porţiuni individualizate (pentru o singură utilizare) în vederea prevenirii contaminării materialelor din vrac;
e)se folosesc cantităţi individuale dintr-un ambalaj tip tub din metal sau plastic care poate fi răsturnat;
f)se igienizează corespunzător vasul în care s-a preparat vopseaua la sfârşitul procedurii.
(G)Dermopigmentarea se efectuează respectându-se următoarele condiţii:
a)înainte de începerea procedurii de dermopigmentare se fac informarea clientului, precum şi un test de alergie la pigmentul sau colorantul ce urmează a fi utilizat;
b)înainte de începerea procedurii, pielea trebuie curăţată şi apoi dezinfectată cu un medicament/dispozitiv medical, cu ajutorul unui tampon steril. Este interzisă dezinfecţia pielii sau a mâinilor cu alte produse decât cele care sunt destinate acestui scop;
c)substanţele aplicate pe pielea clientului trebuie să fie de unică folosinţă;
d)combinarea şi amestecarea pigmenţilor sau a coloranţilor în vederea obţinerii altor culori se fac în recipiente sterile, de unică folosinţă;
e)operatorul/cosmeticianul/operatorul estetic/tehnicianul trebuie să folosească mănuşi de unică folosinţă, sterile, de tip chirurgical, în timpul executării procedurii, fiind obligatorie şi igiena mâinilor;
f)mănuşile se înlocuiesc ori de câte ori este întreruptă activitatea şi operatorul/cosmeticianul/operatorul estetic/tehnicianul efectuează operaţiuni care duc la contaminarea acestora, precum şi dacă acestea sunt înţepate sau rupte în timpul procedurii;
g)nu se folosesc mănuşi de tip menajer; acestea pot fi folosite doar pentru curăţenie şi colectarea deşeurilor rezultate în urma activităţilor prestate;
h)operatorul/cosmeticianul/operatorul estetic/tehnicianul trebuie să folosească echipament de lucru curat şi dezinfectat prin termodezinfecţie sau de unică folosinţă, bonetă cu care se acoperă părul în întregime, mască şi ochelari. În cazul în care se anticipează posibilitatea de murdărire, trebuie folosite mâneci şi şorţ impermeabil;
i)este interzisă folosirea prosoapelor din bumbac ca echipament de protecţie;
j)după finalizarea procedurii, operatorul/cosmeticianul/operatorul estetic/tehnicianul trebuie să cureţe pielea cu şerveţele sterile, de unică folosinţă, din categoria dispozitivelor medicale, exceptând zona din jurul ochilor, să plaseze crema specială de tatuaj şi să execute masarea zonei pentru absorbţia cremei în piele, după care să aplice un strat foarte subţire de cremă specială de tatuaj şi să plaseze o folie de plastic de unică folosinţă.
(H)În saloanele de înfrumuseţare pot fi desfăşurate următoarele proceduri estetice de practică avansată:
a)proceduri cu aparatură estetică - reprezintă proceduri estetice certificate pentru a fi efectuate în saloanele de înfrumuseţare conform standardelor ocupaţionale, proceduri ce presupun utilizarea aparaturii estetice pentru proceduri faciale, corporale sau de înfrumuseţare. Aparatura estetică poate fi utilizată pentru mezoterapie cu microneedling, exfoliere mecanică a dermului superficial, radiofrecvenţă, terapie cu laser, terapii cu energie electrică sau unde sonore, curent galvanic, microcurent, tratamente corporale de remodelare cu diverse tehnologii care pot include vacuum, electrostimulare electrică sau magnetică, drenaj limfatic, precum şi cu orice altă tehnologie inovativă sau cu o combinaţie a acestora certificată pentru a fi utilizată în cadrul unui salon de înfrumuseţare;
b)proceduri estetice cu produse cosmetice certificate pentru a fi utilizate în salonul de înfrumuseţare, ce presupun stagii de pregătire sau formare profesională, cum ar fi: peeling, exfoliere şi alte metode de exfoliere a dermului superficial sau tratamente cu produse cosmetice inovative;
c)în cadrul saloanelor de înfrumuseţare se efectuează doar proceduri estetice care au ca unic scop înfrumuseţarea.
Art. 6
Toate procedurile estetice care se efectuează în salonul de înfrumuseţare sunt efectuate cu produse cosmetice autorizate şi doar de către personal calificat, cu o pregătire profesională conform standardelor ocupaţionale.
Art. 7
În saloanele de înfrumuseţare sunt interzise efectuarea procedurilor estetice încadrate ca proceduri medicale estetice invazive şi proceduri estetice pentru care se folosesc produse clasificate ca medicamente sau dispozitive medicale.
Art. 8
(1)Estetica de practică avansată include servicii estetice din următoarele categorii, cu respectarea competenţelor şi a standardelor ocupaţionale aplicabile:
a)exfoliere, exfoliere enzimatică şi alte metode de exfoliere a dermului superficial, efectuate cu produse încadrate în categoria cosmeticelor;
b)tratamente de îngrijire corporală care utilizează energie electrică, inclusiv terapie uşoară, curent galvanic, microcurent, frecvenţă înaltă, frecvenţă radio şi unde sonore, drenaj limfatic, laser;
c)mezoterapie minim invazivă care se efectuează cu produse din categoria cosmeticelor;
d)alte servicii personale cosmetice.
(2)Aparatura/Instrumentele folosită/folosite pentru procedurile de estetică, estetică de practică avansată, tratament inovativ se foloseşte/se folosesc cu respectarea prevederilor producătorului.
Art. 9
(1)Pentru a putea fi utilizată în realizarea procedurilor de estetică, estetică de practică avansată, tratament inovativ, aparatura care se foloseşte trebuie să fie certificată în conformitate cu legislaţia Uniunii Europene şi trebuie să aibă declaraţie de conformitate a producătorului din Uniunea Europeană. În cazul în care producătorul nu este din Uniunea Europeană, declaraţia de conformitate trebuie să fie emisă de către importatorul acestuia în România.
(2)Pentru a fi asigurată conformitatea aparaturii folosite pentru procedurile de estetică, estetică de practică avansată, tratament inovativ trebuie asigurată funcţionarea tehnică calitativă a acesteia şi menţinută la parametrii producătorului.
(3)Pentru a putea realiza procedurile estetice, estetice de practică avansată, tratament inovativ, operatorii/cosmeticienii/operatorii estetici/tehnicienii trebuie să efectueze un stagiu de pregătire pentru a deprinde procedura de lucru specifică fiecărei aparaturi, pentru a reduce riscurile asociate utilizării aparaturii în realizarea procedurilor estetice, estetice de practică avansată, tratament inovativ.