Capitolul 6 - 6. Parcări la sol - geometria parcării - Normativ din 2023 pentru proiectarea parcajelor - Indicativ NP 24-2022

M.Of. 110 bis

În vigoare
Versiune de la: 10 Martie 2023
CAPITOLUL 6:6. Parcări la sol - geometria parcării
(1)Acest capitol conţine prevederi privind geometria parcărilor la sol.
(2)Suprastructura parcajelor la sol se amenajează cu sisteme rutiere permanente iar ansamblul lucrărilor se sistematizează şi pe verticală.
(3)Dimensionarea sistemelor rutiere se face în funcţie de condiţiile locale, capacitatea portantă a terenului natural şi categoriilor de vehicule care au acces în parcaj.
(4)Suprafeţele de parcare la sol vor fi mărginite cu borduri pentru asigurarea opririi roţii la limita dorită, pentru formarea rigolei pentru scurgerea apelor meteorice sau pentru demarcaţii de pavaje, cum sunt: borduri îngropate de ghidaj optic şi de separare ale îmbrăcăminţilor rutiere, borduri denivelate cu înălţime redusă 4 - 8 cm (circulabile), borduri de trotuare (20 cm x 25 cm, înălţimea liberă de 14 cm - 16 cm) sau borduri teşite.
(5)Căile de acces şi locurile de parcare sau staţionare se delimitează prin marcaje. Pe căile de circulaţie pentru acces se realizează lucrările de semnalizare şi marcaj conform standardelor în vigoare.
(6)Pe ultimii 6,00 m ai rampei de ieşire din parcaj, măsuraţi de la aliniamentul faţadei parcajului, panta căii de circulaţie carosabilă va fi de maximum 5%.
(7)Dimensionarea şi organizarea parcajelor, se face pentru viteza de 5 km/h avându-se în vedere caracteristicile geometrice ale infrastructurii rutiere.
(8)Dimensiunile minime ale locurilor de parcare prevăzute în acest capitol pot fi utilizate şi în cazul locurilor de parcare dotate cu staţii de încărcare pentru autovehicule electrice.
SUBCAPITOLUL 1:6.1. Elemente geometrice pentru autoturisme
(1)Parcajele pentru autoturisme se realizează în următoarele variante de aşezare a vehiculelor:
a)longitudinal la bordură;
b)normal, perpendicular pe calea de circulaţie;
c)oblic, cu înclinări de 45°, 60° sau 75° faţă de calea de circulaţie.
(2)Dimensiunile minime ale locurilor de parcare pentru autoturisme se stabilesc conform prevederilor din Tabelul 6.1.
Tabelul 6.1 Dimensiuni minime ale locurilor de parcare pentru autoturisme şi căilor de acces

Unghiul de parcare în raport cu calea de circulaţie - U (grade)

Lăţimea căii de circulaţie interioare - Wi (m)

Lungimea locului de parcare - L (m)

Lăţimea locului de parcarea - l (m)

sens unic

dublu sens

90

5,00

6,00

5,00

2,50

75

4,50

6,00

5,15

2,50

60

4,00

6,00

5,00

2,50

45

3,50

6,00

4,45

2,50

0 (paralel)

3,50

6,00

5,75

2,50

În cazul locurilor de parcare la care unghiul de parcare în raport cu calea de circulaţie este de 45°, 60°, 75° sau 90°, lungimea locului de parcare este măsurată perpendicular pe calea de circulaţie, din axul locului de parcare. Pentru locuri de parcare aşezate paralel cu calea de circulaţie, lungimea locului de parcare reprezintă dimensiunea paralelă cu calea de circulaţie.
(3)Schiţe exemplificative privind amenajarea locurilor de parcare la sol pentru autoturisme şi dimensiunile minime ale căilor de acces şi locurilor de parcare sunt date în Figura 6.1, Figura 6.2 şi Figura 6.3.
Figura 6.1 Parcarea pentru autoturisme normală, la 90°, cu cale de acces cu dublu sens
Figura 6.2 Parcarea la 45°, 60° sau 75° cu cale de acces cu sens unic de circulaţie
Figura 6.3 Parcarea pentru autoturisme longitudinală, la bordură, cu cale de acces cu sens unic
(4)Prin excepţie de la (1), se pot reduce dimensiunile minime ale locurilor de parcare pentru autoturisme pentru maxim 10% din numărul total de locuri de parcare, astfel:
- se reduce cu 0,20 m lăţimea;
- se reduce cu 0,50 m lungimea.
(5)Locurile cu dimensiuni reduse trebuie să fie semnalizate şi marcate corespunzător.
(6)Dimensiunile minime ale locurilor de parcare pentru autoturisme destinate persoanelor cu handicap sau familiilor cu copii mici se stabilesc în acord cu prevederile normativului NP 051.
(7)Lăţimea căii de circulaţie şi razele curbelor pentru autoturisme se stabilesc în acord cu prevederile din Tabelul 6.2.
Tabelul 6.2

Lăţimea minimă a căii de circulaţie de acces W (m)

Raza minimă a curbelor pe căile de acces - R

(m)

Raza minimă a curbelor pentru manevre - R

(m)

sens unic

dublu sens

3,50

6,00

6,00

5,00

(8)Declivitatea maximă a rampelor de acces pentru autoturisme este mai mică decât 10%.
(9)Distanţa minimă de vizibilitate pentru autoturisme necesară este 7,0 m.
SUBCAPITOLUL 2:6.2. Elemente geometrice pentru vehicule cu două roţi
(1)Parcajele pentru motociclete se realizează în următoarele variante de aşezare a vehiculelor:
a)longitudinal la bordură;
b)normal, perpendicular pe calea de circulaţie;
c)oblic, cu înclinări de 45 faţă de calea de circulaţie.
(2)Dimensiunile minime ale locurilor de parcare pentru motociclete se stabilesc conform prevederilor din Tabelul 6.3.
Tabelul 6.3

Unghiul de parcare în raport cu calea de circulaţie - U

(grade)

Lungimea locului de parcare - L

(m)

Lăţimea locului de parcare - l

(m)

90

2,60*

1,00

45

2,20*

1,00

0 (paralel)

2,60

1,00

În cazul locurilor de parcare la care unghiul de parcare în raport cu calea de circulaţie este de 45° sau 90°, lungimea locului de parcare este măsurată perpendicular pe calea de circulaţie, din axul locului de parcare. Pentru locuri de parcare aşezate paralel cu calea de circulaţie, lungimea locului de parcare reprezintă dimensiunea paralelă cu calea de circulaţie.
(3)Schiţe exemplificative privind amenajarea locurilor de parcare la sol pentru motociclete şi dimensiunile minime ale căilor de acces şi locurilor de parcare sunt date în Figura 6.4 şi Figura 6.5.
Figura 6.4 Parcarea motocicletelor la 90° şi longitudinal
Figura 6.5 Parcarea motocicletelor la 45°
(4)Dimensiunile minime ale locurilor de parcare pentru biciclete se stabilesc conform prevederilor din Tabelul 6.4.
Tabelul 6.4 Dimensiuni minime ale locurilor de parcare pentru biciclete

Modul de aşezare

Lungimea locului de parcare - L

(m)

Lăţimea locului de parcarea - l

(m)

pe un rând

1.90

0.60

pe două rânduri

45°

2.20

0.60

SUBCAPITOLUL 3:6.3. Elemente geometrice pentru vehicule grele
(1)Parcajele pentru vehicule grele se realizează în următoarele variante de aşezare a vehiculelor:
a)longitudinal la bordură;
b)normal, perpendicular pe calea de circulaţie;
c)oblic, cu înclinare de 45° faţă de calea de circulaţie.
(2)Dimensiunile minime ale locurilor de parcare pentru vehicule grele se stabilesc conform prevederilor din Tabelul 6.5
Tabelul 6.5 Dimensiuni minime ale locurilor de parcare pentru vehicule grele

Tip autovehicul

Unghiul de parcare în raport cu calea de circulaţie - U (grade)

Lăţimea căii de circulaţie interioare - Wi

(m)





Lungimea locului de parcare - L

(m)

Lăţimea locului de parcarea - l

(m)

sens unic

Autocamioane

90°

13,50

9,90

4,00

45°

5,50

10,00

4,00

0° (paralel)

5,00

12,50

3,00

Autobuze

90°

15,00

12,00

4,00

45°

6,00

11,30

4,00

0° (paralel)

5,00

15,00

3,00

Articulate

90°

13,50

24,00

4,00

45°

7,50

16,50

4,00

0° (paralel)

5,00

27,00

3,50

Semnificaţia L se stabileşte conform schiţelor din Figura 6.6, Figura 6.7 şi Figura 6.8.
(3)Dacă se optează pentru alt unghi al locului de parcare (30°, 60°) se va asigura lungimea locului stabilită pentru parcarea la 90°.
(4)Schiţe exemplificative privind amenajarea locurilor de parcare la sol pentru vehicule grele şi dimensiunile minime ale căilor de acces şi locurilor de parcare sunt date în Figura 6.6, Figura 6.7 şi Figura 6.8.
Figura 6.6 Parcarea la 90°
Figura 6.7 Parcarea la 45°
Figura 6.8 Parcarea autovehiculelor articulate la 45°
(5)Se recomandă amenajarea căilor de circulaţie interioară cu sens unic, pentru a nu ocupa spaţiu excesiv.
(6)În cazul amenajării căilor de circulaţie interioară cu dublu sens se adoptă valori duble ale lăţimii Wi în raport cu cele prevăzute în Tabelul 6.5.
(7)Razele curbelor de pe căile de acces şi manevră, R, sunt superioare valorilor minime de:
a)12,0 m, pentru autocamioane;
b)12,0 m, pentru autobuze;
c)20,0 m, pentru autovehicule articulate.
(8)Distanţa minimă de vizibilitate este 20 m.