Capitolul 5 - 5. Parcări în clădiri - geometria parcării - Normativ din 2023 pentru proiectarea parcajelor - Indicativ NP 24-2022

M.Of. 110 bis

În vigoare
Versiune de la: 10 Martie 2023
CAPITOLUL 5:5. Parcări în clădiri - geometria parcării
(1)La proiectarea parcărilor, dimensiunile de proiectare ale unui autoturism se consideră conform Tabelul 5.1 şi Figura 5.1.
Notă: Dimensiunile minime ale locurilor de parcare prevăzute în acest paragraf pot fi utilizate şi în cazul locurilor de parcare dotate cu staţii de încărcare pentru autoturisme electrice.
Figura 5.1 Valori de proiectare ale dimensiunilor autoturismului
Tabelul 5.1 Valori de proiectare ale dimensiunilor autoturismului

Dimensiuni şi performanţe (m)

Notaţie

Lungime

4,75

A

Lăţime

1,80

B

Înălţime

1,70

C

Deschiderea uşii

0,50

D

Ampatament

2,90

E

Consolă faţă

0,90

F

Consolă spate

1,10

G

Rază bracaj la roata exterioară

6,50

H

Rază bracaj la roata interioară

5,60

I

Rază bracaj între pereţi

7,00

J

Garda la sol

0,10

K

SUBCAPITOLUL 2:5.2. Dimensiuni minime ale locurilor de parcare
(1)Acest capitol conţine prevederi privind geometria parcărilor amenajate în clădiri.
(2)Dimensiunile minime ale căilor de circulaţie de acces şi ale locurilor de parcare se stabilesc în acord cu prevederile din Tabelul 5.2. În cazul în care unghiurile de parcare sunt diferite pe cele două laturi ale unei căi de circulaţie, se foloseşte lăţimea de circulaţie corespunzătoare celui mai mare unghi de parcare.
Tabelul 5.2 Dimensiuni minime ale locului de parcare

Unghiul de parcare în raport cu calea de circulaţie - U

(grade)

Lăţimea căii de circulaţie

W (m)

Lungimea locului de parcare

L (m)

Lăţimea locului de parcarea

l (m)

sens unic

dublu sens

90

5,00

6,00

5,00

2,30

75

4,50

6,00

5,15

2,30

60

4,00

6,00

4,95

2,30

45

3,50

6,00

4,35

2,30

0 (paralel)

3,50

6,00

5,75

2,30

În cazul locurilor de parcare la care unghiul de parcare în raport cu calea de circulaţie este de 45°, 60°, 75° sau 90°, lungimea locului de parcare este măsurată perpendicular pe calea de circulaţie, din axul locului de parcare. Pentru locuri de parcare aşezate paralel cu calea de circulaţie, lungimea locului de parcare reprezintă dimensiunea paralelă cu calea de circulaţie.
(3)Dimensiunile minime ale locurilor de parcare pentru autoturisme destinate persoanelor cu handicap sau familiilor cu copii mici se stabilesc în acord cu prevederile normativului NP 051.
(4)În cazul în care circulaţia pe calea de acces la locurile de parcare se face în dublu sens, iar numărul de locuri de parcare pe care le alimentează este mai mare de 20, lăţimea căii de circulaţie corespunzătoare unghiului de parcare cel mai mare se va majora cu 20%, dar nu va fi mai mică de 5,00 m.
(5)Dimensiunile locurilor de parcare reprezintă, după caz, distanţele minime dintre:
a)axul benzilor pentru delimitare vopsite pe stratul de uzură;
b)feţele laterale ale elementelor de construcţie verticale sau ale altor obstacole permanente care mărginesc locul de parcare;
c)linia separatoare dintre culorile vopsitoriei stratului de uzură care delimitează locurile de parcare între ele sau de calea de circulaţie, linia separatoare dintre culorile vopsitoriei stratului de uzură folosite pentru marcarea sau orice element de construcţie care materializează aceleaşi limite.
(6)Pentru locurile de parcare poziţionate lângă elemente de construcţie verticale sau alte obstacole permanente se măreşte lăţimea minimă a locului de parcare, în funcţie de distanţa minimă dintre obstacol şi calea de circulaţie, conform prevederilor din Tabelul 5.3. În cazul în care un loc de parcare se află situat între două obstacole, lăţimea minimă locului de parcare se măreşte o singură dată cu valoarea corespunzătoare stâlpului cel mai apropiat de marginea căii de circulaţie.
Tabelul 5.3 Creşterea lăţimii locului de parcare poziţionat lângă elemente de construcţie verticale

Distanţa minimă dintre obstacol şi marginea căii de circulaţie - Do (m)*

Valoarea cu care se măreşte lăţimea locului de parcare lo (m)**

0,65 < = Do < 1,10

0,00

0,40 < = Do < 0,65

0,10

0,25 < = Do < 0,40

0,15

Do < 0,25

0,20

(7)Lăţimea locurilor de parcare poziţionate lângă elemente de construcţie verticale sau alte obstacole permanente respectă şi dimensiunile minime prevăzute în Figura 5.2 şi Figura 5.3.
Figura 5.2 Parcarea la 90° alăturată unor elemente de construcţie poziţionate la o distanţă cuprinsă între 0 şi 1.10 m faţă de marginea căii de circulaţie
(8)În cazul locurilor de parcare mărginite în lungul laturii lungi, parţial sau total, de elemente de construcţie verticale sau alte obstacole permanente cu înălţimea mai mare 15 cm, pe lungimea cuprinsă între 1,10 m şi 2,80 m măsurată faţă de marginea căii de circulaţie, lăţimea minimă se majorează faţă de valoarea prevăzută în Tabelul 5.2 cu:
a)0,20 m, dacă obstacolele mărginesc locul de parcare pe o singură latură;
b)0,30 m, dacă obstacolele mărginesc locul de parcare pe ambele laturi.
Figura 5.3 Parcarea la 90° alăturată elementelor de construcţie poziţionate la o distanţă cuprinsă între 1.10 m şi 2.80 m faţă de marginea căii de circulaţie
(9)Se admit reduceri ale dimensiunilor minime ale locurilor de parcare dacă sunt respectate simultan condiţiile prevăzute în Tabelul 5.4.
Tabelul 5.4 Condiţii pentru reducerea dimensiunii minime a locurilor de parcare

Categoria locului de parcare

Nr. de locuri pentru care se aplică reducerea

(%)

Dimensiuni

Reduceri admisibile

(m)

1

80%

Oricare dimensiune

0

2

20%

Lăţime (l)

0,10

Lungime (L)

0,50

Retrageri privind obstacolele (Do)

0,10

(10)În cazul parcajele aferente unor dotări urbane specifice, cum ar fi centre comerciale, gări şi aeroporturi, centre sportive şi de recreere etc., în care sunt posibil de manevrat bagaje (cu sau fără ajutorul cărucioarelor de transport) sau echipament de orice natură, dimensiunile locurilor de parcare se stabilesc pentru a permite desfăşurarea în condiţii optime a funcţiunii.
(11)Scheme funcţionale de principiu pentru parcare sunt date în Figura 5.4, Figura 5.5, Figura 5.6 şi Figura 5.7.
Figura 5.4 Parcarea la 90° cu cale de acces cu sens dublu de circulaţie
Figura 5.5 Parcarea la 45°, 60° sau 75° cu cale de acces cu sens unic de circulaţie
Figura 5.6 Parcarea la 45°, 60° sau 75° cu cale de acces cu sens dublu de circulaţie
Figura 5.7 Parcarea longitudinală cu cale de circulaţie cu sens unic sau dublu
SUBCAPITOLUL 3:5.3. Înălţimi libere
(1)Înălţimea liberă a parcajului, măsurată între faţa superioară a pardoselii şi cota inferioară a planşeului sau tavanului suspendat, după caz, trebuie să fie mai mare sau egală cu 2,20 m.
(2)În dreptul obstacolelor locale poziţionate la nivelul tavanului (cum sunt, de exemplu, grinzi, conducte de canalizare, echipamente de orice natură şi elemente de semnalizare, coborâri locale ale planşeului) înălţimea liberă, măsurată între cota superioară a pardoselii şi cota inferioară a obstacolului, trebuie să fie mai mare de 2,05 m.
(3)Rampele şi căile de circulaţie sunt libere de orice obstacol pe toată lăţimea lor şi pe o înălţime de minimum 2,05 m, măsurată perpendicular pe rampă.
(4)La racordările rampelor cu căile orizontale de circulaţie înălţimea se majorează cu săgeata corespunzătoare ampatamentului vehiculelor. Pentru calculul săgeţii se ia în considerare un ampatament de 3,00 m.
(5)La verificarea înălţimii libere a parcajului se iau în calcul şi eventualele deformaţii ale elementelor structurale ale planşeului sub încărcările din gruparea cvasi-permanentă.
(6)Pentru maxim 40% din locurile de parcare, partea de sus a unui loc de parcare, în partea opusă accesului auto, poate fi ocupată cu elemente de construcţii sau instalaţii dacă păstrează liber gabaritul reprezentat schematic în Figura 5.8.
Figura 5.8 Reducerea de gabarit a unui loc de parcare în elevaţie, în partea opusă accesului auto
SUBCAPITOLUL 4:5.4. Rampe de acces
(1)Căile de circulaţie şi rampele de acces între niveluri, cu excepţia zonelor de staţionare şi a zonelor de plată pentru staţionare, au lăţimile precizate în Tabelul 5.5
Tabelul 5.5

Lăţimea căilor de circulaţie în rampă (m)

Rampe drepte - sens unic

3,00

Rampe drepte - dublu sens

5,50

Rampe curbe - sens unic

4,00

Rampe curbe - dublu sens

3,50 - firul interior +

3,00 - firul exterior

(2)Circulaţiile în curbă, amplasate pe un plan orizontal sau înclinat, vor avea raza de curbură exterioară pentru sens unic de minimum 8,50 m.
(3)Circulaţiile în curbă, amplasate pe un plan orizontal sau înclinat, vor avea raza exterioară a firului de circulaţie interior curbei de minimum 8,50 m.
(4)În cazul rampelor elicoidale razele se măsoară în proiecţie orizontală.
(5)Dacă rampele de circulaţie în dublu sens sunt prevăzute cu insulă de separare între sensuri, lăţimea totală a rampei se măreşte cu lăţimea insulei de separare între sensuri.
SUBCAPITOLUL 5:5.5. Panta locurilor de parcare
(1)Înclinarea axului longitudinal pe locul de parcare va fi de maximum 5%.
(2)Panta locului de staţionare pe celelalte direcţii va fi de maximum 7,5%.
(3)Panta planşeului pe locurile de staţionare rezervate persoanelor cu handicap va fi de maximum 1,5%.
(4)Panta căii de circulaţie în dreptul zonelor de plată pentru staţionare va fi de maximum 3%.
SUBCAPITOLUL 6:5.6. Declivitatea căilor de circulaţie (rampe)
(1)Declivitatea în profil longitudinal al căilor de circulaţie este de maximum 18% pentru:
- căi de circulaţie drepte;
- căi de circulaţie curbe cu circulaţie în sens unic,
Pentru căi de circulaţie în sens unic, declivitatea se măsoară în axa căii de circulaţie.
Pentru căi de circulaţie în dublu sens declivitatea se măsoară în axa firului de circulaţie de la interior curbei.
(2)Pentru rampele de circulaţie curbe ale parcajelor de folosinţă privată, se poate folosi pentru calculul lăţimii rampei abacul din Figura 5.9
Notă: Lăţimea minimă se stabileşte în funcţie de raza exterioară a căii şi de panta rampei avută în vedere.
Figura 5.9 Abac pentru determinarea lăţimii minime a rampei
(3)Pe ultimii 4,00 m ai rampei de ieşire din parcaj, declivitatea în profil longitudinal a căii de circulaţie carosabilă este de maximum 5%.
SUBCAPITOLUL 7:5.7. Racordarea rampelor
(1)Rampele de circulaţie carosabilă se racordează la platformele de staţionare sau la porţiunile de circulaţie cu altă pantă cu razele de curbă, diferite pentru amonte şi aval, conform schiţei din Figura 5.10. Razele de racordare se măsoară în axul rampei sau în axul firului de circulaţie cel mai defavorizat, după caz.
Figura 5.10 Racordarea pantelor