Secţiunea 1 - 4.4.1. Circulaţia pietonală - Normativ din 2023 pentru proiectarea parcajelor - Indicativ NP 24-2022

M.Of. 110 bis

În vigoare
Versiune de la: 10 Martie 2023
SECŢIUNEA 1:4.4.1. Circulaţia pietonală
SUBSECŢIUNEA 1:4.4.1.1. Circulaţie pietonală interioară
(1)Prevederile din acest paragraf se referă la parcările amenajate în clădiri.
(2)În zona intrărilor sau ieşirilor din parcare, în zona de accesare a nodurilor de circulaţie verticală pietonală şi în zonele de debarcare sau îmbarcare a pietonilor se prevăd zone de siguranţă conform prevederilor din Tabelul 4.3.
Tabelul 4.3 Zone de siguranţă pietonală şi zone de debarcare sau îmbarcare

Zonă de siguranţă pietonală în proximitatea intrărilor/ieşirilor pietonale şi a nodurilor de circulaţie pietonală

Locuri parcare deservite

Lungime în lungul căii de circulaţie rutieră

Lăţime

Suprafaţă

1..12

3,0 m

1,5 m

6 mp

13..24

3,0 m

1,5 m

6 mp

24..100

4,0 m

1,5 m

0,4 mp/loc

Zonă de debarcare îmbarcare

Locuri debarcare îmbarcare simultană

Lungime în lungul căii de circulaţie rutieră

Lăţime

Suprafaţă

1..3

6,0 m/loc

2,0 m

12 mp/loc

4..10

6,0 m/loc

2,5 m

15 mp/loc

(3)Se amenajează o cale de circulaţie pietonală separată faţă de calea de circulaţie auto atunci când calea sau nodul de circulaţie la nivel al parcării deserveşte un număr de locuri de parcare mai mare sau egal cu valorile prevăzute în Tabelul 4.4.
Tabelul 4.4 Condiţii pentru realizarea căilor de acces pietonale dedicate

Numărul minim de locuri de parcare de la care se prevede circulaţie pietonală dedicată

Autoturisme

Autocare

Mini-bus

Camioane marfă

Motociclete

Biciclete

24

1

2

24

24

24

Pentru zone de parcare mixtă:

24 vehicule, care nu includ autocare sau mini-bus-uri

1 mini-bus şi 12 vehicule

2 mini-bus-uri şi vehicule

1 autocar şi vehicule

Distanţa maximă de la locul de parcare până la calea de circulaţie pietonală sau zona sigură pietonală

16 m

1 m

1 m

16 m

6 m

6 m

Este admisă traversarea unei căi de circulaţie rutieră pentru a ajunge la calea de circulaţie pietonală sau zona sigură pietonală

da

nu

nu

da

nu

nu

(4)Stratul de uzură al pardoselilor este astfel realizat încât să prevină alunecarea (atât uscat cât şi umed), iar spaţiile destinate circulaţiei interioare trebuie sunt prevăzute cu materiale antiderapante, asigurând un coeficient de frecare egal cu minim 0,5.
(5)Denivelarea maxim admisă în dreptul uşilor sau a deschiderilor din pereţi este de 2,5 cm. Se recomandă să fie preluată prin pante.
(6)Înălţimea liberă de trecere în dreptul golurilor este de minim 2,00 m.
(7)Suprafaţa pereţilor nu prezintă proeminenţe ascuţite, muchii tăioase sau alte surse de rănire.
(8)Uşile, ferestrele şi pereţii vitraţi (fără parapet sau cu parapet sub înălţimea de siguranţa) vor fi astfel rezolvaţi şi marcaţi, încât să nu provoace accidente prin rănire, cădere etc., asigurându-se balustrade de protecţie şi marcaje de atenţionare vizibile plasate la 0,70 - 1,50 m de la pardoseală (uşile batante se vor atenţiona cu marcaje vizibile).
(9)Lăţimea liberă a circulaţiilor pietonale în interiorul parcajelor va fi de minim:
a)0,80 m în cazul căilor de circulaţie pietonală protejate prin măsuri constructive împotriva micşorării gabaritului prin parcarea autovehiculelor în proximitatea acestora;
b)1,0 m în celelalte cazuri.
(10)Lăţimea liberă şi configuraţia circulaţiilor pietonale pentru persoane cu handicap se stabileşte conform normativului NP 051 pentru trotuare şi trasee pietonale.
(11)Lăţimea liberă a uşilor încăperilor va fi de min. 0,80 m pentru accesul în camerele de exploatare şi de min. 0,90 m pentru accesul în căile de circulaţie.
(12)Amplasarea şi sensul de deschidere al uşilor trebuie rezolvat astfel încât să nu se lovească între ele sau prin deschidere să lovească persoane ce îşi desfăşoară activitatea.
(13)Parcajele deschise perimetral vor avea parapeţi de protecţie de înălţime cel puţin de 1 m. Înălţimea poate fi redusă la 0,80 m dacă lăţimea elementului de protecţie (la partea de sus) este mai mare de 0,50 m.
(14)La denivelări mai mari de 0,30 m se montează balustrade (parapete) de protecţie cu înălţimea de minim 0,80 m. - pentru denivelări până la 4,00 m sau minim 0,90 m - pentru denivelări între 4,00 m şi 15,00 m.
(15)Parapetele ferestrelor, balcoanelor, logiilor, galeriilor deschise spre exterior au înălţimea de minim 0,80 m - pentru denivelări până la 4,00 m şi min. 0,90 m - pentru denivelări între 4,00 - 15,00 m şi minim 3,00 m - pentru denivelări între 15,00 - 40,00 m, conform prevederilor.
SUBSECŢIUNEA 2:4.4.1.2. Circulaţia pietonală exterioară
(1)Se aplică reglementările tehnice specifice construcţiilor rutiere.
SUBSECŢIUNEA 3:4.4.1.3. Împrejmuiri
(1)În cazul în care se prevăd împrejmuiri (garduri), acestea se realizează fără elemente orizontale între h = 0,30 m şi 1,00 m. Înălţimea gardului este de minim 1,50 m.
(2)În zonele pietonale se limitează accesul auto conform prevederilor din Tabelul 4.5.
Tabelul 4.5 Limitarea accesului auto prin elemente de separaţie şi siguranţă

Poziţionare

Soluţii constructive permise pentru restricţionarea traficului auto

Stâlpişori rezistenţi la impact

Borduri supraînălţate

Borduri obişnuite

Parapete peste 60 cm

Elemente prefabricate

Stâlpi retractabili

Înspre zone de siguranţă în proximitatea intrărilor/ieşirilor din parcări

da, la pas de maxim 1,20 m

da

nu

da

da

da

Înspre căile de circulaţie pietonală

da

nu

În zonele de îmbarcare debarcare

nu

nu

nu

SUBSECŢIUNEA 4:4.4.1.4. Accesul pietonal în clădiri
(1)Prevederile acestui paragraf se aplică în cazul parcărilor amenajate în clădiri care au funcţiunea principală de parcare.
(2)Accesul pietonal în parcare trebuie retras faţă de circulaţia stradală şi de accesul carosabil al parcajului, asigurându-se o platformă de acces pietonal având suprafaţa liberă de minim 1,50 m x 1,50 m.
(3)Accesul pe platformă se asigură prin intermediul unei rampe cu panta mai mică decât 8 %, pentru denivelări mai mari de 200 mm, sau 15%, pentru denivelări mai mici 20 cm.
(4)Lungimea rampei până la zona de odihnă va fi de maxim 10,00 m, pentru rampe cu panta de 5%, sau maxim 6,00 m, pentru rampe cu panta între 5% şi 8%.
(5)Lăţimea rampei scării de acces este de minim 1,20 m şi panta rampei de scară este de maxim 30°.
(6)Rampele, scările şi platformele de acces cu înălţimea mai mare de 0,30 m au prevăzute balustrade de protecţie cu înălţimea minimă de 0,80 m.
(7)Rampele şi platformele se prevăd cu bordură cu înălţimea de 50 mm în cazul în care nu există balustrada de protecţie.
(8)Stratul de uzură al treptelor, rampelor, platformelor de acces vor fi astfel realizate încât să nu permită alunecarea, inclusiv în condiţii de umezeală.
(9)Deschiderea uşilor se va face, de regulă, în sensul evacuării. Grătarul pentru curăţat încălţămintea va avea ochiuri de maxim 1,5 cm.
(10)Deasupra platformei de acces carosabil sau pietonal în clădire, se recomandă prevederea unei copertine de protecţie.
SUBSECŢIUNEA 5:4.4.1.5. Iluminatul artificial
(1)Prevederile din acest paragraf se referă la parcările amenajate în clădiri.
(2)Soluţiile luminotehnice pentru zonele de parcare şi cele care deservesc parcarea (cum sunt, de exemplu, căile de circulaţie pietonale, coridoare, scări, platforme staţionare) se realizează astfel încât să respecte condiţiile de calitate şi să fie adaptate zonei, sarcinii sau activităţii efectuate în conformitate cu SR EN 12464-1.
(3)Stabilirea tipurilor de iluminat de siguranţă necesare, în funcţie de destinaţia încăperilor, se realizează în conformitate cu prevederile normativului I7.
(4)Iluminatul de siguranţă se realizează în acord cu prevederile din SR EN 1838.
(5)Pentru iluminatul de siguranţă se asigură continuitatea în funcţionare prin prevederea unei surse de rezervă, conform prevederilor normativului I7.