Capitolul vii - Căi de evacuare a utilizatorilor - Normativ din 2009 de securitate la incendiu a parcajelor subterane pentru autoturisme, indicativ NP 127:2009
M.Of. 74
În vigoare Versiune de la: 4 Martie 2010
CAPITOLUL VII:Căi de evacuare a utilizatorilor
Art. 57
La fiecare nivel parcajele subterane trebuie prevăzute cu căi de evacuare a utilizatorilor (oamenilor) astfel dispuse şi realizate încât, în caz de incendiu, aceştia să poată părăsi clădirea în cel mai scurt timp posibil.
Art. 58
Căile de evacuare prevăzute pentru utilizatorii parcajelor subterane trebuie să debuşeze în exterior, direct sau prin degajamente protejate.
Art. 59
(1)Numărul căilor de evacuare a utilizatorilor parcajului subteran, indiferent de dispunere, se determină în funcţie de timpii (lungimile căilor) de evacuare ce trebuie asiguraţi (asigurate), respectiv:
a)100 de secunde (40,00 m), atunci când evacuarea se poate efectua în două direcţii;
b)63 de secunde (25,00 m), atunci când evacuarea se asigură într-o direcţie (coridor înfundat).
(2)Un coridor înfundat cu lungimea mai mică de 25,00 m, măsurată de la o cale de evacuare cu acces la două scări sau ieşiri în exterior amplasate în direcţii opuse, este considerat cale de evacuare admisă dacă distanţa totală până la o scară sau ieşire în exterior nu depăşeşte 40,00 m.
Art. 60
La parcajele subterane puternic ventilate natural, timpii (lungimile căilor) de evacuare acceptaţi (acceptate) sunt de 125 de secunde (50,00 m) în două direcţii diferite şi 75 de secunde (30,00 m) într-o direcţie (coridor înfundat).
Art. 61
Distanţele pe căile de evacuare se măsoară pe orizontală în axul căilor de circulaţie, în funcţie de modul de parcare, după caz, de la axul longitudinal sau transversal al locului de parcare celui mai îndepărtat până la uşa încăperii-tampon sau a degajamentului protejat de acces la cea mai apropiată scară de evacuare ori o uşă directă în exterior.
Art. 62
La măsurarea distanţelor pe căile de evacuare se are în vedere ocolirea autoturismelor parcate şi a obstacolelor fixe din parcaj.
Art. 63
Atunci când scările se prevăd cu mai multe încăperi-tampon succesive, în scopul înscrierii în distanţa normată a căii de evacuare, soluţia nu corespunde prevederilor art. 59.
Art. 64
Pe traseele de evacuare a utilizatorilor parcajelor subterane se asigură înălţimea liberă de minimum 2,10 m.
Art. 65
(1)Căile de evacuare a utilizatorilor parcajelor subterane, cum sunt uşile, coridoarele, holurile şi scările, se dimensionează, se alcătuiesc şi se realizează conform prevederilor prezentului normativ şi ale reglementărilor tehnice aplicabile, astfel încât să asigure numărul de unităţi de trecere (fluxuri de evacuare) determinat prin calcul, având în vedere şi prevederile art. 9 lit. n).
(2)Pentru dimensionarea lăţimii rampelor scărilor de evacuare se ia în considerare numărul de utilizatori de la cel mai aglomerat nivel de parcare subterană.
Art. 66
(1)Numărul de utilizatori aflaţi simultan în parcaj şi pe fiecare nivel de parcare se precizează în documentaţia tehnică de proiectare.
(2)Pentru determinarea numărului de utilizatori se consideră o simultaneitate de 15% din numărul de autoturisme şi două persoane în fiecare autoturism.
Art. 67
Capacitatea normată de evacuare a unei unităţi de trecere (flux de evacuare) a utilizatorilor parcajelor subterane este de 70 de persoane.
Art. 68
(1)Rampele carosabile de acces în parcaj şi de circulaţie între nivelurile parcajelor subterane nu constituie căi de evacuare a utilizatorilor.
(2)Rampele de acces în parcajul subteran pot fi considerate căi de evacuare pentru utilizatori numai dacă se prevăd cu trotuare supraînălţate cu 0,20 m faţă de carosabil şi lăţimea lor asigură numărul de unităţi de trecere (fluxuri de evacuare) luat în calcul.
Art. 69
(1)Uşile prevăzute pe căile de evacuare a utilizatorilor parcajelor subterane vor fi de tip normal, pe balamale sau pivoţi.
(2)Atunci când sunt utilizate pentru evacuarea a mai mult de 30 de persoane, uşile trebuie să se deschidă în sensul de evacuare a utilizatorilor spre exterior.
Art. 70
Uşile de evacuare prevăzute la încăperile-tampon de acces la scări se vor deschide întotdeauna în sensul de evacuare spre exterior.
Art. 71
Lăţimea liberă a uşilor utilizate pe căile de evacuare a utilizatorilor parcajului subteran va fi de minimum 0,90 m.
Art. 72
Uşile de evacuare a utilizatorilor parcajelor subterane se prevăd cu dispozitive care să permită deschiderea lor uşoară, printr-o manevră simplă din interiorul parcajului, sau se prevăd cu bare antipanică.
Art. 73
Uşile de evacuare se pot prevedea cu sisteme electromagnetice de încuiere care să poată fi deschise local (buton amplasat lângă uşă, în cutie cu geam care se poate sparge) şi centralizat, de la dispeceratul de securitate al parcajului.
Art. 74
(1)Coridoarele şi holurile prin care se asigură evacuarea utilizatorilor se separă de restul construcţiei cu pereţi şi planşee rezistente la foc El 60.
(2)Atunci când pereţii coridoarelor sau holurilor de evacuare le separă de spaţiul în care se parchează autoturismele, vor fi rezistenţi la foc El 120.
(3)Uşile din pereţii coridoarelor sau ai holurilor de evacuare vor fi rezistente la foc El 60-C atunci când debuşează în spaţiul de parcare şi El 30-C, spre alte destinaţii.
Art. 75
Lăţimile coridoarelor de evacuare trebuie să asigure numărul de unităţi de trecere (fluxuri de evacuare) determinat prin calcul şi să respecte prevederile art. 9 lit. n).
Art. 76
(1)Scările de evacuare a utilizatorilor parcajelor subterane pentru autoturisme vor fi conformate, alcătuite şi dimensionate astfel încât să asigure circulaţia utilizatorilor parcajului potrivit prevederilor specifice căilor de evacuare din clădiri civile şi ale prezentului normativ.
(2)În casele de scări de evacuare a utilizatorilor parcajelor subterane nu sunt admise amenajări pentru alte activităţi.
Art. 77
Scările de evacuare pot fi prevăzute în interiorul parcajului subteran (închise în case de scări) sau în exteriorul acestuia (deschise), amplasate în curţi de lumină.
Art. 78
Scările de evacuare a utilizatorilor parcajelor subterane vor avea rampe drepte şi lăţimi, inclusiv cele ale încăperilor-tampon de acces în acestea, de cel puţin 0,90 m.
Art. 79
(1)Rampele scărilor închise aferente porţiunii subterane se separă de rampele scărilor clădirii supraterane în care este înglobat parcajul astfel:
a)la parcajele subterane înglobate în clădiri supraterane înalte, foarte înalte sau cu săli aglomerate, rampele scărilor de evacuare aferente nivelurilor subterane se separă de rampele clădirii supraterane cu pereţi rezistenţi la foc El 180;
b)la parcajele subterane înglobate în clădiri care nu se încadrează la lit. a), se separă cu pereţi rezistenţi la foc El 120.
(2)Scările de evacuare subterane închise se prevăd cu sistem independent de evacuare a fumului în caz de incendiu.
Art. 80
(1)În peretele de separare a rampelor subterane de cele supraterane se poate asigura circulaţia funcţională a utilizatorilor printr-un gol dispus la nivelul parterului sau al palierului intermediar dintre parter şi primul nivel subteran de parcare, protejat cu uşă rezistentă la foc El 90-C.
(2)Se recomandă asigurarea ieşirii din casele de scări de evacuare ale parcajului subteran direct în exterior la nivelul terenului sau al unor suprafeţe carosabile, separat de ieşirile clădirii supraterane.
Art. 81
Este interzis să se prevadă una sau două trepte izolate pe circulaţiile de evacuare spre scări sau ieşiri în exterior.
Art. 82
Pereţii caselor de scări de evacuare a parcajelor subterane vor fi rezistenţi la foc El 180 în construcţii cu nivelul I de stabilitate la incendiu şi rezistenţi la foc El 120 în construcţii cu nivelul II de stabilitate la incendiu.
Art. 83
Scările de evacuare exterioare parcajului subteran, dispuse în curţi de lumină, se amplasează astfel încât să fie protejate de eventuale flăcări din parcaj (în dreptul unor pereţi plini El 30 care să depăşească scara cu cel puţin 3,00 m) sau la distanţă de minimum 3,00 m faţă de peretele exterior al parcajului.
Art. 84
Rampele şi palierele scărilor interioare trebuie să fie rezistente la foc REI 60, iar cele ale scărilor exterioare pot fi R 15, clasa de reacţie la foc A1.
Art. 85
Accesul la scările de evacuare din parcajele subterane amplasate independent sau dispuse în subsolurile clădirilor care nu sunt înalte, foarte înalte sau cu săli aglomerate se realizează, după caz:
a)la scările interioare închise în case de scări prin încăperi-tampon cu aria de cel puţin 3,00 m2, ventilate în suprapresiune şi echipate cu uşi rezistente la foc El 60-C;
b)la scările exterioare deschise prin uşă rezistentă la foc El 30-C.
Art. 86
(1)Accesurile utilizatorilor din nivelurile parcajelor subterane înglobate în subsolurile clădirilor înalte, foarte înalte sau cu săli aglomerate la casele de scări de evacuare închise se protejează cu încăperi-tampon cu aria de cel puţin 3,00 m2.
(2)Încăperile-tampon de acces la scările de evacuare a parcajelor subterane înglobate în subsolurile clădirilor înalte, foarte înalte sau cu săli aglomerate vor avea asigurată evacuarea mecanică a fumului în caz de incendiu prin introduceri de aer şi evacuări de fum prin tiraj mecanic şi vor fi prevăzute cu uşi rezistente la foc El 90-C.
(3)Încăperile-tampon de acces la scările de evacuare a parcajelor subterane înglobate în subsolurile clădirilor care nu sunt înalte, foarte înalte sau cu săli aglomerate vor fi prevăzute cu uşi rezistente la foc El 60-C şi vor avea asigurată o suprapresiune care să nu depăşească 80 Pa pe uşi.
(4)Atunci când parcajele subterane se prevăd cu scări exterioare de evacuare deschise, accesul la scară se asigură prin uşă rezistentă la foc El 60-C.
Art. 87
Casele de scări închise ale parcajelor subterane vor avea asigurată evacuarea fumului în caz de incendiu prin tiraj natural-organizat sau tiraj mecanic (admisia aerului la partea inferioară şi evacuarea fumului la partea superioară ori punerea în suprapresiune faţă de încăperile adiacente cu care comunică - introducere mecanică a aerului în scară, introducerea mecanică a aerului în încăperea-tampon şi evacuarea mecanică a fumului din încăperea-tampon).
Art. 88
(1)Accesurile din nivelurile parcajelor subterane la ascensoare se protejează cu încăperi-tampon ventilate în suprapresiune şi prevăzute cu uşi rezistente la foc El 90-C pentru parcajele subterane înglobate în subsolurile clădirilor înalte, foarte înalte sau cu săli aglomerate.
(2)Accesurile din nivelurile parcajelor subterane la ascensoare se protejează cu încăperi-tampon ventilate în suprapresiune şi prevăzute cu uşi rezistente la foc El 60-C pentru parcajele subterane înglobate în subsolurile clădirilor care nu sunt înalte, foarte înalte sau cu săli aglomerate.
Art. 89
Căile de evacuare a utilizatorilor parcajelor subterane se prevăd cu iluminat de siguranţă proiectat, alcătuit şi realizat potrivit prevederilor prezentului normativ şi reglementărilor tehnice de specialitate.