Capitolul ii - NORME DE CONSUM MATERIALE TEHNICE - Normativ din 2008 PRIVIND ASIGURAREA TEHNICĂ DE AUTOVEHICULE A STRUCTURILOR MINISTERULUI INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE
M.Of. 803 bis
În vigoare Versiune de la: 10 Aprilie 2024
CAPITOLUL II:NORME DE CONSUM MATERIALE TEHNICE
SECŢIUNEA I:Consumul normat de carburanţi
Art. 173
(1)Consumul normat de carburanţi, exprimat în litri, reprezintă cantitatea maximă teoretică ce poate fi consumată de un autovehicul sau motoagregat pentru parcursul efectuat sau pentru timpul de funcţionare. Această cantitate se stabileşte pe baza normelor de consum extraurban de carburant, exprimate în litri/100 km, respectiv litri/oră, prevăzute în anexa nr. 24, respectiv a coeficienţilor de corecţie a acestora Z(i), prevăzuţi în anexa nr. 25.
(2)Normele de consum carburant aprobate prin dispoziţie a directorului general al Direcţiei generale logistice în condiţiile art. 208 alin. (1) şi (2) sunt publicate în secţiunea dedicată din aplicaţia de gestionare a parcului auto, secţiune care se actualizează la fiecare nouă determinare a normei de consum carburant.
(3)Consumul real de carburant, exprimat în litri, reprezintă cantitatea de carburant consumată efectiv de un autovehicul într-o perioadă de timp, respectiv o lună de zile.
(4)Consumul real de carburant se determină, de regulă:
a)prin efectuarea plinului rezervorului la începutul sau la sfârşitul perioadei de timp, consumul real de carburant fiind suma cantităţilor alimentate în perioada respectivă;
b)folosind datele furnizate de către sistemul de monitorizare GPS/similar cu care este dotat autovehiculul, în cazul în care la nivelul unităţii există o aplicaţie de gestionare a flotelor auto, care permite şi înregistrarea automată a consumului de carburant.
(5)Cantitatea de carburant stabilită drept consum real este cantitatea pentru care se întocmesc documente de justificare din evidenţa contabilă.Art. 174
(1)Pentru sezonul de iarnă (perioada 15 noiembrie-15 martie), normele de consum extraurban de carburant sunt stabilite prin majorarea cu 10% a normelor de vară şi rotunjire la jumătate de litru.
(2)În funcţie de condiţiile climaterice locale, respectiv de existenţa unor temperaturi sub 0oC sau a zăpezii ori a poleiului, aplicarea normelor de iarnă se poate face şi în afara perioadei de mai sus, prin dispoziţie/ordin de zi.
Art. 175
(1)Consumul normat de carburanţi (Cn) aferent rulajelor efectuate, în cazul autovehiculelor, respectiv a funcţionării motoagregatelor, se calculează astfel:
a)pentru autovehicule (inclusiv tractoare rutiere):
a1)Cn = [Nc x (P/100)] x Zi, respectiv
a2)Cn = Nc x Tf x Zi, în care:
Nc = norma de consum extraurban de carburant, exprimată în litri/100 km
(relaţia a1), respectiv în litri/oră (relaţia a2);
P = parcursul, în km;
Tf = timpul de funcţionare, în ore;
Zi = coeficienţi de corecţie a normelor de consum extraurban.
b)pentru motoagregate:
Cn = Nc x Tf, în care:
Nc = norma de consum carburanţi, în litri/oră;
Tf = timpul de funcţionare, în ore.
(2)La consumul normat de carburanţi stabilit conform prevederilor alin. (1) se adaugă după caz, în funcţie de timpul de funcţionare menţionat în foaia de parcurs:
a)consumul normat corespunzător funcţionării motorului în gol, respectiv în sarcină, în situaţiile stabilite de prezentul normativ;
b)consumul normat corespunzător funcţionării instalaţiei de aer condiţionat, a instalaţiei de încălzire a habitaclului (salonului) sau a altor instalaţii (agregate) pentru care s-a stabilit normă de consum carburant.
Art. 176
Consumul normat de carburanţi pentru o oră de funcţionare a motorului în gol este de 1/4 din norma de consum extraurban la 100 km, pentru tipul de autovehicul respectiv.
Art. 177
(1)Consumul normat de carburanţi corespunzător unei ore de funcţionare a motorului în gol se acordă, pentru fiecare autovehicul, în următoarele situaţii:
d)pentru ambulanţele SMURD, în situaţiile care impun menţinerea motorului pornit la locul intervenţiei, pentru funcţionarea avertizărilor luminoase, asigurarea temperaturii corespunzătoare în salon, încărcarea acumulatorilor pentru echipamentele medicale etc.;
a)cu ocazia executării inspecţiilor tehnice periodice şi reviziilor tehnice;
b)pentru încărcarea bateriilor de acumulatori, când aparatura sau echipamentele suplimentare montate pe autovehicule (radiotelefon, echipamente pentru determinarea vitezei, supravegherea traficului, supravegherea frontierei etc.) sunt folosite cel puţin 2 ore în mod continuu, fără ca autovehiculele să ruleze;
c)în fiecare zi, în cazul staţionării pe timpul îndeplinirii misiunilor când se impune funcţionarea motorului pentru folosirea instalaţiei de climatizare (încălzire), acţionată prin funcţionarea acestuia sau pentru încălzirea personalului când temperatura mediului este sub 5°C.
d)pentru ambulanţele SMURD, în situaţiile care impun menţinerea motorului pornit la locul intervenţiei, pentru funcţionarea avertizărilor luminoase, asigurarea temperaturii corespunzătoare în salon, încărcarea acumulatorilor pentru echipamentele medicale etc.;(2)Când situaţiile prevăzute la lit. b) şi c) sunt cumulate nu se acordă decât o oră de funcţionare a motorului în gol.
Art. 178
Consumul normat de carburanţi corespunzător unei jumătăţi de oră de funcţionare a motorului în gol se acordă pentru fiecare autovehicul în următoarele situaţii:
a)o singură dată la 24 de ore pentru încălzirea motoarelor pe timpul iernii la autovehiculele de la uzul curent, care sunt parcate în garaje (remize) neîncălzite, sub şoproane sau sub cerul liber; pentru autovehiculele care sunt prevăzute cu instalaţii de preîncălzire a motorului, nu se mai acordă consumul de carburanţi aferent pornirii pe timp de iarnă, avându-se în vedere că încălzirea acestora la temperaturi sub 0°C se realizează în 3 - 5 minute cu un consum de carburant nesemnificativ;
b)pentru autovehiculele care execută activităţi de supraveghere operativă, când temperatura mediului este sub 5oC, la fiecare 2 ore de staţionare pe durata misiunii;
c)la autovehiculele aflate în alarmă sau care participă la exerciţii de alarmare a unităţilor, pentru fiecare exerciţiu;
d)cu ocazia recepţionării şi preluării de la operatorii economici producători sau din reparaţie;
e)pe toată perioada inspecţiilor sau controalelor tematice efectuate de eşaloanele superioare, o singură dată la autovehiculele verificate;
f)lunar, în scopul verificării stării tehnice, la autovehiculele de la rezervă;
g)pentru crearea presiunii în buteliile de aer la autovehiculele cu sistem de frânare cu acţionare pneumatică, cu excepţia cazurilor de la lit. a).
Art. 179
(1)Consumul normat de carburanţi corespunzător funcţionării motorului în gol se aplică şi pentru situaţiile când autovehiculele execută manevre dese cu deplasări scurte, pentru: exerciţii demonstrative, defilări, îmbarcări şi debarcări de efective, încărcarea şi descărcarea de materiale, deşeuri şi altele asemenea.
(2)În astfel de cazuri, consumul normat de carburanţi se calculează în funcţie de timpul de folosire a autovehiculului înscris în foaia de parcurs şi confirmat de conducătorul structurii care a ordonat sau a condus acţiunea respectivă luându-se în calcul 30 minute de funcţionare motorului în gol, pentru fiecare oră de folosire.
Art. 180
Consumul normat de carburanţi pentru o oră funcţionare motorului în sarcină este 1/2 din norma de consum extraurban la 100 km, pentru tipul de autovehicul respectiv.
Art. 181
Consumul normat de carburanţi pentru funcţionarea motorului în sarcină se acordă în următoarele situaţii:
a)pentru autovehiculele folosite la şcolarizarea auto la probele de îndemânare în poligon, prin aplicarea consumului normat orar de funcţionare a motorului în sarcină, la numărul de ore de funcţionare, înscrise în foaia de parcurs;
b)pentru funcţionarea în staţionare a agregatelor şi instalaţiilor acţionate de la motorul autospecialelor pe care sunt montate (automacarale, autoalimentatoare cu carburanţi, autovidanje etc.), în funcţie de timpul menţionat în foaia de parcurs.
Art. 182
Instalaţia de aer condiţionat, respectiv instalaţia suplimentară de încălzire a habitaclului (salonului) după caz, se pot utiliza dacă temperatura ambiantă o impune. Normele de consum orar de carburant se aplică la durata folosirii acestor instalaţii, înscrisă în foaia de parcurs.
Art. 183
Consumul normat de carburanţi pentru rodajul motoarelor pe banc, după reparaţie, se va stabili prin instrucţiuni tehnice de rodaj elaborate şi aprobate de Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor.
Art. 184
În situaţiile în care se utilizează bonuri valorice sau carduri pentru alimentarea cu carburanţi a autovehiculelor din dotarea unităţilor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, se procedează conform precizărilor cuprinse în anexa nr. 26.
Art. 185
Determinarea normelor de consum extraurban de carburant, a coeficienţilor de corecţie a acesteia şi verificarea încadrării autovehiculelor în consumul normat de carburanţi se efectuează conform metodologiei din anexa nr. 27.
SECŢIUNEA II:Norma de consum lubrifianţi
Art. 186
Consumul de lubrifianţi pentru motor, agregatele de transmisie, direcţie sau instalaţiile speciale, după caz, se realizează prin efectuarea schimbului de ulei ori completarea acestuia în cazul scăderii nivelului sub cel minim indicat de producător, conform prevederilor manualului de utilizare a autovehiculelor, referitoare la tipul, cantitatea şi perioada de utilizare până la înlocuire.
Consumul de lubrifianţi pentru motor, agregatele de transmisie, direcţie sau instalaţiile speciale, după caz, se realizează prin efectuarea schimbului de ulei ori completarea acestuia în cazul scăderii nivelului sub cel minim indicat de producător, conform prevederilor manualului de utilizare a autovehiculelor, referitoare la tipul, cantitatea şi perioada de utilizare până la înlocuire.Art. 187
[textul din Art. 187 din capitolul II, sectiunea II a fost abrogat la 18-nov-2011 de Art. I, punctul 30. din Ordinul 251/2011]
Art. 188
(1)Consumul de lubrifianţi pentru schimb/înlocuire reprezintă cantitatea prevăzută în manualul de utilizare, pentru motoare şi celelalte agregate şi instalaţii speciale, după caz.
(2)În lipsa precizărilor tehnice ale producătorului, cantitatea de lubrifianţi necesară pentru înlocuire se stabileşte de comisia tehnică numită prin dispoziţie/ordin de zi, la nivelul structurii deţinătoare.
(3)Distribuirea uleiului motor pentru completare se face numai pe baza consemnării în foaia de parcurs de către şeful de garaj sau persoana nominalizată care a efectuat verificarea nivelului de ulei în motor.
(4)În situaţia în care cantitatea de ulei consumată prin ardere depăşeşte limita acceptată de producător şi prevăzută în manualul de utilizare a autovehiculului, pentru un anumit rulaj/timp de funcţionare, este necesară diagnosticarea motorului şi efectuarea lucrărilor de mentenanţă pentru refacerea stării de funcţionare normală a acestuia.
(1)Consumul de lubrifianţi pentru schimb/înlocuire reprezintă cantitatea prevăzută în manualul de utilizare, pentru motoare şi celelalte agregate şi instalaţii speciale, după caz.
(2)În lipsa precizărilor tehnice ale producătorului, cantitatea de lubrifianţi necesară pentru înlocuire se stabileşte de comisia tehnică numită prin dispoziţie/ordin de zi, la nivelul structurii deţinătoare.
(3)Distribuirea uleiului motor pentru completare se face numai pe baza consemnării în foaia de parcurs de către şeful de garaj sau persoana nominalizată care a efectuat verificarea nivelului de ulei în motor.
(4)În situaţia în care cantitatea de ulei consumată prin ardere depăşeşte limita acceptată de producător şi prevăzută în manualul de utilizare a autovehiculului, pentru un anumit rulaj/timp de funcţionare, este necesară diagnosticarea motorului şi efectuarea lucrărilor de mentenanţă pentru refacerea stării de funcţionare normală a acestuia.Art. 189
[textul din Art. 189 din capitolul II, sectiunea II a fost abrogat la 18-nov-2011 de Art. I, punctul 32. din Ordinul 251/2011]
Art. 190
Periodicitatea înlocuirii lubrifianţilor uzaţi şi a filtrelor de ulei la autovehicule se face conform prevederilor anexei nr. 29.
Art. 191
Înlocuirea uleiului din carterele motoarelor şi ale celorlalte agregate înainte de realizarea rulajului sau a perioadei recomandate de producător se poate executa în cazul reparaţiilor efectuate la acestea, precum şi în cazul unor defecţiuni tehnice, care au produs alterarea/contaminarea uleiului cu alte produse, cum sunt: carburant, apă, lichid antigel şi altele asemenea, întocmindu-se actul de constatare tehnică.
Înlocuirea uleiului din carterele motoarelor şi ale celorlalte agregate înainte de realizarea rulajului sau a perioadei recomandate de producător se poate executa în cazul reparaţiilor efectuate la acestea, precum şi în cazul unor defecţiuni tehnice, care au produs alterarea/contaminarea uleiului cu alte produse, cum sunt: carburant, apă, lichid antigel şi altele asemenea, întocmindu-se actul de constatare tehnică.Art. 192
Înlocuirea uleiului din filtrele de aer umede se va executa la termenele şi în cantităţile prevăzute în carnetul service sau de utilizare al fiecărui tip de autovehicul.
Art. 193
(1)În cazul autovehiculelor la care se constată că depăşirea consumului normat de carburanţi sau ulei este determinată de funcţionarea necorespunzătoare a motoarelor, şeful Biroului Tehnic (similar) va dispune măsurile necesare pentru restabilirea parametrilor normali de funcţionare ale acestora.
(2)Este acceptată, prin excepţie, depăşirea consumului normat datorită uzurii motoarelor, în cazul exploatării autovehiculelor de intervenţie care sunt unicat în cadrul unei unităţi (subunităţi), a căror utilizare este imperios necesară pentru îndeplinirea misiunilor specifice şi pentru care nu sunt asigurate posibilităţi de reparare sau înlocuire.
SECŢIUNEA III:Norma de exploatare a bateriilor de acumulatori pentru autovehicule
Art. 194
(1)Exploatarea bateriilor de acumulatori auto folosite pentru funcţionarea autovehiculelor, motoagregatelor sau motoarelor independente, inclusiv a celor care echipează bancurile de rodaj, sălile tehnice şi altele asemenea, se face cu respectarea prescripţiilor manualului de utilizare a autovehiculului sau a instrucţiunilor de utilizare ale producătorului.
(2)Durata de utilizare a bateriei de acumulatori depinde de caracteristicile tehnice ale acesteia, de numărul şi puterea consumatorilor din instalaţia electrică a autovehiculului, precum şi de modul de întreţinere a acesteia pentru asigurarea unei funcţionări corecte.
(3)În cazurile în care autovehiculele nu sunt utilizate pe o perioadă îndelungată, se recomandă ca, în măsura posibilităţilor tehnice, să se efectueze reîncărcarea periodică a bateriilor de acumulatori, în vederea menţinerii capacităţii electrice şi tensiunii necesare pentru pornirea motorului.
(4)Se recomandă evitarea constituirii stocurilor de baterii de acumulatori pe o perioadă mai mare de 6 luni.
(1)Exploatarea bateriilor de acumulatori auto folosite pentru funcţionarea autovehiculelor, motoagregatelor sau motoarelor independente, inclusiv a celor care echipează bancurile de rodaj, sălile tehnice şi altele asemenea, se face cu respectarea prescripţiilor manualului de utilizare a autovehiculului sau a instrucţiunilor de utilizare ale producătorului.
(2)Durata de utilizare a bateriei de acumulatori depinde de caracteristicile tehnice ale acesteia, de numărul şi puterea consumatorilor din instalaţia electrică a autovehiculului, precum şi de modul de întreţinere a acesteia pentru asigurarea unei funcţionări corecte.
(3)În cazurile în care autovehiculele nu sunt utilizate pe o perioadă îndelungată, se recomandă ca, în măsura posibilităţilor tehnice, să se efectueze reîncărcarea periodică a bateriilor de acumulatori, în vederea menţinerii capacităţii electrice şi tensiunii necesare pentru pornirea motorului.
(4)Se recomandă evitarea constituirii stocurilor de baterii de acumulatori pe o perioadă mai mare de 6 luni.Art. 195
(1)Durata de utilizare a unei baterii de acumulatori se consideră epuizată atunci când, chiar şi după reîncărcare, aceasta nu mai furnizează suficientă tensiune pentru a asigura pornirea motorului şi funcţionarea corespunzătoare a instalaţiei electrice.
(2)În vederea prevenirii unui consum rapid al bateriei de acumulatori, conducătorii auto vor aduce imediat la cunoştinţa şefului biroului tehnic sau şefului de garaj orice indicaţie semnalată la bordul autovehiculului referitoare la instalaţia electrică, aceasta putând avea drept cauză o defecţiune a alternatorului sau a regulatorului de tensiune.
(3)Evidenţa distribuirii/retragerii bateriilor de acumulatori se ţine în carnetul de bord al autovehiculului.
(1)Durata de utilizare a unei baterii de acumulatori se consideră epuizată atunci când, chiar şi după reîncărcare, aceasta nu mai furnizează suficientă tensiune pentru a asigura pornirea motorului şi funcţionarea corespunzătoare a instalaţiei electrice.
(2)În vederea prevenirii unui consum rapid al bateriei de acumulatori, conducătorii auto vor aduce imediat la cunoştinţa şefului biroului tehnic sau şefului de garaj orice indicaţie semnalată la bordul autovehiculului referitoare la instalaţia electrică, aceasta putând avea drept cauză o defecţiune a alternatorului sau a regulatorului de tensiune.
(3)Evidenţa distribuirii/retragerii bateriilor de acumulatori se ţine în carnetul de bord al autovehiculului.Art. 196
[textul din Art. 196 din capitolul II, sectiunea III a fost abrogat la 18-nov-2011 de Art. I, punctul 36. din Ordinul 251/2011]
Art. 197
[textul din Art. 197 din capitolul II, sectiunea III a fost abrogat la 18-nov-2011 de Art. I, punctul 36. din Ordinul 251/2011]
SECŢIUNEA IV:Norma de exploatare a anvelopelor
Art. 198
Exploatarea anvelopelor se realizează cu respectarea prevederilor furnizorului, precum şi a precizărilor şi în limitele de uzură stabilite conform anexei nr. 30.
Exploatarea anvelopelor se realizează cu respectarea prevederilor furnizorului, precum şi a precizărilor şi în limitele de uzură stabilite conform anexei nr. 30.Art. 199
(1)În perioada sezonului de iarnă, atunci când condiţiile meteo o impun, autovehiculele pot fi echipate cu anvelope pentru iarnă sau lanţuri antiderapante conform prevederilor legale, iar anvelopele înlocuite se retrag temporar, cu întocmirea documentelor corespunzătoare de evidenţă.
(2)La finalul sezonului de iarnă, anvelopele pentru iarnă, respectiv lanţurile antiderapante se retrag şi se păstrează într-un loc de depozitare corespunzător, după verificarea stării tehnice a acestora, fiind remontate anvelopele autovehiculului înscrise în carnetul de bord, cu întocmirea, după caz, a documentelor necesare.
(1)În perioada sezonului de iarnă, atunci când condiţiile meteo o impun, autovehiculele pot fi echipate cu anvelope pentru iarnă sau lanţuri antiderapante conform prevederilor legale, iar anvelopele înlocuite se retrag temporar, cu întocmirea documentelor corespunzătoare de evidenţă.
(2)La finalul sezonului de iarnă, anvelopele pentru iarnă, respectiv lanţurile antiderapante se retrag şi se păstrează într-un loc de depozitare corespunzător, după verificarea stării tehnice a acestora, fiind remontate anvelopele autovehiculului înscrise în carnetul de bord, cu întocmirea, după caz, a documentelor necesare.Art. 200
(1)Evidenţa folosirii anvelopelor, inclusiv a celor cu profil de iarnă, se ţine pe serii individuale, în carnetele de bord ale autovehiculelor sau remorcilor.
(2)În cazul anvelopelor care nu au serii individuale, în carnetul de bord se menţionează numărul din 3, respectiv 4 cifre, marcat pe unul din flancurile anvelopei, ce reprezintă data de fabricaţie a lotului din care acestea fac parte, din care primele 2 cifre reprezintă săptămâna, iar ultima, respectiv ultimele 2 cifre reprezintă anul de fabricaţie.
SECŢIUNEA V:Norma de folosire a lichidului antigel
Art. 201
Lichidul antigel se utilizează la mijloacele de transport care, prin construcţie, au prevăzută instalaţie de răcire cu lichid.
Art. 202
(1)Norma de utilizare a lichidului antigel este de 2 ani sau cea prevăzută în cartea tehnică a autovehiculului.
(2)Pentru protecţia instalaţiei de răcire a autovehiculelor, se va folosi numai tipul de lichid antigel indicat de producător.
(3)Diluarea lichidului antigel pur (concentrat) se face în proporţie de 1/1, numai cu apă distilată.
Art. 203
În cazul reparării motorului sau în situaţia când autovehiculul a suferit defecţiuni tehnice neprevăzute, cum sunt: deteriorarea radiatorului, spargerea blocului motor, ruperea conductelor de legătură şi altele asemenea, care au condus la pierderea sau contaminarea lichidului, acesta se înlocuieşte sau se completează, după caz, pe baza actului de constatare tehnică, astfel încât să se păstreze proporţia menţionată la art. 202.
Art. 204
Evidenţa înlocuirii lichidului antigel se ţine în carnetul de bord la capitolul corespunzător efectuării reviziilor tehnice.
Art. 205
Regulile privind primirea, distribuirea, verificarea, păstrarea şi manipularea lichidului antigel sunt cuprinse în anexa nr. 32.