Subcapitolul 4 - 3.4. Instalaţii electrice - Normativ 15/2022 pentru construcţii spitaliceşti - Indicativ NP 015-2022
M.Of. 919 bis
În vigoare Versiune de la: 20 Octombrie 2022
SUBCAPITOLUL 4:3.4. Instalaţii electrice
SECŢIUNEA 1:3.4.1. Generalităţi
(1)Instalaţiile electrice se vor realiza conform cerinţelor din normativele I7, NP 061, standardele SR EN 12464-1, SR HD 60364-7-710, SR HD 60364-5-54, Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 914/2006, cu modificările şi completările ulterioare şi Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1500/2009 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a secţiilor şi compartimentelor de anestezie şi terapie intensivă din unităţile sanitare, cu modificările şi completările ulterioare, enumerarea nefiind exhaustivă.
(2)În cazul în care există mai multe reglementări tehnice aplicabile se vor respecta prescripţiile cele mai severe.
(3)Încadrarea amplasamentelor pentru utilizare medicală se face conform precizărilor din normativul I7 şi SR HD 60364-7-710 din punctul de vedere al şocurilor electrice (în grupele 0, 1, 2) şi al duratei maxim admise de întrerupere în alimentarea cu energie electrică (în clasele < = 0,5 s şi > 0,5 s < = 15 s).
(4)Instalaţiile electrice se vor realiza doar cu conductoare de cupru cu întârziere la propagarea flăcării, cu emisie redusă de fum şi fără degajări de halogeni.
SECŢIUNEA 2:3.4.2. Instalaţii electrice pentru iluminat normal
(1)Stabilirea soluţiilor luminotehnice pentru încăperile destinate activităţii medicale se realizează astfel încât să respecte condiţiile de calitate şi să fie adaptate destinaţiei încăperii, în conformitate cu prezentul document, completat de SR EN 12464-1 şi de normativul NP 061.
(2)Se respectă precizările făcute în Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1500/2009, cu modificările şi completările ulterioare, cu privire la condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru secţiile şi compartimentele de anestezie şi terapie intensivă.
(3)În încăperile în care există solicitări vizuale diferite (de ex. în saloane cu paturi, rezerve), se prevăd mai multe tipuri de sisteme de iluminat, luându-se măsuri pentru utilizarea lor eficientă şi acordându-se o atenţie deosebită modului de realizare a iluminatului.
(4)Iluminatul general din încăperi cu diverse destinaţii şi activităţi asigură cel puţin valorile din SR EN 12464-1 pentru nivelul de iluminare, indicele UGR, coeficientul de uniformitate, raportate la înălţimea planului util.
(5)Sursele de lumină respectă valorile indicate pentru indicele de redare a culorilor şi temperatura de culoare corelată precizate în SR EN 12464-1, completat de normativul NP 061.
(6)În încăperile pentru bolnavi (saloane cu paturi, rezerve) se prevăd sistemele de iluminat care să îndeplinească condiţiile precizate în normativul NP 061. Sistemele de iluminat trebuie să fie realizate astfel încât să evite efectele stroboscopice (de pâlpâire).
(7)În sălile de operaţie se prevăd sistemele de iluminat precizate în normativul NP 061.
(8)Corpurile de iluminat pentru iluminatul câmpului înconjurător al mesei de operaţie, se dispun pe cât posibil în apropierea mesei de operaţie, pentru a se reduce orbirea directă sau indirectă şi a limita apariţia umbrelor.
(9)În câmpul operator, iluminatul trebuie să fie cuprins între 10.000 şi 100.000 lx, acesta asigurându-se utilizând corpuri de iluminat scialitice produse de firme specializate în domeniul tehnicii medicale.
(10)În sala de operaţie, factorii de reflexie ale principalelor suprafeţe trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a)min. 0,7 pentru plafon;
b)min. 0,5 pentru pereţi;
c)min. 0,2 pentru pardoseală;
d)max. 0,3 pentru pânza cu care se acoperă bolnavii pe masa de operaţie, îmbrăcămintea şi mănuşile echipei de intervenţie.
(11)Culoarea iluminatului câmpului înconjurător al mesei de operaţie şi iluminatul general, trebuie să fie adaptată culorii date de lumina corpului de iluminat scialitic.
(12)Se recomandă ca lămpile (cu excepţia celor scialitice) să aibă culoarea neutră (intermediară) de 3300-5300 K şi indicele de redare a culorilor de 90 -100.
(13)Se recomandă utilizarea unor corpuri de iluminat montate încastrat în tavanul suspendat.
(14)Iluminatul din încăperile adiacente sălii de operaţie trebuie să fie corelat cu iluminatul din sala de operaţie.
(15)Lămpile trebuie să aibă aceeaşi culoare şi indice de redare a culorilor ca şi lămpile pentru iluminatul general din sala de operaţie.
(16)În încăperile pentru bolnavii supuşi la tratamente intensive, se prevăd sisteme de iluminat care să poată asigura buna desfăşurare a activităţilor de îngrijire şi supraveghere a bolnavilor.
(17)Iluminarea trebuie să poată fi variată, în funcţie de solicitările foarte diferite ce apar în aplicarea tratamentelor intensive.
(18)Pentru situaţia specială a bolnavilor ţinuţi sub supraveghere în încăperi pentru tratament intensiv (de exemplu: bolnavi cu risc de infarct), trebuie create şi condiţii similare acelora din saloanele pentru bolnavi.
(19)În încăperile de terapie trebuie să se acorde o atenţie deosebită evitării fenomenului de orbire prin reflexie în suprafeţele vitrate, atât pentru bolnavi cât şi pentru personalul de supraveghere din încăperile alăturate.
(20)În cabinetele de consultaţii, în care investigaţiile se efectuează la niveluri de iluminare reduse, se iau măsuri pentru asigurarea condiţiilor de adaptare a bolnavului şi personalului medical, care nu trebuie să treacă brusc de la lumina zilei sau nivel de iluminare ridicat la nivel de iluminare foarte scăzut.
(21)În încăperea sau zona de adaptare, nivelul de iluminare trebuie să fie numai de 3 până la 10 ori mai mare decât nivelul de iluminare din încăpere sau zona întunecată.
(22)În sălile de dializă, iluminatul trebuie să respecte condiţiile impuse pentru saloanele pentru bolnavi, asigurându-se în plus şi o a doua treaptă pentru iluminatul general în zona paturilor de 500 lx (necesară pentru pregătirea dializelor şi a eventualelor intervenţii în timpul tratamentului).
(23)În cadrul laboratoarelor, iluminarea normată se obţine prin combinarea iluminatului general cu iluminatul local.
(24)În cazul laboratoarelor cu mobilier fix, iluminatul local se realizează prin amplasarea corpurilor de iluminat general deasupra meselor de lucru.
(25)În cazul laboratoarelor cu mobilier mobil, iluminatul local se realizează cu corpuri de iluminat fixate chiar de mesele de lucru.
(26)Iluminatul coridoarelor şi scărilor trebuie să asigure atât ziua cât şi noaptea, realizarea unor diferenţe minime de luminanţă la trecerea între încăperi cu iluminări diferite.
(27)Pentru realizarea nivelurilor de iluminare de zi şi de noapte, se recomandă prevederea unor sisteme de iluminat ce permit reglarea automată a fluxului luminos.
(28)Pentru iluminatul coridoarelor, se recomandă utilizarea unor corpuri de iluminat cu dispersoare din material plastic mat, pentru a se proteja bolnavii care sunt transportaţi în poziţie culcată, împotriva orbirii directe sau prin reflexie.
(29)Pentru încăperile anexe care deservesc construcţia spitalicească se respectă cerinţele din SR EN 12464-1, completat de normativul NP 061.
SECŢIUNEA 3:3.4.3. Instalaţii electrice pentru iluminat de siguranţă
(1)Stabilirea tipurilor de iluminat de siguranţă necesare, în funcţie de destinaţia încăperilor, se realizează în conformitate cu cele precizate în normativul I7, completat de SR HD 60364-7-710.
SECŢIUNEA 4:3.4.4. Instalaţii electrice pentru prize şi forţă
(1)În toate categoriile de încăperi se prevăd prize bipolare cu contact de protecţie pentru uz general.
(2)Prizele vor avea culori diferite (sau vor fi etichetate diferit), în funcţie de timpul de întrerupere asigurat şi de tipul reţelei la care sunt racordate (de exemplu prizele normale vor fi albe, cele cu timp de întrerupere de < 0,5s < = 15s vor fi roşii etc.).
(3)În saloanele de bolnavi se vor prevedea prize la capul fiecărui pat (cel puţin prize normale şi prize pentru clasa < 0,5s < = 15s) în numărul cerut prin tema de proiectare.
Aceste prize vor fi instalate pe console care vor fi conforme cu SR EN ISO 11197 şi cu cerinţele de igienă cerute pentru spaţiile respective.
(4)Se respectă precizările făcute în Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1500/2009, cu modificările şi completările ulterioare, cu privire la condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru secţiile şi compartimentele de anestezie şi terapie intensivă.
(5)În saloanele ATI, se vor amplasa deasupra patului, la capul bolnavului, 12 prize monofazate cu contact de protecţie, repartizate pe 3 circuite. Se vor asocia maxim 4 paturi unui tablou de IT medical.
(6)În încăperile din grupa 2 nu se vor amplasa, în mediul pacientului, decât prize racordate la sistemul IT medical. Toate aceste prize vor avea şi indicator luminos de funcţionare (disponibilitate). Aparatajul instalat în încăperile din grupa 2 va corespunde condiţiilor de igienă cerute de aceste spaţii.
(7)Instalaţiile electrice de forţă cuprind alimentarea cu energie electrică a tuturor receptoarelor de forţă atât fixe cât şi mobile.
(8)Pentru întocmirea proiectului de instalaţii electrice, proiectantul trebuie sa respecte tema de proiectare din planurile tehnologice cu amplasarea tuturor utilajelor în care să se specifice:
a)tipul utilajelor (fixe sau mobile);
b)tipul alimentării (monofazată sau trifazată);
c)punctele de racord;
d)dacă sunt necesare dispozitive de separare locală în afara tablourilor utilajelor sau alte condiţii specifice;
e)utilajele cu regim de şocuri;
f)secţiunile conductoarelor de alimentare sau parametrii circuitelor, respectiv tipul protecţiei care trebuie instalată în amonte de utilaj.
(9)Pentru alimentarea receptoarelor mobile, se prevăd prize bipolare sau tripolare cu contact de protecţie sau tablouri speciale, în funcţie de tipul receptoarelor.
(10)În sălile de operaţie se prevăd braţe mobile cu prize bipolare şi o priză tripolară cu contact de protecţie în construcţie etanşă, acestea făcând parte din furnitura tehnologică.
(11)Pentru alimentarea receptoarelor de forţă din blocul operator (sala de operaţii şi încăperile anexă ale acesteia) se prevede un tablou propriu, alimentat direct din tabloul de siguranţă principal.
(12)Acolo unde este cazul, pentru utilajele cu regim special, în tema tehnologică trebuie specificat timpul maxim de întrerupere în alimentarea cu energie electrică.
(13)În spaţiile în care se solicită încadrarea receptoarelor electrice la grupa 0, 1 sau 2, se prevăd şi prize pentru uz general, alimentate din reţeaua de distribuţie obişnuită, acestea fiind utilizate pentru curăţenie sau alte activităţi, care nu implică regimuri speciale în alimentarea cu energie electrică.
(14)În sălile de operaţie tot aparatajul electric se montează la înălţimea de cel puţin 1,1 m de la pardoseala finită sau respectând solicitările proiectului tehnologic aferent sălii de operaţie.
(15)Distanţa dintre prizele electrice şi cele de oxigen trebuie sa fie de minim 200 mm.
(16)Se recomandă ca tablourile cu IT medical să fie instalate la maximum 25 m de locul pe care îl deservesc. Tablourile trebuie să fie uşor accesibile pentru activităţile de mentenanţă şi se impune să fie amplasate pe acelaşi nivel şi în acelaşi compartiment de incendiu ca şi spaţiile pe care le deservesc.
SECŢIUNEA 5:3.4.5. Instalaţii de telefonie şi transmitere date
(1)Modul de realizare al instalaţiei de telefonie şi transmitere date respectă cele precizate în acest normativ, coroborat cu I 18-1 şi SR EN 50173-1, SR EN 50173-6.
(2)Clădirile cu destinaţia spital se prevăd cu centrale telefonice automate proprii.
(3)În saloanele pentru bolnavi este recomandat să se prevadă lângă fiecare pat două prize (o priză telefonică şi o priză de date).
(4)În celelalte încăperi, posturile telefonice şi de transmitere date se prevăd conform necesităţilor încăperii şi respectând temele primite.
(5)Se recomandă prevederea de acces-point-uri în diferite zone ale clădirii.
(6)Se recomandă ca reţeaua de telefonie şi transmitere date să se realizeze centralizat, având la bază topologia de reţea stelară.
SECŢIUNEA 6:3.4.6. Instalaţii de apelare medicală
(1)Fiecare salon pentru bolnavi trebuie să fie deservit de cel puţin o staţie de apel pentru comunicaţii vocale bidirecţionale. Fiecare pat va fi prevăzut cu un dispozitiv de apel. Este permisă o singură staţie de apelare pentru două dispozitive de apelare care deservesc paturi adiacente, doar dacă aceasta este uşor accesibilă pacienţilor din aceste paturi.
(2)Fiecare grup sanitar, baie sau cameră de duş utilizate de pacienţi, va fi prevăzut cu un sistem de apel de urgenţă al asistentelor. Un apel de urgenţă poate fi realizat prin prevederea unui cordon de tragere în aceste încăperi. Sunt exceptate grupurile sanitare destinate personalului medical.
(3)Tablourile de semnalizare se montează în încăperi în care există personal permanent calificat (asistente medicale).
(4)Se prevăd lămpi pentru identificarea salonului din care s-a făcut apelul deasupra uşii de intrare în fiecare salon.
(5)În construcţiile spitaliceşti cu mai multe coridoare, se vor instala semnale suplimentare vizibile la intersecţiile coridoarelor.
(6)În încăperile care conţin două sau mai multe posturi de apel, trebuie prevăzute lumini indicatoare la fiecare post.
(7)Apelul de urgenţă se va realiza astfel încât un semnal activat la staţia de apelare a pacientului să iniţieze un semnal vizibil şi sonor distinct de sistemul obişnuit de apelare a asistentei şi care poate fi dezactivat numai de la staţia de apelare a pacientului.
(8)Semnalul va activa un panou de anunţ la postul de asistentă, un semnal vizibil pe coridor la uşa pacientului şi în alte zone definite de programul funcţional.
(9)Se vor prevedea apeluri de urgenţă în ambulatoriu şi în zonele de tratament în care pacienţii pot fi supuşi incapacităţii.
(10)În sălile de recuperare şi preoperatorie, în care pacienţii sunt sub supraveghere vizuală constantă, apelul asistentelor poate fi limitat la un buton de lângă pat sau o staţie care activează un semnal uşor de văzut la staţia de control.
SECŢIUNEA 7:3.4.7. Instalaţii de televiziune
(11)Se prevăd prize TV în saloanele de bolnavi şi în orice încăpere în care se solicită prin tema de proiectare, respectând şi precizările din I 18-1.
SECŢIUNEA 8:3.4.8. Instalaţii de televiziune în circuit închis
(1)În spitale se recomandă prevederea instalaţiilor de televiziune în circuit închis, pentru a se putea asista la efectuarea operaţiilor sau înregistra efectuarea operaţiilor fără a perturba activitatea din blocul operator.
(2)Pentru aceasta, corpul de iluminat scialitic este prevăzut cu camere de luat vederi, monitoarele pentru asistarea operaţiilor amplasându-se în sălile de curs sau sălile de studiu, acolo unde există în cadrul spitalului asemenea săli.
(3)Se prevăd camere de luat vederi şi în încăperile pentru terapie intensivă, monitorizarea realizându-se centralizat în încăperi special amenajate, în care să existe în permanenţă personal pentru supraveghere.
(4)Se prevăd camere de luat vederi în orice altă încăpere în care se solicită prin tema de proiectare.
SECŢIUNEA 9:3.4.9. Instalaţii de adresare publică
(1)Se va realiza în toate încăperile în care este permis accesul publicului, respectând cele precizate în acest normativ, coroborat cu I 18-1, SR EN 54-4, SR EN 54-16.
(2)Sistemul de adresare publică va emite anunţuri, informări şi avertizări, dar şi muzică ambientală, în spaţiile unde este permis acest lucru şi nu duce la perturbarea activităţii medicale.
(3)Sistemul de adresare publică va primi comanda de la echipamentul de control şi semnalizare incendiu şi va putea transmite în mod automat şi prioritar mesaje preînregistrate de evacuare în caz de incendiu.
(4)În cazul unui incendiu, mesajele sistemului de adresare publică şi sirenele de alarmare la incendiu trebuie să funcţioneze intermitent, astfel încât indicaţiile transmise să poată fi recepţionate clar de către ocupanţi.
SECŢIUNEA 10:3.4.10. Instalaţie pentru emisie/ recepţie autosalvare
(1)Construcţiile spitaliceşti care dispun de autosalvări, vor fi prevăzute în mod obligatoriu cu staţii de emisie/ recepţie.
(2)Staţia emisie/ recepţie se amplasează în camera dispecer.
SECŢIUNEA 11:3.4.11. Instalaţii de ceasoficare
(1)Se prevăd ceasuri analogice în sălile de operaţie, saloanele de bolnavi şi în orice încăpere în care se solicită prin tema de proiectare, respectând şi precizările din I 18-1.
SECŢIUNEA 12:3.4.12. Instalaţii pentru control acces şi efracţie
(1)Construcţiile spitaliceşti se dotează cu mijloace de protecţie în conformitate cu prevederile Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, cu modificările şi completările ulterioare, şi respectând normele metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 aprobate prin Hotărârea guvernului nr. 301/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
SECŢIUNEA 13:3.4.13. Instalaţii de detectare, semnalizare şi alarmare la incendiu
(1)Instalaţiile de detectare, semnalizare şi alarmare la incendiu se realizează în conformitate cu cele precizate în normativul P 118/3, completat de standardul pe părţi SR EN 54.
SECŢIUNEA 14:3.4.14. Instalaţii de monitorizare bolnavi
(1)Se prevăd instalaţii de monitorizare a bolnavilor în saloanele de terapie intensivă, reanimare etc.
(2)Transmiterea informaţiilor se realizează în trepte: de la posturile individuale amplasate la capul bolnavilor, la posturile centralizate la nivelul personalului de supraveghere de salon, respectiv de secţie.
SECŢIUNEA 15:3.4.15. Instalaţii de protecţie
(1)Se prevăd următoarele măsuri de protecţie:
a)Protecţia oamenilor împotriva tensiunilor accidentale de atingere;
b)Protecţia construcţiilor împotriva trăsnetului;
c)Protecţia împotriva perturbaţiilor electromagnetice;
d)Protecţia împotriva efectelor termice.
(2)Măsurile de protecţie trebuie să respecte condiţiile prevăzute în acest document, completat cu cele precizate în normativul I7 şi SR HD 60364-7-710 şi SR EN 62606.
(3)Pentru diminuarea riscului de incendiu se vor respecta precizările din SR HD 60364-4-42, SR EN 62606 şi SR HD 60364-7-710.
SECŢIUNEA 16:3.4.16. Alimentarea cu energie electrică
(1)Receptoarele electrice din cadrul unei construcţii spitaliceşti, în funcţie de natura efectelor produse la întreruperea în alimentarea cu energie electrică se clasifică conform celor precizate în normativul I7, completat de SR HD 60364-7-710.
(2)Fiecare construcţie spitalicească va avea o alimentare de bază şi o alimentare de rezervă. În cazul întreruperii alimentării de bază, alimentarea de rezervă trebuie să asigure funcţionarea acesteia pentru cel puţin 24 de ore.
1.3.4.16.1. Alimentarea cu energie electrica de bază
(1)Construcţiile spitaliceşti se alimentează cu energie electrică din posturi de transformare proprii cu cel puţin două unităţi. Transformatoarele se vor rezerva reciproc.
(2)Dacă pentru alimentarea cu energie electrică sunt necesare două transformatoare, se recomandă ca secţiile de bare ale tabloului general să fie cuplate între ele printr-un sistem de anclanşare automată a rezervei (AAR). Secţiile de bare ale tabloului general pot fi cuplate între ele şi prin separator, dar în acest caz spitalul trebuie să dispună de personal de întreţinere permanent.
(3)Este posibilă decuplarea anumitor receptoare, astfel încât puterea necesară să poată fi preluată de un singur transformator, doar dacă se respectă condiţiile de funcţionare cu caracter obligatoriu (conform normativului I7).
(4)În cazul construcţiilor spitaliceşti cu peste 400 de paturi şi activităţi multiple (policlinică, baze de tratament, radiologii, radioscopii, computer tomograf etc.) se recomandă ca alimentarea cu energie electrică să se facă prin posturi de transformare cu trei unităţi. La secţiile de bare centrale ale tabloului general se racordează numai receptoarele cu regim de şocuri (radiologie, radioscopie, computer tomograf etc.), transformatorul care alimentează aceste secţii de bare putând fi oricând rezervă a celorlalte două transformatoare.
(5)Se recomandă ca secţiile de bare ale tabloului general să fie cuplate între ele prin AAR-uri.
(6)Dacă secţiile de bare se cuplează între ele prin separatoare se păstrează indicaţiile de la punctul anterior.
(7)Construcţiile spitaliceşti pentru care nu se justifică prevederea unui post de transformare propriu (puterea absorbită/cerută este mică), se alimentează cu energie electrică din reţeaua de 0,4 kV a operatorului de reţea prin două branşamente distincte.
(8)În tabloul general, receptoarele se grupează pe secţii de bare separate, pentru iluminat şi prize uzuale şi pentru forţă, alimentate independent din punctele de branşament. Secţiile de bare ale tabloului general se cuplează între ele prin AAR sau separator.
(9)Postul de transformare sau reţeaua de 0,4 kV a operatorului de reţea constituie sursa de alimentare cu energie electrică de bază a receptoarelor.
2.3.4.16.2. Alimentarea cu energie electrică de rezervă
(1)Alimentarea de rezervă se va realiza conform celor precizate în normativul I7 şi SR HD 60364-7-710.
(2)Sursa de rezervă pentru receptoarele din grupele 0, 1 şi 2, o constituie un grup electrogen cu pornire automată.
(3)Pentru alimentarea receptoarelor din grupele 0, 1 şi 2 se prevede un tablou de siguranţă principal, care se alimentează din tabloul general, prin intermediul tabloului de comandă al grupului electrogen. Receptoarele din grupa 0 se pot alimenta din tabloul de siguranţă principal, direct sau prin intermediul tablourilor de siguranţă secundare.
(4)Alimentarea receptoarelor din grupele 1 şi 2 se face din tablouri de siguranţă secundare, prin intermediul unor surse neîntreruptibile (UPS), care funcţionează în tampon cu baterii de acumulare.
(5)Alegerea aparatajului şi echipamentelor electrice se face în funcţie de tensiunile de lucru şi puterea nominală a receptoarelor.
(6)Capacitatea bateriilor de acumulatoare trebuie să asigure funcţionare receptoarelor conform celor precizate în normativul I7.
(7)Pentru staţiile de achiziţie, post-procesare sau orice alte elemente de control şi comandă aferente echipamentelor de imagistică medicală se recomandă prevederea unor UPS-uri dedicate, câte unul pentru fiecare echipament (RX, CT, RMN etc.). Se vor respecta solicitările din tema de proiectare şi recomandările furnizorului de echipamente.
(8)Stările sursei de bază şi a surselor de rezervă vor fi urmărite prin intermediul sistemului de monitorizare al clădirii, conform normelor în vigoare.
3.3.4.16.3. Măsuri de reducere a poluării reţelei
(1)Valoarea factorului de putere limită al consumatorului (construcţie spitalicească), trebuie să fie de min. 0,9.
(2)Dacă în faza de exploatare a instalaţiei electrice se constată că factorul de putere limită al consumatorului este sub valoarea de 0,9, se vor prevedea pentru îmbunătăţirea acestuia, echipamente de compensare şi filtrare în vederea compensării energiei deformante şi a energiei reactive, cu conectare automată.
SECŢIUNEA 17:3.4.17. Gestiune tehnică centralizată
(3)Pentru buna desfăşurare a activităţii în cadrul construcţiei spitaliceşti, este necesară prevederea unei camere dispecer în care să se transmită toate datele tehnice privind funcţionarea tuturor instalaţiilor aferente construcţiei sau a anumitor instalaţii tehnologice: date privind funcţionarea instalaţiilor electrice, instalaţiilor de climatizare, instalaţiilor de oxigen etc.
(4)Se impune monitorizarea parametrilor reţelei electrice precum şi a perturbaţiilor acesteia, cum ar fi: armonici, dezechilibre, valori supra şi sub normale ale tensiunii, vârfuri şi goluri de tensiune.
(5)Se impune monitorizarea încărcării surselor/circuitelor în sălile de operaţie şi în saloanele de terapie intensivă.
(6)Se impune monitorizarea aparatelor de protecţie care echipează tablourile electrice aferente sălilor de operaţie şi saloanelor de terapie intensivă (starea de uzură a acestora, numărul declanşări etc.).
(7)De la prevederile menţionate mai sus pot face excepţie construcţiile spitaliceşti cu mai puţin de 50 paturi.
SECŢIUNEA 18:3.4.18. Verificări periodice
(1)Verificările periodice se vor realiza conform prevederilor normativului I7 şi SR HD 60364-7-710.