Capitolul ii - Organizarea activităţii de pază - Norma din 2022 internă privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi a transporturilor de produse rezervă de stat aparţinând unităţilor teritoriale subordonate Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale

M.Of. 159

În vigoare
Versiune de la: 17 Februarie 2022
CAPITOLUL II:Organizarea activităţii de pază
SECŢIUNEA 1:Aspecte generale
Art. 4
În vederea adoptării măsurilor necesare asigurării securităţii bunurilor aparţinând UT prin intermediul mijloacelor aflate la dispoziţie, UT efectuează, succesiv, următoarele:
a)etapa I - analiza de risc la securitatea fizică;
b)etapa II - întocmirea planului de pază.
SECŢIUNEA 2:Analiza de risc la securitatea fizică
SUBSECŢIUNEA 1:Elemente de bază privind analiza de risc la securitatea fizică
Art. 5
Analiza de risc la securitatea fizică constă în identificarea ameninţărilor şi vulnerabilităţilor tehnice, organizatorice, operaţionale la adresa existenţei sau integrităţii bunurilor din responsabilitatea UT, realizată în scopul stabilirii măsurilor de securitate, transpuse în planul de pază.
Art. 6
(1)Analiza de risc la securitatea fizică se efectuează de către o comisie de evaluare, denumită în continuare comisie, stabilită prin decizie a directorului executiv al UT.
(2)Comisia prevăzută la alin. (1) este formată dintr-un număr impar de membri, dintre care unul este desemnat preşedinte.
(3)Din comisia prevăzută la alin. (1) face parte, în mod obligatoriu, şeful formaţiei de pază.
(4)Analiza de risc se materializează prin elaborarea Raportului privind analiza de risc la securitatea fizică.
Art. 7
Analiza de risc la securitatea fizică se efectuează de către membrii comisiei prin parcurgerea următoarelor etape:
a)identificarea ameninţărilor şi vulnerabilităţilor (tehnice, organizatorice, operaţionale);
b)stabilirea măsurilor de securitate în vederea îmbunătăţirii situaţiei existente;
c)elaborarea Raportului privind analiza de risc la securitatea fizică.
SUBSECŢIUNEA 2:Efectuarea analizei de risc la securitatea fizică pentru asigurarea pazei bunurilor din responsabilitatea UT
SUBSECŢIUNEA 21:A. Identificarea ameninţărilor şi vulnerabilităţilor
Art. 8
(1)Pentru asigurarea pazei bunurilor proprii, comisia identifică ameninţările şi vulnerabilităţile, având în vedere amplasamentul, încadrarea cu personal, armamentul şi muniţia din dotare, patrimoniul, tipul şi nivelul stocurilor de produse rezervă de stat depozitate, precum şi documentele clasificate existente în UT.
(2)La analiza ameninţărilor se ţine seama şi de starea infracţionalităţii din zona de dispunere a UT, informaţie ce poate fi obţinută din situaţia "Coeficienţii de criminalitate specifică la nivel de oraş/comună", indicatori calculaţi şi publicaţi de fiecare inspectorat judeţean de poliţie.
(3)Pentru identificarea vulnerabilităţilor se analizează sursele de ameninţare care pot afecta bunurile de protejat, scenariile de atac, precum şi probabilitatea reuşitei acestora.
SUBSECŢIUNEA 22:B. Stabilirea măsurilor de securitate
Art. 9
Stabilirea măsurilor de securitate vizează diminuarea sau eliminarea ameninţărilor şi vulnerabilităţilor prin:
a)delimitarea zonelor funcţionale;
b)realizarea unor amenajări specifice cu mijloace de protecţie mecanofizice, compartimentarea spaţiilor, restricţionarea accesului sau realizarea unor amenajări care să asigure protecţia bunurilor;
c)restricţionarea accesului neautorizat în zona de depozitare a produselor rezervă de stat, respectiv în zona de păstrare a documentelor clasificate;
d)instalarea unor sisteme de detecţie, alarmare şi supraveghere;
e)cooperare şi colaborare eficace cu alte structuri cu atribuţii în domeniu;
f)întărirea ordinii şi disciplinei interne, prin dezvoltarea culturii de securitate a personalului şi actualizarea procedurilor interne;
g)înfiinţarea de noi posturi de pază.
Art. 10
Zonele funcţionale prevăzute la art. 9 lit. a), pentru care este necesară adoptarea unor măsuri de securitate, sunt:
a)zona de acces în UT şi zona perimetrală;
b)zona de depozitare a produselor rezervă de stat;
c)zona clădirilor administrative;
d)zona echipamentelor de securitate;
e)zona de păstrare a documentelor clasificate;
f)alte zone cu regim de securitate ridicat.
Art. 11
(1)Stabilirea măsurilor de pază pentru transporturile produselor rezervă de stat cu mijloace de transport din dotarea ANRSPS se stabileşte de către UT care execută misiunea de transport, în funcţie de categoria bunurilor transportate, itinerar, cantităţile de produse transportate şi valoarea financiară a acestora.
(2)În toate situaţiile în care transportul se execută şi pe timpul nopţii conducătorul mijlocului de transport este însoţit, de regulă, de încă un angajat al UT care are în administrare bunurile transportate.
SUBSECŢIUNEA 23:C. Elaborarea Raportului privind analiza de risc la securitatea fizică
Art. 12
(1)Raportul privind analiza de risc la securitatea fizică, denumit în continuare Raport, este documentul prin care se finalizează analiza de risc şi stă la baza elaborării planului de pază şi a proiectului sistemului de detecţie, alarmare şi supraveghere. Raportul se înregistrează şi se păstrează împreună cu anexele sale.
(2)Raportul este un document cu caracter permanent care se arhivează doar în momentul întocmirii unui nou raport sau la ridicarea pazei.
(3)Raportul se elaborează de către comisie, se semnează de către toţi membrii acesteia şi se aprobă de către directorul executiv al UT.
Art. 13
(1)La raportul privind analiza de risc se anexează documentele-suport, dacă este cazul.
(2)Din categoria documentelor-suport fac parte: adrese, informări, precum şi alte documente specifice.
Art. 14
Raportul privind analiza de risc cuprinde:
a)denumirea UT;
b)componenţa comisiei;
c)prevederile legale în baza cărora se întocmeşte raportul, respectiv Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 100/2022 pentru aprobarea Normelor interne privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi a transporturilor de produse rezervă de stat aparţinând unităţilor teritoriale subordonate Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale;
d)prezentarea activităţilor desfăşurate la lit. A "Identificarea ameninţărilor şi vulnerabilităţilor" şi lit. B "Stabilirea măsurilor de securitate";
e)zonele funcţionale stabilite cu clădirile aferente şi caracteristicile unităţii, precum: împrejmuirile, iluminatul, numărul salariaţilor, locurile de muncă ale angajaţilor în cadrul unităţii şi timpul estimativ în care aceştia îşi desfăşoară activitatea în locurile de muncă;
f)numărul şi locul de dispunere a sistemelor tehnice de protecţie şi de alarmare împotriva efracţiei;
g)dispozitivul de pază şi reprezentarea grafică a acestuia;
h)organizarea legăturilor de comunicare;
i)măsurile, cu termene şi responsabilităţi, pentru diminuarea sau eliminarea vulnerabilităţilor şi ameninţărilor;
j)alte obligaţii referitoare la paza obiectivului, precum cele referitoare la amenajări de spaţii, sisteme tehnice de securitate, materiale şi servicii necesare asigurării pazei.
SUBSECŢIUNEA 24:D. Refacerea/Revizuirea analizei de risc la securitatea fizică
Art. 15
(1)Ori de câte ori situaţia o impune, analiza de risc la securitatea fizică poate fi refăcută sau, după caz, revizuită.
(2)Refacerea analizei de risc la securitatea fizică constă în reluarea întregului proces de elaborare a acesteia, independent de cele efectuate anterior. Refacerea determină întocmirea unui nou plan de pază.
(3)Revizuirea analizei de risc implică reevaluarea ameninţărilor şi vulnerabilităţilor identificate iniţial, pentru a stabili dacă măsurile de pază adoptate au avut efectul preconizat sau dacă este necesară adoptarea de noi măsuri pentru diminuarea sau eliminarea ameninţărilor şi vulnerabilităţilor. Revizuirea nu presupune, în mod obligatoriu, modificarea sau completarea planului de pază.
Art. 16
Analiza de risc la securitatea fizică se reface în următoarele situaţii:
a)în situaţia în care se modifică elementele de evaluare avute în vedere;
b)la solicitarea eşalonului superior, transmisă prin ordine, dispoziţii scrise sau rapoarte cu concluzii rezultate în urma desfăşurării unor activităţi de evaluare şi/sau control.
Art. 17
(1)Analiza de risc la securitatea fizică se revizuieşte în următoarele situaţii:
a)la modificarea caracteristicilor arhitecturale, funcţionale sau de securitate ale unităţii teritoriale;
b)ori de câte ori conducerea ANRSPS sau a unităţii teritoriale consideră, motivat, că este necesară revizuirea;
c)în cel mult 30 de zile de la producerea unui incident de pază;
d)la solicitarea ANRSPS, transmisă prin ordine, dispoziţii scrise sau rapoarte cu concluzii rezultate în urma desfăşurării unor activităţi de evaluare şi/sau control.
(2)După revizuirea analizei de risc se întocmesc rapoarte de completare a raportului iniţial, ce conţin elementele de noutate identificate.
SECŢIUNEA 3:Planul de pază
Art. 18
Planul de pază se întocmeşte de către şeful formaţiei de pază, în baza Raportului analizei de risc, şi se aprobă de către directorul executiv al UT.
Art. 19
Planul de pază al UT cuprinde cel puţin următoarele informaţii, structurate pe capitole astfel:
a)caracteristicile UT constând în datele de identificare ale UT, descrierea amplasării în zonă, suprafaţa, vecinătăţile şi căile de acces pietonal, auto, căi ferate;
b)_
1.dispozitivul de pază constând în numărul posturilor de pază, amplasarea fiecărui post de pază, necesarul de personal pentru fiecare post de pază; dotarea fiecărui post de pază cu armament şi muniţie, mijloace de autoapărare, de comunicaţie, de protecţie personală, alte dotări;
2.dispozitivul de pază trebuie proiectat astfel încât să împiedice sustragerea de bunuri, prevenirea introducerii de obiecte/substanţe interzise, pătrunderea neautorizată în interiorul UT, precum şi, pe cât posibil, menţinerea unei legături de vedere între posturile de pază fixe de pe perimetrul UT, cu accent deosebit pe locurile vulnerabile;
3.în sensul prezentelor norme interne, există legătură de vedere când între două posturi de pază fixe, consecutive, vizibilitatea directă nu este afectată de diverse obstacole;
4.legătura de vedere poate fi realizată şi prin intermediul mijloacelor de supraveghere electronică, acolo unde este afectată vizibilitatea direct;
c)amenajările, sistemele de detecţie, alarmare şi supraveghere şi mijloacele şi instalaţiile tehnice de pază şi de alarmare constând în amenajările destinate serviciului de pază: cabine, foişoare şi altele asemenea, precum şi mijloacele de comunicare între posturi sau în exterior, instalaţiile de iluminat perimetral şi zonal, zone interioare restricţionate, împrejmuirea perimetrală şi zonele protejate cu mijloace mecanofizice, zonele supravegheate prin sistemul de alarmare împotriva efracţiei, semnalizarea la posturile de pază în caz de incident;
d)consemnul posturilor: consemnul general şi consemnul particular;
e)legătura şi cooperarea cu alte structuri, stabilindu-se procedura de urmat în situaţiile prevăzute la lit. f), procedura de alarmare şi mijloacele tehnice de comunicaţii pentru anunţarea conducătorului unităţii şi/sau a autorităţilor;
f)modul de acţiune în diferite situaţii constând în atacuri cu mână armată, pătrunderea fără drept în UT sau forţarea accesului, incendiu, calamităţi naturale, manifestări turbulente în zona UT, defecţiuni ale instalaţiilor electrice, tehnice şi de protecţie;
g)regulile de acces şi circulaţie în UT, stabilindu-se regulile de acces al angajaţilor şi al celorlalte categorii de persoane, precum şi al autovehiculelor, cu precizări clare privind modul de înregistrare a acestora, controlul documentelor şi al personalului, în conformitate cu prevederile prezentelor norme interne;
h)documentele specifice serviciului de pază care precizează în clar documentele specifice executării şi evidenţierii serviciului de pază. Modelele documentelor specifice se aprobă prin ordin al preşedintelui ANRSPS;
i)dispoziţii finale constând în indicarea numărului de exemplare în care a fost întocmit planul de pază, enumerarea anexelor;
j)anexe constând în:
1.schiţa obiectivului cu amplasarea posturilor de pază - conform analizei de risc la securitate fizică;
2.instrucţiuni referitoare la uzul de armă cu somaţiile aferente, care se aprobă prin ordin al preşedintelui ANRSPS;
3.conţinutul instructajului pentru paznici, raportul analizei de risc la securitate fizică.
Art. 20
Planul de pază nu se întocmeşte în situaţia în care măsurile de pază adoptate de conducerea unităţii ca rezultat al analizei de risc la securitatea fizică prevăd utilizarea exclusivă a mijloacelor mecanofizice şi a sistemelor tehnice de alarmare, monitorizare şi intervenţie.
Art. 21
Actualizarea planului de pază se face în situaţia modificării elementelor prevăzute la art. 19 din prezentele norme interne.
Art. 22
(1)Consemnul general al posturilor reprezintă acele îndatoriri cu caracter general, specifice posturilor înarmate, pe care paznicii au obligaţia de a le cunoaşte şi aplica.
(2)Principalele obligaţii ale paznicilor ce se prevăd în consemnul general sunt:
a)să cunoască locurile şi punctele vulnerabile din perimetrul UT, pentru a preveni producerea oricăror fapte de natură să aducă prejudicii;
b)să păzească UT şi să asigure integritatea bunurilor şi valorilor deţinute de UT;
c)să permită accesul în UT numai în conformitate cu prevederile prezentelor norme interne;
d)să oprească şi să legitimeze persoanele care încalcă regulile de deplasare în interiorul UT;
e)să aducă de îndată la cunoştinţă conducerii UT despre producerea oricărui eveniment în timpul executării serviciului şi despre măsurile luate;
f)în caz de avarii produse la spaţii de depozitare, instalaţii, conducte, la reţelele electrice sau telefonice şi în orice alte împrejurări care sunt de natură să producă pagube, să aducă de îndată la cunoştinţa conducerii UT şi să ia primele măsuri pentru limitarea consecinţelor evenimentului;
g)în caz de incendii, să ia imediat măsuri de primă intervenţie, să alarmeze imediat personalul de la locul de muncă prin mijloacele existente în unitate, de tip toacă, sisteme de alarmare şi avertizare şi altele asemenea, să anunţe incendiul la conducerea UT şi să apeleze Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă 112, denumit în continuare Serviciul 112.
h)să ia primele măsuri pentru salvarea persoanelor şi de evacuare a bunurilor şi a valorilor în caz de dezastre;
i)să sesizeze organele de poliţie prin intermediul Serviciului 112 în legătură cu orice faptă de natură a prejudicia patrimoniul unităţii şi să îşi dea concursul ori de câte ori este solicitat de către organele de cercetare penale competente;
j)să păstreze, după caz, secretul de stat şi pe cel de serviciu;
k)să poarte numai în timpul serviciului mijloacele de apărare, de protecţie şi armamentul cu care sunt dotaţi şi să facă uz de armă numai în cazurile şi în condiţiile prevăzute de lege;
l)să poarte uniforma şi însemnele distinctive numai în timpul serviciului, cu excepţia locurilor de muncă unde se impune o altă ţinută;
m)să nu se prezinte la serviciu sub influenţa băuturilor alcoolice sau substanţelor psihotrope şi nici să nu consume astfel de băuturi sau substanţe în timpul serviciului;
n)să nu absenteze fără motive temeinice şi fără să anunţe în prealabil conducerea unităţii.
Art. 23
(1)Consemnul particular al postului reprezintă prevederea din planul de pază în baza căruia un paznic execută activitatea.
(2)Consemnul particular al posturilor privind paza obiectivelor, bunurilor şi valorilor cuprinde:
a)denumirea postului şi locul de dispunere a acestuia în cadrul UT;
b)delimitarea postului şi zona de responsabilitate, respectiv obiectivele din raza postului;
c)ameninţările şi vulnerabilităţile specifice;
d)activităţile şi atribuţiile specifice;
e)mijloacele de comunicare între posturi sau în exterior;
f)dotarea cu mijloace de intervenţie şi protecţie personală, armament, muniţie şi alte materiale pe timpul executării serviciului;
g)alte elemente specifice postului.