Secţiunea 5 - Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile comisiei de disciplină - Norma din 2021 privind modul de constituire, organizare şi funcţionare a comisiilor de disciplină, precum şi componenţa, atribuţiile, modul de sesizare şi procedura disciplinară
M.Of. 577
În vigoare Versiune de la: 30 Decembrie 2022
SECŢIUNEA 5:Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile comisiei de disciplină
Art. 17
(1)Activitatea comisiei de disciplină are la bază următoarele principii:
a)prezumţia de nevinovăţie, conform căruia funcţionarul public este considerat nevinovat pentru fapta sesizată ca abatere disciplinară comisiei de disciplină atât timp cât vinovăţia sa nu a fost dovedită;
b)garantarea dreptului la apărare, conform căruia funcţionarul public are dreptul de a avea acces la toate actele existente în dosarul cauzei, de a fi audiat, de a prezenta dovezi în apărarea sa şi de a fi asistat sau reprezentat pe parcursul procedurii de cercetare administrativă;
c)contradictorialitatea, conform căruia comisia de disciplină are obligaţia de a asigura persoanelor aflate pe poziţii divergente posibilitatea de a se exprima cu privire la orice act sau fapt care are legătură cu abaterea disciplinară pentru care a fost sesizată comisia de disciplină;
d)proporţionalitatea, conform căruia trebuie respectat un raport corect între gravitatea abaterii disciplinare, circumstanţele săvârşirii acesteia şi sancţiunea disciplinară propusă să fie aplicată în condiţiile prevăzute la art. 492 alin. (4)-(8) din prezentul cod;
e)legalitatea angajării răspunderii administrativ-disciplinare, conform căruia răspunderea administrativ-disciplinară nu poate opera decât în condiţiile sau în cazurile prevăzute de lege, în limitele stabilite de aceasta;
f)legalitatea sancţiunii, conform căruia pentru săvârşirea de către funcţionarul public a unei/unor abateri disciplinare prevăzute de art. 492 alin. (2) din prezentul cod comisia de disciplină nu poate propune decât sancţiunile disciplinare prevăzute de art. 492 alin. (3) din prezentul cod;
g)unicitatea sancţiunii, conform căruia pentru o abatere disciplinară nu se poate aplica decât o singură sancţiune disciplinară;
h)celeritatea procedurii, conform căruia comisia de disciplină are obligaţia de a proceda fără întârziere la soluţionarea cauzei, cu respectarea drepturilor persoanelor implicate şi a procedurilor prevăzute de lege şi de prezenta anexă;
i)obligativitatea opiniei, conform căruia fiecare membru al comisiei de disciplină are obligaţia de a se pronunţa prin vot, la întocmirea raportului privind soluţionarea fiecărei sesizări aflate pe rolul comisiei de disciplină;
j)securitatea prelucrării şi confidenţialitatea datelor cu caracter personal, potrivit căruia activitatea comisiei de disciplină trebuie realizată cu implementarea de măsuri tehnice şi organizatorice adecvate în vederea asigurării unui nivel de securitate corespunzător al datelor cu caracter personal, respectând prevederile legislaţiei privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
(2)Comisia de disciplină îşi desfăşoară activitatea numai în baza unei sesizări, în limitele şi raportat la obiectul acesteia.
(3)Competenţele comisiei de disciplină se realizează prin exercitarea de către membrii comisiilor a atribuţiilor care le revin, cu respectarea principiilor independenţei, stabilităţii în cadrul comisiei, integrităţii, obiectivităţii şi imparţialităţii în analizarea faptelor şi luarea deciziilor.
(4)Neîndeplinirea, în condiţiile legii, a atribuţiilor care le revin membrilor comisiei de disciplină, precum şi persoanelor desemnate din cadrul compartimentului de control să efectueze cercetarea administrativă constituie abatere disciplinară, în condiţiile prevăzute la art. 492 alin. (2) lit. n) din prezentul cod.
(5)Sesizarea pentru abaterile disciplinare prevăzute la alin. (4) se formulează de către persoana care are competenţa legală de numire în funcţia publică şi se transmite la comisia de disciplină. Prevederile art. 12 alin. (1) lit. e) din prezenta anexă se aplică în mod corespunzător.
Art. 18
(1)În desfăşurarea activităţii şi îndeplinirea atribuţiilor, membrii şi secretarul comisiei de disciplină au următoarele obligaţii:
a)să asigure prin activitatea desfăşurată respectarea legislaţiei în vigoare, precum şi aplicarea principiilor prevăzute la art. 17 alin. (1) din prezenta anexă în derularea procedurii administrativ-disciplinare;
b)să aducă la cunoştinţa preşedintelui comisiei de disciplină orice ingerinţă în activitatea lor din partea unor persoane fizice sau juridice ori a unui grup de interese care ar putea să le afecteze independenţa sau imparţialitatea ori ar putea crea suspiciuni cu privire la acestea;
c)să participe la şedinţele de lucru stabilite pentru desfăşurarea procedurii administrativ-disciplinare;
d)să respecte confidenţialitatea deliberărilor şi a datelor cu caracter personal, în condiţiile legii;
e)să nu îşi exprime public opinia cu privire la procedura administrativ-disciplinară desfăşurată în oricare dintre cauzele aflate în derulare;
f)să evite orice contact privat cu persoana care a formulat sesizarea şi funcţionarul public a cărui faptă a fost sesizată pe durata procedurii administrativ-disciplinare;
g)să respecte regimul incompatibilităţilor şi al conflictului de interese şi să aplice prevederile legale privind modalităţile de evitare a conflictului de interese.
(2)Membrii comisiei de disciplină pot absenta din motive obiective de la şedinţele de lucru stabilite potrivit procedurii administrativ-disciplinare, situaţiile respective fiind aduse la cunoştinţa preşedintelui comisiei de disciplină, în scris, cu cel puţin două zile înaintea şedinţei comisiei de disciplină, pentru a fi înlocuiţi de membrii supleanţi corespunzători. În cazul în care în această situaţie se află preşedintele comisiei de disciplină, acesta aduce la cunoştinţa membrului supleant corespunzător, în scris, cu cel puţin două zile înaintea şedinţei comisiei de disciplină, care îl înlocuieşte şi are calitatea de preşedinte al comisiei de disciplină pentru şedinţa respectivă.
Art. 20
(1)Comisia de disciplină îndeplineşte următoarele atribuţii administrative:
a)primeşte sesizările şi toate documentele care îi sunt adresate, după ce au fost înregistrate de secretarul comisiei de disciplină;
b)întocmeşte procese-verbale, în condiţiile prezentei anexe;
c)întocmeşte rapoarte, în condiţiile prezentei anexe;
d)întocmeşte recomandări cu caracter general, la finalizarea procedurii de cercetare administrativă;
e)întocmeşte orice alte înscrisuri în condiţiile prevăzute de prezenta anexă.
(2)Comisia de disciplină are obligaţia de a primi, prin secretarul acesteia, orice document care îi este adresat.
(3)Documentele adresate comisiei de disciplină, precum şi cele emise de aceasta se înregistrează într-un registru de evidenţă.
Art. 21
Comisia de disciplină îndeplineşte următoarele atribuţii funcţionale:
a)desfăşoară procedura administrativ-disciplinară pentru analizarea faptelor sesizate ca abateri disciplinare prevăzute la art. 492 alin. (2) lit. a)-k), m) şi n) din prezentul cod;
b)propune sancţiunea disciplinară aplicabilă sau, după caz, propune clasarea sesizării în condiţiile prevăzute de prezenta anexă, cu votul majorităţii membrilor comisiei;
c)sesizează autoritatea responsabilă de asigurarea integrităţii în exercitarea demnităţilor şi funcţiilor publice şi prevenirea corupţiei instituţionale, pentru abaterea disciplinară prevăzută la art. 492 alin. (2) lit. l) din prezentul cod, în vederea verificării şi soluţionării.
Art. 22
Preşedintele comisiei de disciplină are următoarele atribuţii principale:
a)stabileşte locul, data şi ora şedinţelor comisiei de disciplină;
b)conduce şedinţele comisiei de disciplină;
c)coordonează activitatea comisiei de disciplină şi a secretarului acesteia;
d)reprezintă comisia de disciplină în faţa oricăror persoane fizice sau juridice.
Art. 23
Secretarul comisiei de disciplină are următoarele atribuţii principale:
a)primeşte şi înregistrează documentele adresate comisiei de disciplină în registrul de evidenţă al comisiei de disciplină;
b)convoacă membrii comisiei de disciplină, precum şi orice altă persoană, la solicitarea preşedintelui acesteia;
c)redactează şi semnează toate documentele emise de comisia de disciplină, alături de membrii acesteia, şi ţine evidenţa acestor documente;
d)primeşte şi transmite corespondenţa comisiei de disciplină;
e)efectuează alte lucrări necesare desfăşurării activităţii comisiei de disciplină, din dispoziţia preşedintelui acesteia.
Art. 24
Comisia de disciplină pentru înalţii funcţionari publici elaborează Regulamentul de organizare şi funcţionare al comisiei de disciplină pentru înalţii funcţionari publici, în condiţiile prevăzute la art. 494 alin. (4) şi art. 396 alin. (10) din prezentul cod.