Capitolul i - Organizarea şi administrarea securităţii informaţiilor - Norma din 2019 privind protecţia informaţiilor clasificate în cadrul Ministerul Educaţiei Naţionale
M.Of. 364 bis
În vigoare Versiune de la: 10 Mai 2019
CAPITOLUL I:Organizarea şi administrarea securităţii informaţiilor
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 1
Prezentele norme stabilesc modul de aplicare în Ministerul Educaţiei Naţionale, denumit în continuare M.E.N., a reglementărilor privind protecţia informaţiilor clasificate, în concordanţă cu prevederile următoarelor acte normative:
a)Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările şi completările ulterioare;
b)Normele privind protecţia informaţiilor clasificate ale Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 353/2002, cu modificările ulterioare;
c)Standardele naţionale de protecţia informaţiilor clasificate în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în continuare Standarde naţionale;
d)Hotărârea Guvernului nr. 781/2002 privind protecţia informaţiilor secrete de serviciu;
e)Normele-cadru privind securitatea informaţiilor UE clasificate, aprobate prin Ordinul directorului general al Oficiului Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat nr. 160/2006
Art. 2
Protecţia informaţiilor clasificate vizează următoarele domenii:
a)protecţia prin măsuri procedurale a informaţiilor clasificate;
b)protecţia personalului;
c)protecţia fizică;
d)protecţia juridică a informaţiilor clasificate;
e)securitatea industrială;
f)protecţia informaţiilor clasificate în sistemele informatice şi de comunicaţii - INFOSEC.
Art. 3
Detalierea aspectelor specifice domeniului protecţiei informaţiilor clasificate în sistemele informatice şi de comunicaţii în M.E.N. se reglementează prin acte normative specifice distincte.
SECŢIUNEA 2:Clasificarea, declasificarea şi trecerea informaţiilor la un nivel inferior de clasificare
Art. 4
Clasificarea informaţiilor este activitatea de încadrare a informaţiilor într-un nivel de clasificare pentru a indica nivelul de importanţă pentru securitatea naţională şi, în consecinţă, complexitatea măsurilor şi procedurilor care se impun în vederea protecţiei acestora împotriva dezvăluirii neautorizate.
Art. 5
Nivelul de clasificare se stabileşte potrivit Listei cuprinzând categoriile de informaţii secrete de stat, pe niveluri de secretizare, elaborate şi deţinute de Ministerul Educaţiei Naţionale, în domeniul său de activitate, precum şi de către instituţiile publice şi unităţile aflate în subordinea sau în coordonarea acestuia şi termenele de clasificare aferente acestora, aprobată prin Hotărârea nr. 149/19.03.2019 şi Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 3.770 din 27.03.2019 privind Lista cuprinzând categoriile de informaţii secrete de serviciu, elaborate şi deţinute de Ministerul Educaţiei Naţionale, în domeniul său de activitate, precum şi de către instituţiile publice şi unităţile aflate în subordinea sau în coordonarea acestuia şi termenele de clasificare aferente acestora.
Art. 6
Ministrul educaţiei naţionale este împuternicit, prin lege, să atribuie niveluri de clasificare categoriilor de informaţii specifice M.E.N., cu prilejul elaborării şi actualizării listelor cu informaţiile secrete de stat şi secrete de serviciu.
Art. 7
(1)Informaţiile secrete de stat cuprinse în Lista de informaţii specifice M.E.N. se declasifică prin hotărâre a Guvernului, la solicitarea motivată a ministrului educaţiei naţionale, în calitate de emitent.
(2)Informaţiile secrete de serviciu cuprinse în Lista informaţiilor specifice M.E.N. se declasifică prin ordin de ministru.
Art. 8
Trecerea informaţiilor secrete de stat la un nivel inferior de clasificare se efectuează numai atunci când nu mai există motive pentru menţinerea acestora în nivelul de clasificare atribuit iniţial.
Art. 9
Modalitatea concretă de atribuire a nivelului de clasificare al informaţiilor, declasificarea sau trecerea la un nivel inferior de clasificare se realizează conform legislaţiei în vigoare, în acest scop, de ministrul educaţiei naţionale/conducătorul unităţii.
SECŢIUNEA 3:Accesul la informaţii clasificare
Art. 10
Accesul la informaţii clasificate este permis în baza documentelor de acces şi cu respectarea principiului necesităţii de a cunoaşte.
Art. 11
(1)Nivelul de acces acordat trebuie să fie similar cu nivelul cel mai înalt de clasificare al informaţiilor clasificate necesar a fi cunoscute pentru îndeplinirea atribuţiilor funcţionale sau a obligaţiilor contractuale.
(2)Nici o persoană nu are drept de acces la informaţii clasificate exclusiv în virtutea funcţiei pe care o ocupă, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.
Art. 12
Persoanele care urmează să aibă acces la informaţii clasificate semnează un Angajament de confidenţialitate, prevăzut în anexa nr. 3 la Standardele naţionale.
Art. 13
În cazuri excepţionale, determinate de situaţii de criză, calamităţi sau evenimente imprevizibile, ministrul educaţiei naţionale/conducătorul unităţii poate acorda acces temporar la informaţii clasificate anumitor persoane care nu deţin autorizaţie de acces corespunzătoare.
Art. 14
Persoanele care primesc dreptul de acces temporar la informaţii secrete de stat semnează angajamentul de confidenţialitate, iar structura de securitate declanşează în cel mai scurt timp posibil procedura pentru efectuarea verificărilor de securitate.
Art. 15
Accesul persoanelor din afara M.E.N. la informaţii clasificate deţinute de acesta este permis în baza convenţiilor, acordurilor, protocoalelor, contractelor şi altor înţelegeri încheiate conform legii, cu aprobarea ministrului educaţiei naţionale/conducătorul unităţii, cu respectarea principiului necesităţii de a cunoaşte şi a prevederilor legale în vigoare.
SECŢIUNEA 4:Structuri cu responsabilităţi în domeniile protecţiei informaţiilor clasificate
Art. 16
(1)Structura de securitate îndeplineşte următoarele atribuţii specifice pentru organizarea implementării măsurilor de protecţie a informaţiilor clasificate:
a)întocmeşte programul de prevenire a scurgerii de informaţii clasificate şi după aprobare, acţionează pentru aplicarea acestuia;
b)avizează programele de prevenire a scurgerii de informaţii clasificate de la unităţile subordonate nemijlocit şi de la unităţile aflate în coordonare;
c)întocmeşte planul anual specific de pregătire a personalului care are acces la informaţii clasificate;
d)întocmeşte planul anual specific de control pe linia implementării măsurilor de protecţie a informaţiilor clasificate;
e)întocmeşte şi actualizează lista cu informaţiile clasificate deţinute de M.E.N., pe niveluri de clasificare;
f)actualizează documentele specifice prevăzute de legislaţia în vigoare pentru protecţia informaţiile clasificate;
g)desfăşoară activitatea de pregătire specifică a personalului M.E.N. care are acces la informaţii clasificate şi participă la cea a structurilor de securitate din unităţile subordonate;
h)efectuează controalele privind modul de implementare a măsurilor de protecţie a informaţiilor clasificate la unităţile subordonate;
i)ţine evidenţa încălcărilor reglementărilor de securitate şi a incidentelor de securitate din unitatea militară şi de la structurile subordonate.
(2)Structura de securitate îndeplineşte următoarele atribuţii specifice pentru protecţia personalului:
a)îl consiliază pe ministrul educaţiei naţionale/conducătorul unităţii în activitatea de selecţionare a personalului în vederea verificării, avizării şi autorizării acestuia pentru a avea acces la informaţii clasificate;
b)iniţiază, la ordinul ministrului educaţiei naţionale/conducătorul unităţii, procesul de eliberare, revalidare şi retragere a documentelor de acces la informaţii clasificate;
c)pune la dispoziţia personalului formularele tip corespunzătoare nivelului de acces şi acordă asistenţă de specialitate la completare;
d)execută activităţile prevăzute de normele juridice în vigoare privind personalul Ministerului Educaţiei Naţionale în vederea acordării autorizaţiilor de acces la informaţii secrete de serviciu;
e)instruieşte personalul autorizat, odată cu semnarea Angajamentului de confidenţialitate, pe timpul valabilităţii documentelor de acces la informaţii clasificate, precum şi la încetarea raporturilor de muncă;
f)la ordinul ministrului educaţiei naţionale/conducătorul unităţii, înaintează Autorităţii Desemnate de Securitate documentele referitoare la aspectele ce pot constitui elemente de incompatibilitate pentru accesul la informaţii clasificate, pentru personalul care a fost deja autorizat, în vederea reverificării persoanei şi prevenirii scurgerii de informaţii clasificate;
g)comunică la ORNISS toate modificările survenite în formularele tip ale personalului, de la data autorizării, şi solicită, după caz, revalidarea.
(3)Structura de securitate îndeplineşte următoarele atribuţii specifice pentru protecţia fizică:
a)prezintă ministrului educaţiei naţionale/conducătorul unităţii propuneri privind măsurile de protecţie fizică;
b)verifică, cu aprobarea ministrului educaţiei naţionale/conducătorul unităţii, viabilitatea măsurilor de protecţie fizică a obiectivelor, sectoarelor, locurilor, echipamentelor, instalaţiilor şi activităţilor în cadrul cărora sunt gestionate informaţii clasificate;
c)participă la întocmirea planului de cooperare cu alte structuri cu responsabilităţi pe linia protecţiei fizice;
d)controlează prin măsuri procedurale accesul vizitatorilor, regimul accesului cu laptop-uri, memory-stick-uri, telefoane mobile şi alte echipamente şi dispozitive, cu facilităţi de stocare/transmitere a datelor;
e)participă la întocmirea planului de pază şi intervenţie.
(4)Structura de securitate îndeplineşte următoarele atribuţii specifice pentru protecţia documentelor clasificate:
a)coordonează şi controlează activitatea compartimentului informaţii clasificate (CIC);
b)verifică corectitudinea elaborării documentelor clasificate;
c)avizează multiplicarea documentelor clasificate şi difuzarea acestora;
d)avizează distrugerea documentelor clasificate;
e)cercetează orice încălcare a reglementărilor privind protecţia informaţiilor clasificate;
f)- i) execută instruirea comisiilor de verificare/inventariere a existenţei documentelor clasificate, anual şi ori de câte ori este nevoie.
(5)Structura de securitate îndeplineşte următoarele atribuţii specifice pentru securitatea industrială:
a)asigură şi răspunde de clasificarea corectă a contractelor de achiziţii publice (unde este cazul);
b)pune la dispoziţia structurii responsabile cu achiziţiile "chestionarul de securitate industrială", conform modelului din anexa nr. 25 la Standardele naţionale, în vederea transmiterii către operatorii economici selectaţi pentru participarea la procedura de atribuire a contractelor clasificate secret de serviciu;
c)întocmeşte solicitarea către ORNISS pentru eliberarea avizului de securitate necesar operatorilor economici care participă la procedurile de atribuire a contractelor clasificate secret de serviciu;
d)întocmeşte anexele de securitate ale contractelor clasificate;
e)transmite operatorului economic formularele de bază-date personale şi angajamentele de confidenţialitate, pentru autorizarea angajaţilor selecţionaţi pentru acces la informaţii clasificate;
f)întocmeşte avizul necesar emiterii autorizaţiilor de acces la informaţii secrete de serviciu, pentru angajaţii operatorului economic stabiliţi pentru a avea acces la aceste informaţii;
g)întocmeşte cererile de permise de vizită în locuri protejate unde se vehiculează informaţii clasificate aferente contractelor;
h)întocmeşte şi actualizează evidenţa operatorilor economici care sunt invitaţi şi participă la procedura de atribuire a contractelor clasificate, precum şi a angajaţilor acestora care participă la această activitate, în registre speciale;
i)întocmeşte şi actualizează evidenţa documentelor de autorizare ale operatorilor economici şi ale angajaţilor acestora pentru acces la informaţii clasificate eliberate de, în registre speciale;
j)întocmeşte şi actualizează evidenţa contractelor clasificate încheiate de M.E.N., în registre speciale.
(6)Structura de securitate are următoarele responsabilităţi în domeniul INFOSEC:
a)organizează activităţile pentru acreditarea sistemului informatic care prelucrează şi stochează informaţii clasificate;
b)asigură relaţionarea cu agenţiile din cadrul ORNISS abilitate să coordoneze activitatea în domeniul INFOSEC şi asigură controlul măsurilor referitoare la protecţia informaţiilor clasificate vehiculate în SIC;
c)asigură monitorizarea internă privind aplicarea normelor de protecţie a informaţiilor clasificate vehiculate în SIC şi modul de respectare a acestora;
d)informează conducerea M.E.N. cu privire la riscurile de securitate asociate SIC şi propune măsuri pentru diminuarea acestora;
e)face propuneri conducerii M.E.N. pentru stabilirea autorităţii operaţionale a SIC care răspunde de implementarea şi exploatarea operaţională a SIC.
(7)Structura de securitate îndeplineşte următoarele atribuţii specifice pentru protecţia informaţiilor clasificate în activitatea de informare publică:
Consiliază conducerea M.E.N. în probleme specifice acestei activităţi.
SECŢIUNEA 5:Controlul privind protecţia informaţiilor clasificate
Art. 17
Controlul privind protecţia informaţiilor clasificate reprezintă activitatea autorizată de verificare a modului în care este organizată şi administrată securitatea în cadrul M.E.N. şi al celor din subordine/coordonare în scopul cunoaşterii, prevenirii, contracarării şi limitării/eliminării oricăror vulnerabilităţi şi riscuri care pot conduce la incidente de securitate.
Art. 18
Controlul vizează toate domeniile securităţii, activitatea structurilor cu responsabilităţi, precum şi personalul care gestionează informaţii clasificate.
Art. 19
Competenţele privind planificarea, organizarea şi desfăşurarea controalelor sunt prevăzute în Standardele naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România.
Art. 20
Structura de securitate planifică şi desfăşoară activităţi de control şi îndrumare privind implementarea măsurilor de protecţie a informaţiilor clasificate, conform planului anual aprobat de ministrul educaţiei naţionale.
Art. 21
Şefii unităţilor/direcţiilor care fac obiectul controlului au obligaţia să pună la dispoziţia comisiilor de control toate informaţiile solicitate privind modul de aplicare a măsurilor privind protecţia informaţiilor clasificate.
Art. 22
În cazul în care controlul relevă fapte şi disfuncţii de natură să reprezinte riscuri majore de securitate se informează imediat conducerea M.E.N., iar unitatea/direcţia controlată dispune măsuri urgente de remediere a deficienţelor constatate, iniţiază cercetarea disciplinară şi, după caz, aplică măsurile de sancţionare sau sesizează organele de urmărire penală, în situaţia în care rezultă indicii că s-ar fi produs infracţiuni.
SECŢIUNEA 6:Întocmirea Listei funcţiilor care necesită acces la informaţii clasificate
Art. 23
Lista funcţiilor care necesită acces la informaţii clasificate, denumită în continuare Lista funcţiilor, are ca obiectiv stabilirea nivelului de acces la astfel de informaţii pentru fiecare funcţie prevăzută în statul de organizare al instituţiei, în scopul eliberării documentelor de acces la informaţii clasificate doar persoanelor care le încadrează, în vederea îndeplinirii atribuţiilor funcţionale.
Art. 24
Lista funcţiilor se întocmeşte pe tipuri de funcţii şi pe niveluri de clasificare ale informaţiilor deţinute de M.E.N., conform precizărilor din anexa nr. 10 din Standardele naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România.
Art. 25
Nivelul de acces la informaţii clasificate aferent fiecărei funcţii din Lista funcţiilor se stabileşte pe baza principiului necesităţii de a cunoaşte.
Art. 26
Nivelul de acces la informaţii clasificate se stabileşte pentru toate funcţiile prevăzute în statul de organizate în vigoare şi se revizuieşte cu prilejul:
a)modificării prevederilor statului de organizare;
b)modificării atribuţiilor funcţionale şi al reconsiderării necesităţii de a cunoaşte.
Art. 27
Nivelul de acces la informaţii clasificate pentru funcţiile din cadrul structurii de securitate este stabilit de ministrul educaţiei naţionale/conducătorul unităţii şi trebuie să corespundă celui mai înalt nivel de clasificare al informaţiilor gestionate în cadrul acesteia.
Art. 28
Lista funcţiilor se întocmeşte de structura de securitate, se avizează de şeful structurii de securitate, se aprobă de ministrul educaţiei naţionale/conducătorul unităţii şi se include în Programul de prevenire a scurgerii de informaţii clasificate.
SECŢIUNEA 7:Pregătirea de securitate a personalului
Art. 29
Pregătirea de securitate a personalului se efectuează planificat şi are caracter permanent, în scopul cunoaşterii prevenirii, contracarării şi eliminării vulnerabilităţilor, riscurilor şi incidentelor de securitate, pe baza planului anual aprobat de ministrul educaţiei naţionale/conducătorul unităţii.
Art. 30
Scopul pregătirii pe linia protecţiei informaţiilor clasificate este însuşirea corectă a reglementărilor de securitate şi a modului de implementare eficientă a măsurilor de securitate a informaţiilor clasificate.
Art. 31
Pregătirea de securitate a personalului se realizează prin activităţi în cadrul cărora se prezintă:
a)prevederile reglementărilor în domeniul protecţiei informaţiilor clasificate;
b)conţinutul programului de prevenire a scurgerii de informaţii clasificate;
c)conţinutul normelor interne privind protecţia informaţiilor clasificate gestionate de M.E.N.;
d)competenţele structurilor abilitate în domeniul protecţiei informaţiilor clasificate;
e)aspectele semnificative pe linia protecţiei informaţiilor clasificate cu relevanţă în domeniul specific de activitate;
f)- e) consecinţele nerespectării normelor legale în domeniu;
g)- f) alte elemente de interes pentru protecţia informaţiilor clasificate gestionate de M.E.N.
Art. 32
Formele de pregătire a personalului care are acces la informaţii clasificate sunt prevăzute în Standardele naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România.
Art. 33
(1)Fiecare temă, precum şi forma de pregătire şi instruire se înscriu în fişa de pregătire individuală, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la Standardele naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, care se păstrează la structura de securitate.
(2)După fiecare activitate de pregătire şi instruire, persoana care deţine documente de acces la informaţii clasificate semnează în fişa individuală de pregătire că a luat act de conţinutul reglementărilor privind protecţia informaţiilor clasificate.
(3)Activitatea de pregătire şi instruire se poate finaliza prin verificări sau certificări ale nivelului de cunoştinţe.