Secţiunea 4 - Organizarea activităţii de apărare împotriva incendiilor la locul de muncă - Norma din 2017 privind desfăşurarea activităţii de apărare împotriva incendiilor în sistemul administraţiei penitenciare
M.Of. 110 bis
În vigoare Versiune de la: 3 Februarie 2020
SECŢIUNEA 4:Organizarea activităţii de apărare împotriva incendiilor la locul de muncă
Art. 17
Organizarea activităţii de apărare împotriva incendiilor la locul de muncă are ca scop asigurarea condiţiilor care să permită personalului ca, pe baza instruirii şi cu mijloacele tehnice pe care le are la dispoziţie, să acţioneze eficient pentru prevenirea şi stingerea incendiilor, evacuarea şi salvarea utilizatorilor construcţiei, evacuarea persoanelor private de libertate şi a bunurilor materiale, precum şi pentru înlăturarea efectelor distructive provocate în caz de incendii, explozii sau accidente tehnice.
Art. 18
Prin loc de muncă, în înţelesul prevederilor prezentelor norme specifice, se înţelege locul destinat să cuprindă posturi de lucru, situat în clădirile instituţiei penitenciare, inclusiv orice alt loc din aria acesteia la care lucrătorul are acces în cadrul desfăşurării activităţii.
Art. 19
La stabilirea măsurilor specifice de prevenire a incendiilor se au în vedere:
a)prevenirea manifestării surselor specifice de aprindere;
b)gestionarea materialelor şi a deşeurilor combustibile susceptibile a se aprinde, cu respectarea normelor specifice de prevenire a incendiilor;
c)dotarea cu mijloacele tehnice de apărare împotriva incendiilor;
d)verificarea spaţiilor la terminarea programului de lucru;
e)menţinerea parametrilor tehnologici în limitele normate, pe timpul exploatării diferitelor instalaţii, echipamente şi utilaje tehnologice.
Art. 20
(1)Organizarea primei intervenţii de stingere a incendiilor la locul de muncă cuprinde:
a)stabilirea mijloacelor tehnice de alarmare şi de alertare în caz de incendiu a personalului de la locul de muncă, a formaţiunii de primă intervenţie şi a serviciilor profesioniste pentru situaţii de urgenţă, a conducătorului locului de muncă, a directorului unităţii, precum şi a specialistului din cadrul Compartimentului Managementul Situaţiilor de Urgenţă;
b)stabilirea sistemelor, instalaţiilor şi a dispozitivelor de limitare a propagării şi de stingere a incendiilor, a stingătoarelor şi a altor aparate de stins incendii, a mijloacelor de salvare şi de protecţie a personalului, precizându-se numărul de mijloace tehnice care trebuie să existe la fiecare loc de muncă;
c)stabilirea componenţei formaţiunilor care trebuie să asigure salvarea şi evacuarea persoanelor/bunurilor;
d)organizarea efectivă a primei intervenţii, prin nominalizarea celor care trebuie să utilizeze sau să pună în funcţiune mijloacele tehnice din dotare de stingere şi de limitare a propagării arderii ori să efectueze manevre sau alte operaţiuni la instalaţiile utilitare şi, după caz, la echipamente şi utilaje tehnologice.
(2)Datele privind organizarea activităţii de stingere a incendiilor la locul de muncă prevăzute la alin. (1) se înscriu într-un formular tipărit pe un material rezistent, de regulă carton, şi se afişează într-un loc vizibil, estimat a fi mai puţin afectat în caz de incendiu.
(3)Datele prevăzute la alin. (2) se completează de conducătorul locului de muncă şi se aprobă de specialistul din cadrul Compartimentului Managementul Situaţiilor de Urgenţă.
(4)Structura-cadru a formularului prevăzut la alin. (2) este prezentată în anexa nr. 2 la prezentele norme, aceasta putând fi completată, după caz, cu alte date şi informaţii.
Art. 21
(1)Intervenţia la locul de muncă presupune:
a)alarmarea imediată a personalului de la locul de muncă, a persoanelor private de libertate şi a persoanelor din afara unităţii care desfăşoară activităţi planificate în instituţia penitenciară, prin mijloace specifice, anunţarea incendiului la: dispecerat, şeful de tură, formaţiunea de primă intervenţie, structurile specializate de intervenţie;
b)salvarea rapidă şi în siguranţă a personalului, a persoanelor private de libertate şi a persoanelor din afara unităţii care desfăşoară activităţi planificate în instituţia penitenciară, conform planurilor stabilite;
c)întreruperea alimentării cu energie electrică, gaze şi fluide combustibile a consumatorilor şi efectuarea altor intervenţii specifice la instalaţii şi utilaje de către persoanele anume desemnate;
d)acţionarea asupra focarului de incendiu cu mijloacele tehnice de apărare împotriva incendiilor din dotare şi verificarea intrării în funcţiune a instalaţiilor şi a sistemelor automate şi, după caz, acţionarea lor manuală;
e)evacuarea bunurilor periclitate de incendiu şi protejarea echipamentelor care pot fi deteriorate în timpul intervenţiei;
f)protecţia personalului de primă intervenţie împotriva efectelor negative ale incendiului: temperatură, fum, gaze toxice;
g)verificarea amănunţită a locurilor în care se poate propaga incendiul şi unde pot apărea focare noi, acţionându-se pentru stingerea acestora.
(2)Pentru efectuarea operaţiunilor prevăzute la alin. (1) nominalizarea personalului angajat se face pentru fiecare schimb de serviciu, precum şi în afara programului de lucru, în zilele de repaus şi sărbători legale.
Art. 22
(1)Pentru perioadele în care activitatea normală este întreruptă, de exemplu, noaptea, în zilele nelucrătoare, în sărbătorile legale sau în alte situaţii, este obligatorie asigurarea măsurilor corespunzătoare de apărare împotriva incendiilor.
(2)Planurile de protecţie împotriva incendiilor prevăzute la art. 14, lit. g), h), i) respectiv art. 15, lit. d), e), v), din prezentele norme sunt:
a)planul de evacuare a persoanelor în caz de incendiu (anexa 3);
b)planul de intervenţie în caz de incendiu (anexa 4);
c)planul de depozitare şi de evacuare a materialelor clasificate conform legii ca fiind periculoase.
Art. 23
(1)Planurile de evacuare a persoanelor în caz de incendiu, cuprind elemente diferenţiate în funcţie de tipul şi destinaţia construcţiei şi de numărul persoanelor care se pot afla simultan în aceasta şi se întocmesc astfel:
a)pe nivel, dacă se află simultan mai mult de 30 de persoane;
b)pe încăperi, dacă în ele se află cel puţin 50 de persoane;
c)pentru încăperile destinate cazării, indiferent de numărul de locuri.
(2)Planurile de evacuare se afişează pe fiecare nivel, pe căile de acces şi în locurile vizibile.
(3)Planul de evacuare în caz de incendiu se întocmeşte pe baza schiţei nivelului sau a încăperii, pe care se marchează cu culoare verde traseele de evacuare prin uşi, coridoare şi case de scări sau scări exterioare.
(4)Pe planurile de evacuare în caz de incendiu se indică locul mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor: stingătoare, hidranţi interiori, butoane şi alte sisteme de alarmare şi alertare a incendiilor, posibilităţile de refugiu, încăperi speciale, terase, precum şi interdicţia de folosire a lifturilor în asemenea situaţii.
(5)Modelul planului de evacuare în caz de incendiu este prezentat în anexa nr. 3 la prezentele norme.
Art. 24
(1)Planurile de depozitare şi de evacuare a materialelor clasificate conform legii ca fiind periculoase se întocmesc pentru fiecare încăpere unde se află asemenea materiale.
(2)La amplasarea materialelor periculoase în spaţiile de depozitare trebuie să se ţină seama de comportarea lor specifică în caz de incendiu, atât ca posibilităţi de reacţie reciprocă, cât şi de compatibilitatea faţă de produsele de stingere.
(3)Planurile de depozitare şi de evacuare a materialelor periculoase se întocmesc pe baza schiţelor încăperilor respective, pe care se marchează zonele cu materiale periculoase şi se menţionează clasele acestora conform legii, cantităţile şi codurile de identificare ori de pericol, produsele de stingere recomandate. Traseele de evacuare a materialelor şi ordinea priorităţilor se marchează cu culoare verde.
(4)Planuri de depozitare şi de evacuare se întocmesc şi pentru materialele şi bunurile combustibile care au o valoare financiară sau culturală deosebită.
(5)Planurile de depozitare se amplasează în locuri care se estimează a fi cel mai puţin afectate de incendiu şi în apropierea locurilor de acces în încăperi, precum şi la dispecerat, astfel încât acestea să poată fi utile forţelor de intervenţie.
Art. 25
(1)Planurile de intervenţie în caz de incendiu se întocmesc pentru asigurarea desfăşurării în condiţii de operativitate şi eficienţă a operaţiunilor de intervenţie, potrivit legii.
(2)Planul de intervenţie în caz de incendiu se avizează de inspectoratul pentru situaţii de urgenţă judeţean/"Dealul Spirii" Bucureşti-Ilfov.
(3)Modelul planului de intervenţie în caz de incendiu este prezentat în anexa nr. 4 la prezentele norme.
(4)Planurile se actualizează ori de câte ori este cazul, în funcţie de condiţiile reale, urmând a fi din nou supuse avizării inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţean/"Dealul Spirii" Bucureşti-Ilfov.
Art. 26
(1)Instrucţiunile de apărare împotriva incendiilor, prevăzute la art. 14, lit. b), respectiv art. 15, lit. t), se elaborează pentru locurile de muncă stabilite de directorul unităţii, obligatoriu pentru toate locurile cu risc de incendiu.
(2)Instrucţiunile de apărare împotriva incendiilor cuprind:
a)prevederile specifice de apărare împotriva incendiilor din reglementările în vigoare;
b)obligaţiile personalului privind apărarea împotriva incendiilor;
c)regulile şi măsurile specifice de apărare împotriva incendiilor pentru exploatarea instalaţiilor potrivit condiţiilor tehnice, tehnologice şi organizatorice locale, precum şi pentru reparaţii, revizii, întreţinere, oprire şi punere în funcţiune;
d)evidenţierea elementelor care determină riscul de incendiu sau de explozie, dacă sunt identificate, evaluate şi implementate măsuri de apărare împotriva incendiilor;
e)prezentarea pericolelor care pot apărea în caz de incendiu, cum sunt intoxicările, arsurile, traumatismele, electrocutarea, iradierea, precum şi a regulilor şi măsurilor de prevenire a acestora.
(3)Instrucţiunile de apărare împotriva incendiilor se elaborează de specialistul din cadrul Compartimentului Managementul Situaţiilor de Urgenţă/cadrul tehnic/personalul de specialitate cu atribuţii în domeniul apărării împotriva incendiilor în colaborare cu şeful sectorului de activitate/conducătorul locului de muncă şi se aprobă de către directorul unităţii.
(4)Instrucţiunile de apărare împotriva incendiilor se afişează, în întregime sau în sinteză, în funcţie de volumul lor şi de condiţiile de la locul de muncă respectiv.
(5)Un exemplar al tuturor instrucţiunilor de apărare împotriva incendiilor se păstrează de către specialistul din cadrul Compartimentului Managementul Situaţiilor de Urgenţă/cadrul tehnic P.S.I.
Art. 27
(1)Instrucţiunile de apărare împotriva incendiilor se completează în toate cazurile cu informaţiile din planurile de intervenţie, acolo unde acestea sunt întocmite.
(2)Instrucţiunile de apărare împotriva incendiilor se actualizează la modificări, modernizări, dezvoltări, reprofilări şi la apariţia unor noi reglementări.
(3)Fiecare instrucţiune de apărare împotriva incendiilor trebuie să aibă înscrisă data întocmirii/reviziei şi data aprobării.