Capitolul 1 - Vânzarea de active cu plata integrală - Norma din 2001 privind vanzarea de active prin licitatie cu strigare sau prin licitatie cu plic inchis (procedura de vanzare)
M.Of. 22
În vigoare Versiune de la: 16 Ianuarie 2002
CAPITOLUL 1:Vânzarea de active cu plata integrală
Art. 2
Vânzarea activelor societăţilor comerciale către persoane fizice şi/sau juridice, române ori străine, se efectuează prin licitaţie publică cu strigare, cu adjudecarea la cel mai bun preţ oferit.
Art. 3
Societăţile comerciale prevăzute la art. 1 au dreptul să vândă active, dacă prin înstrăinare nu este afectată eficienţa realizării obiectului de activitate al acestora sau nu este afectată privatizarea respectivei societăţi comerciale.
Art. 4
(1)Vânzarea de active aparţinând societăţilor comerciale la care statul este acţionar se face la sediul vânzătorului.
(2)Vânzarea activelor se face prin licitaţie cu strigare sau prin licitaţie cu plic închis, cu aprobarea de principiu a reprezentantului Agenţiei Domeniilor Statului în adunarea generală a acţionarilor, ce va fi temeinic argumentată conform notei de fundamentare, şi după obţinerea mandatului special acordat de Agenţia Domeniilor Statului în urma analizei notei privind vânzarea de către Consiliul de administraţie al Agenţiei Domeniilor Statului. Pentru obţinerea mandatului special se va înainta la Agenţia Domeniilor Statului documentaţia întocmită conform anexei nr. 1 la prezentele norme.
Art. 5
Agenţia Domeniilor Statului îşi mandatează corespunzător reprezentanţii în adunarea generală a acţionarilor din societatea comercială vânzătoare, pentru luarea deciziilor în ceea ce priveşte:
- oferta de vânzare;
- garanţia de participare la licitaţie şi taxa de participare la licitaţie sau preţul caietului de sarcini, după caz;
- persoanele împuternicite să efectueze vânzarea.
Art. 6
Terenul aferent unui activ, a cărui situaţie juridică se clarifică după data vânzării activului (obţinerea titlului de proprietate conform Hotărârii Guvernului nr. 834/1991), va fi vândut cumpărătorului activului, la cererea acestuia, prin negociere, avându-se în vedere valoarea de circulaţie a terenului, cu mandat special pentru reprezentantul Agenţiei Domeniilor Statului în adunarea generală a acţionarilor.
Art. 7
Procedura de vânzare a activelor este iniţiată de conducerea societăţii comerciale care are în proprietate activele, cu respectarea procedurilor prevăzute în prezentele norme.
Art. 8
(1)Directorul societăţii comerciale vânzătoare întocmeşte lista cuprinzând activele propuse pentru vânzare, pe care o înaintează spre aprobare adunării generale a acţionarilor, însoţită de o notă de fundamentare tehnico-economică, analizată şi avizată de consiliul de administraţie.
(2)Adunarea generală a acţionarilor, pe baza fundamentării prezentate de director sau de consiliul de administraţie, analizează lista cuprinzând activele propuse pentru vânzare şi ia o decizie privind vânzarea acestora.
Art. 9
(1)Persoanele fizice sau juridice de drept privat, române ori străine, interesate în cumpărarea unui activ, ori depune scrisoarea de intenţie formulată în acest sens la sediul vânzătorului.
(2)În cazul prevăzut la alin. (1) directorul sau consiliul de administraţie al societăţii comerciale vânzătoare analizează cererea solicitantului şi îi răspunde acestuia conform hotărârii luate, cu respectarea prevederilor din prezentele norme metodologice referitoare la vânzarea activului, evaluări (acreditate de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor).
Art. 10
În cazul în care există investiţii efectuate de alte persoane fizice sau juridice, raportul de evaluare va menţiona distinct contravaloarea acestor investiţii. În acest caz se poate aplica art. 26 din Legea nr. 268/2001, respectiv "Societăţile comerciale care fac obiectul prezentei legi şi care au în derulare contracte de locaţie de gestiune, de închiriere pentru activele societăţii, altele decât terenurile cu destinaţie agricolă, pot vinde prin negociere directă sau pot încheia contracte de leasing imobiliar cu clauză irevocabilă de vânzare cu locatarii sau chiriaşii, dacă aceştia au efectuat investiţii în activele utilizate şi nu au obligaţii restante faţă de societate [...]".
Art. 11
Adunarea generală a acţionarilor societăţii comerciale vânzătoare aprobă dosarul de prezentare al activului, cuantumul taxei de participare, luând în considerare cheltuielile ocazionate de organizarea şi desfăşurarea licitaţiei, şi numeşte persoanele care vor face parte din comisia de licitaţie.
Art. 12
(1)Vânzătorul este obligat să publice anunţul de vânzare pentru activele respective, întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 3 la prezentele norme, într-un cotidian central de mare tiraj şi într-un cotidian local. În situaţia în care se urmăreşte atragerea ofertanţilor străini şi preţul de ofertă este mai mare de 500.000 mii lei, publicarea anunţului se poate face şi într-un cotidian de circulaţie internaţională sau într-o publicaţie de specialitate ori prin sistem electronic Internet sau Reuters.
(2)Anunţul de vânzare se va afişa în mod obligatoriu la sediul vânzătorului şi la locul activului.
(3)Termenul stabilit pentru ţinerea licitaţiei este de 15 zile lucrătoare de la data apariţiei anunţului de vânzare prevăzut la alin. (1).
Art. 13
Vânzătorul are obligaţia să afişeze la sediul său, precum şi la locul activului zilele şi orele la care activul poate fi văzut de către cei interesaţi să participe la licitaţie, scop în care, la sediul acestuia (vânzătorului), se va afla dosarul cu elementele ofertei pentru a putea fi consultat, începând cu ziua publicării.
Art. 14
(1)Vânzătorul este obligat să pună la dispoziţie celor care solicită, contra cost, începând cu data apariţiei anunţului de vânzare, un material care va cuprinde datele prevăzute în anexa nr. 5 la prezentele norme.
(2)În mod excepţional vânzătorul poate să aducă modificări în conţinutul dosarului de prezentare. Orice modificare va fi adusă la cunoştinţă ofertanţilor care au cumpărat dosarele de prezentare, prin scrisoare sau prin fax, cu cel puţin 5 zile înainte de data stabilită pentru ţinerea licitaţiei.
(3)În cazul în care se modifică dosarul de prezentare şi este necesar să se modifice data licitaţiei, noul termen va fi comunicat de către vânzător tuturor ofertanţilor o dată cu transmiterea notificărilor.
Art. 15
(1)Preţul de pornire a licitaţiei este aprobat de adunarea generală a acţionarilor societăţii comerciale pe baza raportului de evaluare şi a mandatului special.
(2)Preţul de pornire a licitaţiei, publicat în anunţul de vânzare, nu include taxa pe valoarea adăugată. Aceasta se adaugă la preţul de adjudecare.
(3)Preţul de pornire a licitaţiei şi preţul de adjudecare nu pot fi mai mici decât valoarea contabilă rămasă a activului.
Art. 16
(1)La licitaţiile de vânzare de active pot participa persoane fizice sau persoane juridice de drept privat, române ori străine, în condiţiile legii.
(2)Ofertanţii depun la sediul organizatorului licitaţiei, cu cel puţin o oră înainte de începerea licitaţiei, următoarele documente în original:
a)dovada achitării taxei de participare la licitaţie;
b)dovada consemnării la dispoziţia societăţii comerciale vânzătoare a garanţiei de 10% din preţul de pornire a licitaţiei. Modalităţile de plată a garanţiei de participare sunt: virament prin ordin de plată sau filă cec. În cazul în care un ofertant nu doreşte constituirea garanţiei băneşti în una dintre aceste modalităţi, el poate ordona băncii la care are deschis contul principal să emită o scrisoare de garanţie bancară având termenul de valabilitate de cel puţin 20 de zile calendaristice de la data ţinerii licitaţiei;
c)actul care atestă împuternicirea acordată persoanei care reprezintă ofertantul în şedinţa de licitaţie;
d)dovada achitării obligaţiilor fiscale - certificatul fiscal;
e)documentele specifice, în funcţie de încadrarea juridică a ofertanţilor:
-pentru persoanele juridice române:
(i) copii de pe certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului, de pe actele constitutive, de pe codul fiscal;
(ii) scrisoare de bonitate financiară, eliberată de o societate bancară română sau de o filială a unei bănci străine în România;
-pentru persoanele juridice străine:
(i) certificat de înmatriculare a societăţii comerciale străine, tradus în limba română, iar traducerea să fie legalizată de un notar public din România;
(ii) scrisoare de bonitate financiară, eliberată de o bancă sau de o filială a unei bănci străine în România;
- pentru persoanele fizice române: copie de pe actul de identitate (copie legalizată), cazierul judiciar şi adeverinţă de la administraţia financiară privind plata debitelor;
- pentru persoanele fizice străine: copie de pe paşaport (copie legalizată);
f)dovada achitării contravalorii dosarului de prezentare a activului pentru care participă la licitaţie.
Art. 17
(1)Pentru organizarea şi conducerea licitaţiei societatea comercială vânzătoare va constitui o comisie formată din cel puţin 3 persoane, dintre care un preşedinte şi un secretar, numite prin hotărâre a adunării generale a acţionarilor, din care vor face parte şi reprezentanţi ai Agenţiei Domeniilor Statului.
(2)Membrii adunării generale a acţionarilor, ai consiliului de administraţie sau directorul societăţii comerciale vânzătoare, membrii comisiei de licitaţie, rudele sau afinii lor până la gradul al patrulea inclusiv ori soţii acestora nu au dreptul să participe, direct sau indirect, la licitaţie în calitate de ofertant.
(3)Indemnizaţiile membrilor comisiei de licitaţie se stabilesc şi se suportă de către vânzător, conform hotărârii adunării generale a acţionarilor, şi nu pot fi mai mari de 20% din salariul directorului.
(4)Comisia de licitaţie prevăzută la alin. (1) răspunde de respectarea procedurii desfăşurării licitaţiei în conformitate cu prezentele norme, precum şi de activitatea de examinare a dosarelor de prezentare a activelor de evaluare a ofertelor şi de declarare a adjudecatarului licitaţiei.
Art. 18
Licitaţia se desfăşoară potrivit regulamentului prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme.
Art. 19
(1)Ofertanţii care sunt dovediţi că au stabilit înţelegeri pentru falsificarea rezultatului licitaţiei în scopul obţinerii unor preţuri mai avantajoase sau cei care perturbă în orice mod desfăşurarea licitaţiei pierd garanţia de participare.
(2)În timpul desfăşurării şedinţei de licitaţie sunt interzise acţiunile corelate ale licitanţilor care au drept scop perturbarea şedinţei de licitaţie sau influenţarea membrilor comisiei de licitaţie.
Art. 20
Procesul-verbal al licitaţiei împreună cu documentele privind organizarea şi desfăşurarea acesteia se arhivează cu caracter permanent la sediul vânzătorului.
Art. 21
(1)Eventualele contestaţii ale licitanţilor se pot depune la sediul vânzătorului unde s-a ţinut licitaţia, în termen de 24 de ore la încheierea şedinţei de licitaţie.
(2)Contestaţiile se soluţionează prin grija consiliului de administraţie al vânzătorului în termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii acestora, iar ofertanţilor li se comunică în scris, sub semnătura directorului, modul de soluţionare a contestaţiei.
(3)În cazul în care contestaţiile sunt întemeiate, vânzătorul anulează decizia de adjudecare, comunică hotărârea tuturor licitanţilor şi dispune, după caz, organizarea unei noi licitaţii.
(4)Garanţia de participare se restituie în termen de 5 zile de la data adjudecării licitaţiei, cu excepţia garanţiei câştigătorului, care se deduce din preţul de adjudecare.
Art. 22
(1)Conţinutul-cadru al contractului de vânzare-cumpărare de active este prevăzut în anexa nr. 4 la prezentele norme.
(2)Plata integrală a activului adjudecat se face până la semnarea contractului de vânzare-cumpărare.
(3)Sumele obţinute din vânzare se utilizează conform art. 25 alin. (2) din Legea nr. 268/2001.