Capitolul 5 - REGISTRUL NAŢIONAL AL CALIFICĂRILOR DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL SUPERIOR (RNCIS) - Metodologie din 2011 DE IMPLEMENTARE A CADRULUI NAŢIONAL AL CALIFICĂRILOR DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL SUPERIOR

M.Of. 880 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 13 Decembrie 2011
CAPITOLUL 5:REGISTRUL NAŢIONAL AL CALIFICĂRILOR DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL SUPERIOR (RNCIS)
RNCIS se dezvoltă în strânsă legătură cu CNCIS şi reprezintă instrumentul de identificare, înregistrare, consultare permanentă şi actualizare a calificărilor, respectiv a diplomelor şi certificatelor emise de către instituţiile de învăţământ superior. RNCIS este o construcţie comună, implicând ANC, instituţii de învăţământ superior, angajatori, asociaţii profesionale etc. şi este corelat metodologic cu Registrul Naţional al Calificărilor (RNC).
Responsabilitatea implementării, permanentei actualizări şi modernizări a RNCIS revine ANC.
SECŢIUNEA 1:5.1. Structura RNCIS
(1)RNCIS cuprinde două secţiuni pentru descrierea fiecărei calificări: una generală şi una specifică. Prima se referă la informaţiile generale despre o calificare, iar a doua secţiune cuprinde date despre instituţiile care oferă formare în această calificare şi informaţii despre competenţele specifice asigurate de acestea.
1.Secţiunea generală, comună unei calificări, cuprinde informaţii:
a)referitoare la nomenclatorul calificărilor
- titlul obţinut de absolvent;
- denumirea calificării;
- domeniul de studii;
- programul de studii;
- codul calificării.
b)referitoare la competenţele asociate calificării
- rezultatele învăţării exprimate în cunoştinţe, abilităţi şi competenţe - Grila 1 (Anexa 1 la prezenta Metodologie);
- domenii de activitate în care absolventul poate lucra;
- ocupaţii posibile;
- relaţionarea cu Clasificarea Ocupaţiilor din România - COR;
- conexiuni cu alte calificări.
2.Secţiunea specifică cuprinde următoarele informaţii:
- denumirea instituţiei de învăţământ superior, cu datele complete de identificare;
- denumirea facultăţii;
- denumirea programului de studiu care conduce la calificarea în discuţie;
- Grila 1s (Anexa 1bis la prezenta Metodologie);
- Grila 2 (Anexa 2 la prezenta Metodologie);
- planul de învăţământ al programului de studiu.
Fiecare universitate va avea acces direct la propriile date din secţiunea specifică pentru a opera actualizări şi completări în RNCIS, în anumite limite, cu notificarea prealabilă a ANC.
(2)RNCIS va asigura transparenţa CNCIS şi va permite căutări simple sau avansate, în funcţie de criterii multiple, precum şi obţinerea unor rapoarte privind aspecte ale calificărilor din învăţământul superior din România.
SECŢIUNEA 2:5.2. Implementarea RNCIS
RNCIS contribuie la asigurarea transparenţei şi a lizibilităţii învăţământului superior în raporturile cu piaţa muncii, în ceea ce priveşte cunoaşterea rezultatelor învăţării, precum şi compararea calificărilor obţinute în urma absolvirii diferitelor programe de studii furnizate de instituţiile de învăţământ superior. Pentru implementare, ANC stabileşte procedurile tehnice de pilotare şi de experimentare, precum şi modalităţile de utilizare consecventă, regulată a acestui sistem de către toate instituţiile implicate.
După încheierea fiecărei etape de realizare a CNCIS, rezultatele parţial obţinute vor fi introduse în RNCIS. După parcurgerea tuturor celor patru etape de descriere a calificărilor (Capitolul 3), versiunile finale vor fi introduse în RNCIS.
SECŢIUNEA 3:5.3. Actualizarea RNCIS
Actualizarea RNCIS presupune:
- definirea procedurilor şi instrumentelor de actualizare periodică a calificărilor;
- monitorizarea programelor de formare şi a modalităţilor de evaluare şi certificare a calificărilor;
- stabilirea mecanismelor de corelare cu alte cadre naţionale ale calificărilor;
- elaborarea metodologiei de evaluare a competenţelor corespunzătoare unei calificări.
ANC asigură periodic actualizarea RNCIS şi întreprinde măsurile necesare în vederea îmbunătăţirii funcţiilor acestuia pentru a asigura compatibilitatea cu societatea informaţională.
RNCIS este un construct multi-actor şi un instrument de interes naţional şi internaţional de informare:
- RNCIS reprezintă rezultatul conlucrării mai multor categorii de instituţii/organisme, în calitate de actori direct implicaţi în dezvoltarea şi implementarea sa, cât şi de beneficiari: MECTS, ANC, instituţii de învăţământ superior, dar şi actori/organisme din mediul social şi economic;
- RNCIS este disponibil în varianta sa electronică în limba română şi în limba engleză, asigurând transparenţa şi lizibilitatea învăţământului superior românesc pentru angajatori, asociaţii profesionale, sindicate, patronate, profesori, studenţi etc. Registrul este public, putând fi accesat la nivel naţional, european şi internaţional.