Capitolul i - Dispoziţii generale - Metodologie-Cadru din 2025 privind tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică, asigurarea calităţii programelor şi sistemul de acumulare a creditelor ECTS pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar
M.Of. 472
În vigoare Versiune de la: 1 Septembrie 2025
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Pentru personalul didactic din învăţământul preuniversitar, formarea continuă este un drept şi o obligaţie.
(2)Formarea continuă a cadrelor didactice cuprinde dezvoltarea profesională prin programe şi activităţi de formare, precum şi etapele de evoluţie în carieră, după obţinerea dreptului de liberă practică pentru cariera didactică.
(3)Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar se realizează prin programe de formare continuă ce asigură dezvoltarea în cariera didactică, denumite în continuare programe pentru dezvoltare în cariera didactică, fundamentate pe standardele profesionale pentru profesia didactică şi pe competenţele profesionale, adecvat rolurilor didactice şi profilului profesional al cadrului didactic.
Art. 2
(1)Prezenta metodologie-cadru reglementează tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică şi cadrul general, instituţional, conceptual şi procedural de asigurare a calităţii programelor pentru dezvoltare în cariera didactică.
(2)Pentru recunoaşterea competenţelor profesionale ale personalului didactic din învăţământul preuniversitar, formate şi dezvoltate prin programe şi activităţi de formare continuă, prin parcurgerea etapelor de evoluţie în carieră, precum şi prin celelalte activităţi de formare prevăzute la art. 187 alin. (10) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se utilizează Sistemul european de credite transferabile, denumit în continuare ECTS, în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (3) din Metodologia de acordare a creditelor transferabile în învăţarea pe tot parcursul vieţii, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.768/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Evaluarea şi validarea rezultatelor participării personalului didactic la diferite programe şi forme de organizare a formării în cariera didactică se realizează prin sistemul de acumulare a creditelor ECTS, prin corespondenţă cu creditele profesionale transferabile (CPT), pe baza evaluării competenţelor şi a recunoaşterii rezultatelor învăţării, asigurând flexibilitate şi transparenţa rutelor de formare în contexte variate: formale, nonformale şi informale.
Art. 3
(1)Un program pentru dezvoltare în cariera didactică reprezintă oferta unui furnizor şi urmăreşte formarea şi dezvoltarea competenţelor profesionale ale personalului didactic din învăţământul preuniversitar.
(2)Programele pentru dezvoltare în cariera didactică se clasifică în categorii, în funcţie de tipul de competenţe dezvoltate, de raportarea la domeniul de specializare corespunzător funcţiei didactice ocupate şi de modalitatea de validare calitativă.