Capitolul iii - Stabilirea competenţelor generale şi a competenţelor specifice - Metodologie-Cadru din 2024 de analiză a posturilor
M.Of. 144
În vigoare Versiune de la: 21 Februarie 2024
CAPITOLUL III:Stabilirea competenţelor generale şi a competenţelor specifice
Art. 9
În aplicarea prevederilor art. 26-29 din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, competenţele generale şi competenţele specifice se stabilesc în condiţiile prevăzute de aceeaşi anexă, pentru fiecare post aferent unei funcţii publice din autorităţile şi instituţiile publice în cadrul cărora sunt stabilite funcţiile publice prevăzute la art. 385 din aceeaşi ordonanţă de urgenţă, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii.
Art. 10
(1)Pentru funcţiile publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici prevăzute la art. 389 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru funcţiile publice de conducere prevăzute la art. 390 alin. (1) şi (2) din acelaşi act normativ, competenţele generale se stabilesc în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (1)-(8) din anexa nr. 8 la aceeaşi ordonanţă de urgenţă.
(2)Pentru funcţiile publice de execuţie prevăzute la art. 392 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, competenţele generale se stabilesc în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (1)-(3) din anexa nr. 8 la aceeaşi ordonanţă de urgenţă.
Art. 11
(1)Nivelurile de complexitate ale competenţelor generale sunt cele prevăzute la art. 12-16 din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Competenţele generale şi nivelurile de complexitate aferente pentru funcţiile publice generale de execuţie de grad profesional debutant şi asistent se stabilesc după cum urmează:
a)rezolvarea de probleme şi luarea deciziilor - nivel elementar;
b)iniţiativă - nivel elementar;
c)planificare şi organizare - nivel elementar;
d)comunicare - nivel elementar;
e)lucru în echipă - nivel elementar;
f)orientare către cetăţean - nivel elementar;
g)integritate - nivel elementar.
(3)Competenţele generale şi nivelurile de complexitate aferente pentru funcţiile publice generale de execuţie de grad profesional principal şi superior se stabilesc după cum urmează:
a)rezolvarea de probleme şi luarea deciziilor - nivel operaţional;
b)iniţiativă - nivel operaţional;
c)planificare şi organizare - nivel operaţional;
d)comunicare - nivel operaţional;
e)lucru în echipă - nivel operaţional;
f)orientare către cetăţean - nivel operaţional;
g)integritate - nivel operaţional.
(4)Competenţele generale şi nivelurile de complexitate aferente pentru funcţiile publice generale de conducere de şef serviciu se stabilesc după cum urmează:
a)rezolvarea de probleme şi luarea deciziilor - nivel extins;
b)iniţiativă - nivel extins;
c)planificare şi organizare - nivel extins;
d)comunicare - nivel extins;
e)lucru în echipă - nivel operaţional;
f)orientare către cetăţean - nivel operaţional;
g)integritate - nivel operaţional;
h)managementul performanţei - nivel operaţional;
i)dezvoltarea echipei - nivel operaţional.
(5)Competenţele generale şi nivelurile de complexitate aferente pentru funcţiile publice generale de conducere de director general, director general adjunct, director, director adjunct, director executiv şi director executiv adjunct se stabilesc după cum urmează:
a)rezolvarea de probleme şi luarea deciziilor - nivel extins;
b)iniţiativă - nivel extins;
c)planificare şi organizare - nivel extins;
d)comunicare - nivel extins;
e)lucru în echipă - nivel extins;
f)orientare către cetăţean - nivel extins;
g)integritate - nivel extins;
h)managementul performanţei - nivel extins;
i)dezvoltarea echipei - nivel operaţional;
j)generarea angajamentului - nivel operaţional;
k)promovarea inovaţiei şi iniţierea schimbării - nivel operaţional.
(6)Competenţele generale şi nivelurile de complexitate aferente pentru funcţiile publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici se stabilesc după cum urmează:
a)rezolvarea de probleme şi luarea deciziilor - nivel strategic;
b)iniţiativă - nivel extins;
c)planificare şi organizare - nivel strategic;
d)comunicare - nivel strategic;
e)lucru în echipă - nivel extins;
f)orientare către cetăţean - nivel strategic;
g)integritate - nivel extins;
h)managementul performanţei - nivel extins;
i)dezvoltarea echipei - nivel operaţional;
j)generarea angajamentului - nivel operaţional;
k)promovarea inovaţiei şi iniţierea schimbării - nivel extins.
Art. 12
(1)Competenţele specifice necesare ocupării unei funcţii publice se stabilesc în condiţiile prevăzute la art. 11 din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Pentru identificarea competenţelor specifice se va avea în vedere cadrul general de competenţe prevăzut la art. 17 din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, astfel încât elementele componente ale competenţelor specifice să nu se suprapună competenţelor generale şi indicatorilor comportamentali ai competenţelor generale.
Art. 13
(1)Competenţele specifice necesare ocupării unei funcţii publice vacante pot fi:
a)competenţe lingvistice de comunicare în limbi străine, necesare pentru exercitarea atribuţiilor din fişa postului;
b)competenţe lingvistice de comunicare în limba minorităţii naţionale, dacă este cazul, în condiţiile legii;
c)competenţe digitale;
d)alte competenţe specifice necesare ocupării funcţiei publice, identificate în condiţiile prevăzute la art. 25-30 din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Verificarea competenţelor prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) se realizează conform art. 21 alin. (1), (2) şi (31) din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Verificarea competenţelor prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) se realizează în condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (11), (2) şi (32) din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 14
(1)Identificarea competenţelor lingvistice de comunicare în limba minorităţii naţionale se face cu respectarea prevederilor art. 94 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)În cazul în care pentru funcţia publică analizată se identifică competenţa lingvistică de comunicare în limbi străine, respectiv competenţe lingvistice de comunicare în limba minorităţii naţionale, rubricile corespunzătoare din documentul prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. b) din prezenta metodologie se completează cu limba respectivă, precum şi cu nivelul de complexitate solicitat, prin raportare la Cadrul european comun de referinţă pentru limbi străine, în condiţiile prevăzute de art. 11 alin. (3) din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)În cazul în care pentru funcţiile publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici se identifică competenţa lingvistică de comunicare în limbi străine - limba engleză/franceză/spaniolă/germană, se stabileşte cel puţin nivelul de complexitate B1, iar pentru alte limbi străine se stabileşte orice nivel de complexitate, potrivit art. 11 alin. (3) din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)În cazul în care pentru funcţia publică analizată se identifică competenţe digitale, rubricile corespunzătoare din documentul prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. b) din prezenta metodologie se completează cu informaţii detaliate şi cu nivelul de complexitate solicitat conform art. 11 alin. (4) din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)Pentru competenţele specifice identificate conform art. 11 alin. (2) lit. d) din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, nu se stabileşte nivel de complexitate, potrivit art. 11 alin. (5) din aceeaşi anexă.
Art. 15
(1)Pentru avizarea competenţelor specifice, autorităţile şi instituţiile publice în cadrul cărora sunt stabilite funcţiile publice prevăzute la art. 385 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii, transmit Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, în vederea avizării, documentele prevăzute la art. 30 alin. (3) din anexa nr. 8 la aceeaşi ordonanţă.
(2)Documentele prevăzute la alin. (1) trebuie să poarte numele şi prenumele, funcţia deţinută şi semnătura conducătorului autorităţii sau instituţiei publice solicitante. Acestea se transmit Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici în condiţiile prevăzute la art. 30 alin. (4) din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Prevederile art. 30 alin. (21) din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.
Art. 16
Ulterior obţinerii avizului Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a încărca competenţele specifice avizate în cuprinsul secţiunii dedicate în acest scop din instrumentele informatice puse la dispoziţie de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.
Art. 17
După primirea avizului Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici privind stabilirea competenţelor specifice, fişa postului standardizată se completează cu competenţele generale şi competenţele specifice, în condiţiile prevăzute la art. 31 din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 18
În aplicarea prezentei metodologii, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici poate elabora îndrumări metodologice, pe care le pune la dispoziţia autorităţilor şi instituţiilor publice prin publicarea pe pagina sa de internet.