Capitolul iii - Funcţionarea consiliului de administraţie - Metodologie-Cadru din 2023 de organizare şi funcţionare a consiliilor de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar
M.Of. 814
În vigoare Versiune de la: 11 Septembrie 2023
CAPITOLUL III:Funcţionarea consiliului de administraţie
Art. 10
(1)Pentru unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, preşedintele consiliului de administraţie este directorul unităţii de învăţământ. Pentru unităţile de învăţământ preuniversitar particular şi confesional conducerea consiliului de administraţie este asigurată de persoana desemnată de fondatori.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în unităţile de învăţământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică care organizează, cu o pondere majoritară, învăţământ profesional în sistem dual, respectiv învăţământ tehnologic în sistem dual, preşedintele consiliului de administraţie, având componenţa prevăzută la art. 4 alin. (2) lit. a), este ales în prima şedinţă a consiliului de administraţie convocată şi prezidată de director. Preşedintele este ales dintre director şi reprezentanţii operatorilor economici, prin vot secret, cu cel puţin jumătate plus unu din numărul total de membri, cu respectarea prevederilor anexei nr. 1. Următoarele şedinţe vor fi conduse de preşedintele ales.
(3)Prezenţa membrilor la şedinţele consiliului de administraţie este obligatorie. Dovada motivării absenţelor se anexează la documentele şedinţei consiliului de administraţie.
(4)Consiliul de administraţie este legal întrunit în şedinţă în prezenţa a cel puţin jumătate plus unu din totalul membrilor acestuia, cu respectarea prevederilor anexei nr. 1. În exercitarea atribuţiilor, consiliul de administraţie emite hotărâri.
(5)Hotărârile consiliului de administraţie se adoptă cu votul a cel puţin jumătate plus unu dintre membrii prezenţi, cu excepţiile prevăzute de legislaţia în vigoare şi prezenta metodologie-cadru.
(6)Hotărârile privind angajarea, motivarea, evaluarea, recompensarea, disponibilizarea personalului, respectiv răspunderea disciplinară, cu excepţia hotărârii privind stabilirea sancţiunii aplicate personalului didactic de predare, se iau la nivelul unităţii de învăţământ de către consiliul de administraţie, cu votul a cel puţin jumătate plus unu din totalul membrilor consiliului, cu respectarea prevederilor anexei nr. 1.
(7)În situaţii excepţionale, în care hotărârile consiliului de administraţie nu pot fi luate conform alin. (6), acesta va fi reconvocat o singură dată. La următoarea şedinţă cvorumul de şedinţă este cel puţin jumătate plus unu din totalul membrilor consiliului de administraţie, iar hotărârile consiliului de administraţie se adoptă cu cel puţin 2/3 din voturile celor prezenţi. Dacă în urma votului nu se obţine cel puţin numărul de 2/3 din voturile celor prezenţi, cu respectarea prevederilor anexei nr. 1, hotărârea nu poate fi adoptată.
(8)Hotărârea privind revocarea calităţii de preşedinte ales al consiliului de administraţie, altul decât directorul unităţii de învăţământ, situaţie prevăzută la art. 7 alin. (7), respectiv propunerea de eliberare din funcţie a directorului şi/sau a directorului adjunct ai/al unităţilor de învăţământ de stat, numiţi în urma concursului naţional, şi hotărârea privind sancţiunea acordată personalului didactic de predare, prevăzute la art. 198 alin. (4) lit. b) şi alin. (5) şi art. 211 alin. (4) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, se iau cu votul a cel puţin 2/3 din numărul total al membrilor consiliului de administraţie, cu respectarea prevederilor anexei nr. 1.
(9)Hotărârile privind bugetul şi patrimoniul unităţii de învăţământ se adoptă cu votul a cel puţin jumătate plus unu din numărul total al membrilor consiliului de administraţie, cu respectarea prevederilor anexei nr. 1.
(10)Hotărârile consiliului de administraţie care vizează personalul din unitate, respectiv: procedurile pentru ocuparea posturilor, a funcţiilor de conducere, acordarea gradaţiei de merit, restrângerea de activitate, acordarea calificativelor, aplicarea de sancţiuni şi altele asemenea, se iau prin vot secret. În cazul şedinţelor desfăşurate online sau hibrid, modalitatea de exercitare a votului secret se precizează în procedura menţionată la art. 11 alin. (4).
(11)Membrii consiliului de administraţie care se află în conflict de interese nu participă la vot.
(12)O hotărâre a consiliului de administraţie se consideră adoptată dacă numărul voturilor "pentru" îndeplineşte condiţia de cvorum necesar adoptării hotărârilor.
(13)Directorul unităţii de învăţământ emite deciziile conform hotărârilor consiliului de administraţie. Lipsa cvorumului de şedinţă şi/sau a cvorumului necesar adoptării hotărârilor conduce la nulitatea hotărârilor luate în şedinţa respectivă.
(14)Hotărârile adoptate de consiliul de administraţie se publică la avizier, precum şi pe website-ul unităţii de învăţământ preuniversitar, în maximum 3 zile lucrătoare.
(15)La şedinţele consiliului de administraţie participă de drept, cu statut de observator, reprezentanţii federaţiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar care au membri în unitatea de învăţământ şi ai asociaţiei de părinţi membre a federaţiilor părinţilor cu activitate relevantă la nivel naţional. În cazul unităţilor de învăţământ gimnazial, liceal sau profesional, după caz, participă cu statut de observator şi preşedintele consiliului şcolar al elevilor. Preşedintele consiliului de administraţie convoacă observatorii la toate şedinţele consiliului de administraţie.
(16)La şedinţele consiliului de administraţie este invitat obligatoriu şi reprezentantul elevilor care învaţă la clasele cu învăţământ în limba maternă, dacă ordinea de zi prevede o problematică a acestui învăţământ. În mod similar se procedează şi în unităţile de învăţământ cu predare în limbile minorităţilor naţionale în cadrul cărora funcţionează şi clase cu predare în limba română.
(17)La şedinţele consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ preuniversitar de stat participă şi profesorul consilier şcolar, atunci când se discută aspecte ce ţin de activitatea acestuia. Preşedintele consiliului de administraţie are obligaţia convocării profesorului consilier şcolar. Preşedintele poate invita şi alte persoane în funcţie de problematica înscrisă pe ordinea de zi.
(18)Menţiunea privind prezenţa la şedinţă şi îndeplinirea condiţiei de cvorum, discuţiile, punctele de vedere ale participanţilor, modalitatea de vot şi rezultatul obţinut în urma votării, precum şi hotărârea luată se consemnează în procesul-verbal de şedinţă şi sunt asumate de participanţi prin semnătură.
(19)La sfârşitul fiecărei şedinţe a consiliului de administraţie, membrii consiliului de administraţie participanţi, observatorii şi invitaţii au obligaţia să semneze procesul-verbal încheiat cu această ocazie.
(20)În prima şedinţă a consiliului de administraţie, preşedintele informează membrii şi observatorii că au obligaţia să nu dezvăluie sau să pună la dispoziţia altor persoane şi/sau să nu prezinte în spaţiul public sau prin reţele de socializare online sau prin mass-media datele cu caracter personal, respectiv informaţii, date ori documente analizate, supuse dezbaterii sau rezultate din activitatea consiliului, luarea la cunoştinţă fiind confirmată prin semnarea de către aceştia a procesului-verbal de şedinţă.
Art. 11
(1)Consiliul de administraţie se întruneşte lunar în şedinţe ordinare, precum şi ori de câte ori este necesar în şedinţe extraordinare, la solicitarea directorului/preşedintelui consiliului de administraţie, în cazul în care directorul nu deţine această calitate, sau a cel puţin o treime dintre membrii consiliului de administraţie.
(2)Şedinţele consiliului de administraţie se pot desfăşura fizic, online sau hibrid. Preşedintele consiliului de administraţie hotărăşte modalitatea de desfăşurare a şedinţelor consiliului de administraţie: fizic, online sau hibrid.
(3)În situaţii obiective, cum ar fi calamităţi, intemperii, epidemii, pandemii, alte situaţii excepţionale, şedinţele consiliului de administraţie se desfăşoară doar online, prin mijloace electronice de comunicare, în sistem de videoconferinţă.
(4)Procedura de desfăşurare online sau hibrid a şedinţelor consiliului de administraţie, care prevede inclusiv modalitatea de semnare a procesului-verbal de şedinţă, se stabileşte la nivelul inspectoratului şcolar/direcţiei de învăţământ şi se aplică tuturor unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat din judeţ/municipiul Bucureşti. Pentru unităţile de învăţământ particular şi confesional procedura se stabileşte de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ.
(5)Membrii consiliului de administraţie, observatorii şi invitaţii sunt convocaţi cu cel puţin 72 de ore înainte de începerea şedinţei ordinare, comunicându-li-se ordinea de zi şi documentele ce urmează a fi discutate. În cazul şedinţelor extraordinare convocarea se face cu cel puţin 24 de ore înainte. Prin excepţie, în cazul şedinţelor extraordinare în care este necesară luarea unor decizii urgente sau al reconvocării potrivit prevederilor art. 10 alin. (7), convocarea se poate realiza cu mai puţin de 24 de ore înainte. Procedura de convocare se consideră îndeplinită dacă s-a realizat prin unul dintre următoarele mijloace: sub semnătură sau prin poştă, fax, e-mail, alte mijloace electronice folosite de unitatea de învăţământ (de exemplu, whatsapp, SMS etc.) stabilite printr-o procedură la nivelul unităţii. Convocatorul va conţine obligatoriu data, ora, modalitatea de desfăşurare, locul de desfăşurare a şedinţei consiliului de administraţie, ordinea de zi/problematica abordată în şedinţă şi care sunt invitaţii.
(6)Dacă după 3 convocări consecutive consiliul de administraţie nu se întruneşte în şedinţă, cu respectarea prevederilor art. 10 alin. (2) şi (4)-(11), sunt reluate demersurile pentru reconstituirea componenţei consiliului de administraţie sau, după caz, de constituire a unui nou consiliu de administraţie conform procedurii prevăzute la art. 5. În acest ultim caz, directorul unităţii de învăţământ emite o nouă decizie privind componenţa consiliului de administraţie.
Art. 12
(1)Preşedintele consiliului de administraţie are următoarele atribuţii:
a)conduce şedinţele consiliului de administraţie; în situaţia în care tematica şedinţei vizează eliberarea din funcţie a directorului, numit în urma concursului naţional, iar directorul este preşedinte, de drept sau ales, şedinţa este condusă de un alt membru al consiliului de administraţie ales prin votul membrilor;
b)coordonează elaborarea documentelor de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie şi le supune spre aprobare membrilor consiliului de administraţie la începutul fiecărui an şcolar;
c)semnează hotărârile adoptate şi documentele aprobate de către consiliul de administraţie;
d)întreprinde, după caz, alături de director, demersurile necesare pentru înlocuirea membrilor consiliului de administraţie;
e)desemnează - în cazul în care deţine şi funcţia de director al unităţii de învăţământ/solicită directorului să desemneze ca secretar al consiliului de administraţie o persoană din rândul personalului didactic de predare sau didactic auxiliar din unitatea de învăţământ, care nu este membru în consiliul de administraţie, cu acordul persoanei desemnate;
f)colaborează cu secretarul consiliului de administraţie în privinţa redactării documentelor necesare desfăşurării şedinţelor, convocării membrilor/observatorilor/invitaţilor, elaborării şi comunicării hotărârilor adoptate, în condiţiile legii;
g)răspunde de elaborarea şi gestionarea documentelor consiliului de administraţie.
(2)Responsabilităţile secretarului consiliului de administraţie sunt preluate, în absenţa acestuia, de către o altă persoană din rândul cadrelor didactice sau al personalului didactic auxiliar din unitatea de învăţământ, care nu este membru al consiliului de administraţie, desemnată de directorul unităţii de învăţământ, cu acordul persoanei desemnate.
(3)Secretarul consiliului de administraţie nu are drept de vot şi are următoarele atribuţii:
a)asigură convocarea, în scris, prin oricare din mijloacele prevăzute de prezenta metodologie-cadru, a membrilor consiliului de administraţie, a observatorilor şi a invitaţilor;
b)constituie, înregistrează, leagă şi numerotează registrul de procese-verbale al consiliului de administraţie, precum şi registrul de evidenţă a hotărârilor consiliului de administraţie. Pe ultima pagină a registrului, directorul semnează şi ştampilează pentru autentificarea numărului paginilor şi a registrului; constituie, după caz, arhiva electronică cu procesele-verbale şi hotărârile consiliului de administraţie;
c)scrie lizibil şi inteligibil procesul-verbal al şedinţei în registrul de procese-verbale al consiliului de administraţie/redactează electronic, după caz, procesele-verbale ale şedinţelor;
d)redactează, pe baza procesului-verbal al şedinţei, o hotărâre a consiliului de administraţie care conţine enumerarea deciziilor definitive de aprobare/avizare sau respingere prin vot a documentelor/propunerilor/cererilor aflate pe ordinea de zi a şedinţei şi o prezintă preşedintelui pentru a fi semnată;
e)afişează hotărârile adoptate de către consiliul de administraţie la avizierul unităţii de învăţământ şi pe website-ul acesteia; în situaţia în care hotărârile conţin informaţii cu privire la date cu caracter personal, acestea se anonimizează;
f)transmite în termen de 2 zile lucrătoare de la data desfăşurării şedinţei, la cerere, membrilor consiliului de administraţie şi observatorilor, în copie, hotărârea consiliului de administraţie, procesul-verbal al şedinţei şi, după caz, anexele acestuia, cu anonimizarea datelor cu caracter personal;
g)răspunde, alături de preşedinte, de arhivarea, pe suport hârtie sau electronic, a documentelor rezultate din activitatea consiliului de administraţie şi de securitatea acestor arhive;
h)alte atribuţii rezultând din actele normative/administrative cu caracter normativ aplicabile în materie.
Art. 13
(1)Documentele consiliului de administraţie sunt:
a)graficul şi tematica şedinţelor ordinare ale consiliului de administraţie, hotărârea privind atribuţiile membrilor în cadrul consiliului de administraţie şi procedurile consiliului de administraţie;
b)convocatoarele consiliului de administraţie şi dovezi ale convocării prin mijloace electronice;
c)registrul de procese-verbale şi, după caz, procesele-verbale semnate electronic ale consiliului de administraţie;
d)anexele proceselor-verbale (rapoarte, programe, informări, tabele, liste, solicitări, memorii, sesizări etc.);
e)registrul de evidenţă a hotărârilor consiliului de administraţie;
f)hotărârile adoptate, semnate de preşedinte, înregistrate în registrul de evidenţă a hotărârilor consiliului de administraţie.
(2)În procesele-verbale ale şedinţelor consiliului de administraţie, secretarul consiliului de administraţie consemnează:
a)prezenţa nominală a membrilor consiliului de administraţie la şedinţe;
b)ordinea de zi a şedinţelor prezentată de către preşedintele consiliului de administraţie, respectiv hotărârea de aprobare a ordinii de zi de către membrii consiliului de administraţie;
c)rezultatul votului: "aprobat", "avizat", "respins" exprimat în urma analizei documentelor/propunerilor/cererilor supuse aprobării/avizării, prin indicarea numărului de voturi "pentru", numărului de voturi "împotrivă" şi a numărului de abţineri, precum şi numele membrilor consiliului de administraţie care votează "împotrivă" sau se abţin;
d)intervenţiile pe care le au membrii consiliului de administraţie, observatorii şi invitaţii în timpul şedinţei respective.
(3)Numele şi semnăturile olografe sau, după caz, digitale ale participanţilor la şedinţe sunt consemnate la sfârşitul procesului-verbal al fiecărei şedinţe; preşedintele consiliului de administraţie semnează, la final, pentru certificarea celor consemnate în procesul-verbal.
(4)Registrele şi anexele proceselor-verbale se păstrează în biroul directorului, într-un fişet securizat, ale cărui chei se găsesc la preşedintele consiliului de administraţie şi la secretarul consiliului de administraţie. Pentru păstrarea unor documente ale consiliului de administraţie se pot crea şi arhive electronice pentru a căror securizare răspunde preşedintele şi secretarul consiliului.
Art. 14
(1)Hotărârile consiliului de administraţie sunt obligatorii pentru toate persoanele fizice sau juridice implicate în mod direct ori indirect în activitatea unităţii de învăţământ. În situaţia existenţei unei suspiciuni cu privire la legalitatea emiterii hotărârii consiliului de administraţie, preşedintele are obligaţia de a informa inspectoratul şcolar/direcţia de învăţământ şi nu emite decizia de punere în aplicare a hotărârii/nu pune în aplicare hotărârea până la clarificarea de către inspectoratul şcolar/direcţia de învăţământ a aspectelor privind legalitatea.
(2)Hotărârile adoptate de consiliul de administraţie pot fi contestate la instanţa de contencios administrativ, cu respectarea procedurii prealabile reglementate prin Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările ulterioare.