Art. 104. - Autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare pentru atribuirea contractelor de achiziţii publice/acordurilor-cadru de lucrări, de produse sau de servicii într-unui din următoarele cazuri: - Legea 98/2016 privind achiziţiile publice
M.Of. 390
În vigoare Versiune de la: 17 Noiembrie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 104
(4)În cazul prevăzut la alin. (1) lit. c), autoritatea contractantă nu are dreptul de a stabili în documentele achiziţiei durata contractului pe o perioadă mai mare decât cea necesară pentru a face faţă situaţiei neprevăzute care a determinat aplicarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare.
(41)[textul din Art. 104, alin. (4^1) din capitolul III, sectiunea 1, subsectiunea 7 a fost abrogat la 24-mai-2024 de Art. I, punctul 3. din Ordonanta urgenta 52/2024]
(1)Autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare pentru atribuirea contractelor de achiziţii publice/acordurilor-cadru de lucrări, de produse sau de servicii într-unui din următoarele cazuri:
a)dacă în cadrul unei proceduri de licitaţie deschisă, licitaţie restrânsă ori procedură simplificată organizate pentru achiziţia produselor, serviciilor sau lucrărilor respective nu a fost depusă nicio ofertă/solicitare de participare sau au fost depuse numai oferte/solicitări de participare neadecvate, cu condiţia să nu se modifice în mod substanţial condiţiile iniţiale ale achiziţiei şi, la solicitarea Comisiei Europene, să fie transmis acesteia un raport;
c)ca o măsură strict necesară, atunci când perioadele de aplicare a procedurilor de licitaţie deschisă, licitaţie restrânsă, negociere competitivă sau procedură simplificată nu pot fi respectate din motive de extremă urgenţă, determinate de evenimente imprevizibile şi care nu se datorează sub nicio formă unei acţiuni sau inacţiuni a autorităţii contractante.
d)[textul din Art. 104, alin. (1), litera D. din capitolul III, sectiunea 1, subsectiunea 7 a fost abrogat la 24-mai-2024 de Art. I, punctul 2. din Ordonanta urgenta 52/2024]
a)dacă în cadrul unei proceduri de licitaţie deschisă, licitaţie restrânsă ori procedură simplificată organizate pentru achiziţia produselor, serviciilor sau lucrărilor respective nu a fost depusă nicio ofertă/solicitare de participare sau au fost depuse numai oferte/solicitări de participare neadecvate, cu condiţia să nu se modifice în mod substanţial condiţiile iniţiale ale achiziţiei şi, la solicitarea Comisiei Europene, să fie transmis acesteia un raport;b)dacă lucrările, produsele sau serviciile pot fi furnizate numai de către un anumit operator economic pentru unul dintre motivele prevăzute la alin. (2);
c)ca o măsură strict necesară, atunci când perioadele de aplicare a procedurilor de licitaţie deschisă, licitaţie restrânsă, negociere competitivă sau procedură simplificată nu pot fi respectate din motive de extremă urgenţă, determinate de evenimente imprevizibile şi care nu se datorează sub nicio formă unei acţiuni sau inacţiuni a autorităţii contractante.
d)[textul din Art. 104, alin. (1), litera D. din capitolul III, sectiunea 1, subsectiunea 7 a fost abrogat la 24-mai-2024 de Art. I, punctul 2. din Ordonanta urgenta 52/2024](2)Motivele prevăzute la alin. (1) lit. b) sunt următoarele:
a)scopul achiziţiei este crearea sau achiziţionarea unei opere de artă sau unei reprezentaţii artistice unice;
b)concurenţa lipseşte din motive tehnice;
c)protecţia unor drepturi exclusive, inclusiv drepturi de proprietate intelectuală.
(3)Autoritatea contractantă poate aplica procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare în cazul prevăzut la alin. (1) lit. b) numai dacă, în legătură cu motivele prevăzute la alin. (2) lit. b) şi c), nu există o soluţie alternativă sau înlocuitoare rezonabilă, cum ar fi utilizarea unor canale de distribuţie alternative pe teritoriul României ori în afara acestuia sau achiziţia unor lucrări, produse sau servicii comparabile din punct de vedere funcţional, iar absenta concurenţei sau protecţia drepturilor exclusive nu sunt rezultatul unei restrângeri artificiale de către autoritatea contractantă a parametrilor achiziţiei în vederea viitoarei proceduri de atribuire. Motivele tehnice pot fi generate, de asemenea, de cerinţe specifice privind interoperabilitatea care trebuie îndeplinite pentru a asigura funcţionarea lucrărilor, produselor sau serviciilor care urmează a fi achiziţionate.
(4)În cazul prevăzut la alin. (1) lit. c), autoritatea contractantă nu are dreptul de a stabili în documentele achiziţiei durata contractului pe o perioadă mai mare decât cea necesară pentru a face faţă situaţiei neprevăzute care a determinat aplicarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare.
(41)[textul din Art. 104, alin. (4^1) din capitolul III, sectiunea 1, subsectiunea 7 a fost abrogat la 24-mai-2024 de Art. I, punctul 3. din Ordonanta urgenta 52/2024](5)Autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare pentru atribuirea contractelor de achiziţii publice de produse într-unui din următoarele cazuri:
c)pentru produsele cotate şi achiziţionate pe o piaţă de mărfuri.
a)atunci când produsele care fac obiectul achiziţiei sunt fabricate exclusiv în scop de cercetare ştiinţifică, experimental, de studiu sau de dezvoltare, iar contractul de achiziţie publică nu prevede producţia în serie a unor cantităţi ale produsului în vederea stabilirii viabilităţii comerciale a acestuia sau recuperarea costurilor de cercetare şi dezvoltare;
b)atunci când este necesară achiziţionarea de la contractantul iniţial a unor cantităţi suplimentare de produse destinate înlocuirii parţiale sau extinderii produselor sau instalaţiilor existente şi numai dacă schimbarea contractantului iniţial ar pune autoritatea contractantă în situaţia de a achiziţiona produse cu caracteristici tehnice diferite de cele deja existente care ar conduce la incompatibilitate sau la dificultăţi tehnice disproporţionate de utilizare şi întreţinere;
c)pentru produsele cotate şi achiziţionate pe o piaţă de mărfuri.d)pentru cumpărarea de produse sau servicii în condiţii speciale avantajoase de la un operator economic care încetează definitiv activităţile comerciale sau care se află într-o procedură de faliment, de concordat preventiv sau Intr-o procedură similară.
(6)Durata contractelor/actelor adiţionale încheiate potrivit prevederilor alin. (5) lit. b), precum şi durata contractelor iniţiale nu pot depăşi, de regulă, trei ani.
(7)Autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare pentru atribuirea contractelor de achiziţii publice de servicii atunci când, ca urmare a unui concurs de soluţii, contractul de achiziţii publice de servicii urmează să fie atribuit, conform regulilor stabilite în cadrul concursului de soluţii respectiv, concurentului câştigător sau unuia dintre concurenţii câştigători ai concursului respectiv; în acest din urmă caz, autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite invitaţie la negocieri tuturor concurenţilor câştigători.
(8)Autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare atunci când, ulterior atribuirii unui contract de achiziţie publică de lucrări sau de servicii, autoritatea contractantă intenţionează să achiziţioneze lucrări sau servicii noi şi numai dacă se îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii:
b)valoarea estimată a achiziţiei iniţiale de lucrări sau servicii s-a determinat prin luarea în considerare inclusiv a lucrărilor sau serviciilor noi care pot fi achiziţionate ulterior;
a)atribuirea se face contractantului iniţial, iar noile lucrări, respectiv noile servicii constau în repetarea unor lucrări sau servicii similare prevăzute în contractul atribuit iniţial şi sunt conforme cu cerinţele prevăzute în documentele achiziţiei elaborate cu ocazia atribuirii contractului iniţial;
b)valoarea estimată a achiziţiei iniţiale de lucrări sau servicii s-a determinat prin luarea în considerare inclusiv a lucrărilor sau serviciilor noi care pot fi achiziţionate ulterior;c)în anunţul de participare la procedura aplicată pentru atribuirea contractului iniţial s-a precizat faptul că autoritatea contractantă are dreptul de a opta pentru achiziţionarea ulterioară de noi lucrări, respectiv noi servicii, de la operatorul economic a cărui ofertă va fi declarată câştigătoare în cadrul procedurii respective;
d)procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare este aplicată într-un interval care nu poate depăşi 3 ani de la încheierea contractului iniţial.
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Repertoar numărul de obiecte din listă: (24)
Repertoar numărul de obiecte din listă: (20)
- In cazul in care autoritatea contractanta intentioneaza sa atribuie un contract avand ca obiect servicii intelectuale prin procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, in temeiul prevederile art. 104 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 98/2016, poate aplica criteriul de atribuire pretul cel mai scazut/costul cel mai scazut?
- In cazul in care autoritatea contractanta intentioneaza sa atribuie un contract avand ca obiect servicii intelectuale prin procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, in temeiul prevederile art. 104 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 98/2016, poate aplica criteriul de atribuire pretul cel mai scazut/costul cel mai scazut?
- In cazul achizitiilor directe a produselor care au impact asupra mediului, pe durata intregului ciclu de viata, astfel cum sunt precizate in Anexa nr.2 a H.G. 395/2016, sunt valabile prevederile articolului 32 alin.6 din H.G. 395/2016, respectiv aplicarea obligatorie a criteriilor de atribuire ''cel mai bun raport calitate-pret'' sau ''cel mai bun raport calitate-cost'', cu ponderea alocata factorului pret de maxim 40% ?
Răspunsuri Achiziţii Publice numărul de obiecte din listă: (4)
- Distincţia situaţie de urgenţă/situaţie de extremă urgenţă în materia achiziţiilor publice
- Obligaţia notificării ANAP în cazurile când se poate utiliza negocierea fără publicare a unui anunţ de concesionare
- Aplicarea procedurii de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare la achizitionarea bunurilor si serviciilor de necesitate imediata în contextul pandemiei de COVID-19
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (218)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (218)
- Sentinta nr. RJ 65g54643d/2025 din 12-sept-2025, Tribunalul Bucuresti, anulare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. RJ 5849g933e/2025 din 22-aug-2025, Tribunalul Valcea, ordonanta presedintiala (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. RJ e94e3e556/2025 din 22-aug-2025, Tribunalul Valcea, ordonanta presedintiala (Contencios administrativ si fiscal)