Capitolul i - Dispoziţii generale - Legea 92/2007 a serviciilor publice de transport persoane în unităţile administrativ-teritoriale
M.Of. 262
În vigoare Versiune de la: 3 Februarie 2022
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Prezenta lege stabileşte cadrul juridic şi instituţional unitar, obiectivele, competenţele, atribuţiile şi instrumentele specifice necesare înfiinţării, organizării, autorizării, gestionării, finanţării, exploatării, monitorizării şi controlului funcţionării serviciilor publice de transport în comune, oraşe, municipii, judeţe, asociaţii de dezvoltare intercomunitară şi alte forme de asociere între unităţile administrativ-teritoriale.
(2)Prezenta lege stabileşte cadrul juridic şi instituţional privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea compartimentelor sau serviciilor specializate de transport din cadrul autorităţilor administraţiei publice locale, judeţene şi ale municipiului Bucureşti şi ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară sau al altor forme de asociere între unităţile administrativ-teritoriale.
(3)Transportul local şi judeţean de persoane poate fi serviciul public de transport aşa cum acesta este definit de Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şi nr. 1.107/70 ale Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare.(4)Serviciul public de transport local şi judeţean de persoane se organizează de către autorităţile administraţiei publice locale, pe raza unităţilor administrativ-teritoriale, cu respectarea următoarelor principii:
b)garantarea accesului egal şi nediscriminatoriu al operatorilor de transport şi al transportatorilor autorizaţi la piaţa serviciului public de transport local şi judeţean;
c)garantarea respectării drepturilor şi intereselor utilizatorilor serviciul public de transport local şi judeţean;
d)rezolvarea problemelor de ordin economic, social şi de mediu ale localităţilor sau judeţului respectiv;
f)utilizarea eficientă a fondurilor publice în activitatea de administrare sau executare a serviciului public de transport local şi judeţean;
g)deplasarea în condiţii de siguranţă şi de confort, inclusiv prin asigurarea de risc a mărfurilor şi a persoanelor transportate, precum şi a bunurilor acestora prin poliţe de asigurări;
h)asigurarea executării unui serviciu public de transport public suportabil în ceea ce priveşte tariful de transport;
i)recuperarea integrală a costurilor de exploatare, reabilitare şi dezvoltare prin tarife/taxe suportate de către beneficiarii direcţi ai transportului, denumiţi în continuare utilizatori, şi prin finanţarea de la bugetele locale, asigurându-se un profit rezonabil pentru operatorii de transport şi transportatorii autorizaţi;
n)integrarea tarifară prin utilizarea unui singur tip de legitimaţie de călătorie pentru toate traseele şi pentru toate mijloacele de transport ale serviciului public local şi judeţean;
o)dispecerizarea serviciului public de transport local şi judeţean de persoane realizat prin programe permanente;
p)consultarea asociaţiilor reprezentative ale operatorilor de transport şi/sau ale transportatorilor autorizaţi, precum şi ale utilizatorilor în vederea stabilirii politicilor şi strategiilor locale privind serviciul public de transport local şi judeţean, precum şi modalităţile de funcţionare a acestui serviciu.
a)promovarea concurenţei între operatorii de transport, respectiv transportatorii autorizaţi, cărora li s-a atribuit executarea serviciului;
b)garantarea accesului egal şi nediscriminatoriu al operatorilor de transport şi al transportatorilor autorizaţi la piaţa serviciului public de transport local şi judeţean;
c)garantarea respectării drepturilor şi intereselor utilizatorilor serviciul public de transport local şi judeţean;
d)rezolvarea problemelor de ordin economic, social şi de mediu ale localităţilor sau judeţului respectiv;e)administrarea eficientă a bunurilor aparţinând sistemelor de transport proprietate a unităţilor administrativ-teritoriale;
f)utilizarea eficientă a fondurilor publice în activitatea de administrare sau executare a serviciului public de transport local şi judeţean;
g)deplasarea în condiţii de siguranţă şi de confort, inclusiv prin asigurarea de risc a mărfurilor şi a persoanelor transportate, precum şi a bunurilor acestora prin poliţe de asigurări;
h)asigurarea executării unui serviciu public de transport public suportabil în ceea ce priveşte tariful de transport;
i)recuperarea integrală a costurilor de exploatare, reabilitare şi dezvoltare prin tarife/taxe suportate de către beneficiarii direcţi ai transportului, denumiţi în continuare utilizatori, şi prin finanţarea de la bugetele locale, asigurându-se un profit rezonabil pentru operatorii de transport şi transportatorii autorizaţi;j)autonomia sau independenţa financiară a operatorilor de transport şi a transportatorilor autorizaţi;
k)susţinerea dezvoltării economice a localităţilor prin realizarea unei infrastructuri de transport moderne;
l)satisfacerea cu prioritate a nevoilor de deplasare ale populaţiei, ale personalului instituţiilor publice şi ale operatorilor economici pe teritoriul unităţilor administrativ-teritoriale prin servicii de calitate;
m)protecţia categoriilor sociale defavorizate, prin compensarea costului transportului de la bugetul local;
n)integrarea tarifară prin utilizarea unui singur tip de legitimaţie de călătorie pentru toate traseele şi pentru toate mijloacele de transport ale serviciului public local şi judeţean;
o)dispecerizarea serviciului public de transport local şi judeţean de persoane realizat prin programe permanente;
p)consultarea asociaţiilor reprezentative ale operatorilor de transport şi/sau ale transportatorilor autorizaţi, precum şi ale utilizatorilor în vederea stabilirii politicilor şi strategiilor locale privind serviciul public de transport local şi judeţean, precum şi modalităţile de funcţionare a acestui serviciu.
(5)Statul sprijină prin măsuri legislative şi economice dezvoltarea cantitativă şi calitativă a serviciilor publice de transport local şi judeţean, precum şi a infrastructurii tehnico- edilitare aferente sistemului de transport public local şi judeţean.(6)Principalele obiective urmărite de autorităţile administraţiei publice locale, de asociaţiile de dezvoltare intercomunitară şi de alte forme de asociere între unităţile administrativ-teritoriale, după caz, în domeniul serviciului public de transport local şi judeţean sunt:
a)înfiinţarea de compartimente sau servicii de specialitate pentru serviciul public de transport local şi judeţean, cu sau fără personalitate juridică, după caz, denumite în continuare autorităţi locale, respectiv judeţene de transport;
d)informarea şi consultarea periodică a populaţiei asupra politicilor de dezvoltare durabilă din domeniul serviciului public de transport local şi judeţean;
g)asigurarea continuităţii serviciilor publice de transport prin programele de transport sau de funcţionare, după caz, corelate cu fluxurile de călători existente;
h)atribuirea contractelor de servicii publice definite la art. 2 lit. i) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007, prevederilor Legii nr. 51/2006 a legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice.
a)înfiinţarea de compartimente sau servicii de specialitate pentru serviciul public de transport local şi judeţean, cu sau fără personalitate juridică, după caz, denumite în continuare autorităţi locale, respectiv judeţene de transport;b)[textul din Art. 1, alin. (6), litera B. din capitolul I a fost abrogat la 31-dec-2018 de Art. I, punctul 3. din Legea 328/2018]
c)asigurarea transparenţei în procedurile de achiziţie publică;
d)informarea şi consultarea periodică a populaţiei asupra politicilor de dezvoltare durabilă din domeniul serviciului public de transport local şi judeţean;e)[textul din Art. 1, alin. (6), litera E. din capitolul I a fost abrogat la 31-dec-2018 de Art. I, punctul 5. din Legea 328/2018]
f)corelarea capacităţii mijloacelor de transport de persoane cu fluxurile de călători existente;
g)asigurarea continuităţii serviciilor publice de transport prin programele de transport sau de funcţionare, după caz, corelate cu fluxurile de călători existente;
h)atribuirea contractelor de servicii publice definite la art. 2 lit. i) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007, prevederilor Legii nr. 51/2006 a legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice.
(7)Serviciile publice de transport local şi judeţean se desfăşoară cu respectarea reglementărilor în vigoare privind legalitatea transportului, condiţiile de lucru, de exploatare a vehiculelor şi de exploatare a infrastructurii, precum şi condiţiile privind siguranţa circulaţiei.
(8)În toate raporturile generate de executarea serviciilor publice de transport local, protecţia vieţii umane şi a mediului este prioritară.Art. 2
(1)Acordarea unor compensaţii pentru acoperirea costurilor de exploatare plus un profit rezonabil se consideră serviciu public compensat.
(2)Serviciul public compensat de transport se efectuează în conformitate cu prevederile prezentei legi, ale Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şi nr. 1.107/70 ale Consiliului.
(1)Acordarea unor compensaţii pentru acoperirea costurilor de exploatare plus un profit rezonabil se consideră serviciu public compensat.
(2)Serviciul public compensat de transport se efectuează în conformitate cu prevederile prezentei legi, ale Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şi nr. 1.107/70 ale Consiliului.(3)[textul din Art. 2, alin. (3) din capitolul I a fost abrogat la 31-dec-2018 de Art. I, punctul 8. din Legea 328/2018]
Art. 3
Serviciile publice de transport local şi judeţean fac parte din sfera serviciilor comunitare de utilitate publică şi cuprind totalitatea acţiunilor şi activităţilor de utilitate publică şi de interes economic şi social general desfăşurate la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale sau al asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară ori al altor forme de asociere între unităţile administrativ-teritoriale, sub controlul, conducerea sau coordonarea autorităţilor administraţiei publice locale, în scopul asigurării serviciilor publice de transport local, precum şi a serviciilor publice de transport judeţean de persoane.