Capitolul v - Modificarea, suspendarea şi încetarea raportului de serviciu - Legea 7/2006 privind statutul funcţionarului public parlamentar - REPUBLICARE
M.Of. 345
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL V:Modificarea, suspendarea şi încetarea raportului de serviciu
SECŢIUNEA 1:Modificarea raportului de serviciu
Art. 55
Modificarea raportului de serviciu se face prin:
a)delegare;
b)detaşare;
c)transfer;
d)trecerea într-o altă funcţie, ca urmare a promovării unui concurs sau examen, sau în cadrul altui compartiment din structurile de specialitate ale Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz.
Art. 56
(1)Delegarea se dispune în interesul Camerei Deputaţilor sau al Senatului, după caz, pe o perioadă de cel mult 60 de zile calendaristice într-un an.
(2)Funcţionarul public parlamentar poate refuza delegarea dacă se află în una dintre următoarele situaţii:
a)graviditate;
b)îşi creşte singur copilul minor;
c)starea sănătăţii, dovedită cu certificat medical, face contraindicată delegarea.
(3)Delegarea pe o perioadă mai mare de 60 de zile calendaristice în cursul unui an se poate dispune numai cu acordul scris al funcţionarului public parlamentar. Măsura se poate dispune pentru o perioadă de cel mult 90 de zile calendaristice într-un an.
(4)Pe timpul delegării, funcţionarul public parlamentar îşi păstrează funcţia şi salariul şi are dreptul la plata cheltuielilor de transport şi cazare, precum şi la o indemnizaţie de delegare, potrivit legii.
Art. 57
(1)Detaşarea se dispune în interesul autorităţii publice sau al instituţiei publice în care urmează să îşi desfăşoare activitatea funcţionarul public parlamentar, pe o perioadă de cel mult 6 luni. În cursul unui an calendaristic un funcţionar public parlamentar poate fi detaşat pe o perioadă mai mare de 6 luni numai cu acordul său scris.
(2)Detaşarea se poate dispune doar dacă pregătirea profesională a funcţionarului public parlamentar corespunde atribuţiilor şi responsabilităţilor funcţiei publice pe care urmează să fie detaşat.
(3)Funcţionarul public parlamentar poate refuza detaşarea dacă se află în una dintre următoarele situaţii:
a)graviditate;
b)îşi creşte singur copilul minor;
c)starea sănătăţii, dovedită cu certificat medical, face contraindicată detaşarea;
d)detaşarea se face într-o localitate în care nu i se asigură condiţii corespunzătoare de cazare;
e)este singurul întreţinător de familie;
f)motive familiale temeinice justifică refuzul de a da curs detaşării.
(4)Pe perioada detaşării, funcţionarul public parlamentar îşi păstrează funcţia şi salariul. Dacă salariul corespunzător funcţiei publice pe care este detaşat este mai mare, el are dreptul la acest salariu. Pe timpul detaşării în altă localitate, autoritatea sau instituţia publică beneficiară este obligată să îi suporte costul integral al transportului, dus şi întors, cel puţin o dată pe lună, al cazării şi al indemnizaţiei de detaşare.
Art. 58
(1)Transferul, ca modalitate de modificare a raportului de serviciu, poate avea loc între autorităţile sau instituţiile publice, după cum urmează:
a)în interesul serviciului;
b)la cererea funcţionarului public parlamentar.
(2)Transferul în interesul serviciului se poate face numai cu acordul scris al funcţionarului public parlamentar transferat, de regulă în aceeaşi funcţie publică sau într-una echivalentă. În cazul transferului în interesul serviciului în altă localitate, funcţionarul public parlamentar transferat are dreptul la o indemnizaţie egală cu salariul net calculat la nivelul salariului din luna anterioară celei în care se transferă, la acoperirea tuturor cheltuielilor de transport şi la un concediu plătit de 5 zile. Plata acestor drepturi se suportă de autoritatea sau instituţia publică la care se face transferul, în termen de cel mult 15 zile de la data aprobării transferului.
(3)Transferul la cerere se face într-o altă funcţie publică echivalentă, în urma aprobării cererii de transfer a funcţionarului public parlamentar de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice la care se solicită transferul.
Art. 581
(1)Detaşarea sau transferul funcţionarului public parlamentar se dispune doar în cadrul autorităţilor publice sau al instituţiilor publice cărora li se aplică prezenta lege.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), detaşarea sau transferul se poate dispune de pe funcţia publică parlamentară şi pe o funcţie publică generală, cu respectarea condiţiilor prevăzute de prezenta lege.
(3)Vechimea minimă în specialitate necesară funcţiilor publice parlamentare de execuţie în vederea detaşării sau transferului în condiţiile alin. (2) se stabileşte de către birourile permanente reunite ale celor două Camere, la propunerea secretarilor generali ai Camerei Deputaţilor şi Senatului, iar echivalarea acestora cu funcţiile publice generale este prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta lege.Art. 59
(1)Funcţionarul public parlamentar poate fi trecut definitiv sau temporar în cadrul altor compartimente din cadrul structurilor de specialitate ale Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz.
(2)Trecerea definitivă în cadrul altui compartiment se face, cu acordul scris al funcţionarului public parlamentar, de către secretarul general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz.
(3)Trecerea temporară în cadrul altui compartiment se dispune motivat de către secretarul general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz, în interesul Camerei din care funcţionarul public parlamentar face parte, pe o perioadă de 6 luni, dar nu mai mare de un an, cu respectarea pregătirii profesionale şi a salariului pe care acesta îl are. Funcţionarul public parlamentar poate fi trecut temporar în cadrul altui compartiment pe o perioadă mai mare de 6 luni numai cu acordul său scris.
Art. 60
(1)Exercitarea cu caracter temporar a unei funcţii publice parlamentare de conducere vacante se realizează prin promovarea temporară a unui funcţionar public parlamentar care îndeplineşte condiţiile specifice pentru ocuparea acestei funcţii de conducere.
(2)Măsura prevăzută la alin. (1) se dispune de secretarul general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz, pe o perioadă de maximum 6 luni.
(3)Exercitarea cu caracter temporar a unei funcţii publice parlamentare de conducere, al cărei titular este detaşat sau suspendat în condiţiile prezentei legi, se realizează prin promovarea temporară, pe durata detaşării sau suspendării titularului, a unui funcţionar public parlamentar care îndeplineşte condiţiile specifice pentru ocuparea acestei funcţii publice parlamentare.
(4)Măsura prevăzută la alin. (3) se dispune de secretarul general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz.
(5)Dacă salariul corespunzător funcţiei publice parlamentare pe care este delegat să o exercite este mai mare, funcţionarul public parlamentar are dreptul la acest salariu.
SECŢIUNEA 2:Suspendarea raportului de serviciu
Art. 61
(1)Raportul de serviciu se suspendă de drept atunci când funcţionarul public parlamentar se află în una dintre următoarele situaţii:
a)este numit sau ales pe durată determinată într-o altă funcţie în cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice; perioada de exercitare a acelei funcţii se consideră vechime în funcţia publică parlamentară, precum şi vechime în specialitate;
b)este încadrat la cabinetul unui demnitar;
c)este desemnat de secretarul general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz, să desfăşoare activităţi în cadrul unor organisme ori instituţii internaţionale, pentru perioada respectivă;
d)efectuează stagiul militar, serviciul militar alternativ, este concentrat sau mobilizat;
e)este arestat preventiv;
f)efectuează tratament medical în străinătate, dacă funcţionarul public parlamentar nu se află în concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă, precum şi pentru însoţirea soţului sau, după caz, a soţiei ori a unei rude până la gradul I inclusiv, în condiţiile legii;
g)se află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, în condiţiile legii;
h)carantină, în condiţiile legii;
i)concediu de maternitate, în condiţiile legii;
j)este dispărut, iar dispariţia a fost constatată prin hotărâre judecătorească irevocabilă;
k)forţa majoră;
l)în alte cazuri expres prevăzute de lege.
(2)În termen de 5 zile calendaristice de la data încetării motivului de suspendare de drept, funcţionarul public parlamentar este obligat să informeze în scris secretarul general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz, despre acest fapt.
(3)În termen de 5 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (2), secretarul general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz, este obligat să asigure condiţiile necesare reluării activităţii de către funcţionarul public parlamentar.
Art. 62
(11)Raportul de serviciu se poate suspenda la cererea motivată a funcţionarului public parlamentar, în situaţia prevăzută la alin. (1) lit. f), pe o durată cumulată de cel mult 7 ani în perioada exercitării funcţiei publice parlamentare. Durata suspendării se stabileşte prin acordul părţilor.
(1)Raportul de serviciu se suspendă la iniţiativa funcţionarului public parlamentar în următoarele situaţii:
a)concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, până la împlinirea vârstei de 3 ani, în condiţiile legii;
b)concediu pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la 7 ani sau, în cazul copilului cu handicap pentru afecţiunile intercurente, până la împlinirea vârstei de 18 ani;
c)concediu pentru formare profesională;
d)desfăşurarea unei activităţi în cadrul unor organisme sau instituţii internaţionale în alte situaţii decât cele prevăzute la art. 61 alin. (1) lit. c);
e)pentru participare la campania electorală până în ziua ulterioară alegerilor, dacă nu este ales;
f)concedii fără plată pentru studii sau pentru alte interese personale.
(11)Raportul de serviciu se poate suspenda la cererea motivată a funcţionarului public parlamentar, în situaţia prevăzută la alin. (1) lit. f), pe o durată cumulată de cel mult 7 ani în perioada exercitării funcţiei publice parlamentare. Durata suspendării se stabileşte prin acordul părţilor.(2)Cererea de suspendare a raportului de serviciu se face în scris, motivat, cu cel puţin 15 zile calendaristice înainte de data de la care se solicită suspendarea.
Art. 63
Pe perioada suspendării raportului de serviciu, secretarul general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz, este obligat să rezerve postul aferent funcţiei publice parlamentare respective. Numirea pe funcţie se face pe o perioadă determinată.
SECŢIUNEA 3:Încetarea raportului de serviciu
Art. 64
Încetarea raportului de serviciu al funcţionarului public parlamentar are loc în următoarele condiţii:
a)prin demisie;
b)prin eliberare din funcţia publică parlamentară;
c)prin destituire din funcţia publică parlamentară;
d)prin pensionare;
e)prin acordul părţilor, consemnat în scris;
f)de drept.
Art. 65
Funcţionarul public parlamentar poate demisiona din funcţie, cu obligaţia notificării în scris secretarului general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz. Demisia nu trebuie motivată şi produce efecte la 30 de zile calendaristice de la înregistrare.
Art. 66
(1)Secretarul general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz, va dispune eliberarea din funcţie prin ordin, care se comunică funcţionarului public parlamentar în termen de 5 zile lucrătoare de la emitere, pentru motive neimputabile acestuia, în următoarele cazuri:
a)reducerea personalului, ca urmare a reorganizării activităţii, prin desfiinţarea postului ocupat de funcţionarul public parlamentar;
b)ca urmare a admiterii cererii de reintegrare în funcţia ocupată de către alt funcţionar public parlamentar, a unui funcţionar public eliberat sau destituit nelegal ori pentru motive neîntemeiate, de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti de reintegrare;
c)starea sănătăţii fizice sau/şi psihice a funcţionarului public parlamentar, constatată prin decizie a organelor competente de expertiză medicală, nu îi mai permite acestuia să îşi îndeplinească atribuţiile corespunzătoare funcţiei publice parlamentare deţinute.
(2)În situaţiile prevăzute la alin. (1), secretarul general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz, este obligat să acorde funcţionarului public parlamentar care urmează să fie eliberat un preaviz de 30 de zile calendaristice.
(3)Funcţionarul public parlamentar poate fi eliberat din funcţie în situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) numai dacă nu există funcţii publice parlamentare vacante corespunzătoare în cadrul structurilor Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz.
Art. 67
Destituirea din funcţia publică parlamentară se dispune, prin ordin, de secretarul general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz, şi se comunică funcţionarului public parlamentar în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii, în următoarele cazuri:
a)ca sancţiune disciplinară aplicată pentru săvârşirea repetată a unor abateri disciplinare sau a unei abateri disciplinare care a avut consecinţe grave;
b)dacă s-a ivit un motiv legal de incompatibilitate, iar funcţionarul public parlamentar nu acţionează pentru încetarea acestuia într-un termen de 10 zile de la data intervenirii cazului de incompatibilitate.
Art. 68
f)când funcţionarul public parlamentar a fost condamnat pentru o infracţiune intenţionată la o pedeapsă privativă de libertate printr-o hotărâre definitivă;
Raportul de serviciu încetează de drept în următoarele situaţii:
a)la data decesului;
b)la data rămânerii irevocabile a hotărârii judecătoreşti de declarare a morţii funcţionarului public parlamentar;
c)dacă funcţionarul public parlamentar nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. a), d) şi e);
d)ca urmare a constatării nulităţii absolute a actului administrativ de numire în funcţie, de la data la care nulitatea a fost constatată prin hotărâre judecătorească definitivă;
e)[textul din Art. 68, litera E. din capitolul V, sectiunea 3 a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 172, punctul 1. din titlul II din Legea 187/2012]
f)când funcţionarul public parlamentar a fost condamnat pentru o infracţiune intenţionată la o pedeapsă privativă de libertate printr-o hotărâre definitivă;g)ca urmare a interzicerii exercitării funcţiei, ca măsură de siguranţă ori ca pedeapsă complementară, de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti prin care s-a dispus interdicţia;
h)la data expirării termenului pentru care a fost exercitată cu caracter temporar funcţia publică.
Art. 69
Raportul de serviciu încetează de drept la data comunicării deciziei de pensionare a funcţionarului public parlamentar pentru limită de vârstă ori invaliditate.
Art. 70
Constatarea cazului de încetare a raportului de serviciu, în situaţiile prevăzute la art. 65 şi 69, se face prin ordin al secretarului general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz, în termen de 5 zile lucrătoare.
Art. 71
(1)La încetarea raportului de serviciu, funcţionarul public parlamentar îşi păstrează drepturile dobândite în cadrul carierei, cu excepţia cazului în care raportul de serviciu a încetat din motive imputabile acestuia.
(2)Funcţionarul public parlamentar, la încetarea raportului de serviciu, are obligaţia de a preda lucrările şi bunurile care i-au fost încredinţate în vederea exercitării atribuţiilor de serviciu.
Art. 72
În cazul în care raportul de serviciu a încetat din motive pe care funcţionarul public parlamentar le consideră neîntemeiate, acesta poate cere instanţei de contencios administrativ anularea actului administrativ prin care s-a constatat sau s-a dispus încetarea raportului de serviciu, în termen de 30 de zile calendaristice de la comunicare, cu plata unor despăgubiri egale cu drepturile băneşti de care acesta ar fi beneficiat pe acea perioadă.
Art. 73
În cazul decesului funcţionarului public parlamentar aflat în activitate, soţul sau soţia şi copiii care se aflau în întreţinerea funcţionarului public parlamentar la data decesului beneficiază de o indemnizaţie egală cu 7 salarii lunare brute, care se impozitează potrivit legii. În sensul prezentului articol, prin salariu lunar brut se înţeleg salariul de bază brut lunar şi sporurile din ultima lună de activitate ale funcţionarului public parlamentar decedat.
Art. 731
(1)Funcţionarii publici parlamentari din structurile de specialitate ale Parlamentului au dreptul la asigurări sociale, în condiţiile legii.
(2)[textul din Art. 73^1, alin. (2) din capitolul V, sectiunea 3 a fost abrogat la 01-ian-2024 de Art. XII, punctul 2. din Legea 282/2023]
(3)La împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzute de sistemul public de pensii, funcţionarii publici parlamentari care au realizat un stagiu de cotizare de cel puţin 25 de ani în structurile Parlamentului beneficiază de pensie de serviciu în cuantum de 65% din baza de calcul reprezentată de media veniturilor brute realizate în ultimele luni înainte de data pensionării, conform eşalonării prevăzute în anexa nr. 3, în funcţie de data acordării pensiei de serviciu. Pensia acordată nu poate depăşi nivelul salariului de bază brut, inclusiv sporurile corespunzătoare funcţiei deţinute sau funcţiei asimilate, după caz, din ultimele luni anterioare datei pensionării, conform eşalonării prevăzute în anexa nr. 3, în funcţie de data acordării pensiei de serviciu.
(31)Atingerea vechimii de 25 de ani prevăzute la alin. (3) se realizează eşalonat, conform anexei nr. 4.
(4)[textul din Art. 73^1, alin. (4) din capitolul V, sectiunea 3 a fost abrogat la 01-ian-2024 de Art. XII, punctul 5. din Legea 282/2023]
(5)Pensiile de serviciu stabilite în condiţiile prezentei legi se actualizează, din oficiu, în fiecare an, cu rata medie anuală a inflaţiei, indicator definitiv, cunoscut !a data de 1 ianuarie a fiecărui an în care se face actualizarea şi comunicat de Institutul Naţional de Statistică. Dacă în urma actualizării rezultă o pensie mai mică, se păstrează pensia aflată în plată.*) Potrivit art. VIII alin. (3) din O.U.G. nr. 226/2020, prin derogare de la art. 731 alin. (5), în anul 2021 pensiile de serviciu stabilite în condiţiile legii nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei.
*) OUG 130/2021 - prin derogare de la prevederile art. 731 alin. (5) din Legea nr. 7/2006 privind statutul funcţionarului public parlamentar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2022, pensiile de serviciu stabilite în condiţiile legii nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei.
*) OUG 168/2022 - Prin derogare de la prevederile art. 731 alin. (5) din Legea nr. 7/2006 privind statutul funcţionarului public parlamentar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2023, pensiile de serviciu stabilite în condiţiile legii nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei.
(6)Partea din pensia de serviciu care depăşeşte nivelul pensiei din sistemul asigurărilor sociale de stat se suportă din bugetul de stat.
(7)Funcţionarii publici parlamentari care au realizat stagiul complet de cotizare prevăzut de sistemul public de pensii, din care cel puţin 20 de ani în structurile Parlamentului, pot solicita pensionarea cu cel mult 5 ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare prevăzute la alin. (3). În acest caz, cuantumul pensiei de serviciu se stabileşte prin diminuarea acestuia cu 0,10% din baza de calcul pentru fiecare lună cu care s-a redus vârsta standard de pensionare.
(8)[textul din Art. 73^1, alin. (8) din capitolul V, sectiunea 3 a fost abrogat la 01-ian-2024 de Art. XII, punctul 7. din Legea 282/2023]
(9)La calculul stagiului de cotizare în structurile Parlamentului, prevăzut la alin. (3), se iau în considerare, după caz, şi perioada în care funcţionarul public parlamentar a avut calitatea de deputat sau de senator, a îndeplinit o funcţie de demnitate publică, numită sau aleasă, precum şi perioada în care a îndeplinit o funcţie din categoria înalţilor funcţionari publici.
(10)La îndeplinirea condiţiilor de pensionare prevăzute la alin. (3) funcţionarul public parlamentar optează pentru pensia calculată conform prevederilor prezentei legi sau pentru pensia calculată în condiţiile prevăzute de legislaţia privind sistemul public de pensii.
(11)Persoanele care îndeplinesc condiţiile de pensionare prevăzute de prezenta lege beneficiază de prevederile alin. (3), (5) şi (6) chiar dacă la data pensionării ocupă o altă funcţie sau au o altă ocupaţie, după caz. În această situaţie, pensia se stabileşte pe baza drepturilor salariale pe care le are un funcţionar public parlamentar aflat în activitate, în aceleaşi condiţii de funcţie şi vechime.
(12)De prevederile alin. (11) pot beneficia numai persoanele al căror raport de serviciu a încetat în condiţiile art. 64 lit. a), b) şi e) din prezenta lege.
(13)Pensia de urmaş se cuvine copiilor şi soţului supravieţuitor ai funcţionarului public parlamentar, în condiţiile prevăzute de legislaţia privind sistemul public de pensii.
(14)Normele cu privire la stabilirea pensiei de serviciu prevăzute de prezenta lege vor fi aprobate prin ordin comun al secretarilor generali ai celor două Camere ale Parlamentului şi al preşedintelui Casei Naţionale de Pensii Publice şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Art. 74
[textul din Art. 74 din capitolul V, sectiunea 3 a fost abrogat la 01-ian-2011 de Art. 196, litera H. din capitolul X din Legea 263/2010]
Art. 75
[textul din Art. 75 din capitolul V, sectiunea 3 a fost abrogat la 01-ian-2011 de Art. 196, litera H. din capitolul X din Legea 263/2010]
Art. 76
[textul din Art. 76 din capitolul V, sectiunea 3 a fost abrogat la 01-ian-2011 de Art. 196, litera H. din capitolul X din Legea 263/2010]
Art. 77
[textul din Art. 77 din capitolul V, sectiunea 3 a fost abrogat la 01-ian-2011 de Art. 196, litera H. din capitolul X din Legea 263/2010]
Art. 78
Funcţionarii publici parlamentari care împlinesc vârsta de pensie îşi pot continua activitatea cu aprobarea secretarului general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz.
Art. 79
Funcţionarii publici parlamentari se pot asigura şi la instituţiile private de asigurări sociale, în condiţiile legii.
Art. 80
[textul din Art. 80 din capitolul V, sectiunea 3 a fost abrogat la 01-ian-2011 de Art. 196, litera H. din capitolul X din Legea 263/2010]
Art. 81
[textul din Art. 81 din capitolul V, sectiunea 3 a fost abrogat la 01-ian-2011 de Art. 196, litera H. din capitolul X din Legea 263/2010]