Capitolul iv - Numirea, promovarea, suspendarea şi eliberarea din funcţie a personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea - Legea 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea şi al personalului care funcţionează în cadrul Institutului Naţional de Expertize Criminalistice

M.Of. 1197

În vigoare
Versiune de la: 10 Martie 2025
CAPITOLUL IV:Numirea, promovarea, suspendarea şi eliberarea din funcţie a personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea
SECŢIUNEA 1:Numirea în funcţie
Art. 33
(1)Poate fi numită în funcţia de grefier persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:
a)are cetăţenia română, domiciliul în România şi capacitate deplină de exerciţiu;
b)nu are antecedente penale, nu are cazier fiscal şi se bucură de o bună reputaţie;
c)cunoaşte limba română;
d)este aptă, din punct de vedere medical, pentru exercitarea funcţiei;
e)are studii superioare de specialitate sau studii medii, cunoştinţe de operare pe calculator sau de dactilografiere;
f)este absolventă a Şcolii Naţionale de Grefieri.
(2)La numirea în funcţia de grefier, pentru îndeplinirea condiţiei prevăzute la alin. (1) lit. e), este necesară absolvirea de studii superioare juridice sau de studii medii. Persoanele care au studii superioare de altă specialitate, altele decât cele prevăzute la alin. (3) şi (4), sunt asimilate celor cu studii medii din punct de vedere al încadrării.

(3)Pentru numirea în funcţia de grefier statistician, pentru îndeplinirea condiţiei prevăzute la alin. (1) lit. e), este necesară absolvirea de studii superioare economice, studii superioare juridice sau studii medii economice.
(4)Pentru numirea în funcţia de grefier documentarist, pentru îndeplinirea condiţiei prevăzute la alin. (1) lit. e), este necesară absolvirea de studii superioare juridice, studii superioare de administraţie publică sau filologice ori studii medii.
Art. 34
Pentru numirea în funcţia de informatician sunt necesare îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 33 alin. (1) lit. a)-d) şi absolvirea de studii superioare de specialitate.
Art. 35
Funcţiile de informatician pot fi nominalizate potrivit nomenclatorului de funcţii de specialitate prevăzute de lege pentru funcţiile de specialitate informatică.
Art. 36
(1)În cazul în care activitatea instanţelor sau parchetelor nu se poate desfăşura în condiţii normale din cauza numărului mare de posturi vacante, recrutarea grefierilor se poate realiza prin concurs pentru ocuparea posturilor vacante. Concursul se desfăşoară la nivelul curţilor de apel, parchetelor de pe lângă curţile de apel, Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Departamentului Naţional Anticorupţie, potrivit regulamentului aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii.
(2)Posturile de grefieri vacante temporar pot fi ocupate prin concurs organizat de către instanţele şi parchetele prevăzute la alin. (1), potrivit regulamentului aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii.
(3)La concurs pot participa persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 33 alin. (1) lit. a)-e).

Art. 37
Grefierii şi informaticienii sunt numiţi prin decizie de către preşedinţii curţilor de apel sau, după caz, de procurorii generali ai parchetelor de pe lângă acestea, în a căror circumscripţie teritorială urmează să îşi desfăşoare activitatea.
Art. 38
(1)Poate fi numită în funcţia de grefier arhivar, grefier registrator, agent procedural, aprod sau şofer persoana care are studii medii şi îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 33 alin. (1) lit. a)-d).

(2)Numirea pe posturile prevăzute la alin. (1) se face pe bază de concurs, organizat la nivelul curţilor de apel, al parchetelor de pe lângă acestea sau, după caz, la înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, la Parchetul de pe lângă înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau la Parchetul Naţional Anticorupţie.
(3)Modul de organizare şi desfăşurare a concursului se stabileşte prin regulamentul prevăzut la art. 9 alin. (2).

Art. 39
Grefierii arhivari, grefierii registratori, agenţii procedurali, aprozii şi şoferii sunt numiţi prin decizie de către preşedinţii curţilor de apel sau, după caz, de procurorii generali ai parchetelor de pe lângă acestea în a căror circumscripţie teritorială urmează să îşi desfăşoare activitatea.

Art. 40
(1)Înainte de a începe să îşi exercite funcţia, personalul auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea depune jurământul în faţa conducătorului instanţei judecătoreşti sau al parchetului de pe lângă aceasta, la care este numit.
(2)Dispoziţiile art. 34 din Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.

Art. 41
Informaticienii sunt subordonaţi, din punct de vedere administrativ, conducătorului instanţei sau parchetului din care fac parte şi, din punct de vedere profesional, Direcţiei de exploatare a tehnologiei informaţiei din cadrul Ministerului Justiţiei sau, după caz, compartimentului corespunzător din cadrul înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casaţie şi Justiţie ori Parchetului Naţional Anticorupţie.
SECŢIUNEA 2:Promovarea personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea
Art. 42
(1)Personalul auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, încadrat pentru prima dată după terminarea studiilor, are calitatea de debutant o perioadă de 6 luni de la încadrare, fiind definitivat în funcţie pe bază de examen, cu excepţia absolvenţilor prevăzuţi la art. 24 alin. (1).
(2)În cazul nepromovării examenului de definitivare în funcţie, perioada prevăzută la alin. (1) poate fi prelungită cu încă 6 luni. Nepromovarea pentru a doua oară a examenului de definitivare atrage eliberarea din funcţie ca necorespunzător profesional.
Art. 43
Promovarea în funcţii de execuţie se face prin concurs sau examen, în funcţia imediat superioară.
*) În interpretarea dispoziţiilor art. 43 şi art. 90 din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea şi al personalului care funcţionează în cadrul Institutului Naţional de Expertize Criminalistice, cu modificările şi completările ulterioare, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie stabileşte că:
- personalul auxiliar de specialitate care a absolvit studii superioare juridice, studii superioare de administraţie publică sau studii de licenţă în arhivistică poate participa la examenul pentru promovarea din funcţia de grefier arhivar cu studii medii în cea de grefier arhivar cu studii superioare, în cadrul aceleiaşi instanţe sau aceluiaşi parchet (inclusiv al celor militare).

Art. 44
(1)Promovarea în funcţii de execuţie în grade sau trepte profesionale superioare, în cadrul aceleiaşi instanţe sau aceluiaşi parchet, se face prin examen.
(2)Promovarea la instanţe sau parchete superioare se face numai prin concurs, organizat la nivelul curţilor de apel ori al parchetelor de pe lângă acestea sau, după caz, la înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, la Parchetul de pe lângă înalta Curte de Casaţie şi Justiţie ori la Parchetul Naţional Anticorupţie, pentru personalul auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, care are o vechime de cel puţin 3 ani în funcţia în care este încadrat şi calificativul "foarte bine" în această perioadă.
(3)Modul de organizare şi desfăşurare a concursului sau examenului se stabileşte prin regulament, aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii.
(4)Pentru promovarea în funcţii de execuţie în cazul informaticienilor, la elaborarea regulamentului prevăzut la alin. (3) vor fi avute în vedere, după caz, şi propunerile ministrului justiţiei, ale preşedintelui înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi ale procurorului general al Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Art. 45
(1)Promovarea în funcţii de conducere de prim-grefier, de grefier-şef, grefier şef secţie sau de grefier informatician-şef se face prin concurs de verificare a pregătirii profesionale şi a aptitudinilor manageriale ale candidaţilor. Concursul se organizează la nivelul curţilor de apel, al parchetelor de pe lângă acestea sau, după caz, la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau la Departamentul Naţional Anticorupţie, în baza regulamentului aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii.
(2)La concursul pentru promovarea în funcţii de conducere a grefierilor şi grefierilor informaticieni se are în vedere îndeplinirea următoarelor criterii:
a)o vechime de minimum 3 ani în funcţia de grefier, respectiv de grefier informatician. În cazul grefierilor cu studii superioare juridice este necesară o vechime de minimum 6 luni în funcţia de grefier;
b)activitate profesională deosebită, evaluată cu calificativul «Foarte bine» în ultimii 3 ani, respectiv 6 luni.

Art. 46
(1)Numirea în funcţia de prim-grefier, grefier-şef, grefier şef secţie se face pentru o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea reînvestirii o singură dată, prin decizie a preşedintelui curţii de apel sau a procurorului general al parchetului de pe lângă această instanţă.

(11)În cazul în care nu sunt candidaţi care să întrunească condiţiile prevăzute de lege pentru prezentarea la concurs, prin derogare de la dispoziţiile alin. (1), persoanele numite în funcţiile de prim-grefier, grefier-şef, grefier şef secţie pot fi reînvestite în funcţie, pe durata a încă unui mandat, prin decizie a preşedintelui curţii de apel sau a procurorului general al parchetului de pe lângă această instanţă.

(2)Numirea în funcţia de grefier informatician-şef se face pentru o perioadă de 3 ani, cu posibilitatea reînvestirii o singură dată, prin decizie a preşedintelui curţii de apel sau a procurorului general al parchetului de pe lângă această instanţă.

(21)În cazul în care nu sunt candidaţi care să întrunească condiţiile prevăzute de lege pentru prezentarea la concurs, prin derogare de la dispoziţiile alin. (1), persoana numită în funcţia de grefier informatician-şef poate fi reînvestită în funcţie pe durata a încă unui mandat, prin decizie a preşedintelui curţii de apel sau a procurorului general al parchetului de pe lângă această instanţă.

(3)În cazul numirii în funcţia de informatician-şef la înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, nu este necesar avizul prevăzut la alin. (2).
(4)La încetarea mandatului funcţiei de conducere, personalul auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea poate ocupa, în condiţiile prevăzute la art. 45, o funcţie de conducere la aceeaşi instanţă sau la acelaşi parchet ori la altă instanţă sau parchet ori revin la instanţele sau parchetele de unde provin ori la o instanţă sau parchet unde au dreptul să funcţioneze potrivit legii.

Art. 47
Dispoziţiile art. 45 şi 46 se aplică în mod corespunzător şi în cazul promovării în funcţia de grefier arhivar-şef, în cadrul instanţelor şi al parchetelor de pe lângă acestea la care această funcţie se impune.

SECŢIUNEA 3:Suspendarea din funcţie a personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea
Art. 48
(1)Personalul auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea este suspendat din funcţie în următoarele cazuri:
a)[textul din Art. 48, alin. (1), litera A. din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 27-iul-2015 de Actul din Decizia 270/2015]
b)când suferă de o boală psihică, care îl împiedică să îşi exercite funcţia în mod corespunzător;
c)când săvârşeşte o abatere disciplinară gravă, în condiţiile art. 88.
(2)Suspendarea din funcţie se dispune de preşedintele curţii de apel sau, după caz, de procurorul general al parchetului de pe lângă aceasta, în a cărui circumscripţie teritorială îşi desfăşoară activitatea persoana în cauză. Pentru personalul auxiliar de specialitate al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi al Departamentului Naţional Anticorupţie, suspendarea din funcţie se dispune de conducătorii acestora.

(3)În perioada suspendării din funcţie, potrivit alin. (1) lit. a) şi c), celui suspendat nu i se plătesc drepturile salariale. Această perioadă nu constituie vechime în muncă şi în specialitate.
Art. 49
(1)În cazul prevăzut la art. 48 alin. (1) lit. a), preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi al Departamentului Naţional Anticorupţie, preşedintele curţii de apel sau, după caz, procurorul general al parchetului de pe lângă aceasta comunică de îndată persoanei în cauză şi conducerii instanţei sau parchetului unde aceasta funcţionează hotărârea prin care s-a dispus suspendarea din funcţie.

(2)Dacă se dispune scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi penale, achitarea sau încetarea procesului penal faţă de persoana în cauză, suspendarea din funcţie încetează, iar aceasta este repusă în situaţia anterioară, i se plătesc drepturile băneşti de care a fost lipsită pe perioada suspendării din funcţie şi i se recunoaşte vechimea în muncă şi în specialitate pentru această perioadă.
(3)Prevederile alin. (2) se aplică în mod corespunzător şi în cazul prevăzut la art. 48 alin. (1) lit. c), dacă se constată nevinovăţia persoanei în cauză.
Art. 50
(1)În cazul prevăzut la art. 48 alin. (1) lit. b), boala psihică se constată printr-o expertiză de specialitate, la sesizarea preşedintelui instanţei sau, după caz, a conducătorului parchetului, iar suspendarea din funcţie se dispune pe perioada recomandată de comisia medicală de specialitate. Comisia medicală de specialitate, precum şi condiţiile concrete de expertizare a persoanelor care suferă de o boală psihică se stabilesc prin ordin comun al ministrului justiţiei şi al ministrului sănătăţii.

(2)După expirarea perioadei prevăzute la alin. (1), preşedintele curţii de apel sau, după caz, procurorul general al parchetului de pe lângă aceasta, pe baza unei noi expertize, poate hotărî încetarea suspendării şi repunerea în funcţie a persoanei în cauză, prelungirea acesteia sau, dacă boala este ireversibilă, o eliberează din funcţie.
(3)În perioada suspendării, persoanei în cauză i se plătesc drepturile de asigurări sociale pentru boală, potrivit legii.
Art. 51
Decizia de suspendare din funcţie poate fi contestată la tribunalul de muncă şi asigurări sociale în a cărui circumscripţie teritorială îşi are domiciliul reclamantul.
SECŢIUNEA 4:Eliberarea din funcţie a personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea
Art. 52
Personalul auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea este eliberat din funcţia de execuţie sau de conducere în următoarele cazuri:
a)demisie;
b)pensionare, în condiţiile legii;
c)constatarea nepregătirii profesionale corespunzătoare sau, după caz, îndeplinirea necorespunzătoare a atribuţiilor specifice funcţiei de conducere;
d)neîndeplinirea oricăreia dintre condiţiile prevăzute pentru numirea în funcţie;
e)ca sancţiune disciplinară;
f)condamnarea definitivă pentru săvârşirea unei infracţiuni de natură a aduce atingere profesiei.

Art. 53
(1)Eliberarea din funcţie se dispune prin decizie a conducătorului instanţei judecătoreşti sau al parchetului de pe lângă aceasta, care a dispus numirea în funcţie.
(2)Pentru personalul auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea care a urmat cursurile Şcolii Naţionale de Grefieri, decizia de eliberare din funcţie prevăzută la alin. (1) se aduce la cunoştinţă Şcolii Naţionale de Grefieri, în termen de 30 de zile de la emitere, dacă eliberarea din funcţie are loc înainte de împlinirea termenului de 5 ani prevăzut de art. 27 alin. (1).
(3)Pentru informaticieni, în cazul prevăzut de art. 52 lit. c), decizia de eliberare din funcţie se emite cu avizul compartimentului de specialitate informatică din cadrul Ministerului Justiţiei sau, după caz, din cadrul înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, al Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casaţie şi Justiţie ori al Parchetului Naţional Anticorupţie.
Art. 54
Decizia de eliberare din funcţie prevăzută pentru cazurile menţionate la art. 52 lit. c)-f) poate fi contestată la tribunalul de muncă şi asigurări sociale în a cărui circumscripţie teritorială îşi are domiciliul reclamantul.