Art. 8. - Art. 8: Obiectul acţiunii judiciare - Legea 554/2004 contenciosului administrativ
M.Of. 1154
În vigoare Versiune de la: 4 Noiembrie 2025
Art. 8: Obiectul acţiunii judiciare
(1)Persoana vătămată într-un drept recunoscut de lege sau într-un interes legitim printr-un act administrativ unilateral, nemulţumită de răspunsul primit la plângerea prealabilă sau care nu a primit niciun răspuns în termenul prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. h), poate sesiza instanţa de contencios administrativ competentă, pentru a solicita anularea în tot sau în parte a actului, repararea pagubei cauzate şi, eventual, reparaţii pentru daune morale. De asemenea se poate adresa instanţei de contencios administrativ şi cei care se consideră vătămat într-un drept sau interes legitim al său prin nesoluţionarea în termen sau prin refuzul nejustificat de soluţionare a unei cereri, precum şi prin refuzul de efectuare a unei anumite operaţiuni administrative necesare pentru exercitarea sau protejarea dreptului sau interesului legitim. Motivele invocate în cererea de anulare a actului nu sunt limitate la cele invocate prin plângerea prealabilă.
(11)Persoanele fizice şi persoanele juridice de drept privat pot formula capete de cerere prin care invocă apărarea unui interes legitim public numai în subsidiar, în măsura în care vătămarea interesului legitim public decurge logic din încălcarea dreptului subiectiv sau a interesului legitim privat.*) În interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (1) lit. a), r) şi s) şi art. 8 alin. (11) şi (12) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, stabileşte că:
În vederea exercitării controlului de legalitate asupra actelor administrative la cererea asociaţiilor, în calitate de organisme sociale interesate, invocarea interesului legitim public trebuie să fie subsidiară invocării unui interes legitim privat, acesta din urmă decurgând din legătura directă dintre actul administrativ supus controlului de legalitate şi scopul direct şi obiectivele asociaţiei, potrivit statutului.
(12)Prin derogare de la dispoziţiile alin. (1), acţiunile întemeiate pe încălcarea unui interes legitim public pot avea ca obiect numai anularea actului sau obligarea autorităţii pârâte să emită un act sau un alt înscris, respectiv să efectueze o anumită operaţiune administrativă, sub sancţiunea penalităţilor de întârziere sau a amenzii, prevăzute la art. 24 alin. (2).*) În interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (1) lit. a), r) şi s) şi art. 8 alin. (11) şi (12) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, stabileşte că:
În vederea exercitării controlului de legalitate asupra actelor administrative la cererea asociaţiilor, în calitate de organisme sociale interesate, invocarea interesului legitim public trebuie să fie subsidiară invocării unui interes legitim privat, acesta din urmă decurgând din legătura directă dintre actul administrativ supus controlului de legalitate şi scopul direct şi obiectivele asociaţiei, potrivit statutului.
(2)Instanţa de contencios administrativ este competentă să soluţioneze litigiile care apar în fazele premergătoare încheierii unui contract administrativ, precum şi orice litigii legate de încheierea contractului administrativ, inclusiv litigiile având ca obiect anularea unui contract administrativ. Litigiile care decurg din executarea contractelor administrative sunt în competenţa de soluţionare a instanţelor civile de drept comun.
(3)La soluţionarea litigiilor prevăzute la alin. (2) se are în vedere regula după care principiul libertăţii contractuale este subordonat principiului priorităţii interesului public.*) Prin Decizia nr. 22/2020, ICCJ admite recursul în interesul legii formulat de Colegiul de conducere al Curţii de Apel Braşov şi stabileşte că în litigiile de funcţie publică vizând obligarea angajatorului la plata unor drepturi salariale neacordate, precum şi atunci când angajatorul nu a emis un act administrativ ori actul respectiv nu a fost comunicat funcţionarului public, acesta se poate adresa direct instanţei de contencios administrativ, fără a fi necesar ca anterior sesizării instanţei să fi solicitat angajatorului acordarea aceloraşi drepturi.
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (15)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (15)
- Decizia 501/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (1), ale art. 8 alin. (1) şi ale art. 12 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, precum şi ale art. 64 alin. (1) din Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal
- Decizia 455/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 452 alin. (4) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, precum şi ale art. 8 alin. (1) şi ale art. 18 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004
- Decizia 282/2022 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 alin. (1) şi ale art. 18 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (301766)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (301766)
- Sentinta nr. RJ 659g26375/2025 din 03-dec-2025, Tribunalul Dolj, contestatie decizie de pensionare (Asigurari sociale)
- Sentinta nr. RJ 46g4d2935/2025 din 25-nov-2025, Curtea de Apel Brasov, anulare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)
- Decizie nr. RJ 284673788/2025 din 25-nov-2025, Curtea de Apel Timisoara, anulare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)
Comentarii, monografii, reviste şi webinarii numărul de obiecte din listă: (127)
Comentarii practice numărul de obiecte din listă: (5)
Monografii numărul de obiecte din listă: (3)
- Drept administrativ II. Curs universitar pentru invatamantul cu frecventa redusa si invatamantul la distanta din 01-sept-2025, Wolters Kluwer [ISBN:978-606-677-057-6]
- Riscul in contractele de antrepriza pentru lucrari de constructii din 31-dec-2024, Wolters Kluwer [ISBN:978-606-677-003-3]
- Participarea tertilor intervenienti in procedurile judiciare din 15-dec-2024, Wolters Kluwer [ISBN:978-606-677-049-1]
Articole numărul de obiecte din listă: (114)
- Scurte considerente pe marginea cadrului legal aplicabil contractului de achiziţie publică de antrepriză de lucrări, în etapa executării acestuia, din perspectiva adoptării Contractului naţional de antrepriză reglementat de H.G. Nr. 1/2018
- Răspunderea statului pentru întârzieri, în plata fondurilor nerambursabile, generate de acte administrative nelegale. Consideraţii ca urmare a Hotărârii CJUE din cauza C-701/22, AA SRL împotriva Ministerului Fondurilor Europene*
- C-585/19, Academia de Studii Economice din Bucureşti, hotărârea din 17 martie 2021, ECLI:EU:C:2021:210