Art. 7. - Art. 7: Procedura prealabilă - Legea 554/2004 contenciosului administrativ
M.Of. 1154
În vigoare Versiune de la: 4 Noiembrie 2025
Arată norme de aplicare
Art. 7: Procedura prealabilă
(1)Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim printr-un act administrativ individual care i se adresează trebuie să solicite autorităţii publice emitente sau autorităţii ierarhic superioare, dacă aceasta există, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, a acestuia. Pentru motive temeinice, persoana vătămată, destinatar al actului, poate introduce plângerea prealabilă, în cazul actelor administrative unilaterale, şi peste termenul prevăzut la alin. (1), dar nu mai târziu de 6 luni de la data emiterii actului.
(11)În cazul actului administrativ normativ, plângerea prealabilă poate fi formulată oricând.
(3)Este îndreptăţită să introducă plângere prealabilă şi persoana vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim, printr-un act administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de drept. Plângerea prealabilă, în cazul actelor administrative unilaterale, se va introduce în termen de 30 de zile din momentul în care persoana vătămată a luat cunoştinţă, pe orice cale, de conţinutul actului. Pentru motive temeinice, plângerea prealabilă se poate formula şi peste termenul de 30 de zile, dar nu mai târziu de 6 luni de la data la care a luat cunoştinţă, pe orice cale, de conţinutul acestuia. Termenul de 6 luni prevăzut în prezentul alineat, precum şi cel prevăzut la alin. (1) sunt termene de prescripţie.
(4)Plângerea prealabilă, formulată potrivit prevederilor alin. (1), se soluţionează în termenul prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. h).
(5)În cazul acţiunilor introduse de prefect, Avocatul Poporului, Ministerul Public, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, al celor care privesc cererile persoanelor vătămate prin ordonanţe sau dispoziţii din ordonanţe sau al acţiunilor îndreptate împotriva actelor administrative care nu mai pot fi revocate întrucât au intrat în circuitul civil şi au produs efecte juridice, precum şi în cazurile prevăzute la art. 2 alin. (2) şi la art. 4 nu este obligatorie plângerea prealabilă.
Art. 7: Procedura prealabilă
(1)Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim printr-un act administrativ individual care i se adresează trebuie să solicite autorităţii publice emitente sau autorităţii ierarhic superioare, dacă aceasta există, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, a acestuia. Pentru motive temeinice, persoana vătămată, destinatar al actului, poate introduce plângerea prealabilă, în cazul actelor administrative unilaterale, şi peste termenul prevăzut la alin. (1), dar nu mai târziu de 6 luni de la data emiterii actului.
(11)În cazul actului administrativ normativ, plângerea prealabilă poate fi formulată oricând.(2)Prevederile alin. (1) sunt aplicabile şi în ipoteza în care legea specială prevede o procedură administrativ-jurisdicţională, iar partea nu a optat pentru aceasta.
(3)Este îndreptăţită să introducă plângere prealabilă şi persoana vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim, printr-un act administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de drept. Plângerea prealabilă, în cazul actelor administrative unilaterale, se va introduce în termen de 30 de zile din momentul în care persoana vătămată a luat cunoştinţă, pe orice cale, de conţinutul actului. Pentru motive temeinice, plângerea prealabilă se poate formula şi peste termenul de 30 de zile, dar nu mai târziu de 6 luni de la data la care a luat cunoştinţă, pe orice cale, de conţinutul acestuia. Termenul de 6 luni prevăzut în prezentul alineat, precum şi cel prevăzut la alin. (1) sunt termene de prescripţie.
(4)Plângerea prealabilă, formulată potrivit prevederilor alin. (1), se soluţionează în termenul prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. h).(N.R.: referinţa la litera g din alin. 1 art. 2 se modifică în referinţă la litera h din alin. 1 art. 2 datorită modificării aduse de Legea 262/2007)
(5)În cazul acţiunilor introduse de prefect, Avocatul Poporului, Ministerul Public, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, al celor care privesc cererile persoanelor vătămate prin ordonanţe sau dispoziţii din ordonanţe sau al acţiunilor îndreptate împotriva actelor administrative care nu mai pot fi revocate întrucât au intrat în circuitul civil şi au produs efecte juridice, precum şi în cazurile prevăzute la art. 2 alin. (2) şi la art. 4 nu este obligatorie plângerea prealabilă.(6)Plângerea prealabilă în cazul acţiunilor care au ca obiect contracte administrative trebuie făcută în termen de 6 luni, care va începe să curgă:
a)de la data încheierii contractului, în cazul litigiilor legate de încheierea lui;
b)de la data când reclamantul a cunoscut cauza anulării, dar nu mai târziu de un an de la încheierea contractului.
c)[textul din Art. 7, alin. (6), litera C. din capitolul II a fost abrogat la 02-aug-2018 de Art. I, punctul 7. din Legea 212/2018]
d)[textul din Art. 7, alin. (6), litera D. din capitolul II a fost abrogat la 02-aug-2018 de Art. I, punctul 7. din Legea 212/2018]
e)[textul din Art. 7, alin. (6), litera E. din capitolul II a fost abrogat la 02-aug-2018 de Art. I, punctul 7. din Legea 212/2018]
*) Curtea Constituţională admite excepţia de neconstituţionalitate şi constată că dispoziţiile art. 7 alin. (6), în redactarea anterioară modificării prin Legea nr. 212/2018, sunt constituţionale numai în măsura în care nu impun autorităţii publice contractante parcurgerea procedurii prealabile.
*) Curtea Constituţională admite excepţia de neconstituţionalitate şi constată că sintagma "are semnificaţia concilierii în cazul litigiilor comerciale, dispoziţiile Codului de procedură civilă fiind aplicabile în mod corespunzător" din cuprinsul dispoziţiilor art. 7 alin. (6), în redactarea anterioară modificării prin Legea nr. 212/2018 sunt neconstituţionale.
a)de la data încheierii contractului, în cazul litigiilor legate de încheierea lui;
b)de la data când reclamantul a cunoscut cauza anulării, dar nu mai târziu de un an de la încheierea contractului.
c)[textul din Art. 7, alin. (6), litera C. din capitolul II a fost abrogat la 02-aug-2018 de Art. I, punctul 7. din Legea 212/2018]
d)[textul din Art. 7, alin. (6), litera D. din capitolul II a fost abrogat la 02-aug-2018 de Art. I, punctul 7. din Legea 212/2018]
e)[textul din Art. 7, alin. (6), litera E. din capitolul II a fost abrogat la 02-aug-2018 de Art. I, punctul 7. din Legea 212/2018]
*) Curtea Constituţională admite excepţia de neconstituţionalitate şi constată că dispoziţiile art. 7 alin. (6), în redactarea anterioară modificării prin Legea nr. 212/2018, sunt constituţionale numai în măsura în care nu impun autorităţii publice contractante parcurgerea procedurii prealabile.
*) Curtea Constituţională admite excepţia de neconstituţionalitate şi constată că sintagma "are semnificaţia concilierii în cazul litigiilor comerciale, dispoziţiile Codului de procedură civilă fiind aplicabile în mod corespunzător" din cuprinsul dispoziţiilor art. 7 alin. (6), în redactarea anterioară modificării prin Legea nr. 212/2018 sunt neconstituţionale.(7)
[textul din Art. 7, alin. (7) din capitolul II a fost abrogat la 02-aug-2018 de Art. I, punctul 8. din Legea 212/2018]
[textul din Art. 7, alin. (7) din capitolul II a fost abrogat la 02-aug-2018 de Art. I, punctul 8. din Legea 212/2018]*) Prin Decizia nr. 22/2020, ICCJ admite recursul în interesul legii formulat de Colegiul de conducere al Curţii de Apel Braşov şi stabileşte că în litigiile de funcţie publică vizând obligarea angajatorului la plata unor drepturi salariale neacordate, precum şi atunci când angajatorul nu a emis un act administrativ ori actul respectiv nu a fost comunicat funcţionarului public, acesta se poate adresa direct instanţei de contencios administrativ, fără a fi necesar ca anterior sesizării instanţei să fi solicitat angajatorului acordarea aceloraşi drepturi.
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Repertoar numărul de obiecte din listă: (2)
Acte numărul de obiecte din listă: (51)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (51)
- Decizia 501/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (1), ale art. 8 alin. (1) şi ale art. 12 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, precum şi ale art. 64 alin. (1) din Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal
- Decizia 598/2023 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a sintagmei ''acţiunilor îndreptate împotriva actelor administrative care nu mai pot fi revocate întrucât au intrat în circuitul civil şi au produs efecte juridice'' din cuprinsul dispoziţiilor art. 7 alin. (5) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004
- Decizia 90/2023 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (6) şi ale art. 11 alin. (1) lit. e) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, în redactarea anterioară modificării prin Legea nr. 212/2018, precum şi ale art. 11 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (256208)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (256208)
- Sentinta nr. RJ 73d8ee574/2025 din 14-nov-2025, Tribunalul Maramures, anulare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. RJ d94858g24/2025 din 13-nov-2025, Curtea de Apel Bacau, ordonanta presedintiala (Contencios administrativ si fiscal)
- Decizie nr. RJ 46g2252e6/2025 din 12-nov-2025, Curtea de Apel Timisoara, anulare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)
Comentarii, monografii, reviste şi webinarii numărul de obiecte din listă: (73)
Comentarii practice numărul de obiecte din listă: (3)
- Acţiunea în contencios administrativ împotriva refuzului autorităţilor fiscale de a relua procedura de soluţionare a contestaţiei administrativ-fiscale
- Sinteză de practică judiciară a motivelor de nelegalitate subsumate ''cazului bine justificat'' invocate în cererea de suspendare a actului fiscal
- Contestarea deciziilor de recuperare a ajutoarelor de minimis furnizate de Ministerul pentru Mediu de Afaceri Comerţ şi Antreprenoriat şi administrate de Agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, acordate în baza O.U.G. nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat - cadru general
Monografii numărul de obiecte din listă: (3)
- Drept administrativ II. Curs universitar pentru invatamantul cu frecventa redusa si invatamantul la distanta din 01-sept-2025, Wolters Kluwer [ISBN:978-606-677-057-6]
- Riscul in contractele de antrepriza pentru lucrari de constructii din 31-dec-2024, Wolters Kluwer [ISBN:978-606-677-003-3]
- Participarea tertilor intervenienti in procedurile judiciare din 15-dec-2024, Wolters Kluwer [ISBN:978-606-677-049-1]
Articole numărul de obiecte din listă: (62)
- Incompatibilitatea căii de atac a apelului cu materia contenciosului administrativ
- Noi reglementări privind calitatea de drept comun a Codului muncii
- Litigiu privind funcţionarii publici statutari. Inadmisibilitatea motivelor de recurs privind necompetenţa materială funcţională a Secţiei de Contencios Administrativ şi Fiscal a tribunalului faţă de nerespectarea regimului