Art. 11. - Art. 11: Termenul de introducere a acţiunii - Legea 554/2004 contenciosului administrativ
M.Of. 1154
În vigoare Versiune de la: 4 Noiembrie 2025
Art. 11: Termenul de introducere a acţiunii
(1)Cererile prin care se solicită anularea unui act administrativ individual, a unui contract administrativ, recunoaşterea dreptului pretins şi repararea pagubei cauzate se pot introduce în termen de 6 luni de la:
a)data comunicării răspunsului la plângerea prealabilă;
b)data comunicării refuzului nejustificat de soluţionare a cererii;
c)data expirării termenului de soluţionare a plângerii prealabile, respectiv data expirării termenului legal de soluţionare a cererii;
d)data expirării termenului prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. h), calculat de la comunicarea actului administrativ emis în soluţionarea favorabilă a cererii sau, după caz, a plângerii prealabile;
d1)data luării la cunoştinţă a conţinutului actului, dacă plângerea prealabilă nu mai este obligatorie;
e)[textul din Art. 11, alin. (1), litera E. din capitolul II a fost abrogat la 02-aug-2018 de Art. I, punctul 12. din Legea 212/2018]
*) Curtrea Constituţională admite excepţia de neconstituţionalitate şi constată că dispoziţiile art. 11 alin. (1) lit. e) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, în redactarea anterioară modificării prin Legea nr. 212/2018 sunt neconstituţionale.
(2)Pentru motive temeinice, în cazul actului administrativ individual, cererea poate fi introdusă şi peste termenul prevăzut la alin. (1), dar nu mai târziu de un an de la data comunicării actului, data luării la cunoştinţă, data introducerii cererii sau data încheierii procesului-verbal de conciliere, după caz.
*) Curtea Constituţională admite excepţia de neconstituţionalitate şi constată că sintagma "data încheierii procesului-verbal de conciliere" din art. 11 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/200 este neconstituţională.
(21)În cazul suspendării, potrivit legii speciale, a procedurii de soluţionare a plângerii prealabile, termenul prevăzut la alin. (1) curge după reluarea procedurii, de la momentul finalizării acesteia sau de la data expirării termenului legal de soluţionare, după caz, dacă a expirat termenul prevăzut la alin. (2).
(1)Cererile prin care se solicită anularea unui act administrativ individual, a unui contract administrativ, recunoaşterea dreptului pretins şi repararea pagubei cauzate se pot introduce în termen de 6 luni de la:
a)data comunicării răspunsului la plângerea prealabilă;
b)data comunicării refuzului nejustificat de soluţionare a cererii;
c)data expirării termenului de soluţionare a plângerii prealabile, respectiv data expirării termenului legal de soluţionare a cererii;
d)data expirării termenului prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. h), calculat de la comunicarea actului administrativ emis în soluţionarea favorabilă a cererii sau, după caz, a plângerii prealabile;
d1)data luării la cunoştinţă a conţinutului actului, dacă plângerea prealabilă nu mai este obligatorie;
e)[textul din Art. 11, alin. (1), litera E. din capitolul II a fost abrogat la 02-aug-2018 de Art. I, punctul 12. din Legea 212/2018]
*) Curtrea Constituţională admite excepţia de neconstituţionalitate şi constată că dispoziţiile art. 11 alin. (1) lit. e) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, în redactarea anterioară modificării prin Legea nr. 212/2018 sunt neconstituţionale.
(2)Pentru motive temeinice, în cazul actului administrativ individual, cererea poate fi introdusă şi peste termenul prevăzut la alin. (1), dar nu mai târziu de un an de la data comunicării actului, data luării la cunoştinţă, data introducerii cererii sau data încheierii procesului-verbal de conciliere, după caz.
*) Curtea Constituţională admite excepţia de neconstituţionalitate şi constată că sintagma "data încheierii procesului-verbal de conciliere" din art. 11 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/200 este neconstituţională.
(21)În cazul suspendării, potrivit legii speciale, a procedurii de soluţionare a plângerii prealabile, termenul prevăzut la alin. (1) curge după reluarea procedurii, de la momentul finalizării acesteia sau de la data expirării termenului legal de soluţionare, după caz, dacă a expirat termenul prevăzut la alin. (2).(3)În cazul acţiunilor formulate de prefect, Avocatul Poporului, Ministerul Public sau Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, termenul curge de la data când s-a cunoscut existenţa actului nelegal, fiind aplicabile în mod corespunzător prevederile alin. (2).
(4)Ordonanţele sau dispoziţiile din ordonanţe care se consideră a fi neconstituţionale, precum şi actele administrative cu caracter normativ care se consideră a fi nelegale pot fi atacate oricând.
(5)Termenul prevăzut la alin. (1) este termen de prescripţie, iar termenul prevăzut la alin. (2) este termen de decădere.
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (32)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (32)
- Decizia 90/2023 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (6) şi ale art. 11 alin. (1) lit. e) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, în redactarea anterioară modificării prin Legea nr. 212/2018, precum şi ale art. 11 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004
- Decizia 840/2020 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (1) partea introductivă şi alin. (3) teza finală şi ale art. 11 alin. (1) partea introductivă şi alin. (2) teza a doua prin raportare la sintagma ''data luării la cunoştinţă'' din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004
- Decizia 366/2020 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a sintagmei ''data luării la cunoştinţă'' cuprinse în art. 11 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (71772)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (71772)
- Sentinta nr. RJ 46g4d2935/2025 din 25-nov-2025, Curtea de Apel Brasov, anulare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. RJ e9465d228/2025 din 14-nov-2025, Tribunalul Bihor, anulare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. RJ 84ded3772/2025 din 29-oct-2025, Judecatoria Lugoj, contestatie act administrativ fiscal (Contencios administrativ si fiscal)
Comentarii, monografii, reviste şi webinarii numărul de obiecte din listă: (55)
Comentarii practice numărul de obiecte din listă: (3)
- Contestaţia titlului de creanţă şi a altor acte administrative fiscale
- Contestarea deciziilor de recuperare a ajutoarelor de minimis furnizate de Ministerul pentru Mediu de Afaceri Comerţ şi Antreprenoriat şi administrate de Agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, acordate în baza O.U.G. nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat - cadru general
- Contestarea actului administrativ fiscal în faţa instanţelor judecătoreşti. Ghid privind modalitatea de determinare a termenului de depunere a acţiunii în anulare, a competenţei instanţei şi a petitului cererii
Monografii numărul de obiecte din listă: (2)
Articole numărul de obiecte din listă: (45)
- Răspunderea statului pentru întârzieri, în plata fondurilor nerambursabile, generate de acte administrative nelegale. Consideraţii ca urmare a Hotărârii CJUE din cauza C-701/22, AA SRL împotriva Ministerului Fondurilor Europene*
- Analiză comparativă a răspunderii administrativ-disciplinare a funcţionarilor publici cu răspunderea disciplinară a salariaţilor
- Emiterea unor acte administrative fiscale nelegale. Prejudiciu constând în onorariile achitate administratorului judiciar desemnat în dosarul de insolvenţă