Art. 5. - Avizele şi acordurile stabilite prin certificatul de urbanism se solicită de către investitor/beneficiar şi se obţin de la autorităţile competente în domeniu înaintea depunerii documentaţiei pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii la autorităţile administraţiei publice competente pentru: - Legea 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii - Republicare*)

M.Of. 933

În vigoare
Versiune de la: 30 Aprilie 2025
Arată norme de aplicare
Art. 5
(1)Avizele şi acordurile stabilite prin certificatul de urbanism se solicită de către investitor/beneficiar şi se obţin de la autorităţile competente în domeniu înaintea depunerii documentaţiei pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii la autorităţile administraţiei publice competente pentru:
a)asigurarea şi racordarea/branşarea la infrastructura edilitară, în condiţiile impuse de caracteristicile şi amplasamentul reţelelor de distribuţie/transport energetic din zona de amplasament;
b)racordarea la reţeaua căilor de comunicaţii;
c)securitatea la incendiu, protecţia civilă şi protecţia sănătăţii populaţiei;
d)cerinţele specifice unor zone cu restricţii stabilite prin reglementări speciale.
(13)Autorităţile şi instituţiile publice şi entităţile emitente de avize şi acorduri au obligaţia analizării documentaţiilor depuse şi eliberării avizelor/acordurilor, cu sau fără condiţii, în maximum 15 zile de la data depunerii solicitării eliberării acestora de către beneficiarul documentaţiei, cu următoarele excepţii:
(i)în cazul autorităţilor privind protecţia mediului, termenul pentru emiterea actului administrativ este de maximum 15 zile de la data încheierii procedurilor specifice de mediu;
(ii)în cazul autorităţilor privind protecţia monumentelor istorice, termenul este de maximum 30 de zile de la data analizării documentaţiei în Comisia naţională sau în Comisia zonală a monumentelor istorice ori în Comisia Naţională de Arheologie sau Comisia Naţională pentru Monumentele de For Public, după caz;
(iii)în cazul autorităţilor publice centrale a căror procedură stabilită prin lege presupune analiza documentaţiei într-o comisie de specialitate, termenul este de maximum 15 zile de la data analizării documentaţiei în comisie;
(iv)în cazul Autorităţii Aeronautice Civile Române, termenul este de maximum 30 de zile de la depunerea documentaţiei.
(14)În situaţia în care, ca urmare a analizării documentaţiei depuse, se constată că sunt necesare clarificări, completări sau modificări, autorităţile şi instituţiile publice, precum şi entităţile emitente de avize şi acorduri pot solicita revizuirea/completarea documentaţiei o singură dată, motivând temeinic din punct de vedere ştiinţific, tehnic sau juridic, după caz, în termenele prevăzute la alin. (13).
(15)Autorităţile publice pentru care prin lege se stabileşte analizarea documentaţiei într-o comisie au obligaţia să introducă spre analiză documentaţiile de avizare aferente proiectelor de investiţii în construcţii şi să analizeze în comisie, în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii documentaţiei la registratura instituţiei.
(16)Toate autorităţile publice şi entităţile emitente de avize şi acorduri a căror procedură de emitere a avizului presupune analizarea documentaţiei într-o comisie au obligaţia să anunţe beneficiarul şi proiectanţii cu privire la data la care documentaţia va fi analizată în respectivele comisii, indiferent dacă aceştia au dreptul sau nu să participe la şedinţă, conform procedurilor specifice.
(17)În situaţia primirii solicitării de completări sau modificări, beneficiarul lucrărilor transmite entităţilor emitente ale avizelor solicitate răspunsul la solicitare, respectiv precizarea modificărilor realizate şi documentaţia revizuită, răspunsul la clarificările solicitate sau, după caz, justificarea temeinică din punct de vedere juridic şi tehnic a nepreluării observaţiilor, în termen de maximum 60 de zile de la data primirii adresei prin care acestea sunt solicitate.
(18)Entităţile emitente sesizate au obligaţia de emitere a avizului în termen de 15 zile de la depunerea de către beneficiarul lucrărilor a clarificărilor/completărilor/modificărilor, după caz, asupra condiţionărilor impuse. În situaţia în care răspunsul la clarificări nu corespunde prevederilor legale şi reglementărilor tehnice în vigoare, entităţile emitente au obligaţia de respingere justificată, tehnic şi juridic, a documentaţiei.
(19)Răspunsul la clarificările/completările/modificările solicitate şi analiza modului de preluare a acestora se realizează de către structura de specialitate din cadrul autorităţii/entităţii emitente şi nu se mai supune unei noi analize a comisiei.
(110)Atât în situaţia neemiterii avizului sau nesolicitării clarificărilor/completărilor/modificărilor în termenele prevăzute la alin. (13), cât şi în cea în care entităţile emitente de avize şi acorduri solicitate prin certificatul de urbanism nu emit avizele sau nu resping justificat potrivit alin. (18), în termen de 15 zile de la data depunerii documentaţiei corectate şi completate conform legislaţiei, documentaţia depusă de către beneficiarul lucrării este considerată ca fiind completă, avizele se consideră a fi acordate. Avizele eliberate după invocarea aprobării tacite de către beneficiar nu produc efecte juridice.
(111)Prin excepţie de la prevederile alin. (18), documentaţiile depuse spre avizare la instituţiile din Sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională nu pot fi considerate ca fiind complete şi conforme în situaţia neemiterii solicitărilor de clarificare, modificare sau completare sau a avizelor cu sau fără condiţii sau a adresei de respingere, iar avizele de la aceste instituţii nu pot fi considerate ca fiind emise la împlinirea termenelor reglementate prin proceduri specifice, prin avizare tacită.
(112)În situaţiile prevăzute la alin. (13), (18) şi (110), procedura de autorizare a construirii poate continua, autorităţile competente având dreptul să emită autorizaţia de construire fără avizele respective, pe baza dovezii depunerii de către beneficiar a răspunsului la adresa de solicitare de modificare/completare, clarificare şi, după caz, a documentaţiei corectate şi completate, precum şi a unei declaraţii pe propria răspundere prin care beneficiarul declară că nu a fost primită solicitarea de clarificare, completare sau modificare, nu a fost eliberat aviz cu sau fără condiţii ori nu a fost eliberată adresa de respingere, după caz, înaintea împlinirii termenelor.
(113)Răspunderea cu privire la informaţiile privind imobilul beneficiarului, zonele de protecţie, existenţa de reţele tehnico-edilitare şi altele asemenea, care nu sunt publice şi care trebuiau comunicate în termenul legal prin aviz, revine exclusiv entităţii emitente care trebuia să comunice informaţiile, în situaţia avizării tacite.
(114)În situaţia depunerii documentaţiei spre autorizare, ulterior obţinerii acesteia şi începerii lucrărilor de construire pe baza unei autorizaţii de construire emise pe bază de avize tacite, beneficiarul, proiectanţii şi executanţii construcţiei au obligaţia să respecte întreaga legislaţie aplicabilă în domeniul urbanismului şi construcţiilor, protecţiei monumentelor istorice, precum şi prevederile legislaţiei conexe aplicabile şi să facă toate diligenţele necesare pentru identificarea informaţiilor necesare pentru proiectare şi execuţie.
(115)Autorizaţiile de construire nu pot fi emise de autorităţi fără avizul instituţiilor din Sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, dacă prin certificatul de urbanism/reglementările urbanistice s-a solicitat/impus obţinerea acestor avize.
(116)Emitenţii de avize şi acorduri au obligaţia de a comunica beneficiarului, prin mijloace electronice, avizele sau acordurile în ziua emiterii.

(2)Actele de autoritate emise de autorităţile competente pentru protecţia mediului prevăzute la art. 2 alin. (21) lit. b) şi d) se solicită şi se obţin de investitor/solicitant în condiţiile legii.
(21)Emiterea avizului serviciilor deconcentrate ale autorităţilor centrale privind protecţia sănătăţii populaţiei nu este necesară pentru următoarele categorii de lucrări decât în situaţiile speciale de derogare de la normele în vigoare prevăzute de lege în care este necesar un studiu de evaluare a impactului asupra sănătăţii populaţiei:
a)construirea, reabilitarea, extinderea şi consolidarea de locuinţe unifamiliale;
b)construirea de anexe gospodăreşti şi anexe gospodăreşti ale exploataţiilor agricole;

c)construirea de împrejmuiri.
(22)Emiterea actului administrativ al autorităţii competente pentru protecţia mediului nu este necesară pentru următoarele categorii de lucrări:
a)construirea de locuinţe unifamiliale;
b)construirea de anexe gospodăreşti şi anexe gospodăreşti ale exploataţiilor agricole, cu excepţia celor utilizate pentru creşterea animalelor;

c)consolidări ale imobilelor existente;
d)construirea de împrejmuiri;
e)dezmembrări, comasări de terenuri.
(23)Emiterea avizului Comisiei Tehnice de Circulaţie nu este necesară pentru locuinţele unifamiliale situate pe străzi de categoria II şi III şi care nu sunt în zona de intersecţie cu sens giratoriu.

(3)Avizele şi acordurile stabilite prin certificatul de urbanism, împreună cu punctul de vedere al autorităţii competente pentru protecţia mediului sau, după caz, actul administrativ al acesteia, obţinute potrivit prevederilor alin. (1) şi (2), se anexează şi devin parte integrantă din autorizaţia de construire.

(4)Avizele/acordurile solicitate prin certificatul de urbanism trebuie să se refere strict la tipul de lucrări necesare realizării construcţiilor, fiind interzisă solicitarea de avize/acorduri care nu au temei tehnic şi legal în raport cu obiectul acesteia.

(5)Este interzisă condiţionarea emiterii avizelor sau acordurilor de obţinerea prealabilă a altor avize sau acorduri. Avizele şi acordurile se solicită concomitent de la toţi avizatorii, iar informaţiile şi condiţiile obţinute de la avizatori se integrează şi se corelează de către proiectanţi pe baza analizării împreună cu beneficiarul, astfel încât documentaţia tehnică depusă în vederea obţinerii autorizaţiei de construire să îndeplinească toate condiţiile impuse de avizatori şi să respecte tema de proiectare.