Art. 37. - Construcţiile executate fără autorizaţie de construire sau cu nerespectarea prevederilor acesteia, precum şi cele care nu au efectuată recepţia la terminarea lucrărilor, potrivit legii, nu se consideră finalizate. - Legea 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii - Republicare*)
M.Of. 933
În vigoare Versiune de la: 30 Aprilie 2025
Art. 37
(2)Lucrările de construcţii autorizate se consideră finalizate dacă s-au realizat toate elementele prevăzute în autorizaţie şi dacă s-a efectuat recepţia la terminarea lucrărilor. Efectuarea recepţiei la terminarea lucrărilor este obligatorie pentru toate tipurile de construcţii autorizate, inclusiv în situaţia realizării acestor lucrări în regie proprie. Recepţia la terminarea lucrărilor se face cu participarea reprezentantului administraţiei publice, desemnat de emitentul autorizaţiei de construire.
(21)Până la terminarea lucrărilor se pot întocmi procese-verbale de recepţie parţială, care să ateste stadiul fizic de execuţie, la solicitarea investitorului şi cu participarea obligatorie a reprezentanţilor Inspectoratului de Stat în Construcţii în cazul investiţiilor finanţate din fonduri publice.
(22)Se pot recepţiona ca fiind terminate lucrări executate în baza unor contracte de execuţie diferite, dar având ca obiect lucrări autorizate prin aceeaşi autorizaţie de construire/desfiinţare.
(23)Se pot recepţiona ca fiind terminate loturi, secţiuni, sectoare sau obiecte de lucrări incluse în autorizaţia de construire, prevăzute într-un contract sau în contracte de execuţie diferite, în situaţia în care acestea pot fi utilizate separat, conform destinaţiei lor.
(4)O dată cu regularizarea taxei prevăzute la alin. (3), beneficiarii autorizaţiilor de construire vor regulariza şi celelalte cote prevăzute de lege.
(41)Pentru proiectele de infrastructură de transport de interes naţional şi cele de metrou gestionate de Societatea de Transport cu Metroul Bucureşti «Metrorex» - S.A. autorizate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, regularizarea cotelor legale datorate Inspectoratului de Stat în Construcţii - ISC se realizează pe baza valorii finale a lucrărilor executate, comunicată de beneficiarul investiţiei prin emiterea unei declaraţii pe propria răspundere privind valoarea finală fără TVA a lucrărilor executate, transmisă odată cu depunerea comunicării privind încheierea execuţiei lucrărilor. Aceste documente vor sta la baza emiterii de către Inspectoratul de Stat în Construcţii - ISC a adeverinţei prin care se confirmă plăţile efectuate de investitor.
(5)Construcţiile executate fără autorizaţie de construire sau cu nerespectarea prevederilor acesteia, precum şi cele care nu au efectuată recepţia la terminarea lucrărilor, potrivit legii, nu se consideră finalizate.
(6)Dreptul de proprietate asupra construcţiilor se înscrie în cartea funciară în baza unui certificat de atestare, care să confirme că edificarea construcţiilor s-a efectuat conform autorizaţiei de construire şi că există proces-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, sau, după caz, a unei adeverinţe/unui certificat de atestare a edificării construcţiei. În cazul construcţiilor pentru care execuţia lucrărilor s-a realizat fără autorizaţie de construire, iar împlinirea termenului de prescripţie prevăzut la art. 31 nu mai permite aplicarea sancţiunilor, certificatul de atestare/adeverinţa privind edificarea construcţiei va fi emis/emisă în baza unei expertize tehnice cu privire la respectarea cerinţelor fundamentale aplicabile privind calitatea în construcţii, inclusiv cu încadrarea în reglementările de urbanism aprobate, care să confirme situaţia actuală a construcţiilor şi respectarea dispoziţiilor în materie şi a unei documentaţii cadastrale. În situaţia în care în expertiza tehnică se constată neîndeplinirea tuturor cerinţelor fundamentale şi a celor relative la încadrarea în reglementările de urbanism, nu se eliberează certificatul de atestare/adeverinţa privind edificarea construcţiei.
(7)Pentru proiectele de infrastructură de transport de interes naţional şi de metrou gestionate de Societatea de Transport cu Metroul Bucureşti «Metrorex» - S.A., dreptul de proprietate asupra construcţiilor se înscrie în cartea funciară în baza autorizaţiei de construire emise de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, a procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, precum şi a celorlalte dispoziţii legale în materie şi a unei documentaţii cadastrale, fără obligativitatea eliberării de către autoritatea competentă emitentă a autorizaţiei de construire a unui certificat de atestare a construcţiei.
(1)Persoanele fizice şi juridice care realizează lucrări de construcţii în condiţiile prezentei legi au obligaţia de a executa integral lucrările până la termenul prevăzut în autorizaţie.
(2)Lucrările de construcţii autorizate se consideră finalizate dacă s-au realizat toate elementele prevăzute în autorizaţie şi dacă s-a efectuat recepţia la terminarea lucrărilor. Efectuarea recepţiei la terminarea lucrărilor este obligatorie pentru toate tipurile de construcţii autorizate, inclusiv în situaţia realizării acestor lucrări în regie proprie. Recepţia la terminarea lucrărilor se face cu participarea reprezentantului administraţiei publice, desemnat de emitentul autorizaţiei de construire.
(21)Până la terminarea lucrărilor se pot întocmi procese-verbale de recepţie parţială, care să ateste stadiul fizic de execuţie, la solicitarea investitorului şi cu participarea obligatorie a reprezentanţilor Inspectoratului de Stat în Construcţii în cazul investiţiilor finanţate din fonduri publice.
(22)Se pot recepţiona ca fiind terminate lucrări executate în baza unor contracte de execuţie diferite, dar având ca obiect lucrări autorizate prin aceeaşi autorizaţie de construire/desfiinţare.
(23)Se pot recepţiona ca fiind terminate loturi, secţiuni, sectoare sau obiecte de lucrări incluse în autorizaţia de construire, prevăzute într-un contract sau în contracte de execuţie diferite, în situaţia în care acestea pot fi utilizate separat, conform destinaţiei lor.(3)La terminarea lucrărilor, beneficiarul autorizaţiei de construire are obligaţia să regularizeze taxa pentru autorizaţia de construire, potrivit legii.
(4)O dată cu regularizarea taxei prevăzute la alin. (3), beneficiarii autorizaţiilor de construire vor regulariza şi celelalte cote prevăzute de lege.
(41)Pentru proiectele de infrastructură de transport de interes naţional şi cele de metrou gestionate de Societatea de Transport cu Metroul Bucureşti «Metrorex» - S.A. autorizate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, regularizarea cotelor legale datorate Inspectoratului de Stat în Construcţii - ISC se realizează pe baza valorii finale a lucrărilor executate, comunicată de beneficiarul investiţiei prin emiterea unei declaraţii pe propria răspundere privind valoarea finală fără TVA a lucrărilor executate, transmisă odată cu depunerea comunicării privind încheierea execuţiei lucrărilor. Aceste documente vor sta la baza emiterii de către Inspectoratul de Stat în Construcţii - ISC a adeverinţei prin care se confirmă plăţile efectuate de investitor.
(5)Construcţiile executate fără autorizaţie de construire sau cu nerespectarea prevederilor acesteia, precum şi cele care nu au efectuată recepţia la terminarea lucrărilor, potrivit legii, nu se consideră finalizate.*) Lipsa autorizaţiei de construire sau nerespectarea prevederilor acesteia, precum şi lipsa procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor constituie impedimente pentru recunoaşterea pe cale judiciară, în cadrul acţiunii în constatare, a dreptului de proprietate asupra unei construcţii realizate de către proprietarul terenului, cu materiale proprii.
*) ICCJ admite recursul în interesul legii şi stabileşte că:
În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 13 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la dispoziţiile art. 31 coroborate cu cele ale art. 37 alin. (5) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, termenul de prescripţie a răspunderii contravenţionale pentru contravenţiile prevăzute de art. 26 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 50/1991, republicată, constând în executarea, fără autorizaţie de construire, a unei construcţii ce cuprinde toate elementele structurale necesare pentru a fi considerată terminată la data constatării contravenţiei, curge de la data terminării în fapt a construcţiei.
(6)Dreptul de proprietate asupra construcţiilor se înscrie în cartea funciară în baza unui certificat de atestare, care să confirme că edificarea construcţiilor s-a efectuat conform autorizaţiei de construire şi că există proces-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, sau, după caz, a unei adeverinţe/unui certificat de atestare a edificării construcţiei. În cazul construcţiilor pentru care execuţia lucrărilor s-a realizat fără autorizaţie de construire, iar împlinirea termenului de prescripţie prevăzut la art. 31 nu mai permite aplicarea sancţiunilor, certificatul de atestare/adeverinţa privind edificarea construcţiei va fi emis/emisă în baza unei expertize tehnice cu privire la respectarea cerinţelor fundamentale aplicabile privind calitatea în construcţii, inclusiv cu încadrarea în reglementările de urbanism aprobate, care să confirme situaţia actuală a construcţiilor şi respectarea dispoziţiilor în materie şi a unei documentaţii cadastrale. În situaţia în care în expertiza tehnică se constată neîndeplinirea tuturor cerinţelor fundamentale şi a celor relative la încadrarea în reglementările de urbanism, nu se eliberează certificatul de atestare/adeverinţa privind edificarea construcţiei.
(7)Pentru proiectele de infrastructură de transport de interes naţional şi de metrou gestionate de Societatea de Transport cu Metroul Bucureşti «Metrorex» - S.A., dreptul de proprietate asupra construcţiilor se înscrie în cartea funciară în baza autorizaţiei de construire emise de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, a procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, precum şi a celorlalte dispoziţii legale în materie şi a unei documentaţii cadastrale, fără obligativitatea eliberării de către autoritatea competentă emitentă a autorizaţiei de construire a unui certificat de atestare a construcţiei.Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (9)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (9)
- Decizia 596/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 37 alin. (5) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, în interpretarea dată prin Decizia nr. 13 din 8 aprilie 2019, pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Completul pentru soluţionarea recursului în interesul legii
- Decizia 328/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 37 alin. (5) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, în interpretarea dată prin Decizia nr. 13 din 8 aprilie 2019, pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Completul pentru soluţionarea recursului în interesul legii
- Decizia 30/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 37 alin. (5) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (11539)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (11539)
- Sentinta nr. RJ 9d2632255/2025 din 29-oct-2025, Tribunalul Valcea, infractiuni de coruptie (Legea nr. 78/2000) (Penal)
- Hotarare nr. RJ 84d853954/2025 din 09-oct-2025, Judecatoria Iasi, ordonanta presedintiala (Civil)
- Sentinta nr. RJ 9d2728258/2025 din 09-oct-2025, Judecatoria Suceava, ordonanta presedintiala (Civil)
Comentarii, monografii, reviste şi webinarii numărul de obiecte din listă: (11)
Comentarii numărul de obiecte din listă: (1)
Articole numărul de obiecte din listă: (10)
- A. Acţiune în pronunţarea unei hotărâri care să ţină loc de contract de vânzare. Prescripţia dreptului material la acţiune. Incidenţa termenului special prevăzut de art. 1669 Cod civil. B. Încheierea, în timpul procesului, a unui contract de vânzare-cumpărare cu privire la bunul în litigiu. Respingerea cererii de introducere forţată în cauză a cumpărătorului. Incidenţa dispoziţiilor art. 78 alin. (2) din Codul de procedură civilă
- Tipologia acţiunii prin care se solicită pronunţarea unei hotărâri care ţine loc de contract
- Instrumente de unificare a practicii judiciare în materia limitelor exercitării dreptului de proprietate