Secţiunea 4 - Stabilirea şi plata ajutorului social - Legea 416/2001 privind venitul minim garantat
M.Of. 401
Ieşit din vigoare Versiune de la: 16 Septembrie 2021
SECŢIUNEA 4:Stabilirea şi plata ajutorului social
Art. 9
(1)Ajutorul social, în condiţiile prezentei legi, se acordă pe bază de cerere şi declaraţie pe propria răspundere, însoţite de actele doveditoare privind componenţa familiei şi veniturile membrilor acesteia.
(2)Existenţa oricăror alte venituri decât cele care pot fi dovedite cu acte se menţionează în declaraţia pe propria răspundere a persoanei care solicită ajutorul social.
(3)Cererea şi declaraţia pe propria răspundere, prevăzute la alin. (1), se semnează şi se înaintează de către reprezentantul familiei.
(4)Reprezentantul familiei poate fi, după caz, unul dintre membrii familiei care are capacitate deplină de exerciţiu ori, în cazurile prevăzute de lege, tutorele sau curatorul persoanei îndreptăţite.
(5)În situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (2), reprezentantul familiei este persoana care asigură creşterea şi îngrijirea copiilor, dacă aceasta are capacitate deplină de exerciţiu sau, după caz, reprezentantul legal al acesteia.
(51)În situaţia în care familia asigură creşterea şi îngrijirea unuia sau mai multor copii în vârstă de până la 18 ani, se completează o singură cerere, atât pentru solicitarea ajutorului social, cât şi pentru solicitarea alocaţiei pentru susţinerea familiei acordate în baza Legii nr. 277/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(52)În situaţia în care solicitarea ajutorului social şi/sau, după caz, a alocaţiei pentru susţinerea familiei se realizează în perioada prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 70/2011 privind măsurile de protecţie socială în perioada sezonului rece, aprobată prin Legea nr. 92/2012, cu modificările şi completările ulterioare, se completează o singură cerere, care include şi solicitarea ajutorului pentru încălzirea locuinţei prevăzut de respectiva ordonanţă de urgenţă.
(6)Titularul ajutorului social este reprezentantul familiei, iar beneficiarul ajutorului social este familia.Art. 10
(1)Cererea de acordare a ajutorului social şi declaraţia pe propria răspundere se înregistrează la primarul localităţii în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa titularul.
(2)În cazul cetăţenilor străini sau apatrizi, documentele prevăzute la alin. ("i) se depun la primarul localităţii în a cărei rază teritorială aceştia îşi au reşedinţa sau, după caz, domiciliul.
(3)În cazul persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (2), cererea se înregistrează la primarul localităţii sau, după caz, al sectorului municipiului Bucureşti în a cărui rază teritorială trăiesc acestea.
(4)Cererea şi declaraţia pe propria răspundere se întocmesc potrivit modelului prevăzut în normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(5)Primăriile vor dezvolta sisteme informatice de transmitere a solicitărilor, astfel încât cererile şi documentele doveditoare să poată fi depuse şi înregistrate electronic, până la finalul anului 2026.
(1)Cererea de acordare a ajutorului social şi declaraţia pe propria răspundere se înregistrează la primarul localităţii în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa titularul.
(2)În cazul cetăţenilor străini sau apatrizi, documentele prevăzute la alin. ("i) se depun la primarul localităţii în a cărei rază teritorială aceştia îşi au reşedinţa sau, după caz, domiciliul.
(3)În cazul persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (2), cererea se înregistrează la primarul localităţii sau, după caz, al sectorului municipiului Bucureşti în a cărui rază teritorială trăiesc acestea.
(4)Cererea şi declaraţia pe propria răspundere se întocmesc potrivit modelului prevăzut în normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(5)Primăriile vor dezvolta sisteme informatice de transmitere a solicitărilor, astfel încât cererile şi documentele doveditoare să poată fi depuse şi înregistrate electronic, până la finalul anului 2026.
Art. 11
(1)Cererea de acordare a ajutorului social se soluţionează în termen de maximum 30 de zile de la data înregistrării.
(2)În vederea verificării îndeplinirii de către solicitant a condiţiilor de acordare a ajutorului social, primarul dispune în mod obligatoriu efectuarea anchetei sociale, în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii.
(21)În vederea verificării informaţiilor declarate de titular privind veniturile supuse impozitului pe venit, primarul solicită organului central fiscal în a cărui rază teritorială se află situată primăria eliberarea unui document care să ateste situaţia veniturilor persoanelor din familia/familiile solicitantă/solicitante, în conformitate cu art. 69 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
(22)Verificarea prevăzută la alin. (2) se efectuează şi în vederea îndeplinirii condiţiilor de acordare a alocaţiei pentru susţinerea familiei şi a ajutorului pentru încălzirea locuinţei, în situaţia în care acestea au fost solicitate odată cu ajutorul social.
(3)Ancheta socială se efectuează de personalul serviciului public de asistenţă socială din subordinea consiliului local sau, după caz, de persoanele cu atribuţii în domeniul asistenţei sociale din aparatul propriu de specialitate al primarului.
(4)Ancheta socială se întocmeşte potrivit modelului aprobat prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi şi constituie probă legală pentru instanţele judecătoreşti, în legătură cu deschiderea dreptului sau respingerea cererii.
(5)Răspunderea asupra conţinutului anchetei sociale revine şi persoanelor care au efectuat şi au semnat ancheta socială.
(6)În cazul în care solicitantul refuză să furnizeze informaţiile necesare pentru întocmirea anchetei sociale, se consideră că familia acestuia nu îndeplineşte condiţiile de acordare a ajutorului social şi/sau, după caz, a alocaţiei pentru susţinerea familiei şi a ajutorului pentru încălzirea locuinţei.*) O.U.G. 32/2020 art. VII: "Prin derogare de la prevederile art. 11 şi 141 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la prevederile art. 15 şi 25 din Legea nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe perioada instituirii stării de urgenţă prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 16 martie 2020, efectuarea anchetei sociale se suspendă. În cazul în care, după încetarea stării de urgenţă, în urma verificării ulterioare în condiţiile art. 141 din Legea nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 25 din Legea nr. 277/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se constată că beneficiarul nu îndeplineşte condiţiile de acordare, dreptul încetează, în condiţiile legii."
Art. 12
(1)Stabilirea dreptului la ajutorul social şi a cuantumului acestuia se face prin dispoziţie scrisă a primarului.
(11)În situaţia prevăzută la art. 9 alin. (51) şi (52), dispoziţia primarului conţine şi stabilirea dreptului la alocaţia pentru susţinerea familiei şi/sau la ajutorul pentru încălzirea locuinţei.
(2)În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la efectuarea anchetei sociale, primarul are obligaţia să emită dispoziţia de acordare sau de respingere a cererii privind ajutorul social.
(3)Dispoziţia primarului se comunică titularului ajutorului social, în termen de maximum 5 zile de la data emiterii.
(4)Dreptul la ajutorul social se acordă începând cu luna următoare înregistrării cererii.
(5)Primarul şi secretarul unităţii administrativ-teritoriale răspund, în condiţiile legii, de realitatea şi legalitatea operaţiunilor de stabilire a dreptului la ajutorul social, inclusiv a cuantumului acestuia.
(1)Stabilirea dreptului la ajutorul social şi a cuantumului acestuia se face prin dispoziţie scrisă a primarului.
(11)În situaţia prevăzută la art. 9 alin. (51) şi (52), dispoziţia primarului conţine şi stabilirea dreptului la alocaţia pentru susţinerea familiei şi/sau la ajutorul pentru încălzirea locuinţei.
(2)În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la efectuarea anchetei sociale, primarul are obligaţia să emită dispoziţia de acordare sau de respingere a cererii privind ajutorul social.
(3)Dispoziţia primarului se comunică titularului ajutorului social, în termen de maximum 5 zile de la data emiterii.
(4)Dreptul la ajutorul social se acordă începând cu luna următoare înregistrării cererii.
(5)Primarul şi secretarul unităţii administrativ-teritoriale răspund, în condiţiile legii, de realitatea şi legalitatea operaţiunilor de stabilire a dreptului la ajutorul social, inclusiv a cuantumului acestuia.Art. 13
(1)Schimbarea, la cerere sau din oficiu, a titularului ajutorului social se face prin dispoziţie a primarului şi se comunică atât noului titular al ajutorului social, cât şi celui înlocuit.
(2)În cazul în care schimbarea titularului este cerută de membrii familiei, dispoziţia primarului se comunică şi acestora.
Art. 131
(1)Plata ajutorului social se asigură de către agenţiile pentru prestaţii sociale judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, denumite în continuare agenţii teritoriale, prin decizie a directorului.
(11)În situaţia prevăzută la art. 9 alin. (51), decizia directorului agenţiei teritoriale conţine şi stabilirea plăţii alocaţiei pentru susţinerea familiei.
(2)Emiterea deciziei prevăzute la alin. (1) are la bază dispoziţia primarului privind acordarea dreptului, însoţită de copia cererii de acordare a ajutorului social şi a declaraţiei pe propria răspundere, precum şi de copia fişei de calcul. Modelul deciziei se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi.
(3)Până la data de 5 a fiecărei luni, primarul are obligaţia de a transmite la agenţia teritorială, pentru luna anterioară, următoarele:
a)documentele prevăzute la alin. (2), pentru noile drepturi de ajutor social stabilite, pe bază de borderou, al cărui model este prevăzut în normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi;
b)situaţia centralizatoare privind titularii ajutorului social şi sumele de plată;
c)documentele privind situaţia lunară cu activităţile realizate din planul de acţiuni sau de lucrări de interes local.
d)lista cu persoanele apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor social.
(4)Situaţia centralizatoare prevăzută la alin. (3) lit. b) reprezintă document de plată şi se transmite atât în original, semnat de primar, cât şi în format electronic. Modelul situaţiei centralizatoare este prevăzut în normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi.
Art. 132
(1)Plata ajutorului social se realizează, după caz, în funcţie de opţiunea beneficiarului, pe bază de mandat poştal, în cont curent personal sau în cont de card.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru persoanele prevăzute la art. 3 alin. (2) se poate asigura plata ajutorului social prin stat de plată. Modul de organizare se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi.
(3)În cazul plăţii dreptului de ajutor social prin mandat poştal, cheltuielile pentru transmiterea drepturilor se stabilesc în condiţiile prevăzute de legea bugetară anuală pentru drepturile asigurate din bugetul de stat.
(4)În cazul achitării ajutorului social în cont curent personal sau în cont de cârd, agenţiile teritoriale efectuează plata prin unităţile bancare pe bază de borderou, cu plata unui comision bancar.
(5)Comisionul bancar prevăzut la alin. (4) nu poate fi mai mare de 0,1% din dreptul achitat şi va fi stabilit prin negociere, la nivel teritorial, între agenţiile teritoriale şi unităţile bancare.
(6)Fondurile necesare achitării cheltuielilor pentru transmiterea drepturilor şi a comisionului bancar pentru plata ajutorului social se suportă din bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale din aceleaşi fonduri din care se suportă plata ajutorului social.