Capitolul v - Preţuri şi tarife privind transportul în regim de taxi - Legea 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere
M.Of. 45
În vigoare Versiune de la: 27 Martie 2022
CAPITOLUL V:Preţuri şi tarife privind transportul în regim de taxi
Art. 47
Calculul preţului transportului în regim de taxi poate fi realizat în unul dintre următoarele moduri:
a)modul de calcul normal "S" - aplicarea simplă a tarifului este calculul preţului şi se bazează pe aplicarea tarifului orar (lei/oră), la rularea sub viteza de comutare, şi a tarifului de distanţă (lei/km), la rularea cu o viteză mai mare decât viteza de comutare;
b)modul de calcul normal "D" - aplicarea dublă a tarifului este calculul preţului şi se bazează pe aplicarea simultană a tarifului orar şi a tarifului de distanţă, pe tot parcursul călătoriei.
Calculul preţului transportului în regim de taxi poate fi realizat în unul dintre următoarele moduri:
a)modul de calcul normal "S" - aplicarea simplă a tarifului este calculul preţului şi se bazează pe aplicarea tarifului orar (lei/oră), la rularea sub viteza de comutare, şi a tarifului de distanţă (lei/km), la rularea cu o viteză mai mare decât viteza de comutare;
b)modul de calcul normal "D" - aplicarea dublă a tarifului este calculul preţului şi se bazează pe aplicarea simultană a tarifului orar şi a tarifului de distanţă, pe tot parcursul călătoriei.Art. 48
Preţul total al unui transport în regim de taxi se compune din următoarele elemente:
a)în cazul transportului de persoane:
1.tariful de pornire;
2.preţul calculat prin modul normal de calcul "S", pentru distanţa parcursă cu viteză peste viteza de comutare şi pentru timpul consumat în staţionări la dispoziţia clientului sau în parcurgerea unor distanţe sub viteza de comutare;
b)în cazul transportului de mărfuri sau bunuri sunt posibile două variante:
1.o variantă aplicabilă la toate taxiurile la care preţul total calculat la lit. a) se suplimentează, dacă este cazul, cu preţul privind prestaţia efectuată de taximetrist pentru manipularea mărfurilor sau a bunurilor transportate şi se introduce de către taximetrist prin tastarea numerică programabilă existentă, în funcţie de tariful pentru manipulare stabilit, şi se adaugă prin acţionarea tastaturii respective. Preţul suplimentar este exclus din suma de plată afişată de taximetru. Valoarea sumei de plată, care include preţul suplimentar şi care se regăseşte pe bonul client, poate fi afişată temporar pe afişajul client;
2.o variantă aplicabilă opţional pentru taxiuri a căror sarcină utilă maximă autorizată depăşeşte o tonă, pentru care preţul total se determină prin modul de calcul normal "D" - aplicarea dublă a tarifului, la care se poate adăuga, în condiţiile precizate la lit. a), preţul suplimentar în funcţie de tariful pentru prestaţiile de încărcare/descărcare, executate de taximetrist. Tarifele suplimentare vor fi precizate în lista cuprinzând tarifele, afişată obligatoriu la bordul autovehiculului.
Preţul total al unui transport în regim de taxi se compune din următoarele elemente:
a)în cazul transportului de persoane:
1.tariful de pornire;
2.preţul calculat prin modul normal de calcul "S", pentru distanţa parcursă cu viteză peste viteza de comutare şi pentru timpul consumat în staţionări la dispoziţia clientului sau în parcurgerea unor distanţe sub viteza de comutare;
b)în cazul transportului de mărfuri sau bunuri sunt posibile două variante:
1.o variantă aplicabilă la toate taxiurile la care preţul total calculat la lit. a) se suplimentează, dacă este cazul, cu preţul privind prestaţia efectuată de taximetrist pentru manipularea mărfurilor sau a bunurilor transportate şi se introduce de către taximetrist prin tastarea numerică programabilă existentă, în funcţie de tariful pentru manipulare stabilit, şi se adaugă prin acţionarea tastaturii respective. Preţul suplimentar este exclus din suma de plată afişată de taximetru. Valoarea sumei de plată, care include preţul suplimentar şi care se regăseşte pe bonul client, poate fi afişată temporar pe afişajul client;
2.o variantă aplicabilă opţional pentru taxiuri a căror sarcină utilă maximă autorizată depăşeşte o tonă, pentru care preţul total se determină prin modul de calcul normal "D" - aplicarea dublă a tarifului, la care se poate adăuga, în condiţiile precizate la lit. a), preţul suplimentar în funcţie de tariful pentru prestaţiile de încărcare/descărcare, executate de taximetrist. Tarifele suplimentare vor fi precizate în lista cuprinzând tarifele, afişată obligatoriu la bordul autovehiculului.Art. 49
(1)Regulile generale privind modul de stabilire a preţurilor prestaţiei şi a tarifelor sunt următoarele:
a)tariful de distanţă, lei/km, se stabileşte în funcţie de caracteristicile tehnice şi de capacitatea de transport maximă autorizată ale autovehiculelor respective. În cazul taxiurilor pentru transportul persoanelor se va ţine seama şi de nivelul confortului oferit;
b)tariful de distanţă, lei/km, poate fi stabilit pentru timp de zi şi pentru timp de noapte, prevăzute la art. 41 lit. e). Tariful de noapte nu va fi mai mare decât cu până la 50% din tariful de zi;
c)preţul transportului nu este condiţionat de numărul persoanelor sau de cantitatea de bunuri transportate, atâta timp cât acestea nu depăşesc capacitatea de transport autorizată a taxiului;
d)în cazul transportului de persoane în regim de taxi, nivelul tarifelor de distanţă nu poate depăşi tarifele maximale de distanţă stabilite prin hotărâri ale autorităţii administraţiei publice locale sau a municipiului Bucureşti, după caz. Nivelul maxim al tarifelor de distanţă se stabileşte pe baza metodologiei realizate de A.N.R.S.C. şi a datelor furnizate la cererea autorităţii cu ocazia consultării filialelor locale ale asociaţiilor definite la art. 54;
e)la stabilirea tarifului orar pentru fiecare taxi se va ţine cont de raportul dintre tariful orar, exprimat în lei/oră, şi tariful de distanţă, exprimat în lei/km, care trebuie să fie egal cu 10, care este valoarea limită a vitezei de comutare, exprimată în km/oră;
f)în cazul aplicării duble a tarifului în cadrul transportului de bunuri în regim de taxi, preţul prestaţiei creşte simultan pe baza distanţei parcurse şi a timpului consumat, tariful aplicat fiind tarif unic pe întreaga cursă, din momentul trecerii taximetrului din poziţia de operare "Liber" în poziţia "Ocupat" şi până în momentul revenirii în poziţia iniţială "Liber". Aplicarea dublă a tarifului se poate efectua în cadrul transportului de mărfuri sau de bunuri în regim de taxi, pentru autovehicule cu sarcină utilă maximă autorizată care depăşeşte o tonă, la care timpul de staţionare la dispoziţia clientului este cel puţin de două ori mai mare decât timpul de circulaţie;
g)tariful de pornire va fi egal cu tariful de distanţă (lei/km) aplicat;
h)tariful pentru încărcare/descărcare poate fi compus din tariful pentru operaţiunile de încărcare/descărcare, mecanice sau manuale, şi operaţiunile de manipulare a bunurilor de către taximetrişti sau de către manipulanţi, angajaţi ai transportatorului autorizat. Lucrările mecanizate de încărcare/descărcare trebuie să aibă un tarif prestabilit pe operaţiune, iar tariful pentru operaţiunile manuale se convine înainte de executare cu clientul, pe baza unui tarif orar prestabilit. Întregul preţ al încărcării/descărcării şi manipulării bunurilor, dacă acestea sunt executate de către angajaţii operatorului de transport, se regăseşte în bonul client pe care acesta îl plăteşte la închiderea prestaţiei;
i)procedura de stabilire a tarifelor pentru prestarea transportului în regim de taxi sau a transportului în regim de închiriere se precizează în contractele de atribuire a gestiunii delegate şi trebuie să ţină seama de următoarele reguli:
1.tarifele încasate de transportatorul autorizat în urma prestării serviciilor de transport trebuie să acopere cel puţin sumele investite şi cheltuielile curente realizate pentru prestarea serviciului;
2.tarifele se modifică sau se actualizează periodic prin indexare cu indicele de creştere a preţurilor de consum, prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz;
j)respectarea nivelului tarifelor maximale pentru transportul persoanelor în regim de taxi constituie unul dintre criteriile de atribuire a gestiunii delegate a serviciului.
(2)A.N.R.S.C. va elabora metodologiile necesare aplicării prevederilor prezentului articol.
(1)Regulile generale privind modul de stabilire a preţurilor prestaţiei şi a tarifelor sunt următoarele:
a)tariful de distanţă, lei/km, se stabileşte în funcţie de caracteristicile tehnice şi de capacitatea de transport maximă autorizată ale autovehiculelor respective. În cazul taxiurilor pentru transportul persoanelor se va ţine seama şi de nivelul confortului oferit;
b)tariful de distanţă, lei/km, poate fi stabilit pentru timp de zi şi pentru timp de noapte, prevăzute la art. 41 lit. e). Tariful de noapte nu va fi mai mare decât cu până la 50% din tariful de zi;
c)preţul transportului nu este condiţionat de numărul persoanelor sau de cantitatea de bunuri transportate, atâta timp cât acestea nu depăşesc capacitatea de transport autorizată a taxiului;
d)în cazul transportului de persoane în regim de taxi, nivelul tarifelor de distanţă nu poate depăşi tarifele maximale de distanţă stabilite prin hotărâri ale autorităţii administraţiei publice locale sau a municipiului Bucureşti, după caz. Nivelul maxim al tarifelor de distanţă se stabileşte pe baza metodologiei realizate de A.N.R.S.C. şi a datelor furnizate la cererea autorităţii cu ocazia consultării filialelor locale ale asociaţiilor definite la art. 54;
e)la stabilirea tarifului orar pentru fiecare taxi se va ţine cont de raportul dintre tariful orar, exprimat în lei/oră, şi tariful de distanţă, exprimat în lei/km, care trebuie să fie egal cu 10, care este valoarea limită a vitezei de comutare, exprimată în km/oră;
f)în cazul aplicării duble a tarifului în cadrul transportului de bunuri în regim de taxi, preţul prestaţiei creşte simultan pe baza distanţei parcurse şi a timpului consumat, tariful aplicat fiind tarif unic pe întreaga cursă, din momentul trecerii taximetrului din poziţia de operare "Liber" în poziţia "Ocupat" şi până în momentul revenirii în poziţia iniţială "Liber". Aplicarea dublă a tarifului se poate efectua în cadrul transportului de mărfuri sau de bunuri în regim de taxi, pentru autovehicule cu sarcină utilă maximă autorizată care depăşeşte o tonă, la care timpul de staţionare la dispoziţia clientului este cel puţin de două ori mai mare decât timpul de circulaţie;
g)tariful de pornire va fi egal cu tariful de distanţă (lei/km) aplicat;
h)tariful pentru încărcare/descărcare poate fi compus din tariful pentru operaţiunile de încărcare/descărcare, mecanice sau manuale, şi operaţiunile de manipulare a bunurilor de către taximetrişti sau de către manipulanţi, angajaţi ai transportatorului autorizat. Lucrările mecanizate de încărcare/descărcare trebuie să aibă un tarif prestabilit pe operaţiune, iar tariful pentru operaţiunile manuale se convine înainte de executare cu clientul, pe baza unui tarif orar prestabilit. Întregul preţ al încărcării/descărcării şi manipulării bunurilor, dacă acestea sunt executate de către angajaţii operatorului de transport, se regăseşte în bonul client pe care acesta îl plăteşte la închiderea prestaţiei;
i)procedura de stabilire a tarifelor pentru prestarea transportului în regim de taxi sau a transportului în regim de închiriere se precizează în contractele de atribuire a gestiunii delegate şi trebuie să ţină seama de următoarele reguli:
1.tarifele încasate de transportatorul autorizat în urma prestării serviciilor de transport trebuie să acopere cel puţin sumele investite şi cheltuielile curente realizate pentru prestarea serviciului;
2.tarifele se modifică sau se actualizează periodic prin indexare cu indicele de creştere a preţurilor de consum, prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz;
j)respectarea nivelului tarifelor maximale pentru transportul persoanelor în regim de taxi constituie unul dintre criteriile de atribuire a gestiunii delegate a serviciului.
(2)A.N.R.S.C. va elabora metodologiile necesare aplicării prevederilor prezentului articol.Art. 50
Dacă în derularea cursei se constată încetarea înregistrării valorilor în modulul fiscal, taximetristul va solicita clientului plata serviciului în limita valorii afişate de aparatul de taxat.
Dacă în derularea cursei se constată încetarea înregistrării valorilor în modulul fiscal, taximetristul va solicita clientului plata serviciului în limita valorii afişate de aparatul de taxat.Art. 51
[textul din Art. 51 din capitolul V a fost abrogat la 06-aug-2007 de Art. I, punctul 51. din Legea 265/2007]