Capitolul iii - Autovehiculele taxi - Legea 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere

M.Of. 45

În vigoare
Versiune de la: 27 Martie 2022
CAPITOLUL III:Autovehiculele taxi
Art. 30
(1)Pentru transportul de persoane sau transportul de bunuri în regim de taxi vor fi agreate de către R.A.R. ca taxiuri numai autoturisme şi, respectiv, autovehicule care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)sunt dotate având aparat de taxat în stare de funcţionare, cu taximetrul care respectă prevederile legilor în vigoare şi cu aparatul de marcat electronic fiscal avizat conform prevederilor prezentei legi şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările ulterioare;
b)autoturismele taxi sunt dotate legal cu staţii radio de emisie-recepţie sau cu telefoane mobile, după caz, în stare de funcţionare;
c)sunt dotate cu lampă taxi în stare de funcţionare, conform prevederilor prezentei legi, omologată de către R.A.R.;
d)aparatul de taxat intră în funcţiune doar în momentul în care a fost activat de dispozitivul de comandă fixat în una dintre poziţiile de operare autorizate;
e)autoturismul, respectiv autovehiculul, are însemnele, înscrisurile, elementele de culoare ale caroseriei şi dotările stabilite conform prevederilor prezentei legi.
(2)Pentru taxiul destinat transportului de persoane trebuie ca autoturismul agreat să fie dotat cu portiere de acces şi evacuare în dreptul fiecărei banchete sau scaun pentru clienţi, după caz, precum şi cu spaţiu corespunzător transportului bagajelor de mână şi nu poate transporta mai mult de 4 persoane în afara conducătorului auto.
(3)Pentru transportul de mărfuri sau bunuri în regim de taxi, autovehiculul, cu sau fără remorcă, trebuie să fie destinat acestui scop şi să nu depăşească 3,5 tone masa totală maximă autorizată.
(4)Alte categorii de autovehicule sunt interzise a fi agreate pentru transportul de persoane sau bunuri în regim de taxi.

Art. 31
(1)Taxiul trebuie să ofere în exterior, prin însemne, înscrisuri, elemente de caroserie de culoare stabilită şi dotări, vizibile de la distanţă, informaţii privind tarifele de transport aplicate, necesare atât clientului potenţial, cât şi organelor de control şi supraveghere autorizate.
(2)Linia mediană orizontală a caroseriei, de regulă sub nivelul geamului, va fi marcată pe părţile laterale de o bandă dublă de carouri tip şah, de culori alternative alb şi negru, de dimensiuni 3 x 3 cm la autoturisme şi 5 x 5 cm la celelalte vehicule.
(3)Pentru personalizarea autovehiculului taxi în trafic, caroseria acestuia, în totalitate sau cel puţin începând cu partea de deasupra benzii duble tip şah, va avea culoarea galbenă, dacă prin hotărâre a consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, nu s-a stabilit o altă culoare, cu consultarea asociaţiilor.
(4)Pe fiecare dintre portierele din spate sau pe portierele cabinei, în cazul transportului de mărfuri sau bunuri, se va aplica câte un ecuson, definit la art. 11 alin. (6) şi (7), pentru întreaga perioadă de valabilitate a autorizaţiei taxi. Această prevedere nu se aplică la prima agreare a autovehiculului.
(5)Dotarea exterioară a taxiului constă într-o lampă taxi, de culoare galbenă, cu înscrisul TAXI pe faţă şi spate, aprinsă permanent în timpul programului de lucru şi care conţine două lămpi suplimentare, de culori diferite, a căror semnificaţie, văzute din faţă, este următoarea:
a)în stânga, o lampă de culoare roşie care, atunci când este aprinsă, indică poziţia "Ocupat" a taxiului, respectiv există comandă client şi prestaţia se tarifează;
b)în dreapta, o lampă de culoare verde care, atunci când este aprinsă, indică poziţia "Liber" a taxiului, respectiv nu există comandă client.
(6)În cazul taxiurilor aparţinând transportatorului autorizat, lampa taxi poate fi astfel dimensionată încât pe părţile laterale, opţional, să se poată înscrie vizibil datele de identificare ale acestuia sau ale dispeceratului taxi, astfel cum sunt înregistrate la registrul comerţului, şi numărul de apel telefonic al dispeceratului taxi care îl deserveşte.
(7)Modelul lămpii taxi va fi omologat de R.A.R.

Art. 32
Indicaţiile lămpii taxi trebuie să aibă corespondent, vizibil pentru client, în afişajul client al aparatului de taxat.
Art. 33
Poziţiile de operare autorizate ale taxiului sunt următoarele:
a)poziţia "Liber" - poziţia în care lampa de culoare verde din lampa taxi este aprinsă permanent, iar taximetrul se află în poziţia de funcţionare "Liber", caz în care calculul preţului este dezactivat;
b)poziţia "Ocupat" - poziţia în care lampa de culoare roşie din lampa taxi este aprinsă permanent, iar taximetrul se află în poziţia de funcţionare "Ocupat", caz în care calculul preţului se efectuează pe baza tarifului de pornire şi a tarifului pe distanţa parcursă şi/sau pe durata staţionării sau a circulaţiei sub viteza de comutare;
c)poziţia "Plată" - poziţia de funcţionare "Sumă de plată" a taximetrului, caz în care preţul călătoriei este indicat şi în care cel puţin calculul preţului în funcţie de durată este dezactivat. La trecerea în această poziţie se stinge lampa roşie, se aprinde lampa verde, iar aparatul de marcat electronic fiscal emite bonul client. Din poziţia "Plată" nu se poate trece în poziţia "Ocupat" sau "Liber" decât după emiterea bonului client.

Art. 34
În cazul în care taxiul este folosit de transportatorul autorizat sau de taximetrist în alte scopuri decât transportul în regim de taxi, se instituie poziţia de operare "Privat", caz în care autovehiculul poate circula numai cu aparatul de taxat în poziţia "Liber" şi lampa taxi scoasă de pe cupolă.

Art. 35
(1)Pe portierele din faţă ale taxiului se aplică înscrisuri privind valorile tarifelor de distanţă (lei/km), practicate pe timp de zi şi pe timp de noapte, ale căror modele şi dimensiuni vor fi stabilite prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, astfel încât acestea să fie vizibile de la minimum 5 metri.
(2)Taxiul trebuie să aibă afişat în interior, la loc vizibil, o listă care să poată fi consultată de către client, cuprinzând titularul legal al autorizaţiei taxi şi tarifele de distanţă, de staţionare şi de pornire, pe timp de zi şi pe timp de noapte, purtând ştampila primăriei localităţii de autorizare, precum şi un ecuson cuprinzând numele şi fotografia conducătorului auto.
(3)Cu excepţia înscrisurilor sau a simbolurilor realizate în condiţiile prevăzute la art. 67 alin. (1), se interzice aplicarea pe caseta taxi sau pe elementele de caroserie a altor înscrisuri şi/sau însemne decât a celor aprobate prin prezenta lege.

Art. 36
(1)Un taxi poate avea ca dotare, pe lângă staţia radio de emisie-recepţie, un dispozitiv GPS de monitorizare.
(2)Un taxi poate avea dotări opţionale, cum ar fi: dispozitivul fix de înregistrare a precizărilor făcute de client, perete despărţitor între conducătorul auto şi clienţi, dispozitiv de plată prin intermediul cârdului bancar.

(3)Se interzice amplasarea în interiorul şi/sau pe caroseria unui autovehicul, care nu deţine, după caz, autorizaţia taxi ori copia conformă valabilă, a însemnelor, a înscrisurilor, a dotărilor şi a accesoriilor specifice autovehiculelor autorizate să execute transport public în regim de taxi sau în regim de închiriere.

Art. 37
(1)Pe toată durata activităţii taxiurile pot fi supuse controlului în ceea ce priveşte respectarea prevederilor prezentei legi de către reprezentanţii organelor de control autorizate, respectiv:
a)administraţia publică locală;
b)organele fiscale locale şi judeţene;
c)organele de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, precum şi din unităţile sale teritoriale;
d)Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transportului Rutier.

e)Biroul Român de Metrologie Legală, prin reprezentanţele teritoriale;
f)structurile poliţiei rutiere din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române;
g)Regia Autonomă "Registrul Auto Român", prin reprezentanţele teritoriale;
h)Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, prin oficiile teritoriale;
i)inspectoratele teritoriale de muncă.
(2)În traficul rutier, controlul autovehiculelor se va efectua de către reprezentanţii autorităţilor menţionate la alin. (1) lit. a)-c), e), g) şi h), numai împreună cu poliţia rutieră.
(3)Principalele obiective ale controlului efectuat asupra taxiurilor sunt cele stabilite de reglementările specifice, emise de organismele prevăzute la alin. (1), precum şi următoarele:
a)controlul existenţei valabilităţii şi utilizării autorizaţiei taxi sau a copiei conforme, după caz, precum şi a ecusoanelor şi a celorlalte documente stabilite de prezenta lege;
b)controlul funcţionării aparatului de taxat şi al integrităţii sigiliilor;
c)controlul corespondenţei dintre indicaţiile furnizate în exterior de lampa taxi şi indicaţiile şi înregistrările aparatului de taxat;
d)controlul respectării prevederilor privind aplicarea tarifelor şi a nivelului acestora;
e)momentul când a fost descărcat în memorie ultimul raport fiscal de închidere zilnică sau ultimul bon client;
f)dacă clienţii primesc bonul client şi dacă conţinutul acestuia este conform cu prevederile legii;
g)preluarea spre analiză şi control a datelor din memoria fiscală.
(4)Controlul efectuat în condiţiile alin. (1), în timpul deplasării taxiului în poziţia "Ocupat", se efectuează, de regulă, în caz de flagrant.