Legea 36/1995 a notarilor publici şi a activităţii notariale - REPUBLICARE
M.Of. 237
În vigoare
(11)Dispoziţiile legale privind procedurile de insolvenţă nu sunt aplicabile notarilor publici.
(2)În cadrul biroului individual îşi exercită funcţia un notar public, angajaţi cu studii superioare şi personal auxiliar, cărora notarul public le poate delega anumite atribuţii de natură administrativă, în condiţiile stabilite prin regulament.
(3)Societatea profesională se constituie din 2 sau mai mulţi notari publici asociaţi. În cadrul societăţii profesionale, notarii publici asociaţi pot angaja personal cu studii superioare şi personal auxiliar, cărora notarii publici le pot delega anumite atribuţii de natură administrativă, în condiţiile stabilite prin regulament.
s1)procedura numirii asistentului pentru încheierea actelor juridice;
a)procedura succesorală notarială este de competenţa notarului public din biroul notarial situat în circumscripţia teritorială a tribunalului în care defunctul şi-a avut ultimul domiciliu şi se soluţionează numai la sediul biroului notarial;
b)în cazul moştenirilor succesive, moştenitorii pot alege competenţa oricăruia dintre notarii publici care îşi desfăşoară activitatea într-un birou notarial din circumscripţia teritorială a tribunalului în care şi-a avut ultimul domiciliu acela dintre autori care a decedat cel din urmă;
f1)procedura numirii asistentului pentru încheierea actelor juridice este de competenţa notarului public din biroul notarial situat în circumscripţia judecătoriei în care majorul are domiciliul sau reşedinţa;
(11)Se pot înscrie la concursul de schimbări de sedii notarii publici în funcţie la data depunerii cererii de înscriere la concurs.
(2)Numărul posturilor de notar public se actualizează, de regulă anual, de către ministrul justiţiei. Actualizarea se face la propunerea Consiliului Uniunii.
(12)Examenul sau, după caz, concursul de dobândire a calităţii de notar stagiar se susţine în limba română şi se organizează de către Institutul Notarial Român, conform condiţiilor şi procedurii prevăzute prin regulament aprobat de ministrul justiţiei, la propunerea Consiliului Uniunii. Componenţa comisiilor pentru organizarea şi desfăşurarea examenului sau, după caz, a concursului de dobândire a calităţii de notar stagiar se stabileşte potrivit regulamentului. Din comisia de examinare şi din comisia de soluţionare a contestaţiilor face parte şi câte un reprezentant al Ministerului Justiţiei.
(1)Notarul public este numit de ministrul justiţiei, la propunerea Biroului Executiv al Consiliului Uniunii, în baza cererii celui interesat şi după ce face dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 22.
d)pentru neachitarea integrală, în termen de două luni de la scadenţă, a obligaţiilor băneşti profesionale, până la achitarea debitului şi, după caz, a penalităţilor aferente acestuia; prin obligaţii băneşti profesionale se înţeleg următoarele: cota de contribuţie profesională datorată Uniunii Naţionale a Notarilor Publici şi Camerei Notarilor Publici, contribuţia la sistemul propriu de pensii datorată Casei de Pensii a Notarilor Publici, contribuţia de răspundere civilă datorată Casei de Răspundere Civilă a Notarilor Publici, tariful datorat pentru serviciile furnizate de Centrul Naţional de Administrare a Registrelor Naţionale Notariale şi alte obligaţii băneşti profesionale;
d1)pentru neachitarea integrală, la scadenţă, a impozitelor, tarifelor şi a oricăror alte obligaţii băneşti datorate bugetului de stat sau bugetului local, în legătură cu exercitarea profesiei, până la achitarea integrală a debitului şi, după caz, a penalităţilor aferente acestuia;
d)alege şi propune membrul în Consiliul de administraţie al Casei de răspundere civilă;
(2)În situaţia în care nu sunt aleşi ca reprezentanţi ai Camerei la Congres, membrii Consiliului de disciplină, ai Comisiei de cenzori şi ai Consiliului de administraţie al Casei de răspundere civilă a notarilor publici participă fără drept de vot la lucrările Congresului.
b)Casa de răspundere civilă a notarilor publici;
o)stabileşte, prin hotărâre, indemnizaţiile reprezentanţilor Camerelor în Consiliul Uniunii, a preşedintelui, prim-vicepreşedintelui şi vicepreşedinţilor Consiliului Uniunii, precum şi ale membrilor Comisiei de cenzori, Consiliului de disciplină, Consiliului de administraţie al Casei de răspundere civilă a notarilor publici, organelor de conducere ale INR şi indemnizaţiile membrilor altor organisme constituite la nivelul Uniunii;
ş)furnizează, la cererea notarilor publici sau a altor persoane care justifică un interes, date şi informaţii din activitatea Uniunii, cu excepţia celor care aduc atingere protecţiei datelor cu caracter personal, a obligaţiei păstrării confidenţialităţii şi a secretului profesional, potrivit statutului.
(1)În cadrul Uniunii funcţionează Casa de răspundere civilă a notarilor publici, cu personalitate juridică, în condiţiile stabilite prin statutul acesteia, aprobat de Consiliul Uniunii.
(2)Contractul de răspundere civilă a notarilor publici este obligatoriu şi se realizează prin casa de răspundere civilă constituită în acest scop.
(3)Notarii publici au obligaţia să încheie contractul de răspundere civilă înainte de începerea activităţii.
(4)Limita minimă a valorii garantate de răspundere civilă şi nivelul cuantumului contribuţiei se stabilesc anual de către Consiliul Uniunii.
(1)În scopul stabilirii şi acordării pensiilor şi a altor drepturi de asigurări sociale ale notarilor publici se înfiinţează, sub autoritatea Uniunii, Casa de Pensii a Notarilor Publici, denumită în continuare Casa de pensii, instituţie autonomă, de interes public, cu personalitate juridică.
(4)Organizarea şi funcţionarea Casei de pensii, contribuabilii la sistemul propriu de pensii, persoanele asigurate, contribuţiile asiguraţilor, perioadele de contribuţie, categoriile de pensii, calculul pensiilor, categoriile de ajutoare financiare, emiterea deciziilor de pensionare, căile de atac împotriva deciziilor emise de Casa de pensii şi altele asemenea se stabilesc prin lege specială. Casa de pensii are sediul în municipiul Bucureşti şi se înfiinţează în baza prezentei legi şi se organizează şi funcţionează în baza legii speciale, fără îndeplinirea altor formalităţi.
i)[textul din Art. 74, litera I. din capitolul IV, sectiunea 2 a fost abrogat la 06-dec-2024 de Art. I, punctul 8. din Legea 301/2024]
(11)Contestaţia se soluţionează de Consiliul Uniunii prin hotărâre. În cazul în care acţiunea disciplinară a fost exercitată de preşedintele Uniunii sau de Colegiul director al Camerei, preşedintele Uniunii sau, după caz, reprezentanţii Camerei respective în Consiliul Uniunii nu vor participa la soluţionarea contestaţiei. Hotărârea prin care se soluţionează contestaţia poate fi atacată cu recurs la Curtea de Apel Bucureşti. Recursul poate fi declarat de notarul public, respectiv de titularii acţiunii disciplinare prevăzuţi de lege, în termen de 15 zile de la comunicare. Hotărârea pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti este definitivă.
(41)În cazul în care la încheierea actului sau la îndeplinirea procedurii notariale participă, în condiţiile legii, o persoană care beneficiază de consiliere judiciară sau tutelă specială, notarul public asigură informarea şi lămurirea persoanei ocrotite, în modalităţi adaptate stării acesteia, despre efectele încheierii actului sau, după caz, ale îndeplinirii procedurii notariale, precum şi despre utilitatea şi gradul de urgenţă al acestora. Dacă apreciază necesar, notarul public poate acorda un termen pentru încheierea actului sau îndeplinirea procedurii notariale, în vederea informării corespunzătoare a persoanei ocrotite.
(3)În cazul în care în circumscripţia unui tribunal sunt mai mulţi notari publici, competenţa de îndeplinire a procedurii succesorale aparţine primului notar public sesizat. Notarul public va verifica dacă procedura succesorală nu s-a deschis la un alt notar public din circumscripţia aceluiaşi tribunal, cercetând în acest scop registrul de evidenţă a succesiunilor, potrivit regulamentului.
(5)În cazul moştenitorului minor ori al persoanei care beneficiază de consiliere judiciară sau tutelă specială, se citează ocrotitorul său legal şi autoritatea tutelară.
SECŢIUNEA 71:Procedura numirii asistentului pentru încheierea actelor juridice
Art. 1381
(1)În vederea numirii unui asistent pentru încheierea actelor juridice, majorul formulează, împreună cu persoana care urmează a fi numită în această calitate, o cerere către notarul public competent, care cuprinde datele de identificare a solicitanţilor şi motivele pe care se întemeiază cererea.
(2)La cerere se anexează un inventar sumar al bunurilor majorului, precum şi, dacă este cazul, orice alte documente relevante pentru soluţionarea cererii.
(3)La primirea cererii, notarul public fixează termen pentru soluţionarea acesteia şi o comunică din oficiu, în copie, unei persoane din familia majorului, pentru ca aceasta să poată formula obiecţii. Majorul care solicită numirea asistentului poate solicita şi citarea unei persoane cu care convieţuieşte, chiar dacă aceasta nu îi este rudă. De asemenea, notarul public poate să accepte ca la soluţionarea cererii să participe orice altă persoană interesată, dacă majorul care solicită numirea asistentului nu se împotriveşte.
Art. 1382
(1)Cererea se soluţionează cu ascultarea majorului, în prezenţa persoanei care urmează a fi numită în calitate de asistent.
(2)Notarul public verifică dacă majorul înţelege semnificaţia cererii formulate şi dacă acesta poate să îşi exprime dorinţele şi preferinţele.
Art. 1383
(1)Soluţionarea cererii se face prin încheiere motivată.
(2)În cuprinsul încheierii se vor arăta operaţiunile efectuate pentru soluţionarea cererii, documentele avute în vedere la soluţionarea acesteia, precum şi persoanele care au intervenit în cursul procedurii.
(3)Încheierea cuprinde datele de identificare a majorului şi a asistentului, precum şi durata pentru care a fost numit asistentul.
(4)Măsura asistenţei poate fi reînnoită, urmând procedura prevăzută în prezenta secţiune, pentru o perioadă ce nu poate depăşi 2 ani.
Art. 1384
(1)Încheierea se comunică majorului şi asistentului acestuia. Încheierea, însoţită de copiile documentelor anexate cererii de numire a asistentului, se comunică autorităţii tutelare, de către notarul public, cel mai târziu în ziua următoare încheierii procedurii.
(2)Numirea asistentului şi încetarea asistenţei se înregistrează în Registrul naţional de evidenţă a măsurilor de sprijin şi ocrotire luate de notarul public şi instanţa de tutelă, ţinut în acest scop de Uniune.
Art. 1385
(1)Notarul public respinge cererea în următoarele situaţii:
a)există îndoieli serioase cu privire la înţelegerea, de către major, a semnificaţiei cererii formulate;
b)există îndoieli serioase cu privire la posibilitatea exprimării, de către major, a dorinţelor şi preferinţelor sale;
c)există elemente care dau naştere în mod serios temerii că majorul va suferi un prejudiciu prin numirea asistentului;
d)un membru al familiei majorului sau o altă persoană interesată formulează obiecţii cu privire la numirea asistentului;
e)asistentul nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru numirea sa.
(2)Dispoziţiile art. 1384 alin. (1) rămân aplicabile.
(3)Împotriva încheierii de respingere a cererii, majorul sau cel indicat în cerere pentru a fi numit asistent poate formula plângere la instanţa de tutelă în a cărei circumscripţie teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa majorul care a solicitat numirea asistentului, în termen de 30 de zile de la comunicarea încheierii de respingere.
(4)Plângerea se soluţionează prin încheiere, care nu este supusă niciunei căi de atac.
g)Registrul naţional de evidenţă a măsurilor de sprijin şi ocrotire luate de notarul public şi instanţa de tutelă.
(5)Organizarea şi funcţionarea registrelor prevăzute la alin. (1) lit. a)-d), f) şi g), precum şi procedura de înscriere şi consultare a acestora se stabilesc prin decizie a Biroului executiv al Consiliului Uniunii.
(6)Înregistrarea şi verificarea în registrul prevăzut la alin. (1) lit. g) sunt gratuite.Nr. crt. | Denumirea Camerei Notarilor Publici | Judeţele cuprinse în circumscripţia teritorială a Camerei Notarilor Publici | Localitatea în care se află sediul principal |
1. | Alba Iulia | Alba Hunedoara Sibiu | Municipiul Alba Iulia |
2. | Bacău | Bacău Neamţ | Municipiul Bacău |
3. | Braşov | Braşov Covasna | Municipiul Braşov |
4. | Bucureşti | Călăraşi Ialomiţa Ilfov Giurgiu Teleorman Municipiul Bucureşti | Municipiul Bucureşti |
5. | Cluj | Bistriţa-Năsăud Cluj Maramureş Sălaj | Municipiul Cluj-Napoca |
6. | Constanţa | Constanţa Tulcea | Municipiul Constanţa |
7. | Craiova | Dolj Gorj Mehedinţi Olt | Municipiul Craiova |
8, | Galaţi | Brăila Galaţi Vrancea | Municipiul Galaţi |
9. | Iaşi | Iaşi Vaslui | Municipiul laşi |
10. | Oradea | Bihor Satu Mare | Municipiul Oradea |
11. | Piteşti | Argeş Vâlcea | Municipiul Piteşti |
12. | Ploieşti | Buzău Dâmboviţa Prahova | Municipiul Ploieşti |
13. | Suceava | Botoşani Suceava | Municipiul Suceava |
14. | Târgu Mureş | Harghita Mureş | Municipiul Târgu Mureş |
15. | Timişoara | Arad Caraş-Severin Timiş | Municipiul Timişoara |
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (109)
Proiecte legislative numărul de obiecte din listă: (11)
- Propunere legislativa pentru completarea art.80 din Legea nr.36/1995 a notarilor publici si a activitatii notariale
- Propunere legislativa privind responsabilitatea contractuala si raspunderea financiara in promisiunile de vanzare incheiate cu dezvoltatori imobiliari si pentru modificarea si completarea Legii nr.36/1995 a notarilor publici si a activitatii notariale
- Propunere legislativa privind responsabilitatea contractuala si raspunderea financiara in promisiunile de vanzare incheiate cu dezvoltatori imobiliari si pentru modificarea si completarea Legii nr.36/1995 a notarilor publici si a activitatii notariale
Modificat de numărul de obiecte din listă: (24)
- Legea 301/2024 privind modificarea şi completarea Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995
- Legea 216/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă şi a altor acte normative
- Legea 140/2022 privind unele măsuri de ocrotire pentru persoanele cu dizabilităţi intelectuale şi psihosociale şi modificarea şi completarea unor acte normative
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (70)
- Ordinul 2260/C/2025 privind actualizarea, pentru anul 2025, a numărului posturilor de notar public destinate judecătorilor de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Curtea Constituţională
- Ordinul 1433/C/2025 privind actualizarea, pentru anul 2025, a numărului posturilor de notar public destinate schimbărilor de sedii ale birourilor notariale
- Ordinul 1431/C/2025 privind actualizarea, pentru anul 2025, a numărului posturilor de notar public destinate notarilor stagiari care vor promova examenul de definitivat
Abrogate de acest act numărul de obiecte din listă: (4)
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (37781)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (37781)
- Decizie nr. RJ d94849g43/2025 din 10-nov-2025, Curtea de Apel Oradea, Plangere impotriva rezolutiei directorului ORC (Litigii cu profesionistii)
- Sentinta nr. RJ 84d38d94d/2025 din 21-oct-2025, Judecatoria Constanta, anulare act (Civil)
- Decizie nr. RJ 58457g323/2025 din 13-oct-2025, Tribunalul Gorj, ordonanta presedintiala (Civil)
Comentarii, monografii, reviste şi webinarii numărul de obiecte din listă: (251)
Comentarii numărul de obiecte din listă: (1)
Monografii numărul de obiecte din listă: (3)
- Protection of personality in the digital age from a comparative and interdisciplinary perspective din 31-dec-2024, Wolters Kluwer [ISBN:978-606-677-007-1]
- Participarea tertilor intervenienti in procedurile judiciare din 15-dec-2024, Wolters Kluwer [ISBN:978-606-677-049-1]
- Drept comercial. Introducere in dreptul comercial. Intreprinderea comerciala. Profesionistii-comercianti din 01-iul-2024, Wolters Kluwer [ISBN:978-606-677-044-6]