Capitolul iii - Organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de gospodărie comunală - Legea 326/2001 serviciilor publice de gospodarie comunala

M.Of. 359

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 30 August 2003
CAPITOLUL III:Organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de gospodărie comunală
SECŢIUNEA 1:Administrarea şi gestionarea serviciilor publice de gospodărie comunală
Art. 15
Organizarea, conducerea, administrarea, gestionarea, coordonarea şi controlul funcţionării serviciilor publice de gospodărie comunală sunt atribute ale autorităţilor administraţiei publice locale.
Art. 16
(1)Gestiunea serviciilor publice de gospodărie comunală se poate organiza în următoarele modalităţi:
a)gestiune directă;
b)gestiune indirectă sau gestiune delegată.
(2)Alegerea formei de gestiune a serviciilor publice de gospodărie comunală se face prin hotărâre a autorităţilor administraţiei publice locale, în funcţie de natura serviciului, de interesele actuale şi de perspectivă ale unităţilor administrativteritoriale, precum şi de mărimea şi complexitatea sistemelor publice de gospodărie comunală.
Art. 17
(1)În cadrul gestiunii directe autorităţile administraţiei publice locale îşi asumă nemijlocit toate sarcinile şi responsabilităţile privind organizarea, conducerea, administrarea şi gestionarea serviciilor publice de gospodărie comunală.
(2)Gestiunea directă se realizează prin compartimente specializate organizate în cadrul aparatului propriu al consiliului local, autorizate conform prevederilor art. 9 alin. (1) lit. a).
(3)Desfăşurarea activităţilor specifice fiecărui serviciu public de gospodărie comunală, organizat şi exploatat în sistemul gestiunii directe, se face pe baza unui regulament de organizare şi funcţionare. Regulamentul de organizare şi funcţionare se elaborează de compartimentul specializat şi se aprobă de consiliul local.
Art. 18
(1)În cazul gestiunii delegate autorităţile administraţiei publice locale pot apela, pentru realizarea serviciilor, la unul sau mai mulţi operatori de servicii publice, cărora le încredinţează în baza unui contract de delegare a gestiunii gestiunea propriuzisă a serviciilor, precum şi administrarea şi exploatarea sistemelor publice tehnicoedilitare necesare în vederea realizării acestora.
(2)Delegarea gestiunii se face în condiţiile legii. (3) În conformitate cu competenţele şi atribuţiile ce le revin potrivit legii autorităţile administraţiei publice locale păstrează prerogativele privind adoptarea politicilor şi strategiilor de dezvoltare a serviciilor, respectiv a programelor de dezvoltare a sistemelor publice de gospodărie comunală, precum şi dreptul de a urmări, de a controla şi de a supraveghea:
a)modul de respectare şi de îndeplinire a obligaţiilor contractuale asumate de operatorii furnizori/prestatori de servicii publice;
b)calitatea serviciilor furnizate/prestate;
c)parametrii serviciilor furnizate/prestate;
d)modul de administrare, exploatare, conservare şi menţinere în funcţiune, dezvoltare şi/sau modernizare a sistemelor publice din infrastructura edilitarurbană încredinţată prin contractul de concesionare;
e)modul de formare şi de stabilire a tarifelor pentru serviciile publice.
Art. 19
Desfăşurarea activităţilor specifice fiecărui serviciu public de gospodărie comunală, organizat şi realizat în sistemul de delegare a gestiunii, se face pe bază de contract.
SECŢIUNEA a2a:Operatorii de servicii publice de gospodărie comunală
Art. 20
(1)Operatorii de servicii publice de gospodărie comunală sunt societăţi comerciale autorizate să furnizeze/să presteze servicii publice în condiţiile stabilite de autorităţile administraţiei publice locale, în temeiul prezentei legi.
(2)Operatorii de servicii publice de gospodărie comunală beneficiază, în temeiul prezentei legi, de acelaşi regim juridic, indiferent de forma de organizare sau de proprietate.
(3)Operatorii de servicii publice de gospodărie comunală a căror activitate se desfăşoară întrun domeniu aflat sub coordonarea unei autorităţi naţionale de reglementare vor fi atestaţi de aceasta.
(4)Delegarea gestiunii serviciilor publice de gospodărie comunală către operatori atestaţi se va face în condiţii de transparenţă, prin licitaţie publică organizată conform legii.
Art. 21
(1)Societăţile comerciale de gospodărie comunală aflate sub autoritatea administraţiei publice locale pot fi privatizate în condiţiile legii.
(2)Acţiunile societăţilor comerciale de gospodărie comunală, deţinute de Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului, vor fi transferate în proprietatea privată a unităţilor administrativteritoriale în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi. În acelaşi termen bunurile aparţinând domeniului public a căror valoare a fost inclusă în aceste acţiuni vor fi reintegrate în patrimoniul public al unităţilor administrativteritoriale.
Art. 22
(1)Societăţile comerciale de gospodărie comunală înfiinţate de autorităţile administraţiei publice locale, conform legii, în funcţie de limitele teritoriale în care acţionează, pot fi de interes local, respectiv judeţean.
(2)Societăţile comerciale de gospodărie comunală de interes local se află sub coordonarea consiliilor locale şi se organizează pentru unul sau mai multe servicii de utilitate publică, în funcţie de mărimea localităţilor, de gradul de echipare tehnicoedilitară a acestora şi de alţi factori specifici locali.
(3)Societăţile comerciale de gospodărie comunală de interes judeţean se organizează, de regulă, sub autoritatea consiliilor judeţene, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, pentru următoarele activităţi:
a)construirea, întreţinerea, modernizarea şi exploatarea drumurilor şi podurilor de interes judeţean;
b)alimentarea cu apă, respectiv canalizarea şi epurarea apelor uzate în sistem regional;
c)producerea şi distribuţia energiei termice în sistem regional;
d)colectarea, transportul, valorificarea, depozitarea şi neutralizarea deşeurilor menajere în sistem regional;
e)[textul din Art. 22, alin. (3), litera E. din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 14-feb-2002 de Art. 1, punctul 3. din Ordonanta urgenta 9/2002]
f)[textul din Art. 22, alin. (3), litera F. din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 14-feb-2002 de Art. 1, punctul 3. din Ordonanta urgenta 9/2002]
g)transportul de persoane, inclusiv transportul de elevi între localităţile judeţului.
(4)Societăţile comerciale de gospodărie comunală înfiinţate de autorităţile administraţiei publice locale îşi pot desfăşura activitatea şi în alte limite teritoriale, participând astfel la dezvoltarea pieţei libere a operatorilor furnizori/prestatori de servicii.
(5)În cazul prestării mai multor tipuri de servicii operatorul va ţine o evidenţă separată a activităţilor desfăşurate, cu o contabilitate distinctă pentru fiecare tip de serviciu şi localitate de operare, după caz, astfel încât activităţile sale din diferite sectoare să fie uşor de evaluat, monitorizat şi controlat.
Art. 23
(1)Se înfiinţează Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală, care îşi exercită competenţele şi atribuţiile faţă de toţi operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de gospodărie comunală, cu excepţia operatorilor de servicii de administrare a domeniului public şi privat al unităţilor administrativ-teritoriale.

(2)Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală este instituţie publică de interes naţional, cu personalitate juridică, aflată în coordonarea primului-ministru. Autoritatea este finanţată din venituri proprii obţinute din acordarea licenţelor şi autorizaţiilor, din contribuţia operatorilor furnizori/prestatori de servicii publice de gospodărie comunală, precum şi din alte surse, în condiţiile legii. Cuantumul contribuţiei se va stabili prin hotărâre a Guvernului.

(3)Autoritatea Naţională de Reglementare îşi desfăşoară activitatea în temeiul următoarelor principii:
a)promovarea eficienţei economice în sectorul serviciilor publice de gospodărie comunală şi protejarea intereselor consumatorilor;
b)asigurarea unui tratament nediscriminatoriu din partea autorităţilor administraţiei publice locale pentru toţi operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de gospodărie comunală;
c)conservarea resurselor şi protecţia mediului.
(4)Autoritatea Naţională de Reglementare are următoarele atribuţii principale:
a)atestarea/autorizarea operatorilor de servicii publice de gospodărie comunală;
b)culegerea de informaţii privind activitatea operatorilor de servicii publice de gospodărie comunală şi publicarea acestora;
c)controlul documentelor şi evidenţelor operatorilor de servicii publice de gospodărie comunală;
d)stabilirea mecanismului de ajustare a tarifelor în condiţiile respectării contractelor de delegare a gestiunii;
e)efectuarea de ajustări de tarife la cererea uneia dintre părţile contractante, în condiţiile legii;
f)soluţionarea conflictelor dintre operatorul şi consumatorul de servicii publice de gospodărie comunală;
g)solicitarea de la operatorii de servicii a programelor de îmbunătăţire a activităţii, în cazul în care prestaţiile acestora nu corespund parametrilor stabiliţi în licenţa de operare, respectiv în contractul de delegare a gestiunii;
h)retragerea licenţelor de operare, în cazul în care operatorul de servicii publice de gospodărie comunală refuză să ia măsuri în vederea îmbunătăţirii activităţii.
(5)Autoritatea Naţională de Reglementare îşi exercită prerogativele conferite prin prezenta lege faţă de toţi operatorii, indiferent de forma în care se desfăşoară gestiunea serviciului în cadrul comunităţii locale respective.
(6)Modul de organizare şi funcţionare a Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală se va stabili prin hotărâre a Guvernului.

Art. 24
Încălcarea dispoziţiilor prezentei legi atrage răspunderea disciplinară, materială, civilă, contravenţională sau penală, după caz.