Legea 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje

M.Of. 809

În vigoare
Versiune de la: 3 Noiembrie 2023
Legea 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje
Dată act: 28-oct-2015
Emitent: Parlamentul
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. 1
(1)Prezenta lege reglementează gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje în vederea prevenirii sau reducerii impactului asupra mediului.
(2)Dispoziţiile prezentei legi se aplică cu respectarea prevederilor specifice de calitate existente pentru ambalaje privind siguranţa, protecţia sănătăţii şi igiena produselor ambalate, a cerinţelor de transport şi a normelor privind gestionarea deşeurilor periculoase.
Art. 2
Sunt supuse prevederilor prezentei legi toate ambalajele introduse pe piaţă, indiferent de materialul din care au fost realizate şi de modul lor de utilizare în activităţile economice, comerciale, în gospodăriile populaţiei sau în orice alte activităţi, precum şi toate deşeurile de ambalaje, indiferent de modul de generare.
Art. 3
(1)Semnificaţia termenilor specifici utilizaţi în prezenta lege este prevăzută în anexa nr. 1.
(2)Definiţiile prevăzute la alin. (1) se completează cu definiţiile din anexa nr. 1 la Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor, republicată, precum şi cu definiţiile prevăzute la art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 20/2010 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea unitară a legislaţiei Uniunii Europene care armonizează condiţiile de comercializare a produselor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 50/2015.
Art. 4
Prezenta lege stabileşte măsurile destinate, ca prioritate, prevenirii producerii deşeurilor de ambalaje şi, ca principii fundamentale suplimentare, reutilizării ambalajelor, reciclării şi altor forme de valorificare a deşeurilor de ambalaje şi, în consecinţă, reducerii eliminării finale a unor astfel de deşeuri, pentru a contribui la tranziţia către o economie circulară.

Art. 5
(1)Se admite introducerea pe piaţă numai a ambalajelor care îndeplinesc cerinţele esenţiale prevăzute în anexa nr. 2.
(2)Este interzisă obstrucţionarea introducerii pe piaţă a ambalajelor care îndeplinesc cerinţele esenţiale prevăzute în anexa nr. 2.
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), se interzice, începând cu data de 1 iulie 2018, introducerea pe piaţa naţională a pungilor de transport din plastic subţire şi foarte subţire, cu mâner.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), se interzice, începând cu data de 1 ianuarie 2019, comercializarea pungilor de transport din plastic subţire şi foarte subţire, cu mâner.

Art. 6
(1)Se consideră că sunt respectate cerinţele esenţiale prevăzute în anexa nr. 2, dacă ambalajele sunt conforme cu:
a)standardele române şi/sau standardele naţionale ale celorlalte state membre ale Uniunii Europene, care adoptă standarde armonizate, ale căror numere de referinţă au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;
b)standardele române, pentru domeniile în care nu sunt adoptate standarde europene armonizate.
(2)Lista cuprinzând standardele române care adoptă standarde europene armonizate prevăzute la alin. (1) lit. a) se aprobă şi se actualizează prin ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 120 de zile de la data comunicării de către Asociaţia de Standardizare din România.
(3)Asociaţia de Standardizare din România comunică Comisiei Europene textul standardelor române prevăzute la alin. (1) lit. b), care răspund cerinţelor prevăzute în anexa nr. 2, în condiţiile prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 1.025/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2012 privind standardizarea europeană, de modificare a Directivelor 89/686/CEE şi 93/15/CEE ale Consiliului şi a Directivelor 94/9/CE, 94/25/CE, 95/16/CE, 97/23/CE, 98/34/CE, 2004/22/CE, 2007/23/CE, 2009/23/CE şi 2009/105/CE ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi de abrogare a Deciziei 87/95/CEE a Consiliului şi a Deciziei nr. 1.673/2006/CE a Parlamentului European şi a Consiliului.
Art. 7
(1)Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, în calitate de autoritate publică centrală pentru protecţia mediului, îndeplineşte următoarele atribuţii:
a)iniţiază şi elaborează proiecte de acte normative în domeniul ambalajelor şi al deşeurilor de ambalaje, inclusiv pentru armonizarea cu legislaţia Uniunii Europene;
b)comunică Comisiei Europene reglementările şi dispoziţiile administrative adoptate pentru implementarea prezentei legi;

c)în situaţia în care consideră că prevederile standardelor prevăzute la art. 6 alin. (1) nu satisfac în totalitate cerinţele esenţiale prevăzute în anexa nr. 2, aduce cazul la cunoştinţa Comisiei Europene potrivit prevederilor art. 11 din Regulamentul (UE) nr. 1.025/2012;
d)avizează proiectele de acte normative care au legătură cu domeniul ambalajelor şi al deşeurilor de ambalaje;
e)participă la modificarea şi completarea reglementărilor existente care nu permit utilizarea materialelor provenite din reciclarea deşeurilor de ambalaje pentru fabricarea de ambalaje şi de alte produse, în vederea încurajării utilizării acestor materiale.
(11)Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, fără a aduce atingere obiectivului global de reciclare minim prevăzut în anexa nr. 5 pentru anul 2025, respectiv pentru anul 2030, poate să solicite Comisiei Europene prorogarea cu până la 5 ani a termenelor stabilite pentru îndeplinirea obiectivelor minime pe tip de material prevăzute în anexa nr. 5, în următoarele condiţii:
a)derogarea este limitată la maximum 15 puncte procentuale faţă de un singur obiectiv minim pe tip de material sau împărţite între două obiective minime pe tip de material;
b)ca rezultat al derogării, rata de reciclare pentru un singur obiectiv minim pe tip de material nu este redusă sub 30%;
c)ca rezultat al derogării, rata de reciclare pentru un singur obiectiv minim pe tip de material, referitor la obiectivul de reciclare hârtie-carton şi obiectivul de reciclare sticlă corespunzător anului 2025 şi, respectiv, obiectivul de reciclare hârtie-carton şi obiectivul de reciclare sticlă corespunzător anului 2030, nu este redusă sub 60%;
d)cel târziu cu 24 de luni înainte de expirarea termenului de 31 decembrie 2025, respectiv a termenului de 31 decembrie 2030 pentru obiectivele de reciclare minime pe tip de material, autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului notifică Comisia Europeană cu privire la intenţia sa de a proroga acest termen şi prezintă un plan de implementare în conformitate cu anexa nr. 7 sau poate combina acest plan cu un plan de implementare prezentat în conformitate cu dispoziţiile naţionale de transpunere a Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deşeurile şi de abrogare a anumitor directive, cu amendările ulterioare.
(12)Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului prezintă un plan revizuit în termen de 3 luni de la primirea solicitării din partea Comisiei Europene.

(2)Ministerul Economiei, Comerţului şi Turismului notifică Comisiei Europene proiectele de reglementări prin care se intenţionează adoptarea de instrumente economice pentru implementarea prevederilor prezentei legi, cu excepţia celor de natură fiscală, dar incluzând specificaţiile tehnice legate de măsurile fiscale care încurajează respectarea acestor specificaţii tehnice, cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.016/2004 privind măsurile pentru organizarea şi realizarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor tehnice, precum şi al regulilor referitoare la serviciile societăţii informaţionale între România şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia Europeană, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 8
(1)Operatorii economici sunt obligaţi să introducă pe piaţă numai ambalaje la care suma nivelurilor concentraţiilor de plumb, cadmiu, mercur şi crom hexavalent prezente în ambalaj sau în componentele acestuia nu depăşeşte 100 de părţi/milion raportat la greutate.
(2)Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) ambalajele realizate numai din sticlă cristal cu conţinut de plumb, astfel cum sunt definite la art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 134/2002 privind caracterizarea, clasificarea şi marcarea produselor din sticlă cristal în vederea comercializării acestora, republicată.
(3)Condiţiile în care concentraţiile prevăzute la alin. (1) nu se aplică materialelor reciclate şi circuitelor produselor aflate într-un lanţ închis şi controlat, precum şi tipurile de ambalaje exceptate de la prevederile alin. (1) sunt cele adoptate de către Comisia Europeană.
Art. 9
(1)Operatorii economici care marchează ambalaje pentru identificare în vederea îmbunătăţirii activităţilor de recuperare şi reciclare a deşeurilor de ambalaje, în sensul Deciziei 97/129/CE de stabilire a sistemului de identificare a materialelor folosite pentru ambalaje în conformitate cu Directiva 94/62/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje sunt obligaţi să aplice sistemul de marcare şi identificare prevăzut în anexa nr. 3 la prezenta lege.

(2)Marcarea se aplică direct pe ambalaj sau pe etichetă şi trebuie să fie vizibilă, lizibilă şi durabilă, chiar şi în cazul în care ambalajul este deschis.
(3)Operatorii economici care introduc pe piaţa naţională pungi de transport din plastic biodegradabile şi compostabile sunt responsabili pentru etichetarea acestor ambalaje de desfacere, potrivit ordinului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, prevăzut la art. 21 alin. (2).

Art. 10
(1)Circulaţia ambalajelor reutilizabile între operatorii economici se face prin schimb, cu respectarea prevederilor Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, iar dacă beneficiarii nu deţin cantităţile de ambalaje necesare efectuării schimbului aceştia achită o garanţie bănească în schimbul ambalajelor primite.
(2)Începând cu data de 31 martie 2019, valoarea garanţiei băneşti prevăzute la alin. (1) este în cuantum de 0,5 lei/ambalaj între operatorii economici şi între operatorii economici şi consumatorul final, în cazul ambalajelor primare reutilizabile, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l, utilizate pentru produse destinate consumului populaţiei.

(3)Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului poate iniţia actualizarea valorii garanţiei băneşti prevăzute la alin. (2), la valoarea propusă de reprezentanţii sectoarelor economice relevante, în funcţie de evoluţia preţului ambalajelor şi rata inflaţiei.
(4)Operatorii economici care introduc pe piaţa naţională produse ambalate în ambalaje reutilizabile sunt obligaţi:
a)să marcheze sau să înscrie pe ambalajul primar sau pe eticheta produsului destinat consumatorilor sintagma «ambalaj reutilizabil»;
b)să organizeze, începând cu data de 1 ianuarie 2019, preluarea ambalajelor reutilizabile, astfel încât să realizeze un procentaj de returnare de minimum 80%.

(5)Până la data de 1 ianuarie 2021, în baza evaluării eficienţei economice, sociale şi de mediu, precum şi a impactului asupra întreprinderilor mici şi mijlocii, prin hotărâre a Guvernului, se stabileşte un sistem de garanţie-returnare care să se aplice pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv, utilizate pentru a face disponibile pe piaţa naţională bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase.

(6)Hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (5) acoperă cel puţin următoarele elemente ale sistemului de garanţie-returnare:
a)modalitatea de circulaţie a ambalajelor care fac obiectul sistemului de garanţie-returnare;
b)definirea componentelor sistemului de colectare;
c)definirea modului de funcţionare a sistemului de garanţie-returnare;
d)mecanismul de rambursare a garanţiei;
e)valoarea garanţiei;
f)administratorul sistemului;
g)marcajul ambalajelor care să indice participarea acestora în sistemul de garanţie-returnare;
h)monitorizarea şi controlul sistemului de garanţie-returnare.

Art. 11
Operatorii economici care introduc pe piaţa naţională produse ambalate prevăzute la art. 10 alin. (5) sunt obligaţi să aibă, începând cu data de 1 ianuarie 2020, un procentaj mediu al greutăţii ambalajelor reutilizabile din greutatea ambalajelor utilizate într-un an la introducerea pe piaţă a produselor lor, incluzând şi ambalajele luate spre închiriere de la operatorii prevăzuţi la art. 16 alin. (1) lit. d), de cel puţin 5%, dar nu mai puţin decât procentajul mediu realizat în perioada 2018-2019 şi să crească acest procentaj cu 5%, anual, până în anul 2025 inclusiv.

Art. 12
Operatorii economici care introduc pe piaţă produse ambalate în ambalaje reutilizabile sunt obligaţi să informeze comercianţii şi/sau consumatorii despre încetarea reutilizării unui anumit tip de ambalaj şi să asigure preluarea acestora încă 6 luni de la data încetării utilizării lor.
Art. 13
(1)Operatorii economici care comercializează cu amănuntul produse ambalate în ambalaje primare reutilizabile sunt obligaţi:
a)să informeze consumatorii asupra valorii garanţiei băneşti şi asupra sistemului de preluare a ambalajelor respective;
b)să primească la schimb ambalajele reutilizabile ale produselor comercializate care sunt într-o stare corespunzătoare pentru a fi reutilizate;
c)să returneze, la solicitarea consumatorului, în baza bonului fiscal, valoarea garanţiei băneşti în cazul ambalajelor reutilizabile ale produselor comercializate care sunt într-o stare corespunzătoare pentru a fi reutilizate.

(2)Operatorii economici care comercializează pungi de transport din plastic sunt obligaţi să comercializeze numai pungi de transport din plastic care respectă cerinţele esenţiale privind caracterul reutilizabil al unui ambalaj, prevăzute la pct. 2 din anexa nr. 2, astfel încât acestea să corespundă unor reutilizări multiple, cu excepţia pungilor de transport din plastic foarte subţire.

Art. 14
(1)Obiectivele anuale privind valorificarea sau incinerarea în instalaţii de incinerare cu valorificare de energie şi, respectiv, reciclarea deşeurilor de ambalaje, care trebuie atinse la nivel naţional, sunt următoarele:
a)valorificarea sau incinerarea în instalaţii de incinerare cu valorificare de energie a minimum 60% din greutatea deşeurilor de ambalaje;
b)reciclarea a minimum 55% din greutatea totală a materialelor de ambalaj conţinute în deşeurile de ambalaje, cu realizarea valorilor minime pentru reciclarea fiecărui tip de material conţinut în deşeurile de ambalaje.
(2)Valorile obiectivelor prevăzute la alin. (1) lit. b) sunt următoarele:
a)60% din greutate pentru sticlă;
b)60% din greutate pentru hârtie/carton;
c)50% din greutate pentru metal;
d)15% din greutate pentru lemn;
e)22,5% din greutate pentru plastic, considerându-se numai materialul reciclat sub formă de plastic.
Art. 15
Pentru a calcula dacă au fost atinse obiectivele globale de reciclare minime, precum şi obiectivele minime pe tip de material, prevăzute în anexa nr. 5, începând cu anul 2025:
a)instituţiile din subordinea/coordonarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului cu atribuţii în raportarea datelor şi/sau informaţiilor din domeniul ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje calculează greutatea deşeurilor de ambalaje generate şi reciclate într-un an calendaristic dat, iar deşeurile de ambalaje generate pe teritoriul naţional sunt considerate ca fiind egale cu cantitatea de ambalaje introdusă pe piaţă în acelaşi an pe teritoriul naţional;
b)greutatea deşeurilor de ambalaje reciclate se calculează ca fiind greutatea ambalajelor care au devenit deşeuri şi care, fiind supuse tuturor operaţiunilor necesare de verificare, de sortare şi altor operaţiuni preliminare pentru îndepărtarea deşeurilor care nu sunt vizate de reprelucrarea ulterioară şi pentru asigurarea unei înalte calităţi a reciclării, intră în operaţiunea de reciclare în care deşeurile sunt, de fapt, reprelucrate în produse, materiale sau substanţe.

Art. 151
În sensul art. 15 lit. a), greutatea deşeurilor de ambalaje reciclată se măsoară în momentul în care deşeurile intră în operaţiunea de reciclare.
Art. 152
Prin excepţie de la prevederile art. 151, greutatea deşeurilor de ambalaje reciclate poate fi măsurată pe baza materialului care rezultă din orice operaţiune de sortare cu condiţia ca:
a)deşeurile respective rezultate să fie reciclate ulterior;
b)greutatea materialelor sau a substanţelor care sunt îndepărtate prin operaţiuni ulterioare înainte de operaţiunea de reciclare şi care nu sunt reciclate ulterior să nu fie inclusă în greutatea deşeurilor raportată ca fiind reciclată.
Art. 153
Pentru a asigura îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 15 lit. a) şi la art. 152, autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului instituie un sistem eficace de control al calităţii şi de trasabilitate a deşeurilor de ambalaje, gestionat de către Administraţia Fondului pentru Mediu, sistemul conţinând localizarea, istoricul cantităţilor şi al operaţiunilor de gestionare a deşeurilor de ambalaje, precum colectarea, transportul, sortarea, reciclarea şi, după caz, valorificarea, prin identificare electronică, urmând ca specificaţiile tehnice, modalitatea de implementare, funcţionare şi operare să fie aprobate prin hotărâre a Guvernului, până la data de 1 ianuarie 2024.
Art. 154
Pentru a se garanta fiabilitatea şi exactitatea datelor colectate referitoare la deşeurile de ambalaje reciclate, sistemul constă în registre electronice înfiinţate potrivit dispoziţiilor naţionale de transpunere a Directivei 2008/98/CE sau în specificaţii tehnice pentru cerinţele de calitate aplicabile deşeurilor sortate sau în ratele medii ale pierderii de deşeuri sortate pentru diferite tipuri de deşeuri şi, respectiv, în practici de gestionare a deşeurilor.
Art. 155
Ratele medii ale pierderilor se utilizează numai în cazurile în care nu pot fi obţinute date fiabile şi se calculează pe baza regulilor de calcul prevăzute în actele delegate care vor fi adoptate de către Comisia Europeană.
Art. 156
Începând cu anul 2025, pentru a calcula dacă obiectivele prevăzute în anexa nr. 5 au fost îndeplinite, cantitatea de deşeuri de ambalaje biodegradabile care intră în tratare aerobă sau anaerobă poate fi considerată ca fiind reciclată în cazul în care tratarea generează compost, digestat sau alte materiale într-o cantitate a conţinutului reciclat similară cu cea a materialelor iniţiale, care urmează să fie utilizat ca produs, material sau substanţă reciclată.
Art. 157
În cazul în care materialele obţinute în urma tratării, prevăzute la art. 156, sunt utilizate pe terenuri, acestea se pot considera ca fiind reciclate, doar dacă această utilizare respectă prevederile Regulamentului (UE) 2019/1.009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iunie 2019 de stabilire a normelor privind punerea la dispoziţie pe piaţă a produselor fertilizante UE şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.069/2009 şi (CE) nr. 1.107/2009 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2.003/2003, aducând beneficii agriculturii sau conducând la îmbunătăţire ecologică.
Art. 158
Cantitatea de materiale din deşeurile de ambalaje care încetează să mai fie deşeuri în urma unei operaţiuni de pregătire înainte de reprelucrare poate fi considerată reciclată cu condiţia ca materialele în cauză să fie destinate reprelucrării ulterioare în produse, materiale sau substanţe ce vor fi folosite în scopul iniţial sau în alte scopuri.
Art. 159
Materialele care au încetat să fie deşeuri şi care urmează să fie folosite drept combustibil sau pentru un alt mod de generare a energiei sau care urmează să fie incinerate, folosite pentru rambleiere sau eliminate în depozitele de deşeuri nu pot fi luate în calcul la îndeplinirea obiectivelor de reciclare.
Art. 1510
Începând cu anul 2025, pentru a calcula dacă obiectivele prevăzute în anexa nr. 5 au fost îndeplinite, se poate lua în considerare reciclarea metalelor realizată separat după incinerarea deşeurilor, proporţional cu deşeurile de ambalaje incinerate, cu condiţia ca metalele reciclate să îndeplinească anumite criterii de calitate prevăzute în Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/1.004 a Comisiei din 7 iunie 2019 de stabilire a normelor pentru calculul, verificarea şi raportarea datelor privind deşeurile în conformitate cu Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Deciziei de punere în aplicare C(2012) 2.384 a Comisiei.
Art. 1511
În cazul în care în vederea îndeplinirii obiectivelor prevăzute în anexa nr. 5 deşeurile de ambalaje sunt trimise către alt stat membru în scopul reciclării, sunt luate în calcul numai deşeurile de ambalaje colectate de pe teritoriul naţional.
Art. 1512
În cazul în care în vederea îndeplinirii obiectivelor prevăzute în anexa nr. 5 sunt exportate deşeuri de ambalaje în ţări din afara Uniunii Europene, sunt luate în calcul numai deşeurile de ambalaje colectate de pe teritoriul naţional şi numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele:
a)prevederile art. 153 -155;
b)în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.013/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2006 privind transferurile de deşeuri, cu amendările ulterioare, exportatorul poate demonstra că transferurile de deşeuri respectă cerinţele regulamentului;
c)tratarea deşeurilor de ambalaje în afara Uniunii Europene a avut loc în condiţii care sunt în general echivalente cu cerinţele dreptului mediului relevant al Uniunii Europene.
Art. 1513
Pe baza datelor şi informaţiilor furnizate de către Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului la solicitarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului se poate decide prin ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor, pentru un anumit an, atingerea unui nivel ajustat al obiectivelor prevăzute în anexa nr. 5, începând cu anul 2025, luând în considerare cota medie, în ultimii trei ani, a ambalajelor reutilizabile introduse pe piaţă pentru prima dată şi reutilizate ca parte a unui sistem de reutilizare a ambalajelor.
Art. 1514
Nivelul ajustat prevăzut la art. 1513 se calculează:
a)prin scăderea de la obiectivele globale de reciclare prevăzute în anexa nr. 5, începând cu anul 2025, a cotei de ambalaje de vânzare reutilizabile menţionată la art. 1513 pentru toate ambalajele de vânzare introduse pe piaţă; şi
b)prin scăderea de la obiectivele minime de reciclare pe tip de material prevăzute în anexa nr. 5, începând cu anul 2025, a cotei de ambalaje de vânzare reutilizabile menţionată la art. 1513 compuse din materialul de ambalare respectiv, pentru toate ambalajele de vânzare compuse din materialul respectiv introduse pe piaţă.
Art. 1515
La calcularea nivelului ajustat prevăzut la art. 1514 se ia în considerare maximum 5% din cota menţionată la art. 1513.

Art. 16
(1)Operatorii economici sunt responsabili pentru preluarea şi valorificarea de la consumatori/utilizatori finali a ambalajelor/deşeurilor de ambalaje după cum urmează:
a)operatorii economici care introduc pe piaţa naţională produse ambalate, operatorii economici care importă/achiziţionează intracomunitar produse ambalate pentru utilizare/consum propriu sunt responsabili pentru deşeurile generate de ambalajele primare, secundare şi terţiare folosite pentru ambalarea produselor lor, cu excepţia ambalajelor de desfacere care sunt folosite pentru ambalarea, la locul de vânzare, a produselor;
b)operatorii economici care supraambalează produse ambalate individual în vederea revânzării/redistribuirii sunt responsabili pentru deşeurile generate de ambalajele secundare şi terţiare pe care le introduc pe piaţa naţională;
c)operatorii economici care introduc pe piaţa naţională ambalaje de desfacere, inclusiv pungi de transport din plastic, sunt responsabili pentru deşeurile generate de respectivele ambalaje;
d)operatorii economici care dau spre închiriere, sub orice formă, cu titlu profesional, ambalaje sunt responsabili pentru respectivele ambalaje.
(2)Pentru desfăşurarea activităţii, operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) trebuie să fie înregistraţi la Administraţia Fondului pentru Mediu, iar înregistrarea se face prin depunerea primei declaraţii privind obligaţiile la Fondul pentru mediu.
(21)La depunerea declaraţiilor privind obligaţiile la Fondul pentru mediu operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) au obligaţia de a menţiona în cadrul acestora, distinct, ambalajele primare nereutilizabile care se supun prevederilor art. 10 alin. (5).

(3)Administraţia Fondului pentru Mediu face publică pe propriul site lista operatorilor economici prevăzuţi la alin. (1).
(4)Operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) sunt obligaţi:
a)să aibă o evidenţă cantitativă şi să implementeze obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului, conform alin. (5), pentru ambalajele introduse pe piaţa naţională, pe tip de material şi pe tip de ambalaj, primar, secundar şi pentru transport;
b)să asigure reciclarea, iar în cazul în care nu pot fi reciclate, valorificarea prin alte metode a ambalajelor primare returnate şi care au devenit deşeuri;
c)să asigure colectarea şi reciclarea, iar în cazul în care nu pot fi reciclate, valorificarea prin alte metode a deşeurilor de ambalaje din comerţ şi din industrie pentru care sunt responsabili, fără a impune costuri suplimentare producătorului iniţial de deşeuri;
d)să acopere costurile pentru colectarea şi transportul ambalajelor primare folosite provenite de la produsele ambalate destinate consumului populaţiei, luând în calcul veniturile obţinute din vânzarea ca materii prime secundare a materialelor provenite din ambalajele lor sau din garanţiile nerevendicate şi, după caz, pentru valorificarea acestora atunci când devin deşeuri;
e)să acopere, începând cu data de 1 ianuarie 2019, costurile pentru colectarea şi transportul, stocarea temporară, sortarea şi, după caz, pentru valorificarea deşeurilor de ambalaje gestionate prin serviciile de salubrizare stabilite potrivit prezentei legi;
f)să îndeplinească cel puţin obiectivele prevăzute în anexa nr. 5, pentru deşeurile de ambalaje pentru care sunt responsabili potrivit alin. (1).
(5)Începând cu data de 1 ianuarie 2019, obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului prevăzute de prezenta lege se realizează:
a)individual, prin gestionarea propriilor ambalaje introduse pe piaţă naţională;
b)prin intermediul unei organizaţii care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului, autorizate de către comisia constituită potrivit Legii nr. 211/2011, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Comisia, pe tip de material şi pe tip de ambalaj, primar, secundar şi pentru transport.
(51)Începând cu data intrării în funcţiune a sistemului de garanţie-returnare, obiectivele minime anuale ale operatorilor economici prevăzuţi la alin. (1) în ceea ce priveşte ambalajele primare nereutilizabile care fac obiectul sistemului de garanţie-returnare, prevăzut la art. 10 alin. (5) şi (6), se realizează exclusiv prin intermediul administratorului SGR, în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, republicată, cu modificările ulterioare.

(6)Procedura de autorizare, avizare anuală şi de retragere a dreptului de operare a organizaţiilor prevăzute la alin. (5) lit. b) se aprobă prin ordin al ministrului mediului.
(7)Începând cu data de 1 ianuarie 2019, operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) au dreptul să îndeplinească obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului potrivit alin. (5) lit. a) şi obligaţia să îndeplinească cel puţin obiectivele prevăzute în anexa nr. 5 aplicate respectivelor ambalaje numai pentru:
a)ambalajele primare reutilizabile;
b)ambalajele primare pentru care aplică un sistem de returnare a ambalajelor proprii folosite;

c)ambalajele secundare şi ambalajele pentru transport pentru care aplică un sistem de preluare de la distribuitorii produselor lor;

d)ambalajele produselor importate/achiziţionate intracomunitar pentru utilizare sau consum propriu.

(8)Pentru a fi autorizată, o organizaţie care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului prevăzute de prezenta lege trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a)să fie organizată sub formă de societate pe acţiuni;
b)toate acţiunile societăţii să fie acţiuni nominative;
c)să aibă ca acţionari numai operatori economici care desfăşoară, cu titlu profesional, activităţi prevăzute la alin. (1);
d)cantitatea de ambalaje introdusă pe piaţă de acţionari în anul precedent celui în care se solicită autorizarea să fie de cel puţin 10.000 de tone;
e)să constituie o garanţie în cuantum de două milioane lei în favoarea Administraţiei Fondului pentru Mediu, sub forma unui depozit în numerar sau a unei scrisori de garanţie bancară sau alt instrument de garantare emis de către o societate bancară, valabilă pentru întreaga perioadă de autorizare, cu scopul garantării obligaţiilor fiscale prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. v) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, cu modificările şi completările ulterioare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(9)Organizaţiile autorizate să implementeze obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului prevăzute de prezenta lege au următoarele obligaţii:
a)să implementeze, începând cu primul an de activitate, obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului pentru o cantitate de ambalaje de cel puţin 10.000 de tone;
a1)să menţină în fiecare an de activitate cel puţin cantitatea de 10.000 tone de ambalaje introdusă pe piaţă de către acţionari în anul precedent;

b)să implementeze obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului distinct pentru deşeurile de ambalaje din comerţ şi industrie şi pentru deşeurile de ambalaje din deşeurile municipale, indiferent de materialul din care acestea sunt fabricate;
c)să desfăşoare numai activităţile prevăzute prin ordinul prevăzut la alin. (6);
d)să stabilească şi să perceapă operatorilor economici prevăzuţi la alin. (1) tarife distincte pentru deşeurile de ambalaje din comerţ şi industrie şi pentru deşeurile de ambalaje din deşeurile municipale;
e)să includă în contribuţiile financiare percepute operatorilor economici prevăzuţi la alin. (1) pentru conformarea cu obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului numai categoriile de costuri stabilite prin ordinul prevăzut la alin. (6);
f)să implementeze obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului pentru toate cantităţile de deşeuri de ambalaje pentru oricare operator economic prevăzut la alin. (1) care solicită acest lucru, în condiţiile stabilite prin ordinul prevăzut la alin. (6), în aria geografică în care urmează să îşi desfăşoare activitatea;

g)să acopere, cu prioritate, în limita cantităţilor şi tipurilor de materiale de ambalaje pentru care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului, costurile pentru colectarea şi transportul, stocarea temporară, sortarea şi, după caz, pentru valorificarea deşeurilor de ambalaje gestionate prin servicii/operatorii de salubrizare, iar cantităţile pentru care au fost acoperite costurile se iau în calcul în mod corespunzător la îndeplinirea obiectivelor prevăzute în anexa nr. 5;

h)să asigure, la solicitarea asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară sau, după caz, a unităţilor administrativ-teritoriale sau subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor, preluarea şi valorificarea de către operatorii economici autorizaţi a deşeurilor de ambalaje din deşeurile municipale colectate separat/sortate, în limita cantităţilor şi tipurilor materiale de ambalaje contractate cu operatorii economici prevăzuţi la alin. (1);

i)să îndeplinească cel puţin obiectivele prevăzute în anexa nr. 5, aplicate la întreaga cantitate de deşeuri de ambalaje rezultate de la ambalajele preluate pe bază de contract.
(10)În cazul în care operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) constituie mai multe organizaţii pentru implementarea obligaţiilor privind răspunderea extinsă a producătorului pentru deşeurile de ambalaje, Comisia, în cazul în care ariile geografice declarate în care acestea desfăşoară activitatea nu acoperă întregul teritoriul naţional, solicită acestora ca, în termen de 120 de zile, să supună spre aprobare Comisiei un sistem prin care să se asigure acoperirea întregului teritoriu naţional pe care, după aprobare, să îl implementeze.
(11)În cazul în care, în termenul prevăzut la alin. (10), nu se supune aprobării un sistem potrivit prevederilor alin. (10) sau în cazul în care sistemul propus nu asigură cerinţele impuse, Comisia, în baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului mediului, stabileşte repartizarea geografică pentru fiecare organizaţie autorizată pentru implementarea obligaţiilor privind răspunderea extinsă a producătorului.
(12)Se interzice condiţionarea, sub orice formă, a drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la garanţia produsului cumpărat de păstrarea ambalajului.
(13)Gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje trebuie să fie astfel organizată încât să nu introducă bariere în calea comerţului.
(14)Se interzic amestecarea deşeurilor de ambalaje colectate separat, precum şi încredinţarea, respectiv primirea, în vederea eliminării prin depozitare finală, a deşeurilor de ambalaje.

Art. 17
(1)Operatorii economici care îşi îndeplinesc obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului în mod individual, persoanele juridice prevăzute la art. 16 alin. (5) lit. b), autorităţile şi instituţiile publice locale şi operatorii economici care colectează şi/sau preiau deşeurile de ambalaje în vederea valorificării au obligaţia să furnizeze anual Ministerului Mediului date referitoare la propriile activităţi cu privire la gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje şi să îşi asume răspunderea pentru datele furnizate.

(2)Persoanele juridice prevăzute la art. 16 alin. (5) lit. b) au obligaţia să furnizeze anual Ministerului Mediului, pe lângă informaţiile prevăzute la alin. (1), şi informaţii privind cantităţile de ambalaje contractate cu fiecare dintre operatorii economici prevăzuţi la art. 16 alin. (1).
(3)Se interzice luarea în considerare a deşeurilor de ambalaje generate în alt stat, care sunt importate în vederea valorificării/reciclării, ca fiind deşeuri de ambalaje gestionate pentru îndeplinirea obiectivelor din prezenta lege.
(4)Cantitatea de deşeuri de ambalaje generate într-un an se consideră a fi egală cu cantitatea de ambalaje introdusă pe piaţa naţională în anul respectiv.
(5)Ambalajul compozit şi alte ambalaje alcătuite din mai multe materiale se calculează şi se raportează potrivit prevederilor Deciziei 2005/270/CE de stabilire a tabelelor corespunzătoare sistemului de baze de date în conformitate cu Directiva 94/62/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje, cu amendările ulterioare.

(6)Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului raportează Comisiei Europene, pentru fiecare an calendaristic, datele privind îndeplinirea obiectivelor prevăzute la art. 14 şi în anexa nr. 5, consumul anual de pungi de transport din plastic subţire, precum şi datele privind ambalajele reutilizabile, potrivit prevederilor Deciziei 2005/270/CE.

(7)Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului raportează datele Comisiei Europene pe cale electronică, în termen de 18 luni de la sfârşitul anului calendaristic de raportare pentru care sunt colectate datele.

(8)Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului raportează conform anexei nr. 4, în conformitate cu Decizia 2005/270/CE.
(9)Prima perioadă de raportare privind datele referitoare la ambalajele reutilizabile şi obiectivele corespunzătoare, prevăzute în anexa nr. 5, începe în primul an calendaristic complet după adoptarea Deciziei de punere în aplicare (UE) 2019/665 şi cuprinde datele pentru perioada de raportare respectivă.
(10)Datele raportate de către Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului sunt însoţite de un raport privind verificarea calităţii şi de un raport privind măsurile luate potrivit prevederilor art. 153 şi 1512, incluzând informaţii detaliate privind ratele medii de pierdere, după caz.

Art. 18
(1)Procedura de raportare, tipul datelor şi informaţiilor privind gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, furnizate potrivit art. 17 alin. (1), (2) şi (7), se aprobă prin ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor.

(2)[textul din Art. 18, alin. (2) a fost abrogat la 30-iun-2016 de Art. I, punctul 5. din Ordonanta urgenta 38/2016]
(3)Datele şi informaţiile raportate conform procedurii prevăzute la alin. (1) se constituie într-o bază de date gestionată de către Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, care include şi date care au la bază anexa nr. 4 şi furnizează în special informaţii privind mărimea, caracteristicile şi evoluţia fluxurilor de ambalaje şi de deşeuri de ambalaje, inclusiv informaţii privind caracterul toxic sau periculos al materialelor de ambalaje şi al componentelor utilizate pentru fabricarea lor.

Art. 19
Pentru respectarea standardelor de calitate necesare pentru sectoarele de reciclare corespunzătoare şi asigurarea reciclării de înaltă calitate a deşeurilor de ambalaje, colectarea se va face în mod unitar la nivel naţional, în măsura în care este fezabil din punct de vedere tehnic, economic şi de mediu, prin containere inscripţionate cu denumirea materialului/materialelor pentru care sunt destinate şi fabricate sau inscripţionate în mod corespunzător în culorile albastru - pentru deşeuri de hârtie-carton, galben - pentru deşeuri de plastic, metal şi materiale compozite, inclusiv ambalaje compozite, verde/alb - pentru deşeuri de sticlă colorată/albă şi roşu - pentru deşeuri periculoase.

Art. 20
(1)Operatorii economici care distribuie produse ambalate trebuie să se asigure că operatorii economici care introduc pe piaţa naţională produsele respective sunt incluşi în lista prevăzută la art. 16 alin. (3).
(2)Operatorii economici care comercializează către consumatorii finali produse ambalate în structuri de vânzare cu suprafaţă medie şi mare, prevăzute la art. 4 lit. m) şi n) din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, au următoarele obligaţii:
a)să achiziţioneze de la toţi furnizorii şi să comercializeze în cadrul structurii proprii de vânzare produse ambalate atât în ambalaje reutilizabile, cât şi de unică folosinţă, dacă acestea sunt disponibile în oferta furnizorului;

b)să asigure pentru consumatori posibilitatea de a se debarasa de ambalaje la cumpărarea produselor, fără a le solicita plată;
c)să organizeze în cadrul structurii de vânzare sau în imediata vecinătate a acesteia puncte de preluare şi rambursare a garanţiei băneşti pentru ambalajele primare;

d)să se asigure că operatorii economici care introduc pe piaţa naţională produsele comercializate sunt incluşi în lista prevăzută la art. 16 alin. (3).
(3)Operatorii economici prevăzuţi la alin. (2) care preiau, în cursul activităţilor lor, ambalaje prevăzute la alin. (2) lit. b) şi c) nu sunt consideraţi colectori în înţelesul Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Operatorii economici deţinători de ambalaje folosite din comerţ şi industrie şi/sau de deşeuri de ambalaje din comerţ şi industrie au obligaţia:
a)să returneze ambalajele folosite către furnizori sau operatorii economici desemnaţi de aceştia conform prevederilor contractuale; sau
b)să predea deşeurile de ambalaje către colectori desemnaţi de o organizaţie prevăzută la art. 16 alin. (5) lit. b); sau
c)să asigure reciclarea, iar în cazul în care nu pot fi reciclate, valorificarea acestora prin alte metode, prin contracte încheiate cu operatori economici autorizaţi pentru desfăşurarea operaţiilor respective, precum şi raportarea datelor potrivit obligaţiilor de raportare ale producătorului prevăzute la art. 17 alin. (1).

(5)Unităţile administrativ-teritoriale/subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor au obligaţia:
a)să organizeze, să gestioneze şi să coordoneze, personal sau prin mandatarea asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară din care fac parte, activitatea de valorificare materială şi energetică a fluxului de deşeuri de ambalaje din deşeurile municipale împreună cu deşeurile municipale din aceleaşi materiale;
b)să solicite organizaţiilor prevăzute la art. 16 alin. (5) lit. b) sumele şi să stabilească modalitatea de plată pentru desfăşurarea campaniilor prevăzute la art. 21 alin. (1);
c)să stabilească modalitatea concretă de comercializare a deşeurilor cu valoare de piaţă şi modalitatea de acoperire a costurilor pentru serviciile de colectare şi transport, stocare temporară şi sortare, prestate de către operatorul/operatorii de salubrizare în funcţie de contravaloarea materiilor prime secundare vândute şi costurile nete pentru gestionarea deşeurilor de ambalaje din deşeurile municipale;
d)să asigure informarea locuitorilor, prin postare pe site-ul propriu sau printr-o altă formă de comunicare, asupra sistemului de gestionare a deşeurilor de ambalaje din cadrul localităţilor.
e)să publice lunar pe site-ul propriu rapoartele centralizate realizate pe baza informaţiilor primite de la operatorii economici;
f)să publice anual pe site-ul propriu situaţia cheltuielilor privind campaniile de informare derulate, implementarea proiectelor de îmbunătăţire a infrastructurii de colectare a deşeurilor.

(6)Costurile nete de gestionare şi sumele care trebuie acoperite de către organizaţiile prevăzute la art. 16 alin. (5) lit. b) pentru deşeurile de ambalaje sunt cele prevăzute în anexa nr. 6.
(7)Persoanele fizice care generează ambalaje folosite şi/sau deşeuri de ambalaje au obligaţia:
a)să returneze ambalajele folosite pentru care au plătit o sumă de bani în cadrul unui sistem de garanţie-returnare; sau
b)să predea contra cost ambalajele folosite şi/sau deşeurile de ambalaje unor colectori autorizaţi care preiau prin achiziţie ambalajele folosite şi/sau deşeurile de ambalaje de la populaţie; sau
c)să depună deşeurile de ambalaje, pe tipuri de materiale, în sistemele de colectare separată a deşeurilor municipale, gestionate de către operatorii prevăzuţi în Legea serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006, republicată, cu modificările ulterioare, inclusiv în centrele prevăzute la art. 59 alin. (1) pct. A lit. f) din Legea nr. 211/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(71)Persoanele juridice din industria hotelieră, a serviciilor alimentare, în special unităţile care organizează evenimente, pregătesc şi servesc alimente şi băuturi, care generează din activitatea lor ambalaje folosite şi/sau deşeuri de ambalaje similare celor provenite din gospodării, au obligaţia:
a)să returneze ambalajele folosite pentru care au plătit o sumă de bani în cadrul unui sistem de garanţie-returnare; sau
b)să predea ambalajele folosite unor colectori autorizaţi care fac dovada unui contract valabil încheiat cu o organizaţie prevăzuta la art, 16 alin. (5) lit. b); sau
c)să depună deşeurile de ambalaje, pe tipuri de materiale, în sistemele de colectare separată a deşeurilor municipale, gestionate de către operatorii prevăzuţi în Legea serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006, republicată, cu modificările ulterioare.
(72)Persoanele juridice, altele decât cele prevăzute la alin. (71), care generează ambalaje folosite şi/sau deşeuri de ambalaje similare celor provenite din gospodării ca urmare a activităţii proprii, au obligaţia:
a)să predea contra cost ambalajele folosite şi/sau deşeurile de ambalaje unor colectori autorizaţi pentru achiziţionarea deşeurilor de ambalaje de la populaţie; sau
b)să depună deşeurile de ambalaje, pe tipuri de materiale, în sistemele de colectare separată a deşeurilor municipale, gestionate de către operatorii prevăzuţi în Legea serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006, republicată, cu modificările ulterioare.

(8)Operatorii economici autorizaţi care preiau prin achiziţie ambalaje folosite de la populaţie prin puncte de colectare sau staţiile de sortare autorizate care preiau deşeuri de la operatorii de salubritate au obligaţia să notifice desfăşurarea activităţii asociaţiei de dezvoltare intercomunitară sau, după caz, unităţii administrativ-teritoriale/subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiilor de pe raza teritorială unde îşi desfăşoară activitatea şi să raporteze trimestrial acesteia cantităţile de deşeuri de ambalaje colectate de la persoanele fizice.

(9)Operatorii economici colectori autorizaţi care preiau prin achiziţie deşeuri de ambalaje de la populaţie de la locul de generare a acestora au obligaţia să se înregistreze la nivelul asociaţiei de dezvoltare intercomunitară sau, după caz, al unităţii administrativ-teritoriale/subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiilor unde desfăşoară activitatea şi să raporteze trimestrial acestora cantităţile de deşeuri de ambalaje colectate de la persoanele fizice.
(10)În cazul achiziţiei ambalajelor de la populaţie conform prevederilor alin. (8) şi (9), operatorii economici autorizaţi au obligaţia să ţină o evidenţă şi să raporteze distinct cantităţile achiziţionate.

(11)Procedura şi criteriile de înregistrare a operatorilor economici prevăzuţi la alin. (9) se stabilesc prin ordin al ministrului mediului.

Art. 21
(1)Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului sau unităţile subordonate ale acesteia şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară sau, după caz, unităţile administrativ-teritoriale/subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, după caz, împreună cu organizaţiile prevăzute la art. 16 alin. (5) lit. b) cu care colaborează pentru îndeplinirea prevederilor art. 16 alin. (1) promovează campanii de informare şi educare a publicului şi a operatorilor economici privind:
a)sistemele de returnare, colectare şi valorificare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje care le sunt disponibile;
b)contribuţia lor la reutilizarea, valorificarea şi reciclarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje;
c)sensul şi semnificaţia marcajelor de pe ambalajele existente pe piaţă;
d)elementele corespunzătoare ale planurilor de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje prevăzute la art. 23;
e)impactul dăunător asupra mediului al consumului excesiv de ambalaje, inclusiv de pungi de transport din plastic subţire;
f)măsuri de prevenire a generării deşeurilor de ambalaje.

(2)Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului asigură preluarea prin ordin al ministrului mediului, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 120 de zile de la publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, a actului de punere în aplicare adoptat de Comisia Europeană care stabileşte specificaţiile etichetelor sau ale marcajelor care să asigure recunoaşterea la nivelul Uniunii Europene a pungilor de transport din plastic biodegradabile şi compostabile.

Art. 22
(1)Ministerul Economiei, Comerţului şi Turismului, la solicitarea operatorilor economici prevăzuţi la art. 16 alin. (1), propune autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare programe de cercetare ştiinţifică, dezvoltare tehnologică şi inovare cu privire la fabricarea, compoziţia, caracterul reutilizabil şi valorificabil al ambalajelor, precum şi cu privire la optimizarea modului de ambalare şi a formei ambalajelor în vederea reducerii consumului specific de material pe tip de ambalaj şi produs.
(2)Programele prevăzute la alin. (1) se includ în planurile sectoriale de cercetare-dezvoltare ale Ministerului Economiei, Comerţului şi Turismului, se revizuiesc şi se actualizează, luându-se în considerare condiţiile economice, de protecţia mediului şi progresul tehnic.
(3)Operatorii economici prevăzuţi la art. 16 alin. (1) au obligaţia de a include în politica de dezvoltare măsuri de prevenire a generării de deşeuri, inclusiv privind reducerea consumului specific de material pe tip de ambalaj şi produs.
Art. 23
Planurile de gestionare a deşeurilor, întocmite la nivel naţional şi judeţean potrivit prevederilor Legii nr. 211/2011, republicată, vor cuprinde un capitol distinct referitor la gestionarea deşeurilor de ambalaje.
Art. 24
Achiziţiile de produse din fonduri publice se fac cu acordarea de prioritate pentru produsele obţinute din materiale reciclate sau ale căror ambalaje sunt obţinute din materiale reciclate.
Art. 25
(1)Desfăşurarea activităţilor de colectare, transport, valorificare şi reciclare a deşeurilor de ambalaje se realizează cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Lista operatorilor economici care desfăşoară activităţi de colectare, valorificare, inclusiv reciclare a deşeurilor de ambalaje va fi publicată şi actualizată trimestrial pe site-ul autorităţii competente.
Art. 26
(1)Încălcarea dispoziţiilor prezentei legi constituie contravenţii, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât să constituie infracţiuni, şi se sancţionează după cum urmează:
a)cu amendă de la 4.000 lei la 8.000 lei, în cazul nerespectării prevederilor art. 12;
b)cu amendă de la 8.000 lei la 16.000 lei, în cazul nerespectării prevederilor art. 9 alin. (1) şi (3);
c)cu amendă de la 16.000 lei la 30.000 lei, în cazul nerespectării prevederilor art. 10 alin. (4) lit. a) şi art. 13;
d)cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei, în cazul nerespectării prevederilor art. 10 alin. (4) lit. b), art. 11, art. 17 alin. (1) şi (2) şi art. 20 alin. (1), (2), (4), (5), (8)-(10);
e)cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei, în cazul nerespectării prevederilor art. 5 alin. (1)-(4), art. 8 alin. (1) şi art. 16 alin. (4) lit. a), alin. (12) şi (14).
*) Contravenţiile prevăzute la art. 26 alin. (1) intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării Ordonanţei de urgenţă nr. 74/2018, respectiv 18 august 2018.

(2)Constatarea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) şi aplicarea sancţiunilor se fac de către personalul împuternicit al:
a)Gărzii Naţionale de Mediu pentru art. 5 alin. (1) şi (2), art. 8 alin. (1), art. 9 alin. (1) şi (3), art. 14, art. 17 alin. (1) şi (2), art. 16 alin. (4) lit. a) şi alin. (14) şi art. 20 alin. (1), (2), (4), (5), (8)-(10);
b)Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor pentru art. 5 alin. (3) şi (4), art. 10 alin. (4) lit. a), art. 12, art. 13 şi art. 16 alin. (12);
c)Administraţiei Fondului pentru Mediu pentru art. 10 alin. (4) lit. b) şi art. 11.
(3)Licenţa de operare acordată unei organizaţii care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului, autorizată de către Comisia constituită potrivit Legii nr. 211/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se retrage în cazul în care aceasta nu respectă obligaţiile stabilite prin ordinul prevăzut la art. 16 alin. (6) şi/sau prin alin. (9), conform grilei stabilite prin ordinul stipulat la art. 16 alin. (6), iar retragerea devine efectivă la data comunicării ei.

(31)Prin excepţie de la alin. (3), nu constituie motiv de retragere a licenţei de operare situaţia în care operatorii economici prevăzuţi la art. 16 alin. (5) lit. b) înregistrează obligaţii fiscale restante la bugetul Fondului pentru mediu.

(4)Operatorii economici prevăzuţi la art. 16 alin. (5) lit. a), care într-un an calendaristic nu îşi îndeplinesc cel puţin obiectivele prevăzute în anexa nr. 5, sunt obligaţi să îşi îndeplinească obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului prin intermediul unei organizaţii prevăzute la art. 16 alin. (5) lit. b).

Art. 27
Constatarea corectitudinii datelor raportate potrivit prevederilor art. 17 şi a realizării obiectivelor prevăzute în anexa nr. 5 de către operatorii economici prevăzuţi la art. 16 alin. (1) se face anual de către persoane împuternicite din cadrul Administraţiei Fondului pentru Mediu, iar rezultatul controalelor se transmite Comisiei până cel târziu în data de 15 septembrie a anului respectiv.

Art. 28
Dispoziţiile referitoare la contravenţiile prevăzute la art. 26 alin. (1)-(3) se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 29
(1)Reglementările existente emise în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 621/2005 privind gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia Ordinului ministrului mediului şi pădurilor, al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri şi al ministrului administraţiei şi internelor nr. 2.742/3.190/305/2011 pentru aprobarea Procedurii, criteriilor de autorizare, reautorizare, revizuire, avizare anuală, emitere şi anulare a licenţei de operare, a procentajului minim de valorificare a deşeurilor de ambalaje preluate de la populaţie, a operatorilor economici în vederea preluării obligaţiilor privind realizarea obiectivelor anuale de valorificare şi reciclare a deşeurilor de ambalaje, precum şi pentru aprobarea componenţei şi atribuţiilor comisiei de autorizare, cu modificările ulterioare, rămân aplicabile până la data intrării în vigoare a actelor prevăzute de prezenta lege.
(2)Licenţele de operare emise anterior intrării în vigoare a prezentei legi pentru operatorii economici autorizaţi în baza prevederilor Ordinului ministrului mediului şi pădurilor, al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri şi al ministrului administraţiei şi internelor nr. 2.742/3.190/305/2011, cu modificările ulterioare, rămân valabile pe întreaga durată de valabilitate a acestora.
Art. 30
Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezenta lege.

Art. 31
La data intrării în vigoare a prezentei legi, Hotărârea Guvernului nr. 621/2005 privind gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 639 din 20 iulie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
*
Prezenta lege transpune prevederile Directivei 94/62/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 decembrie 1994 privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, seria L, nr. 365 din 31 decembrie 1994, modificată prin Directiva 2004/12/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 februarie 2004, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 47 din 18 februarie 2004, prin Directiva 2013/2/UE a Comisiei din 7 februarie 2013 de modificare a anexei I la Directiva 94/62/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 37 din 8 februarie 2013, Decizia 97/129/CE a Comisiei din 28 ianuarie 1997 de stabilire a sistemului de identificare a materialelor folosite pentru ambalaje, în conformitate cu Directiva 94/62/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind ambalajele şi deşeurile provenite din ambalaje, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene seria L, nr. 50 din 20 februarie 1997, Decizia 2005/270/CE a Comisiei din 22 martie 2005 de stabilire a tabelelor corespunzătoare sistemului de baze de date, în conformitate cu Directiva 94/62/CE a Parlamentului şi a Consiliului privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje [notificată cu numărul C (2005) 854, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 86 din 5 aprilie 2005.
-****-
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR

VALERIU-ŞTEFAN ZGONEA

PREŞEDINTELE SENATULUI

CĂLIN-CONSTANTIN-ANTON POPESCU-TĂRICEANU

ANEXA nr. 1:Semnificaţia termenilor specifici
(1)_
a)acord voluntar - acord oficial încheiat între autorităţile publice competente şi reprezentanţii sectoarelor economice implicate, deschis tuturor partenerilor care doresc să se conformeze condiţiilor acordului, în vederea atingerii obiectivelor prevăzute în prezenta lege;
b)operatori economici - referitor la ambalaje, înseamnă furnizorii de materiale de ambalare, producătorii de ambalaje şi produse ambalate, importatorii, comercianţii, distribuitorii, autorităţile publice şi organizaţiile neguvernamentale;
c)ambalaj - toate produsele, indiferent de materialul din care sunt confecţionate ori de natura acestora, destinate reţinerii, protejării, manipulării, distribuţiei şi prezentării bunurilor, de la materii prime la produse procesate, de la producător până la utilizator sau consumator.
- Articolul nereturnabil destinat aceloraşi scopuri este, de asemenea, considerat ambalaj.
Criteriile care stau la baza definirii unui articol ca ambalaj sunt:
1.c1) un articol se consideră ambalaj dacă îndeplineşte condiţiile din definiţie fără prejudiciul altor funcţii pe care acesta le poate îndeplini suplimentar, în măsura în care acesta nu face parte integrantă din produs, fiind necesar pentru a conţine, a susţine sau a păstra produsul pe toată durata de viaţă a acestuia, iar toate elementele sale sunt destinate a fi utilizate, consumate ori eliminate împreună cu produsul.
Exemple ilustrative:
Constituie ambalaje: cutiile pentru dulciuri; foliile care învelesc carcasele de compact discuri; pungile în care se expediază cataloage şi reviste, cu o revistă înăuntru; şerveţele dantelate pentru prăjituri, vândute împreună cu prăjiturile; rolele, tuburile şi cilindrii în jurul cărora este înfăşurat un material flexibil, ca de exemplu folie de plastic, folie de aluminiu, hârtie, cu excepţia rolelor, tuburilor şi cilindrilor destinaţi a fi părţi ale unor echipamente de producţie şi care nu se utilizează cu scopul de a prezenta un produs ca unitate de vânzare; ghivecele pentru flori destinate exclusiv vânzării şi transportării plantelor şi care nu sunt destinate păstrării împreună cu planta pe parcursul vieţii acesteia; flacoanele din sticlă pentru soluţii injectabile; suporturile pentru compact discuri, vândute împreună cu compact discurile şi care nu sunt destinate utilizării ca mijloc de depozitare; umeraşele pentru haine, vândute împreună cu un articol de îmbrăcăminte; cutiile de chibrituri; sistemele de izolare sterilă, de exemplu: pungi, tăvi şi materiale necesare menţinerii sterilităţii produsului; capsulele pentru băuturi (de exemplu: cafea, cacao, lapte), care rămân goale după utilizare; buteliile din oţel reîncărcabile, utilizate pentru diferite tipuri de gaz, cu excepţia extinctoarelor.
Nu constituie ambalaje: ghivecele pentru flori destinate păstrării împreună cu planta pe parcursul vieţii acesteia; cutiile pentru scule; pliculeţele pentru ceai; învelişurile de ceară din jurul brânzei; membranele mezelurilor; umeraşele pentru haine, vândute separat; capsulele de cafea, dozele de cafea din folie de aluminiu şi dozele de cafea din hârtie de filtru, care sunt aruncate împreună cu cafeaua după utilizare; cartuşele pentru imprimante; carcasele pentru compact discuri, DVD-uri şi casete video, vândute cu un compact disc, un DVD sau o casetă video înăuntru; suporturile pentru compact discuri, vândute goale şi destinate utilizării ca mijloc de depozitare; capsulele solubile pentru detergenţi; lumânările pentru morminte, recipientele pentru lumânări; râşniţele mecanice, integrate în recipiente reîncărcabile, de exemplu râşniţele de piper reîncărcabile;
2.c2) articolele proiectate şi destinate a fi umplute la punctele de vânzare, precum şi articolele "de unică folosinţă", vândute umplute sau destinate a fi umplute în punctele de desfacere sunt considerate ambalaje, dacă îndeplinesc funcţia de ambalare.
Exemple ilustrative:
Constituie ambalaje, dacă au fost concepute pentru a fi umplute la punctul de vânzare: pungile din plastic sau din hârtie; farfuriile şi paharele de unică folosinţă; folia alimentară aderentă; pungile pentru sandviciuri; folia de aluminiu, husele din folie de plastic pentru protejarea hainelor curăţate în curăţătorii.
Nu constituie ambalaje: paletele de amestecat; tacâmurile de unică folosinţă; hârtia de împachetat, vândută separat; formele din hârtie pentru copt, vândute goale; şerveţelele dantelate pentru prăjituri, vândute fără prăjituri;
3.c3) componentele ambalajelor şi elementele auxiliare integrate în ambalaj sunt considerate ca parte din ambalajul în care sunt integrate. Elementele auxiliare agăţate direct de produs sau ataşate de acesta, care îndeplinesc funcţii de ambalaj, sunt considerate ambalaje dacă nu sunt parte integrantă a produsului şi dacă nu toate elementele lor sunt destinate a fi utilizate, consumate sau eliminate împreună cu produsul.
Exemple ilustrative:
Constituie ambalaje: Etichetele agăţate direct de produs sau ataşate acestuia.
Constituie parte a unui ambalaj: peria de rimel care face parte din capacul recipientului; etichetele adezive ataşate unui alt articol de ambalaj; capsele metalice; manşoanele din plastic; dispozitivul de măsurare-dozare care face parte din sistemul de închidere a recipientului pentru detergenţi; râşniţele mecanice, integrate în recipiente fără posibilitate de reîncărcare, pline cu un anumit produs, de exemplu râşniţele de piper pline cu piper.
Nu constituie ambalaje: etichetele de identificare prin radiofrecvenţă (RF1D);
d)ambalaj primar - ambalaj de vânzare - ambalaj conceput şi realizat pentru a îndeplini funcţia de unitate de vânzare, pentru utilizatorul final sau consumator, în punctul de achiziţie;
e)ambalaj secundar - ambalaj grupat, supraambalaj - ambalaj conceput pentru a constitui la punctul de achiziţie o grupare a unui număr de unităţi de vânzare, indiferent dacă acesta este vândut ca atare către utilizator sau consumatorul final ori dacă el serveşte numai ca mijloc de umplere a rafturilor în punctul de vânzare; el poate fi separat de produs fără a afecta caracteristicile produsului;
f)ambalaj terţiar - ambalaj pentru transport - ambalaj conceput pentru a uşura manipularea şi transportul unui număr de unităţi de vânzare sau ambalaje grupate, în scopul prevenirii deteriorării în timpul manipulării ori transportului. Ambalajul pentru transport nu include containerele rutiere, feroviare, navale sau aeriene;
g)ambalaj reutilizabil - ambalaj care a fost conceput, proiectat şi introdus pe piaţă pentru a realiza, în cadrul ciclului său de viaţă, mai multe cicluri sau rotaţii, fiind reumplut sau reutilizat în acelaşi scop pentru care a fost conceput.
Ambalajul reutilizabil se consideră introdus pe piaţă atunci când este făcut disponibil pentru prima oară, împreună cu produsul pe care este destinat să îl conţină, să îl protejeze, să îl manipuleze, să îl distribuie sau să îl prezinte.
Ambalajul reutilizabil se consideră deşeu de ambalaj când se înlătură, la sfârşitul duratei utile de viaţă. Ambalajul reutilizabil nu se consideră deşeu de ambalaj atunci când este returnat pentru a fi refolosit.
h)ambalaj de desfacere - ambalaj care îndeplineşte criteriul c2);
1.h1) pungi de transport din plastic - pungi de transport, cu sau fără mâner, fabricate din plastic, furnizate consumatorilor la punctele de vânzare de bunuri sau produse;
2.h2) pungi de transport din plastic subţire - pungi de transport din plastic cu grosimea peretelui mai mică de 50 de microni;
3.h3) pungi de transport din plastic foarte subţire - pungi de transport din plastic cu grosimea peretelui mai mică de 15 microni, care sunt necesare din motive de igienă sau care sunt utilizate ca ambalaje primare pentru produsele alimentare în vrac, atunci când acest lucru contribuie la prevenirea risipei de alimente;
4.h4) pungi de transport din plastic oxodegradabile - pungi de transport fabricate din materiale plastice care includ aditivi care catalizează fragmentarea materialelor plastice în microfragmente;
5.h5) plastic - un polimer, în sensul art. 3 pct. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 decembrie 2006 privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea şi restricţionarea substanţelor chimice (REACH), de înfiinţare a Agenţiei Europene pentru Produse Chimice, de modificare a Directivei 1999/45/CE şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 1.488/94 al Comisiei, precum şi a Directivei 76/769/CEE a Consiliului şi a directivelor 91/155/CEE, 93/67/CEE, 93/105/CE şi 2000/21/CE ale Comisiei, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 396 din 30 decembrie 2006, la care este posibil să fi fost adăugaţi aditivi sau alte substanţe şi care este capabil să funcţioneze drept principal component structural al pungilor de transport;
i)ambalaj compozit - ambalaj confecţionat din două sau mai multe straturi din materiale diferite care nu pot fi separate manual şi formează o singură unitate integrală având un receptacul interior şi un înveliş exterior, care este umplut, depozitat, transportat şi golit ca atare;
j)deşeuri de ambalaje - orice ambalaje sau materiale de ambalare care satisfac cerinţele definiţiei de deşeu din anexa nr. 1 la Legea nr. 211/2011, cu modificările şi completările ulterioare, exclusiv reziduurile de producţie;
k)deşeuri de ambalaje generate - cantitatea de ambalaje care devin deşeuri pe teritoriul naţional după ce acestea au fost utilizate pentru a conţine, a proteja, a livra şi a prezenta produse;
l)deşeuri de ambalaje reciclate - cantitatea de deşeuri de ambalaje generate care este reciclată, indiferent dacă reciclarea se face în România, într-un stat membru al Uniunii Europene sau în afara Comunităţii Europene;
m)deşeuri de ambalaje valorificate - cantitatea de deşeuri de ambalaje generate pe plan naţional care este valorificată, indiferent dacă valorificarea se face în România, într-un stat membru al Uniunii Europene sau în afara Comunităţii Europene;
n)deşeuri de ambalaje valorificate sau incinerate în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie - cantitatea de deşeuri de ambalaje generate pe plan naţional care este valorificată sau incinerată în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie, indiferent dacă valorificarea sau incinerarea în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie se face în România, într-un stat membru al Uniunii Europene ori în afara Comunităţii Europene;
o)obiectiv de reciclare - cantitatea totală de deşeuri de ambalaje reciclate, raportată la cantitatea totală de deşeuri de ambalaje generate;
p)obiectiv de valorificare sau de incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie - cantitatea totală de deşeuri de ambalaje valorificată sau incinerată în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie, raportată la cantitatea totală de deşeuri de ambalaje generate;
q)sistem garanţie-returnare - sistem prin care cumpărătorul, la achiziţionarea unui produs ambalat, plăteşte vânzătorului o sumă de bani care îi este rambursată atunci când ambalajul este returnat;
r)introducere pe piaţa naţională - a face disponibil, pentru prima oară, un produs pe piaţa naţională.
Persoana juridică cu sediul în România care, potrivit legislaţiei aplicabile produsului respectiv, introduce pe piaţa naţională un produs, se consideră ca fiind responsabilă potrivit art. 16 alin. (1) şi pentru ambalajul produsului.
s)a face disponibil pe piaţa naţională - orice furnizare a unui produs pentru distribuire, consum sau utilizare pe piaţa naţională în cadrul unei activităţi comerciale, în schimbul unei plăţi sau gratuit;
ş)deşeuri de ambalaje din comerţ şi industrie - toate ambalajele secundare, ambalajele pentru transport şi ambalajele primare ale produselor destinate utilizării exclusiv de către operatori economici, care, ca natură şi compoziţie nu sunt similare cu deşeurile menajere;
(2)Semnificaţiile termenilor: "deşeu", "gestionarea deşeurilor", "colectare", "colectare separată", "prevenire", "reutilizare", "tratare", "valorificare", "reciclare", "eliminare" şi "răspunderea extinsă a producătorului" sunt cele prevăzute în anexa nr. 1 la Legea nr. 211/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

ANEXA nr. 2:CERINŢE ESENŢIALE privind compoziţia şi caracterul reutilizabil şi valorificabil al ambalajelor
1.Cerinţe esenţiale specifice privind fabricarea şi compoziţia ambalajului:
a)ambalajul va fi fabricat astfel încât volumul şi greutatea acestuia să fie limitate la minimum necesar pentru a asigura nivelul cerut de siguranţă, igienă şi acceptabilitate atât pentru produsul ambalat, cât şi pentru consumator;
b)ambalajul trebuie proiectat, produs şi comercializat astfel încât să permită reutilizarea şi valorificarea sa, inclusiv reciclarea, în conformitate cu ierarhia deşeurilor, şi să reducă la minimum impactul său asupra mediului care rezultă din eliminarea deşeurilor de ambalaje sau a reziduurilor rezultate din operaţiunile de gestionare a deşeurilor de ambalaje;

c)ambalajul va fi fabricat urmărindu-se reducerea la minimum a conţinutului de substanţe şi materiale toxice şi de alte substanţe periculoase în materialul de ambalare şi în elementele sale, substanţe care se pot regăsi în emisiile, cenuşa sau levigatul care rezultă din procesele de eliminare a deşeurilor de ambalaje.
2.Cerinţe esenţiale specifice privind caracterul reutilizabil al unui ambalaj:
a)proprietăţile fizice şi caracteristicile ambalajului trebuie să permită mai multe rotaţii în condiţii normale de utilizare preconizate;
b)ambalajul reutilizat trebuie pregătit, după caz, pentru a satisface exigenţele în materie de sănătate şi de securitate;
c)ambalajul care nu mai poate fi reutilizat trebuie să devină deşeu de ambalaj valorificabil.
3.Cerinţe esenţiale specifice privind caracterul valorificabil al unui ambalaj:
a)ambalajul trebuie să fie astfel fabricat încât să permită, atunci când devine deşeu de ambalaj, ca un anumit procent din greutatea materialelor folosite să fie reciclat. Fixarea acestui procent poate diferi în funcţie de tipul materialului folosit la fabricarea ambalajului;
b)ambalajul trebuie să fie astfel fabricat încât să permită, atunci când devine deşeu de ambalaj, ca deşeurile de ambalaj tratate în vederea valorificării energetice să aibă o valoare calorică minimă ce să permită optimizarea recuperării de energie;
c)ambalajul trebuie să fie astfel fabricat încât să permită, atunci când devine deşeu de ambalaj, ca deşeurile de ambalaje tratate în vederea compostării să fie suficient de biodegradabile şi să nu împiedice colectarea separată şi procesul sau activitatea de compostare în care sunt introduse;

d)ambalajul biodegradabil trebuie să fie astfel fabricat încât să permită, atunci când devine deşeu de ambalaj, o descompunere fizică, chimică, termică sau biologică, astfel încât cea mai mare parte a compostului final să se descompună în bioxid de carbon, biomasă şi apă. Ambalajele din plastic oxodegradabile nu sunt considerate biodegradabile.

ANEXA nr. 3:SISTEM de marcare şi identificare pentru ambalaje
A.Sistem de numerotare şi abrevieri pentru mase plastice

Materialul

Abrevierile

Numerotarea

Polietilen tereftalat

PET

1

Polietilenă de mare densitate

HDPE

2

Policlorură de vinil

PVC

3

Polietilenă de mică densitate

LDPE

4

Polipropilenă

PP

5

Polistiren

PS

6

7

19

B.Sistem de numerotare şi abrevieri pentru hârtie şi plăci fibrolemnoase

Materialul

Abrevierile

Numerotarea

Carton ondulat

PAP

20

Carton neondulat

PAP

21

Hârtie

PAP

22

23

39

C.Sistem de numerotare şi abrevieri pentru metale

Materialul

Abrevierile

Numerotarea

Oţel

FE

40

Aluminiu

ALU

41

42

49

D.Sistem de numerotare şi abrevieri pentru materiale din lemn

Materialul

Abrevierile

Numerotarea

Lemn

FOR

50

Plută

FOR

51

52

59

E.Sistem de numerotare şi abrevieri pentru materiale textile

Materialul

Abrevierile

Numerotarea

Bumbac

TEX

60

Iută

TEX

61

62

69

F.Sistem de numerotare şi abrevieri pentru sticlă

Materialul

Abrevierile

Numerotarea

Sticlă incoloră

GL

70

Sticlă verde

GL

71

Sticlă brună

GL

72

73

79

G.Sistem de numerotare şi abrevieri pentru compozite

Materialul

Abrevierile*)

Numerotarea

Hârtie şi carton/diverse metale

80

Hârtie şi carton/plastic

81

Hârtie şi carton/aluminiu

82

Hârtie şi carton/tablă galvanizată

83

Hârtie şi carton/plastic/aluminiu

84

Hârtie şi carton/plastic/aluminiu/tablă galvanizată

85

86

89

Plastic/aluminiu

90

Plastic/tablă galvanizată

91

Plastic/diverse metale

92

93

94

Sticlă/plastic

95

Sticlă/aluminiu

96

Sticlă/tablă galvanizată

97

Sticlă/diverse metale

98

99

*) Compozite: C plus abrevierea corespunzătoare materialului predominant (C/).
ANEXA nr. 4:DATE CARE URMEAZĂ SĂ FIE INCLUSE în baza de date privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje (în conformitate cu tabelele nr. 1-4)
I._
1.Pentru ambalajul primar, secundar şi terţiar:
a)cantităţi, pentru fiecare categorie mare de materiale, de ambalaje utilizate pe teritoriul ţării (produse + importate, minus exportate) (Tabelul nr. 1);
b)cantităţi reutilizate (Tabelul nr. 2).
2.Pentru deşeurile de ambalaje din menajer şi pentru deşeurile de ambalaje, altele decât cele din menajer:
a)cantităţi pentru fiecare categorie mare de materiale valorificate şi eliminate pe teritoriul ţării (produse + importate, minus exportate) (Tabelul nr. 3);
b)cantităţi reciclate şi cantităţi valorificate pentru fiecare categorie mare de materiale (Tabelul nr. 4).
II._
1.Tabelul nr. 1 - Cantitatea de ambalaje (primare, secundare şi terţiare) utilizate pe teritoriul naţional (tonă/tone)

Produs

t

- Exportat*

t

+ Importat**

t

= Total

Sticlă

Material plastic

Hârtie/Carton (inclusiv material compozit)

Metale feroase

Aluminiu

Lemn

Altele

Total

* Se înţelege achiziţie intracomunitară de către alte state membre şi/sau export în ţări terţe.
** Se înţelege achiziţie intracomunitară din alte state membre în România şi/sau import din ţări terţe.
2.Tabelul nr. 2 - Cantitatea de ambalaje (primare, secundare şi terţiare) reutilizate pe teritoriul naţional

Ambalaj introdus pe piaţă pentru prima dată

(tone)

Ambalaj reutilizabil

Ambalaj reutilizabil pentru vânzare

Tone

Procent

Tone

Procent

Sticlă

Material plastic

Hârtie/Carton (inclusiv material compozit)

Metale feroase

Aluminiu

Lemn

Altele

Total

3.Tabelul nr. 3 - Cantitatea de deşeuri de ambalaje valorificate şi eliminate pe teritoriul naţional

Deşeuri produse

(tone)

- Deşeuri exportate

(tone)

+ Deşeuri importate

(tone)

= Total

Deşeuri menajere

Ambalaje din sticlă

Ambalaje din material plastic

Ambalaje din hârtie/carton

Ambalaje din material compozit

Ambalaje din metale feroase

Ambalaje din aluminiu

Ambalaje din lemn

Total deşeuri de ambalaje menajere

Deşeuri, altele decât cele menajere

Ambalaje din sticlă

Ambalaje din material plastic

Ambalaje din hârtie/carton

Ambalaje din material compozit

Ambalaje din metale feroase

Ambalaje din aluminiu

Ambalaje din lemn

Total deşeuri de ambalaje, altele decât cele menajere

4.Tabelul nr. 4 - Cantitatea de deşeuri de ambalaje reciclate sau valorificate pe teritoriul naţional

Total cantitate deşeuri valorificate şi eliminate

(tone)

Cantitate deşeuri reciclate

Cantitate deşeuri valorificate

Tone

Procent

Tone

Procent

Deşeuri menajere

Ambalaje din sticlă

Ambalaje din material plastic

Ambalaje din hârtie/carton

Ambalaje din material compozit

Ambalaj din metale feroase

Ambalaj din aluminiu

Ambalaj din lemn

Total deşeuri de ambalaje menajere

Deşeuri, altele decât cele menajere

Ambalaje din sticlă

Ambalaje din material plastic

Ambalaje din hârtie/carton

Ambalaje din material compozit

Ambalaj din metale feroase

Ambalaj din aluminiu

Ambalaj din lemn

Total deşeuri de ambalaje, altele decât menajere

ANEXA nr. 5:Valorile minime ale obiectivelor de valorificare* şi, respectiv, reciclare** a deşeurilor de ambalaje

Nr. crt.

Obiectiv

Pentru perioada 2019-2022 (inclusiv)

Anul 2023

Anul 2024

Începând cu data de 1.01.2025

Începând cu data de 1.01.2030

1.

Obiectiv global de valorificare

60

65

65

70

75

2.

Obiectiv global de reciclare

55

60

60

65

70

3.

Obiectiv de reciclare hârtie-carton

60

65

70

75

85

4.

Obiectiv de reciclare materiale plastice (inclusiv PET)

22,5

35

40

50

55

5.

Obiectiv de reciclare sticlă

60

65

65

70

75

6.

Obiectiv de reciclare metale feroase***

50

60

65

70

80

7.

Obiectiv de reciclare aluminiu

20

30

40

50

60

8.

Obiectiv de reciclare lemn

15

20

20

25

30

* Includ cantitatea de deşeuri de ambalaje reciclată şi cea incinerată în instalaţii de incinerare cu valorificare de energie.
** Includ cantitatea de ambalaje de lemn care este reparată în vederea reutilizării.
*** Începând cu data de 1.01.2025.

ANEXA nr. 6:Modul de stabilire a costului net şi a sumelor care trebuie acoperite de către organizaţiile prevăzute la art. 16 alin. (5) lit. b)
1.În cazul în care tarifele pentru activităţile prestate de operatorii de salubrizare pentru gestionarea deşeurilor municipale prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 211/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sunt stabilite în condiţii transparente*, costul net reprezintă tariful distinct al activităţilor desfăşurate de operatorii de salubrizare pentru gestionarea deşeurilor municipale diminuat cu veniturile obţinute din vânzarea materialelor ca materii prime secundare, raportate la cantitatea totală colectată de deşeuri municipale.
Organizaţia prevăzută la art. 16 alin. (5) lit. b) acoperă sumele care se calculează potrivit formulei:
(Tr * Q - Vt)*Pamb,
unde:
Tr - tariful distinct, prevăzut la art. 17 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 211/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, exprimat în lei/tonă, al activităţilor desfăşurate de operatorii de salubrizare pentru gestionarea deşeurilor municipale prevăzute la lit. a) a alin. (1) al aceluiaşi articol;
Q - cantitatea totală, exprimată în tone, de deşeuri municipale din hârtie-carton, metal, plastic şi sticlă declarată de UAT/ADI ca fiind comercializată către operatorii economici autorizaţi în vederea valorificării, inclusiv cea comercializată/predată cu titlu gratuit către organizaţiile prevăzute la art. 16 alin. (5) lit. b) potrivit dispoziţiilor alin. (9) lit. h) ale aceluiaşi articol;
Q = Qhc + Qm + Qpl + Qst
Qhc - cantitatea, exprimată în tone, de deşeuri municipale din hârtie şi carton declarată de UAT/ADI ca fiind comercializată către operatorii economici autorizaţi în vederea valorificării, inclusiv cea comercializată/predată cu titlu gratuit către organizaţiile prevăzute la art. 16 alin. (5) lit. b) potrivit dispoziţiilor alin. (9) lit. h) ale aceluiaşi articol;
Qm - cantitatea, exprimată în tone, de deşeuri municipale din metal comercializate de/în numele UAT/ADI pentru valorificare operatorilor economici autorizaţi, inclusiv cele comercializate/predate cu titlu gratuit către organizaţiile prevăzute la art. 16 alin. (5) lit. b) potrivit dispoziţiilor alin. (9) lit. h) ale aceluiaşi articol;
Qpl - cantitatea, exprimată în tone, de deşeuri municipale din plastic declarată de UAT/ADI ca fiind comercializată către operatorii economici autorizaţi în vederea valorificării, inclusiv cea comercializată/predată cu titlu gratuit către organizaţiile prevăzute la art. 16 alin. (5) lit. b) potrivit dispoziţiilor alin. (9) lit. h) ale aceluiaşi articol;
Qst - cantitatea, exprimată în tone, de deşeuri municipale din sticlă declarată de UAT/ADI ca fiind comercializată către operatorii economici autorizaţi în vederea valorificării, inclusiv cea comercializată/predată cu titlu gratuit către organizaţiile prevăzute la art. 16 alin. (5) lit. b) potrivit dispoziţiilor alin. (9) lit. h) ale aceluiaşi articol;
Pamb - ponderea, exprimată în procente, a deşeurilor de ambalaje în deşeurile municipale prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 211/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
Pamb = (Phc * Qhc + Pm * Qm + Ppl * Qpl + Pst * Qst)/Q
Phc - ponderea, exprimată în procente, a deşeurilor de ambalaje de hârtie-carton în deşeurile municipale de hârtie-carton;
Pm - ponderea, exprimată în procente, a deşeurilor de ambalaje de metal în deşeurile municipale de metal;
Ppl - ponderea, exprimată în procente, a deşeurilor de ambalaje de plastic în deşeurile municipale de plastic;
Pst - ponderea, exprimată în procente, a deşeurilor de ambalaje de sticlă în deşeurile municipale de sticlă.
Ponderea deşeurilor de ambalaje în deşeurile municipale, pe tip de material, se consideră cea rezultată din determinările de compoziţie a deşeurilor realizate de operatorul de salubrizare împreună cu sau agreată de către cel puţin una dintre organizaţiile prevăzute la art. 16 alin. (5) lit. b), care acoperă costurile de gestionare a deşeurilor de ambalaje.
În lipsa determinărilor de compoziţie a deşeurilor municipale prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 211/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau a agreării acestora cu cel puţin una dintre organizaţiile prevăzute la art. 16 alin. (5) lit. b), se consideră Pamb = 50%;
Vt - veniturile totale realizate din vânzarea în condiţii transparente** a deşeurilor municipale din hârtie-carton, metal, plastic şi sticlă declarate de UAT/ADI ca fiind comercializate către operatorii economici autorizaţi în vederea valorificării, inclusiv cele comercializate către organizaţiile prevăzute la art. 16 alin. (5) lit. b) potrivit lit. h) a alin. (9) al aceluiaşi articol.
În cazul în care în tariful pentru activităţile prestate de operatorii de salubrizare pentru gestionarea deşeurilor municipale prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 211/2011 republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sunt incluse veniturile obţinute din vânzarea ca materii prime secundare a respectivelor deşeuri, Vt = 0.
Începând cu data de 1 ianuarie 2019 şi până la data implementării obligaţiei prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 211/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, tariful distinct Tr reprezintă tariful unic în vigoare pentru luna ianuarie a anului 2019 diminuat cu 90% din tariful de depozitare cumulat cu contribuţia pentru economie circulară.
2.În cazul în care tarifele pentru activităţile prestate de operatorii de salubrizare pentru gestionarea deşeurilor municipale prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 211/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu sunt stabilite în condiţii transparente* sau vânzarea deşeurilor municipale din hârtie-carton, metal, plastic sau sticlă nu este realizată în condiţii transparente**, Tr nu va fi mai mare, respectiv raportul Vt/Q reprezentând preţul mediu obţinut pe tona de deşeuri municipale din hârtie-carton, metal, plastic şi sticlă comercializate nu va fi mai mic decât valorile de referinţă stabilite şi comunicate până la data de 10 ianuarie a fiecărui an pe pagina proprie de internet de către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului.
Valoarea de referinţă pentru Tr se calculează ca medie aritmetică a tarifelor distincte de gestionare a deşeurilor municipale prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 211/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, stabilite în condiţii transparente*, în cadrul sistemelor judeţene de management integrat al deşeurilor funcţionale, valabile începând cu data de 1 ianuarie a fiecărui an. Valoarea de referinţă a preţului mediu pe tona de deşeuri municipale din hârtie-carton, metal, plastic şi sticlă comercializate reprezintă preţul mediu cel mai mare de comercializare a respectivelor deşeuri în cadrul sistemelor judeţene de management integrat al deşeurilor funcţionale.
Asociaţiile de dezvoltare intercomunitară care operează sisteme judeţene de management integrat al deşeurilor funcţionale au obligaţia de a raporta până la data de 31 decembrie a fiecărui an tarifele pentru activităţile prestate de operatorii de salubrizare pentru gestionarea deşeurilor municipale prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 211/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, valabile începând cu data de 1 ianuarie a anului viitor, precum şi preţul mediu, în lei/tonă, de comercializare a deşeurilor municipale din hârtie-carton, metal, plastic şi sticlă din anul în care se face raportarea.
Valoarea de referinţă a Tr şi valoarea de referinţă a preţului mediu de comercializare a deşeurilor municipale din hârtie-carton, metal, plastic şi sticlă se aplică inclusiv în cazul unităţilor administrativ-teritoriale în care procesul de atribuire a serviciului de salubrizare şi, implicit, de stabilire a tarifului prevăzut la art. 17 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 211/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu este finalizat.
_______
*Se consideră că tarifele, distincte, pentru activităţile prestate de operatorii de salubrizare pentru gestionarea directă sau delegată a deşeurilor municipale prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 211/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sunt stabilite în condiţii transparente în cazul în care valoarea tarifelor pentru activităţile prestate pentru deşeurile respective a fost stabilită de procedurile de atribuire prevăzute de art. 28, respectiv art. 29 din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, iar metodologia de fundamentare a acestor tarife a fost stabilită cu implicarea operatorilor economici prevăzuţi la art. 16 alin. (1), organizaţii ale acestora, autorităţile publice locale sau, după caz, cu asociaţii de dezvoltare intercomunitară. În cazul în care s-a stabilit în condiţii transparente un tarif unic, Tr se consideră a fi stabilit în condiţii transparente prin defalcarea tarifului unic numai în cazul în care media tarifelor distincte ponderată cu cantităţile de deşeuri corespunzătoare categoriei este egală cu tariful unic stabilit.
** Se consideră că veniturile totale din vânzarea deşeurilor municipale din hârtie-carton, metal, plastic sau sticlă sunt obţinute în condiţii transparente în cazul în care participarea în vederea achiziţionării acestor materii prime secundare este deschisă oricărei părţi interesate, inclusiv organizaţiilor prevăzute la art. 16 alin. (5) lit. b).

ANEXA nr. 7:PLAN DE IMPLEMENTARE
Planul de implementare prevăzut la art. 7 alin. (11) lit. d) trebuie să conţină următoarele:
1.evaluarea ratelor anterioare, actuale şi preconizate de reciclare, eliminare prin depozitare şi alte operaţiuni de tratare a deşeurilor de ambalaje şi a fluxurilor din care sunt compuse;
2.evaluarea punerii în aplicare a planurilor de gestionare a deşeurilor şi a programelor de prevenire a generării de deşeuri, instituite potrivit dispoziţiilor naţionale de transpunere a Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deşeurile şi de abrogare a anumitor directive;
3.motivele pentru care se consideră că s-ar putea să nu poată fi îndeplinit obiectivul minim de reciclare pe tip de material prevăzut în anexa nr. 5, corespunzător anului 2025, respectiv 2030 în termenul stabilit şi o evaluare a prelungirii termenului necesar pentru îndeplinirea respectivului obiectiv;
4.măsurile necesare pentru îndeplinirea obiectivelor minime de reciclare pe tip de material prevăzute în anexa nr. 5, corespunzătoare anului 2025, respectiv 2030, în perioada prelungirii termenului, inclusiv instrumentele economice adecvate şi alte măsuri pentru a oferi stimulente pentru aplicarea ierarhiei deşeurilor, potrivit dispoziţiilor naţionale de transpunere a Directivei 2008/98/CE;
5.un calendar pentru punerea în aplicare a măsurilor identificate la pct. 4, stabilirea organismului responsabil cu punerea lor în aplicare şi o evaluare a contribuţiei lor individuale la îndeplinirea obiectivelor aplicabile în cazul unei prelungiri a termenului;
6.informaţii privind finanţarea gestionării deşeurilor în conformitate cu principiul "poluatorul plăteşte";
7.măsuri pentru îmbunătăţirea calităţii datelor, după caz, în vederea unei mai bune planificări şi monitorizări a performanţei în ceea ce priveşte gestionarea deşeurilor.

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 809 din data de 30 octombrie 2015