Secţiunea 2 - Stabilirea domiciliului în străinătate - Legea 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate
M.Of. 682
În vigoare Versiune de la: 15 Martie 2025
Arată norme de aplicare
Art. 35
(1)Persoanei care solicită/pentru care se solicită autorităţilor competente române eliberarea documentelor de identitate, de călătorie sau de stare civilă, dar care nu poate/pentru care nu se poate face dovada cetăţeniei române în conformitate cu actele normative incidente acestei materii, i se eliberează documentele respective, în condiţiile legii, numai după ce Direcţia Generală de Paşapoarte atestă, la cererea acestor autorităţi, faptul că persoana în cauză este cetăţean român.
(2)Atestarea prevăzută la alin. (1) se face numai dacă în Registrul naţional de evidenţă a paşapoartelor simple se regăsesc date relevante cu privire la cetăţenia română a persoanei care solicită/pentru care se solicită acest lucru.
(3)În scopul atestării calităţii de cetăţean român, în condiţiile prevăzute la alin. (1), Direcţia Generală de Paşapoarte poate coopera cu instituţiile competente în aplicarea prevederilor Legii cetăţeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 36
(1)Cetăţeanului român care îşi schimbă domiciliul din străinătate în România i se anulează paşaportul simplu electronic/paşaportul simplu temporar în care este menţionat domiciliul în străinătate şi i se eliberează act de identitate, în condiţiile legii.
(2)Cetăţeanul român cu domiciliul în străinătate, returnat în baza unui acord de readmisie sau, după caz, expulzat de pe teritoriul statului de domiciliu, are obligaţia, în cazul în care nu şi-a stabilit/nu îşi stabileşte domiciliul/reşedinţa în România, în condiţiile legii, să declare la cel mai apropiat serviciu public comunitar de paşapoarte ori la Direcţia Generală de Paşapoarte, în termen de 30 de zile de la data intrării în ţară, locul unde şi-a stabilit locuinţa.
Art. 37
(1)Cetăţeanul român îşi stabileşte domiciliul în străinătate în condiţiile prezentei legi, care se completează, acolo unde este cazul, cu prevederile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale altor legi speciale care cuprind reglementări conexe.
(2)În sensul prezentei legi, prin cetăţean român cu domiciliul în străinătate se înţelege exclusiv persoana care deţine cetăţenia română, care a fost/este titulară a unui paşaport românesc cu menţionarea ţării de domiciliu şi care nu şi-a restabilit/stabilit domiciliul în România.
(3)Evidenţa cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate se ţine de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcţia Generală de Paşapoarte.
SECŢIUNEA 2:Stabilirea domiciliului în străinătate
Art. 34
(2)Cetăţeanul român posesor al unui certificat de înregistrare ori al unui document care atestă rezidenţa într-un stat membru al Uniunii Europene, al Spaţiului Economic European sau în Confederaţia Elveţiană, eliberat de autorităţile competente dintr-un stat membru al Uniunii Europene, al Spaţiului Economic European sau din Confederaţia Elveţiană, poate solicita eliberarea unui paşaport simplu electronic ori a unui paşaport simplu temporar cu menţionarea ţării de domiciliu în acel stat.
(21)Persoana care dobândeşte/redobândeşte cetăţenia română, în condiţiile legii, şi care optează pentru menţinerea/stabilirea domiciliului în străinătate are obligaţia de a solicita, în termen de 3 ani de la data dobândirii/redobândirii cetăţeniei române, eliberarea unui paşaport românesc, cu menţionarea ţării de domiciliu, dacă nu a mai deţinut, ulterior obţinerii cetăţeniei, un paşaport românesc sau un act de identitate românesc.
(3)În cazul solicitării unui paşaport simplu electronic ori a unui paşaport simplu temporar cu menţionarea ţării de domiciliu, cererea se depune personal la serviciul public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple, în a cărui rază teritorială a avut ultimul domiciliu sau, după caz, reşedinţa, iar, în străinătate, la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României. În situaţiile prevăzute la art. 15 alin. (3) şi (4), cererile pentru eliberarea paşaportului simplu electronic, respectiv a paşaportului simplu temporar cu menţionarea ţării de domiciliu pot fi depuse la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.
(4)Cererile pentru eliberarea paşaportului simplu electronic cu menţionarea ţării de domiciliu se soluţionează de serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.
(5)Cererile pentru eliberarea paşaportului simplu temporar cu menţionarea ţării de domiciliu se soluţionează, după caz, de serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple sau de misiunile diplomatice ori oficiile consulare ale României.
(6)Cetăţeanul român care şi-a stabilit domiciliul în străinătate are obligaţia ca, la înmânarea paşaportului simplu electronic ori a unui paşaport simplu temporar cu menţionarea ţării de domiciliu, să predea actul de identitate care atestă existenţa domiciliului în România, emis de autorităţile române.
(7)Actele necesare, procedura, condiţiile şi termenele de soluţionare a cererilor privind eliberarea paşapoartelor cu menţionarea ţării de domiciliu se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(1)Cetăţeanul român care doreşte să îşi stabilească/şi-a stabilit anterior domiciliul în străinătate poate solicita eliberarea unui document/unui nou document de călătorie, respectiv a unui paşaport simplu electronic ori a unui paşaport simplu temporar cu menţionarea ţării de domiciliu, când se află în una dintre următoarele situaţii:
a)a dobândit un drept de şedere pentru o perioadă de cel puţin un an sau, după caz, i s-a prelungit succesiv dreptul de şedere, în decurs de un an, pe teritoriul statului respectiv;
b)a dobândit un drept de şedere pe teritoriul statului respectiv, în scopul reunificării familiale cu o persoană care domiciliază pe teritoriul acelui stat;
c)a dobândit un drept de lungă şedere sau, după caz, un drept de şedere permanentă pe teritoriul statului respectiv;
d)a dobândit cetăţenia statului respectiv;
e)a dobândit un drept de muncă ori este înscris într-o instituţie privată sau publică cu scopul principal de a urma studii, inclusiv de formare profesională.
a)a dobândit un drept de şedere pentru o perioadă de cel puţin un an sau, după caz, i s-a prelungit succesiv dreptul de şedere, în decurs de un an, pe teritoriul statului respectiv;
b)a dobândit un drept de şedere pe teritoriul statului respectiv, în scopul reunificării familiale cu o persoană care domiciliază pe teritoriul acelui stat;
c)a dobândit un drept de lungă şedere sau, după caz, un drept de şedere permanentă pe teritoriul statului respectiv;
d)a dobândit cetăţenia statului respectiv;
e)a dobândit un drept de muncă ori este înscris într-o instituţie privată sau publică cu scopul principal de a urma studii, inclusiv de formare profesională.
(2)Cetăţeanul român posesor al unui certificat de înregistrare ori al unui document care atestă rezidenţa într-un stat membru al Uniunii Europene, al Spaţiului Economic European sau în Confederaţia Elveţiană, eliberat de autorităţile competente dintr-un stat membru al Uniunii Europene, al Spaţiului Economic European sau din Confederaţia Elveţiană, poate solicita eliberarea unui paşaport simplu electronic ori a unui paşaport simplu temporar cu menţionarea ţării de domiciliu în acel stat.
(21)Persoana care dobândeşte/redobândeşte cetăţenia română, în condiţiile legii, şi care optează pentru menţinerea/stabilirea domiciliului în străinătate are obligaţia de a solicita, în termen de 3 ani de la data dobândirii/redobândirii cetăţeniei române, eliberarea unui paşaport românesc, cu menţionarea ţării de domiciliu, dacă nu a mai deţinut, ulterior obţinerii cetăţeniei, un paşaport românesc sau un act de identitate românesc.
(3)În cazul solicitării unui paşaport simplu electronic ori a unui paşaport simplu temporar cu menţionarea ţării de domiciliu, cererea se depune personal la serviciul public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple, în a cărui rază teritorială a avut ultimul domiciliu sau, după caz, reşedinţa, iar, în străinătate, la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României. În situaţiile prevăzute la art. 15 alin. (3) şi (4), cererile pentru eliberarea paşaportului simplu electronic, respectiv a paşaportului simplu temporar cu menţionarea ţării de domiciliu pot fi depuse la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.
(4)Cererile pentru eliberarea paşaportului simplu electronic cu menţionarea ţării de domiciliu se soluţionează de serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.
(5)Cererile pentru eliberarea paşaportului simplu temporar cu menţionarea ţării de domiciliu se soluţionează, după caz, de serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple sau de misiunile diplomatice ori oficiile consulare ale României.
(6)Cetăţeanul român care şi-a stabilit domiciliul în străinătate are obligaţia ca, la înmânarea paşaportului simplu electronic ori a unui paşaport simplu temporar cu menţionarea ţării de domiciliu, să predea actul de identitate care atestă existenţa domiciliului în România, emis de autorităţile române.
(7)Actele necesare, procedura, condiţiile şi termenele de soluţionare a cererilor privind eliberarea paşapoartelor cu menţionarea ţării de domiciliu se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
Art. 35
(1)Persoanei care solicită/pentru care se solicită autorităţilor competente române eliberarea documentelor de identitate, de călătorie sau de stare civilă, dar care nu poate/pentru care nu se poate face dovada cetăţeniei române în conformitate cu actele normative incidente acestei materii, i se eliberează documentele respective, în condiţiile legii, numai după ce Direcţia Generală de Paşapoarte atestă, la cererea acestor autorităţi, faptul că persoana în cauză este cetăţean român.
(2)Atestarea prevăzută la alin. (1) se face numai dacă în Registrul naţional de evidenţă a paşapoartelor simple se regăsesc date relevante cu privire la cetăţenia română a persoanei care solicită/pentru care se solicită acest lucru.
(3)În scopul atestării calităţii de cetăţean român, în condiţiile prevăzute la alin. (1), Direcţia Generală de Paşapoarte poate coopera cu instituţiile competente în aplicarea prevederilor Legii cetăţeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 36
(1)Cetăţeanului român care îşi schimbă domiciliul din străinătate în România i se anulează paşaportul simplu electronic/paşaportul simplu temporar în care este menţionat domiciliul în străinătate şi i se eliberează act de identitate, în condiţiile legii.
(2)Cetăţeanul român cu domiciliul în străinătate, returnat în baza unui acord de readmisie sau, după caz, expulzat de pe teritoriul statului de domiciliu, are obligaţia, în cazul în care nu şi-a stabilit/nu îşi stabileşte domiciliul/reşedinţa în România, în condiţiile legii, să declare la cel mai apropiat serviciu public comunitar de paşapoarte ori la Direcţia Generală de Paşapoarte, în termen de 30 de zile de la data intrării în ţară, locul unde şi-a stabilit locuinţa.
Art. 37
(1)Cetăţeanul român îşi stabileşte domiciliul în străinătate în condiţiile prezentei legi, care se completează, acolo unde este cazul, cu prevederile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale altor legi speciale care cuprind reglementări conexe.
(2)În sensul prezentei legi, prin cetăţean român cu domiciliul în străinătate se înţelege exclusiv persoana care deţine cetăţenia română, care a fost/este titulară a unui paşaport românesc cu menţionarea ţării de domiciliu şi care nu şi-a restabilit/stabilit domiciliul în România.
(3)Evidenţa cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate se ţine de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcţia Generală de Paşapoarte.