Capitolul vi - Dispoziţii tranzitorii şi finale - Legea 226/2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale din România
M.Of. 659
În vigoare Versiune de la: 18 Iulie 2023
CAPITOLUL VI:Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 23
Medierea între CNAIR ca entitate desemnată să perceapă TollRo şi furnizorii SETRo cu care aceasta are încheiate contracte sau cu care se află în negocieri pentru încheierea unor astfel de contracte se realizează de către organismul de conciliere, instituit în conformitate cu prevederile art. 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2022, aprobată prin Legea nr. 203/2022, cu modificările ulterioare.
Art. 24
(1)Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă de la data de 1 ianuarie 2026.
(2)Începând cu data de 1 ianuarie 2026, rovinietele emise în baza prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, îşi încetează valabilitatea.
(3)Începând cu data de 1 ianuarie 2026, peajele emise în baza prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi neutilizate îşi încetează valabilitatea.
(4)Pentru rovinietele şi peajele prevăzute la alin. (2) şi (3), CNAIR restituie, la solicitarea scrisă a utilizatorului, sumele reprezentând contravaloarea rovinietei, corespunzătoare perioadei de neutilizare, şi contravaloarea peajelor neutilizate.
(5)Restituirea sumelor prevăzute la alin. (4) se realizează în condiţiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
Art. 25
(1)Până la data de 31 martie 2025, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii elaborează normele metodologice de aplicare care se aprobă prin ordin, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2)Până la data de 31 martie 2025, ministrul transporturilor şi infrastructurii emite ordinele prevăzute la art. 5 alin. (4), art. 12 alin. (4) şi la art. 19 alin. (12) şi (19), care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3)Până la data de 1 ianuarie 2025, ministrul transporturilor şi infrastructurii şi ministrul afacerilor interne emit ordinul comun prevăzut la art. 9 alin. (8) şi art. 13 alin. (8), care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 26
Prevederile prezentei legi se completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 8/2022, aprobată prin Legea nr. 203/2022, cu modificările ulterioare.
Art. 27
(1)Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii comunică Comisiei Europene cu cel puţin 6 luni înainte de punerea în aplicare a unui nou sistem de tarifare a utilizării infrastructurii şi/sau a unui sistem de tarifare bazat pe recuperarea costurilor externe prevăzute de prezenta lege:
a)pentru alte sisteme de tarifare decât cele care implică tarifele de concesiune:
(i)valorile unitare şi alţi parametri folosiţi la calcularea diferitelor elemente de cost ale infrastructurii;
(ii)informaţii privind vehiculele reglementate prin sistemele de tarifare şi întinderea geografică a reţelei sau a părţii reţelei, folosită pentru calculul fiecărui cost, şi proporţia din costurile pe care intenţionează să le recupereze;
(iii)informaţii privind principalele caracteristici ale sistemului de tarifare rutieră electronică, inclusiv privind interoperabilitatea;
b)pentru sistemele de tarifare care implică tarife de concesiune:
(i)contractele de concesiune sau modificările importante ale acestor contracte;
(ii)costurile infrastructurii, prevăzute la art. 2 lit. ff), traficul prognozat defalcat pe tipul de vehicule, nivelurile preconizate pentru tarifele aplicate şi extinderea geografică a reţelei reglementate de contractul de concesiune, pe care concedentul a fundamentat avizul de concesiune.
(2)Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii desemnează un reprezentant şi un reprezentant supleant în scopul asigurării participării la comitetul constituit în baza art. 9c din Directiva 1999/62/CE din 17 iunie 1999 de aplicare a taxelor la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri, cu modificările şi completările ulterioare, pentru asistarea Comisiei Europene în conformitate cu art. 4-5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 februarie 2011 de stabilire a normelor şi principiilor generale privind mecanismele de control de către statele membre al exercitării competenţelor de executare de către Comisie.
Art. 28
(1)Până la data de 25 martie 2025 şi ulterior o dată la 5 ani, CNAIR publică online un raport cu privire la rovinietă şi TollRo.
(2)Raportul prevăzut la alin. (1) cuprinde informaţii cu privire la:
a)rovinietă, reţeaua de drumuri naţionale din România prevăzută la art. 2 lit. l) şi categoriile de vehicule vizate, excepţii şi scutiri de la obligaţia de plată;
b)TollRo, tariful unitar, domeniul SETRE România şi categoriile de vehicule vizate, excepţii şi scutiri de la obligaţia de plată;
c)tariful bazat pe costurile externe perceput, categoriile de vehicule şi categoriile de drum;
d)tariful mediu ponderat de utilizare a infrastructurii şi veniturile totale obţinute în urma aplicării acestuia;
e)veniturile totale obţinute în urma aplicării tarifului bazat pe costurile externe;
f)veniturile totale obţinute în urma aplicării rovinietei şi a TollRo;
g)utilizarea veniturilor şi modul în care această utilizare a permis CNAIR să îndeplinească obiectivele menţionate la art. 20 alin. (3);
h)evoluţia ponderii vehiculelor care aparţin diferitelor clase de emisii pe domeniul SETRE România.
Art. 29
(1)Aplicarea rovinietei şi TollRo de către CNAIR, conform dispoziţiilor prezentei legi, se realizează începând cu data de 1 ianuarie 2026.-
(2)Achitarea şi emiterea rovinietei pot fi realizate cu cel mult 30 de zile înainte de data de 1 ianuarie 2026.
(3)La data intrării în vigoare a prezentei legi, exceptarea vehiculelor istorice de la obligaţia de plată a rovinietă şi a tarifului de trecere, stabilită în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, încetează. CNAIR elimină în mod automat vehiculele istorice care au fost exceptate din baza de date a Sistemului informatic de emitere, gestiune, monitorizare şi control al rovinietei cu vehicule exceptate.
*
Prezenta lege transpune:
a)prevederile art. 1 pct. 2, 3, 5, 12, pct. 14 lit. (a), lit. (b) şi lit. (c), pct. 18 şi 21 din Directiva nr. 362/2022 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 februarie 2022 de modificare a Directivelor 1999/62/CE, 1999/37/CE şi (UE) 2019/520, în ceea ce priveşte taxarea vehiculelor pentru utilizarea anumitor infrastructuri, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 69 din 4 martie 2022;
b)Directiva Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii Europene 1999/62/CE din 17 iunie 1999 de aplicare a taxelor la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene, seria L, nr. 187/42 din 20 iulie 1999, numai în ceea ce priveşte tarifarea utilizării infrastructurii de transport rutier, şi Directiva 2011/76/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 septembrie 2011 de modificare a Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri.