Art. 249. - ARACIS exercită următoarele atribuţii în domeniul evaluării externe şi acreditării: - Legea 199/2023 a învăţământului superior
M.Of. 614
În vigoare Versiune de la: 1 August 2025 până la: 18 Decembrie 2025
Art. 249
(1)ARACIS exercită următoarele atribuţii în domeniul evaluării externe şi acreditării:
a)elaborează şi actualizează periodic, cu consultarea părţilor interesate, instituţiilor de învăţământ superior şi beneficiarilor educaţiei, propunerea de metodologie de evaluare externă, inclusiv standardele şi indicatorii de evaluare externă;
b)evaluează conform metodologiei de evaluare externă şi standardelor specifice fiecărei etape a acreditării şi propune, după caz, autorizarea/neautorizarea ori acreditarea/neacreditarea, precum şi menţinerea/retragerea acreditării organizaţiilor furnizoare de educaţie/instituţiilor de învăţământ superior, de nivel universitar şi/sau de nivel postuniversitar, inclusiv de formare profesională a adulţilor, precum şi a programelor/domeniilor de studii;
c)evaluează, la cerere, programe de studii integrate în temeiul standardelor şi al metodologiilor stabilite la nivel european prin Abordarea europeană pentru asigurarea calităţii programelor de studii integrate şi propune acreditarea/neacreditarea acestor programe;
d)elaborează şi face publice propriile proceduri interne de evaluare externă a calităţii educaţiei;
e)încheie cu instituţii de învăţământ din ţară şi din străinătate contracte civile de prestări servicii pentru evaluarea externă a calităţii programelor de studii şi a organizaţiilor furnizoare de programe de educaţie/instituţiilor de învăţământ superior;
f)validează rapoartele de evaluare ale comisiilor de experţi în evaluarea externă a calităţii;
g)efectuează evaluarea calităţii unor programe/domenii de studii şi instituţii de învăţământ superior, la solicitarea Ministerului Educaţiei. Condiţiile privind realizarea activităţii de evaluare externă se stabilesc prin contract;
h)face publice rezultatele evaluărilor externe pe site-ul propriu şi în baze de date internaţionale specifice;
i)elaborează şi aplică Codul de etică profesională a experţilor ARACIS.
(2)Metodologia de evaluare externă prevăzută la alin. (1) lit. a) şi standardele şi indicatorii specifici pentru fiecare proces de evaluare externă se aprobă prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Educaţiei, la propunerea ARACIS. Metodologia se aplică pentru evaluarea programelor/domeniilor de studii de nivel universitar, postuniversitar, inclusiv de formare profesională a adulţilor, precum şi pentru evaluarea la nivel instituţional.
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în cazul programelor de studii integrate finalizate cu diplomă comună sau cu diplomă dublă sau multiplă, standardele specifice fiecărei etape de acreditare, metodologia de acreditare externă şi programarea în timp a procesului de acreditare sunt cele stabilite la nivel european prin Abordarea europeană pentru asigurarea calităţii programelor de studii integrate.
(4)ARACIS poate încheia acorduri de colaborare cu alte AAC, în vederea evaluării calităţii educaţiei.
(5)ARACIS are, în domeniul asigurării calităţii educaţiei, următoarele atribuţii:
a)formulează şi revizuieşte periodic, pe baza bunelor practici, standarde şi indicatori pentru evaluarea şi asigurarea calităţii în învăţământul superior;
b)colaborează cu Ministerul Educaţiei şi cu Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii şi Inspecţiei în Învăţământul Preuniversitar, denumită în continuare ARACIIP, în elaborarea şi promovarea de politici şi strategii de acţiune, pentru creşterea calităţii educaţiei în România;
c)ARACIS şi ARACIIP se reunesc semestrial pentru a armoniza intersectorial politicile şi strategiile aplicate în domeniul evaluării şi asigurării calităţii în educaţie;
d)organizează, anual, consultări cu Ministerul Educaţiei, ANC, Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor, CNR, instituţiile de învăţământ superior, federaţiile naţionale studenţeşti şi sindicatele naţionale reprezentative din învăţământul superior pentru a discuta priorităţile anuale în domeniul asigurării calităţii educaţiei;
e)elaborează şi publică manuale, ghiduri, lucrări de sinteză a bunelor practici de evaluare şi asigurare a calităţii;
f)elaborează periodic, la fiecare 3 ani, analize de sistem asupra calităţii învăţământului superior din România;
g)colaborează cu agenţii similare din alte ţări pentru dezvoltarea şi aplicarea de măsuri eficace de îmbunătăţire a calităţii programelor de studii din învăţământul superior;
h)publică anual un raport cu privire la propria activitate;
i)elaborează, o dată la 5 ani, rapoarte de autoevaluare a calităţii propriei activităţi, în vederea pregătirii evaluării externe de către entităţi competente în acest domeniu;
j)organizează cursuri de formare, conferinţe şi seminare în domeniul asigurării şi evaluării calităţii educaţiei;
k)participă la programe şi proiecte naţionale şi internaţionale;
l)asigură consultanţă în domeniul asigurării şi evaluării calităţii educaţiei, cu respectarea regimului juridic al conflictelor de interese.