Art. 180. - În învăţământul superior, învăţarea pe tot parcursul vieţii cuprinde: - Legea 199/2023 a învăţământului superior
M.Of. 614
În vigoare Versiune de la: 1 August 2025
Art. 180
(1)Prezentul titlu reglementează cadrul general şi integrator al programelor de învăţare pe tot parcursul vieţii, organizate în instituţiile de învăţământ superior şi pentru nivelurile de calificare 5-8.
(2)Învăţarea pe tot parcursul vieţii reprezintă totalitatea activităţilor de învăţare realizate de fiecare persoană în orice etapă a vieţii în contexte formale, nonformale şi informale, având ca rezultat o îmbunătăţire sau o actualizare a cunoştinţelor, a abilităţilor şi aptitudinilor, a competenţelor şi a atitudinilor sau participarea în societate dintr-o perspectivă personală, civică, socială sau legată de ocuparea forţei de muncă, inclusiv prin asigurarea unor servicii de consiliere şi orientare în carieră.
(3)Învăţarea pe tot parcursul vieţii, în sensul prezentei legi, cuprinde învăţământul superior, educaţia şi formarea profesională, educaţia adulţilor, activităţile pentru tineret şi alte tipuri de învăţare din afara contextelor formale de educaţie şi formare.
(4)În învăţământul superior, învăţarea pe tot parcursul vieţii cuprinde:
a)formarea iniţială realizată prin programele de studii universitare, organizate pe cele patru cicluri de studii, de nivel 5-8;
a)formarea iniţială realizată prin programele de studii universitare, organizate pe cele patru cicluri de studii, de nivel 5-8;b)formarea continuă, prin programele de studii postuniversitare;
c)programe de formare profesională a adulţilor, de nivel 5;
d)recunoaşterea competenţelor dobândite în contexte nonformale şi informale;
e)servicii de consiliere şi orientare în carieră;
f)activităţi pentru tineret.
(5)Învăţarea pe tot parcursul vieţii, în învăţământul superior, se realizează, de regulă, în contexte formale. Instituţiile de învăţământ superior pot realiza activităţi de învăţare pe tot parcursul vieţii şi în contexte nonformale, în cadrul cărora promovează cooperarea transsectorială şi asigură parcursuri de învăţare flexibile. Prin cooperare transsectorială se înţelege colaborarea între organisme din sectorul public, astfel cum sunt prevăzute la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau din sectorul privat cu atribuţii în domenii diferite, în vederea soluţionării unor provocări comune, astfel încât expertiza, resursele şi perspectivele lor să poată fi integrate în soluţionarea problemelor complexe.
(6)Educaţia adulţilor, ca o componentă a învăţării pe tot parcursul vieţii, reprezintă orice formă de învăţământ nonprofesional, după etapa de educaţie iniţială, indiferent dacă aceasta are un caracter formal, nonformal sau informal.
(7)În învăţământul superior, în cadrul învăţării pe tot parcursul vieţii, se organizează, în condiţiile legii, centre de recunoaştere şi certificare a competenţelor dobândite de tineri şi adulţi, în contexte nonformale şi informale.
(8)Aplicarea altor dispoziţii legale din domeniul învăţământului superior care fac referire la sintagma "educaţia permanentă" din domeniul învăţământului superior se va realiza ţinând cont de prevederile cu privire la învăţarea pe tot parcursul vieţii, în conformitate cu alin. (1).