Art. 249. - Legea 198/2023 a învăţământului preuniversitar

M.Of. 613

În vigoare
Versiune de la: 1 Septembrie 2025 până la: 18 Decembrie 2025
Art. 249
(1)Elevii care la data intrării în vigoare a prezentei legi sunt înscrişi în cadrul liceelor pedagogice, specializarea învăţător/învăţătoare, sau sunt absolvenţi ai acestei specializări, prin excepţie de la prevederile art. 176 alin. (1) lit. c), pot fi încadraţi pe postul de învăţător/învăţătoare în învăţământul primar.
(2)Începând cu anul şcolar 2025-2026, candidaţii care au promovat examenul naţional de definitivare în învăţământ şi concursul naţional de ocupare a posturilor didactice organizate în condiţiile Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, care ocupă un post didactic vacant/catedră publicat/ă pentru angajare pe perioadă nedeterminată, în condiţiile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, devin titulari în învăţământul preuniversitar. Pe baza deciziei de repartizare emise de DJIP/DMBIP, directorul unităţii de învăţământ încheie cu aceştia contractul individual de muncă pe perioadă nedeterminată.
(3)Personalul didactic titular în sistemul de învăţământ preuniversitar la data intrării în vigoare a prezentei legi îşi păstrează dreptul dobândit prin concurs naţional de titularizare, prin repartiţie guvernamentală sau prin orice altă formă legală.
(4)Personalul didactic auxiliar angajat în sistemul de învăţământ preuniversitar la data intrării în vigoare a prezentei legi îşi păstrează dreptul dobândit prin concurs sau prin orice altă formă legală.
(5)Prin excepţie de la prevederile art. 176 alin. (1) lit. a), în vederea asigurării personalului didactic necesar în creşe, ocuparea funcţiei didactice de educator/educatoare se poate face şi de către absolvenţi ai liceului pedagogic sau ai unei şcoli echivalente, cu specializarea învăţătoare sau învăţător-educator, care au absolvit sau vor absolvi până la 1 septembrie 2028 cursuri de educaţie timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educaţiei cu terţi.

(6)Prin excepţie de la prevederile art. 176 alin. (1) lit. b), în vederea asigurării personalului didactic necesar în creşe, ocuparea funcţiei didactice de profesor de educaţie timpurie se poate face şi de către absolvenţi cu diplomă de licenţă, specializarea pedagogia învăţământului primar şi preşcolar, care au absolvit sau vor absolvi până la 1 septembrie 2028 cursuri de educaţie timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educaţiei cu terţi.

(7)Persoanelor care până în anul 2028 finalizează studiile liceale pedagogice, specializarea educator-puericultor sau învăţător-educator, li se consideră îndeplinită condiţia de studiu pentru ocuparea funcţiei didactice de educator/educatoare.

(8)Persoanelor care până în anul 2027 finalizează studiile universitare de licenţă, specializarea pedagogia învăţământului primar şi preşcolar, sau au absolvit un program de studii universitare de masterat, specializarea educaţie timpurie, li se consideră îndeplinită condiţia de studiu pentru ocuparea funcţiei didactice de profesor pentru educaţie timpurie.
(9)Persoanelor care până în anul 2028 finalizează studiile liceale pedagogice, specializarea învăţătoare sau învăţător-educator, li se consideră îndeplinită condiţia de studiu pentru ocuparea funcţiei didactice de învăţător/învăţătoare.

(10)Persoanelor care până în anul 2027 finalizează studiile universitare de licenţă, specializarea pedagogia învăţământului primar şi preşcolar, li se consideră îndeplinită condiţia de studiu pentru ocuparea funcţiei didactice de profesor pentru învăţământ primar.
(11)Persoanelor care până în anul 2027 finalizează studii universitare de licenţă sau studii de masterat în profilul postului şi modulul de formare psihopedagogică de nivel I sau II, li se consideră îndeplinită condiţia de studiu pentru ocuparea funcţiei didactice de profesor în învăţământul gimnazial, liceal şi terţiar nonuniversitar.
(12)Persoanelor care până în anul 2027 finalizează studii universitare de licenţă în profilul postului şi un program de studii universitare de masterat didactic cu o durată de 2 ani li se consideră îndeplinită condiţia de studiu pentru ocuparea funcţiei didactice de profesor în învăţământul gimnazial, liceal şi terţiar nonuniversitar.
(13)Alte funcţii didactice normate în sistemul de învăţământ preuniversitar de masă şi special la data intrării în vigoare a prezentei legi cu excepţia celor prevăzute la art. 165 şi ocupate pe perioada nedeterminată sau pe perioada viabilităţii postului de absolvenţi ai liceelor pedagogice, ai şcolilor postliceale pedagogice, ai colegiilor universitare de institutori sau ai altor şcoli echivalente, care au finalizat studii universitare de scurtă sau lungă durată, ciclul I sau II de studii universitare, precum şi formarea psihopedagogică, rămân normate în sistemul de învăţământ preuniversitar până la încetarea activităţii ocupantului sau pe perioada viabilităţii postului, după caz.
(14)Prin excepţie de la art. 183 alin. (1) şi (3), candidaţii care au promovat examenul de definitivare în învăţământ pot ocupa un post didactic/o catedră vacant/ă publicat/ă pentru angajare pe perioadă nedeterminată, prin concurs naţional, până în anul 2028.
(15)Educatorii-puericultori angajaţi în creşe pot ocupa, până la data de 1 septembrie 2028, funcţia de educator, cu condiţia îndeplinirii cerinţelor specifice din Metodologia de recunoaştere şi atestare a competenţelor profesionale pentru ocuparea funcţiei de educator-puericultor, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.
(16)Persoanele angajate pe funcţia didactică de educator-puericultor în creşe ocupă, după intrarea în vigoare a prezentei legi, funcţia didactică de educator.
(17)Persoanele angajate pe funcţiile didactice de profesor-psiholog şcolar şi psiholog în cadrul învăţământului special ocupă, după intrarea în vigoare a prezentei legi, funcţia didactică de profesor-psiholog.
(18)Persoanele angajate pe funcţia didactică de logoped în cadrul învăţământului special ocupă, după intrarea în vigoare a prezentei legi, funcţia didactică de profesor-logoped.
(19)Persoanele angajate pe funcţia didactică de kinetoterapeut în cadrul învăţământului special ocupă, după intrarea în vigoare a prezentei legi, funcţia didactică de profesor kinetoterapeut.
(20)Persoanele angajate pe funcţia didactică de profesor pentru învăţământ preşcolar ocupă, după intrarea în vigoare a prezentei legi, funcţia didactică de profesor pentru educaţie timpurie.
(21)Persoanele angajate pe funcţia didactică de profesor sociolog în CJRAE/CMBRAE şi cabinetele de asistenţă psihopedagogică ocupă, după intrarea în vigoare a prezentei legi, funcţia didactică de profesor consilier şcolar, cu condiţia absolvirii până la 1 septembrie 2028 a unui program de studii universitare de masterat cu specializarea consiliere şcolară şi în carieră.
(22)Persoanele angajate pe funcţia didactică de profesor de psihodiagnoză în învăţământul special ocupă, după intrarea în vigoare a prezentei legi, funcţia didactică de profesor-psihopedagog.
(23)Studenţii şi absolvenţii de învăţământ preuniversitar şi învăţământ superior care optează pentru cariera didactică au obligaţia respectării condiţiilor de ocupare prevăzute la art. 176, începând cu anul 2029.

(24)Persoanelor care până la intrarea în vigoare a prezentei legi au absolvit colegii universitare cu specializarea institutori sau alte şcoli echivalente li se consideră îndeplinită condiţia pentru ocuparea funcţiilor didactice de educator/educatoare sau învăţător/învăţătoare, după caz.
(25)Persoanelor care până la intrarea în vigoare a prezentei legi au absolvit colegii universitare cu specializarea institutori sau alte şcoli echivalente şi ciclul de licenţă li se consideră îndeplinită condiţia pentru ocuparea funcţiilor didactice de profesor pentru educaţie timpurie sau profesor pentru învăţământul primar, după caz.
(26)Persoanele angajate pe funcţia didactică de institutor în cadrul învăţământului special care au absolvit studii universitare de licenţă sau de masterat până la intrarea în vigoare a prezentei legi ocupă funcţia didactică de profesor-educator, profesor psihopedagog sau profesor de psihopedagogie specială, după caz.
(27)Persoanele angajate pe funcţia didactică de psihopedagog în cadrul învăţământului special ocupă, după intrarea în vigoare a prezentei legi, funcţia didactică de profesor-psihopedagog.
(28)Persoanele angajate pe funcţia didactică de profesor de educaţie specială în cadrul învăţământului special ocupă, după intrarea în vigoare a prezentei legi, funcţia didactică de profesor psihopedagogie specială.
(29)Personalul încadrat care a absolvit liceul pedagogic sau o şcoală echivalentă cu specializarea "educator-puericultor" sau studii de master cu specializarea "educaţie timpurie" şi care până la intrarea în vigoare a acestei legi a ocupat cel puţin 2 ani şcolari funcţia de educator-puericultor în creşele organizate atât ca structuri arondate unităţilor de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică, cât şi ca unităţi de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică pentru care autorităţile administraţiei publice locale au calitatea de persoană juridică fondatoare are calitatea de personal didactic de predare licenţiat şi titular al sistemului de învăţământ preuniversitar.
(30)Personalul încadrat care a absolvit liceul pedagogic sau o şcoală echivalentă cu specializarea "învăţătoare" sau "educatoare" sau a absolvit studii de licenţă cu specializarea "pedagogia învăţământului primar" şi care până la intrarea în vigoare a acestei legi a ocupat cel puţin 2 ani şcolari funcţia de educator-puericultor în creşele organizate atât ca structuri arondate unităţilor de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică, cât şi ca unităţi de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică pentru care autorităţile administraţiei publice locale au calitatea de persoană juridică fondatoare obţine calitatea de personal didactic de predare licenţiat şi titular al sistemului de învăţământ preuniversitar după absolvirea cursurilor de educaţie timpurie, până cel târziu în 1 septembrie 2027.