Art. 120. - CJRAE/CMBRAE îndeplineşte următoarele funcţii: - Legea 198/2023 a învăţământului preuniversitar

M.Of. 613

În vigoare
Versiune de la: 1 Septembrie 2025 până la: 18 Decembrie 2025
Art. 120
(1)În fiecare judeţ funcţionează centrul judeţean de resurse şi asistenţă educaţională, iar în municipiul Bucureşti funcţionează Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională. Acestea sunt instituţii cu personalitate juridică şi sunt subordonate Ministerului Educaţiei şi coordonate metodologic de CNEI. Structura, organizarea şi funcţionarea CJRAE/CMBRAE se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului educaţiei.
(11)Până la înfiinţarea CNEI, CJRAE/CMBRAE funcţionează în coordonarea metodologică a Ministerului Educaţiei prin inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.

(2)CJRAE/CMBRAE sunt instituţii de învăţământ special integrat specializate în oferirea, coordonarea, monitorizarea şi evaluarea de servicii educaţionale specifice acordate copiilor/elevilor, cadrelor didactice, părinţilor şi membrilor comunităţii, pentru a asigura tuturor accesul la o educaţie de calitate, precum şi asistenţa necesară în acest sens.
(3)CJRAE/CMBRAE coordonează, monitorizează şi evaluează metodologic activitatea profesorilor-consilieri şcolari, profesorilor-logopezi, profesorilor-psihologi, mediatorilor şcolari, asistenţilor sociali, profesorilor itineranţi şi de sprijin, a cadrelor didactice implicate în programe de educaţie parentală, desfăşurată în cadrul cabinetelor de asistenţă psihopedagogică, a cabinetelor logopedice, a camerelor-resursă şi altor spaţii dedicate, în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar. CJRAE/CMBRAE colaborează cu centrele şcolare pentru educaţie incluzivă în vederea integrării preşcolarilor/elevilor cu CES.
(4)Finanţarea CJRAE/CMBRAE, a cabinetelor de asistenţă psihopedagogică, a cabinetelor logopedice interşcolare, a camerelor-resursă şi altor spaţii dedicate asistenţei educaţionale se asigură de la bugetul unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia îşi desfăşoară activitatea, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, prin bugetele locale ale consiliilor judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, în baza prevederilor privind finanţarea învăţământului.
(5)CJRAE/CMBRAE îndeplineşte următoarele funcţii:
a)de coordonare, monitorizare şi evaluare a serviciilor specifice din judeţ/municipiu;
b)de monitorizare a evoluţiei beneficiarilor serviciilor educaţionale;
c)de informare şi documentare pentru beneficiarii serviciilor educaţionale;
d)de colaborare cu partenerii sociali din comunitate, precum şi cu organizaţii şi asociaţii la nivel naţional şi internaţional;
e)de colaborare cu instituţiile care au atribuţii în domeniul social, al sănătăţii, al ordinii publice şi securităţii, în interesul beneficiarilor primari.
(6)CJRAE/CMBRAE dezvoltă, coordonează, monitorizează şi evaluează următoarele servicii:
a)servicii de asistenţă psihopedagogică pentru elevii în risc de excluziune şcolară;
b)servicii de consiliere vocaţională, orientare şcolară şi profesională;
c)servicii de terapii logopedice;
d)servicii de evaluare, orientare/reorientare dinspre învăţământul special spre învăţământul de masă şi invers;
e)servicii de mediere şcolară;
f)servicii de sprijin psihopedagogic pentru elevii cu CES integraţi în învăţământul de masă;
g)servicii de sprijin, consiliere şi formare a cadrelor didactice, în parteneriat cu CNFDCD şi CCD;
h)servicii de educaţie parentală;
i)servicii de intervenţie în situaţii de violenţă şcolară, de mediere a conflictelor şcolare şi de consiliere a preşcolarilor/elevilor implicaţi în situaţii de violenţă şcolară;
j)servicii de informare, consiliere şi sprijin pentru personalul unităţilor de învăţământ şi pentru elevi în scopul prevenirii traficului şi consumului de droguri, a delincvenţei şi predelincvenţei juvenile şi a altor comportamente de risc, precum şi a oricărei forme de violenţă în spaţiul şcolar, inclusiv bullying, cyberbullying, hărţuire;
k)servicii de facilitare a integrării sociale şi culturale a preşcolarilor/elevilor în colectivul clasei/grupei şi al unităţii de învăţământ.